Η ανακοίνωση-προειδοποίηση της Volkswagen πως για πρώτη φορά στην 87ετή ιστορία του ομίλου εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία προκάλεσε «σεισμό» ανάλογο του εκλογικού αποτελέσματος σε Θουριγγία και Σαξονία.
Αυτό γιατί το «αυτοκίνητο του λαού» είναι ένα από τα εμβληματικά, συνεκτικά στοιχεία της σύγχρονης ιστορίας της χώρας, καθώς ιδρύθηκε από το Γερμανικό Εργατικό Μέτωπο, με ό,τι αυτό σήμαινε για τον πολιτικό χαρακτήρα του εγχειρήματος. Με έδρα το Βόλφσμπουργκ, της Κάτω Σαξονίας (τίποτα δεν είναι σύμπτωση), έφτασε να γίνει ο κολοσσός της γερμανικής βιομηχανίας. Σε αντιπαλότητα με τη βαυαρέζικη BMW.
Για τα γερμανικά Μέσα, η ανακοίνωση-προειδοποίηση έγινε τη χειρότερη δυνατή συγκυρία για την τρικομματική κυβέρνηση του Βερολίνου -του πνέοντος τα πολιτικά λοίσθια Ολαφ Σολτς-, ένα χρόνο πριν τις ομοσπονδιακές εκλογές στη χώρα που είναι η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης.
Από τους βασικούς πυλώνες της νεότερης βιομηχανίας της χώρας η VW είναι πλέον πολύ πιθανόν να υποχρεωθεί σε απολύσεις ακόμη και 100.000 εργαζομένων (από τους 300.000 στη Γερμανία -συνολικά 685.000 στον κόσμο), με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει ευρύτερα.
Είναι αναστρέψιμη η πορεία; Συγκεκριμένοι αναλυτές -γνώστες των γερμανικών δεδομένων- εκτιμούν πως πολύ δύσκολα μπορεί να αντέξει στην επιθετική πολιτική που ακολουθεί η Κίνα, ειδικότερα στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων. Πολύ δε περισσότερο που πρόσφατα η Ρώμη βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία DongFeng Motor για το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός νέου εργοστασίου στην Ιταλία.
Σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε και το ερώτημα -εκνευριστικά το ίδιο- εάν εκεί στις Βρυξέλλες έχουν συναίσθηση της κατάστασης ή διαγκωνίζονται για την ποσόστωση των γυναικών επιτρόπων και των άλλων θέσεων που θα μοιραστούν;