Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Απρ 1 2025

Αξιωματική αντιπολίτευση η… Νέα Δημοκρατία-Τα SOS στο ντιλ Alpha για Axia Ventures-«Φάουλ» της Κομισιόν με τον GSI

Αξιωματική αντιπολίτευση η… Νέα Δημοκρατία-Τα SOS στο ντιλ Alpha για Axia Ventures-«Φάουλ» της Κομισιόν με τον GSI

ALPHA-AXIA VENTURES: Περί τα 60 εκατ. ευρώ υπολογίζουν τραπεζικοί αναλυτές ότι αποτιμήθηκε το 100% της Axia Ventures από την Alpha Υπηρεσιών και Συμμετοχών (φωτ. ο Βασίλης Ψάλτης), ενόψει της αγοράς από τον τραπεζικό όμιλο τουλάχιστον του 95% του μετοχικού της κεφαλαίου.

Με δεδομένο ότι δεν ανακοινώθηκε τίμημα της συναλλαγής, η παραπάνω εκτίμηση τεκμαίρεται από τα υπόλοιπα στοιχεία. Για παράδειγμα, η ανακοίνωση της Alpha αναφέρει ότι η συναλλαγή αναμένεται να έχει επίδραση της τάξης των 20 μονάδων βάσης στον δείκτη CET1 του ομίλου.

Ο ισολογισμός μιας ΑΕΠΕΥ σπάνια διαθέτει αξιοσημείωτα στοιχεία, που προσμετρώνται στο σταθμισμένο σε κίνδυνο ενεργητικό (RWA). Επομένως, το συντριπτικό μέρος της κεφαλαιακής επίπτωσης για την Alpha έρχεται από το τίμημα.

 

ALPHA-AXIA VENTURES II: Με την ένταξη της Axia στον όμιλο (σ.σ. προβλέπεται η συνένωση των Alpha Finance-Axia -μονάδας investment banking της Alpha Βank), η Alpha θα «μπολιάσει» το υφιστάμενο δυναμικό της στην επενδυτική τραπεζική με ομάδα στελεχών που υπό την ηγεσία του Γιώργου Λινάτσα έχουν καταγράψει αξιοσημείωτες επιδόσεις, κατά την τελευταία 15ετία.

 Σύμφωνα με τραπεζικά στελέχη, οι συζητήσεις μεταξύ Alpha-Axia ξεκίνησαν από τα τέλη του 2024.

Η Alpha είχε ήδη ενισχύσει την Alpha Finance με κεφαλαιακή «ένεση» 19,99 εκατ. ευρώ, όπως είχε αποκαλύψει η στήλη και αναζητούσε κίνηση στον τομέα επενδυτικής τραπεζικής.

 

ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ: «Η κυβέρνηση θα πρέπει να επιδείξει προσαρμοστικότητα. Η αντιπολίτευση θα ψάχνεται για πολύ καιρό, εμείς θα πρέπει να είμαστε η αντιπολίτευση του εαυτού μας». Τάδε έφη Κυριάκος Μητσοτάκης στις 20 Ιουνίου 2023, την εποχή της εκλογικής παντοδυναμίας του.

Και οι συνθήκες τού έκαναν το... χατίρι. Από προχθές το βράδυ και όλη μέρα χθες, η κυβέρνηση ασχολούνταν με την αντιπολίτευση που έκαναν… υπουργοί και 10-15 βουλευτές της, μετά τις εξαγγελίες για τα μισθολογικά των στρατιωτικών, προς όφελος των υπόλοιπων ενστόλων. Ούτε αξιωματική αντιπολίτευση να ήταν...

Όποιες «τεχνοκρατικές» εξηγήσεις και να δίνουν οι εκπρόσωποι της νεοδημοκρατικής… συμπολίτευσης, με λεπτομερή non paper και μακροσκελείς δηλώσεις στο press room, η γκέλα έγινε. Όταν έκανε την προαναγγελία ο πρωθυπουργός, έπρεπε «να κλείσει το μάτι» και στις υπόλοιπες κατηγορίες ενστόλων.

Αυτό δεν συνέβη, οπότε τη διορθωτική κίνηση την ανέλαβαν (από μόνοι τους) υπουργοί και βουλευτές, οι οποίοι και καρπώθηκαν τα σχετικά οφέλη. Το όνομά τους ακούστηκε, ενώ έδειξαν ενδιαφέρον για μια κατηγορία ψηφοφόρων που υπάρχει παντού και παραδοσιακά ψηφίζει Νέα Δημοκρατία.

 

ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Ειδικά στην περίπτωση των (σκέτων) βουλευτών, όσο μειώνονται τα δημοσκοπικά ποσοστά της Νέας Δημοκρατίας, τόσο αυξάνει το κίνητρό τους να ξεχωρίσουν προσωπικά, απέναντι στο ενδεχόμενο η επόμενη Βουλή να έχει αισθητά λιγότερα έδρανα για την παράταξή τους.

Οι πληροφορίες μας, ωστόσο, λένε ότι το ίδιο κίνητρο είχε κι ένας υπουργός, καθότι υπάρχει ενδεχόμενο να κατέλθει ως συνυποψήφιος στην περιφέρειά του, συγγενής του Κυριάκου Μητσοτάκη.

Θα πρέπει, πάντως, να σημειώσουμε ότι η ασκούμενη εσωτερική αντιπολίτευση κατά κανόνα αφορά σοβαρά θέματα. Ειδικά η ερώτηση των 11 για όσα συμβαίνουν στη Θράκη είναι πολύ σημαντική για τα εθνικά συμφέροντα και φανερώνει μια νομοθετική τρύπα που θα έπρεπε να έχει καλυφθεί εδώ και πολύ καιρό.

 

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Εντούτοις είναι αξιοθαύμαστο αυτό που κατάφεραν στην κυβέρνηση: ακόμα και στις θετικές ειδήσεις, όπως οι αυξήσεις στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων, το αποτύπωμα να είναι αρνητικό εξαιτίας της γαλάζιας γκρίνιας. Πρόκειται για ακόμα ένα επικοινωνιακό αυτογκόλ, το οποίο εξηγεί έως έναν βαθμό τους λόγους για τους οποίους η ΝΔ βρίσκεται σε δημοσκοπικά ιστορικά χαμηλά.

Παρά τα μηνύματα που έστειλε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και τις διαβεβαιώσεις ότι στη ΔΕΘ «όλα θα γίνουν όπως πρέπει» για το σύνολο των ενστόλων, βουλευτές της ΝΔ ξαναχτύπησαν χθες: Ο πρώην αρχηγός της ΕΛΑΣ Τάσος Δημοσχάκης κατέθεσε σχετική ερώτηση στη Βουλή, ο Λευτέρης Αυγενάκης έκανε αντίστοιχη ανάρτηση, ενώ και οι Στέλιος Πέτσας, Μίλτος Χρυσομάλλης, Δημήτρης Μαρκόπουλος και Θάνος Πλεύρης, μέσω συνεντεύξεών τους, επανέλαβαν το «εύλογο αίτημα».

Ο τελευταίος μάλιστα, αν και κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος, διαμήνυσε ότι «προφανώς στηρίζουμε την κυβέρνηση, αλλά δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε άποψη».

Μια ωραία ατμόσφαιρα…

 

ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Δεν είναι όλα ρόδινα στον χώρο των δράσεων για την απασχόληση, αν κρίνουμε από τις διαμαρτυρίες της ΚΕΔΕ για το πρόγραμμα που αφορά ανέργους ηλικίας 55+ ετών.

Σε επιστολή του προς την υπουργό Εργασίας και τη ΔΥΠΑ, ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Λάζαρος Κυρίζογλου τονίζει ότι το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με απαράδεκτο και εντελώς λανθασμένο τρόπο, αποκλείοντας ουσιαστικά τη μεγάλη πλειοψηφία των δήμων, αλλά και χωρίς να ληφθούν υπόψη οι απολύτως τεκμηριωμένες θέσεις της αυτοδιοίκησης και οι πραγματικές ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.

Καταγγέλλει δε ότι η ΚΕΔΕ πληροφορήθηκε στις 28 Μαρτίου, από δελτίο Τύπου που αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα της ΔΥΠΑ, ότι «έληξε η προθεσμία υποβολής αιτήσεων των ενδιαφερόμενων φορέων για συμμετοχή στο πρόγραμμα απασχόλησης ανέργων ηλικίας 55+ ετών», εξαιτίας του γεγονότος ότι σε διάστημα δύο εβδομάδων υπερκαλύφθηκαν οι αιτήσεις για 6.000 διαθέσιμες θέσεις.

Σύμφωνα με τον κ. Κυρίζογλου, η ΚΕΔΕ είχε ενημερώσει ότι μόνο οι ανάγκες των δήμων ξεπερνούν τις 10.000 θέσεις, με αποτέλεσμα να προκαλούνται σοβαρά προβλήματα σε μικρούς ΟΤΑ.

Το αίτημα είναι αφενός να υπάρξει επανασχεδιασμός με αύξηση των θέσεων προς τους δήμους και αφετέρου… ενημέρωση.

 

ΒΟΑΚ: Πόρτα πόρτα τρέχουν εντεταλμένοι σύμβουλοι του ΥΠΟΜΕ προκειμένου να ρωτήσουν τους Κρητικούς για τις διαθέσεις τους όσον αφορά τα ηλεκτρονικά διόδια που θα τοποθετηθούν στον νέο αυτοκινητόδρομο του νησιού, και ειδικότερα στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.

Εκτός του ότι το θέμα «διόδιο» κάνει τζιζ παντού στη χώρα, πόσο μάλλον στην Κρήτη, που είναι και κάπως… ανυπότακτη, η «έρευνα κοινού» αποσκοπεί και στον καθορισμό της κρίσιμης παραμέτρου που άπτεται ολόκληρου του χρηματοοικονομικού μοντέλου για την κατασκευή και παραχώρηση του μεγάλου κεντρικού τμήματος του ΒΟΑΚ με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Υπενθυμίζεται πως πέραν της συμμετοχής του Δημοσίου με πόρους ΕΣΠΑ και ΤΑΑ (συνολικά 800 εκατ. ευρώ), στην προς υπογραφή σύμβαση (η νέα ηγεσία του ΥΠΟΜΕ την υπολογίζει μέσα στον Απρίλιο) περιλαμβάνεται και η επιδότηση του παραχωρησιούχου με «σκιώδες» κόμιστρο διέλευσης (σ.σ. ένα επιπλέον ποσό στα έσοδα από τις διελεύσεις).

Η παραπάνω πρόβλεψη είχε σχεδιαστεί κατά τη δημοπράτηση προκειμένου να υποστηριχθεί το project, καθώς οι πρώτες μελέτες απέδειξαν ότι οι διελεύσεις είναι περιορισμένες και κυρίως τοπικές, άρα το κλασικό κόμιστρο διέλευσης θα ήταν ασύμφορο -χωρίς τη συγκεκριμένη υποστήριξη από το κράτος- για τον παραχωρησιούχο.

Το πολυσύνθετο χρηματοοικονομικό μοντέλο της σύμβασης ασφαλώς θα αποτυπωθεί πλήρως κατά την υπογραφή της σύμβασης, ωστόσο η παράμετρος των «σκιωδών διοδίων» -που πρώτη φορά θα εφαρμοστεί στη χώρα για έργο παραχώρησης- είναι καθοριστική.

 

METLΕN: Με γρήγορες κινήσεις «προικίζει» ο όμιλος το νέο κέντρο Ευρωπαϊκής Αμυνας που έχει στήσει στον Βόλο, αξιοποιώντας την ευνοϊκή συγκυρία.

Μετά τη δυναμική της είσοδο στην παραγωγή αρμάτων μάχης Leopard, η εταιρεία ανακοίνωσε χθες τη συνεργασία με την IVECO Defence Vehicles της οικογένειας Ανιέλι για την κατασκευή προηγμένων στρατιωτικών φορτηγών.

Η συμφωνία όχι μόνο μειώνει την εξάρτηση της Ελλάδας από εισαγωγές, αλλά και ενισχύει τη βιομηχανική αυτάρκεια της χώρας. Τα οχήματα που θα παραχθούν προορίζονται τόσο για τον Ελληνικό Στρατό όσο και για εξαγωγές στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος ReArm Europe.

Η IVECO Defence Vehicles, από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές στρατιωτικών φορτηγών και τεθωρακισμένων στην Ευρώπη, εισέρχεται δυναμικά στην εγχώρια αγορά μέσω της συνεργασίας με τη Metlen. Η παραγωγή, επίσης, θα είναι κατανεμημένη μεταξύ Ελλάδας (40%) και Ιταλίας (60%), τοποθετώντας την ελληνική εισηγμένη στον πυρήνα των ευρωπαϊκών αμυντικών προμηθειών.

Παράλληλα, η εξαγορά τριών νέων εργοστασίων στη ΒΙΠΕ Βόλου ενισχύει περαιτέρω τη δυναμική του εγχειρήματος.

 

PERFORMANCE TECHNOLOGIES: Με βάση τα περυσινά οικονομικά αποτελέσματα, το P/E της μετοχής διαμορφώνεται στο 15, τιμή που κάθε άλλο παρά υψηλή τη λες, αν συνυπολογιστεί ότι μιλάμε για εταιρεία πληροφορικής και ότι τα περυσινά κέρδη (5,047 εκατ.) επηρεάστηκαν αρνητικά από έκτακτα κονδύλια (δαπάνες μετάταξης στην Κύρια Αγορά και πλασματικό κόστος του προγράμματος stock options).

Στο 2% η μερισματική απόδοση, παρότι η εισηγμένη θα μοιράσει μόλις το 30% των περυσινών λογιστικών της κερδών.

 

ΚΟΜΙΣΙΟΝ: Το ακούσαμε και αυτό και μάλιστα από τον ανώτερο σύμβουλο του νέου Επιτρόπου Ενέργειας, Τόμας-Ανκερ Κρίστενσεν, όταν ερωτήθηκε ποιες πρωτοβουλίες σκοπεύει να πάρει η Κομισιόν για να προστατεύσει το καλώδιο Ελλάδας - Κύπρου, ένα αμιγώς διευρωπαϊκό έργο, από τις απειλές της Τουρκίας.

«Πρόκειται για ένα θέμα στο οποίο η Επιτροπή έχει ένα ρόλο. Ωστόσο ρόλο έχουν και η ελληνική κυβέρνηση αλλά και η Τουρκία (!!) θα υπέθετα, με δεδομένη τη σημασία του έργου. Είναι πολλά τα θέματα γύρω από το project, τα οποία πρέπει να λυθούν και η Τουρκία αποτελεί μέρος της υπόθεσης», είπε ο Δανός ανώτερος σύμβουλος του κ. Νταν Γιόργκενσεν, προκαλώντας αρνητικά σχόλια, καθώς έβαλε στο ίδιο «τσουβάλι» την Ελλάδα και την Τουρκία.

Αγνοώντας δηλαδή -ή κάνοντας ότι αγνοεί- το γεγονός ότι η έρευνα και πόντιση καλωδίων εμπίπτουν στις ελευθερίες των διεθνών υδάτων, σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας και ότι η Αγκυρα προσπαθεί παράνομα να παρεμποδίσει τις έρευνες, υπό την απειλή επίδειξης ισχύος στο πεδίο, εξομοίωσε τον ρόλο της Τουρκίας με εκείνον της Ελλάδας.

Δίχως να μπορεί να γνωρίζει κανείς αν επρόκειτο για ατόπημα του στενού συνεργάτη του κ. Γιόργκενσεν ή αν εκφράζει την επίσημη γραμμή της Κομισιόν, ο υψηλόβαθμος Δανός αξιωματούχος φάνηκε να «παίζει» με αυτή του τη δήλωση το παιχνίδι της Άγκυρας, πετώντας μάλιστα το μπαλάκι στην εξέδρα, καθώς επί της ουσίας απέφυγε να τοποθετηθεί ως προς το ποια είναι η στάση της Κομισιόν απέναντι στο θέμα.

Διότι το Great Sea Intercconector είναι ενταγμένο εδώ και χρόνια στα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Δηλαδή αποτελεί ένα διευρωπαϊκό project που στηρίζεται και χρηματοδοτικά από τα ευρωπαϊκά ταμεία (με 657 εκατ. ευρώ) και αν μη τι άλλο η δήλωση του κ. Κρίστενσεν δείχνει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέχεται η Τουρκία να παραβιάζει το Δίκαιο της Θάλασσας, ακόμη και για τα έργα που η ίδια προωθεί.

 

ΚΟΜΙΣΙΟΝ-ΕΡΩΤΗΣΗ: Η δήλωση του στενού συνεργάτη του επιτρόπου Ενέργειας που έγινε σε εκδήλωση του German Marshall Fund στην Αθήνα προκάλεσε αλγεινές εντυπώσεις, με τους παρευρισκόμενους να μιλούν για άστοχη τοποθέτηση από ένα κοινοτικό στέλεχος, το οποίο έδειξε να αγνοεί βασικές πτυχές μιας υπόθεσης για την οποία έχει γίνει τόσος θόρυβος, ενώ έχουν υποβληθεί και ερωτήσεις στο Ευρωκοινοβούλιο...

Σχετική ερώτηση είχε απευθύνει πρόσφατα προς την ύπατη εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κάγια Κάλας αλλά και προς τον επίτροπο Ενέργειας Νταν Γιόργκενσεν, ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Γιάννης Μανιάτης, ρωτώντας τους τι πρωτοβουλίες σκοπεύουν να λάβουν για να προστατεύσουν από απειλές που προέρχονται από τρίτες χώρες ένα Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος, το οποίο η ίδια η Κομισιόν έχει αναγνωρίσει τη σημασία του τόσο γεωπολιτικά όσο και για την ενεργειακή ασφάλεια της ίδιας της Ευρώπης.

Ελπίζουμε η απάντηση να μην είναι αντίστοιχη των όσων είπε ο κος Κρίστενσεν...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

v
Απόρρητο