Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Οκτ 4 2024

Το μαύρο μαντάτο Θεοδωρόπουλου-Οικονομική ελευθερία: Πέσαμε σε σχέση με το... 2019-Tips για Κρι Κρι, ΓΕΚ, Τitan

Το μαύρο μαντάτο Θεοδωρόπουλου-Οικονομική ελευθερία: Πέσαμε σε σχέση με το... 2019-Tips για Κρι Κρι, ΓΕΚ, Τitan

ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ: «Μην περιμένετε να πέσει ο πληθωρισμός στα τρόφιμα, όσο θα συνεχίζεται η κλιματική κρίση», υποστήριξε ο πρόεδρος του ΣΕΒ μιλώντας στο πλαίσιο του χθεσινού πέμπτου συνεδρίου της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών.

Πέραν της δυσοίωνης πρόβλεψης, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος είχε και μια πρόταση για τους κεντρικούς τραπεζίτες. Δήλωσε πως «θα πρέπει να αλλάξουν τα μοντέλα τους σε ό,τι αφορά τον στόχο του 2% και το πόσο αυτό το ποσοστό επηρεάζει τις αποφάσεις τους για τα επιτόκια».

 

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ: Εκνευρισμό -όπως μαθαίνουμε- προκάλεσε στο Μέγαρο Μαξίμου η πρωτοβουλία του Γιώργου Βλάχου να επαναφέρει το θέμα των κόκκινων δανείων στη Βουλή. Και αυτό παρά το γεγονός ότι η προηγούμενη ερώτηση των «11» (ανάμεσά τους κι ο ίδιος) απαντήθηκε άμεσα από τον υπουργό Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη.

Ο γαλάζιος βουλευτής επέλεξε όχι απλώς να επανέλθει δηλώνοντας «ανικανοποίητος» από την απάντηση, αλλά κατέθεσε μόνος του επίκαιρη ερώτηση προς τον υπουργό, καλώντας τον ουσιαστικά να προσέλθει στο Κοινοβούλιο και να του απαντήσει.

Επισήμως, πάντως, η κυβέρνηση δικαιολογεί -αν όχι επαινεί- τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της ΝΔ για το «καθήκον» τους να καταθέτουν ερωτήσεις και, μέσω του εκπροσώπου της, διαμηνύει ότι όλα… βαίνουν καλώς.

«Είναι φοβερό πώς κάποιοι ανακάλυψαν ότι υπάρχει εσωκομματικό πρόβλημα, όταν οι ίδιοι οι βουλευτές που ρωτάνε στηρίζουν την κυβέρνηση σε όλα τα νομοσχέδια και κάνουν πάρα πολύ καλά τη δουλειά τους», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Μαρινάκης.

Έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε

 

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ: Ουραγός στην ειδική διεθνή έρευνα που διεξάγεται εδώ και 30 χρόνια από το αμερικανικό Heritage Foundation αναδείχθηκε και για το 2024 η χώρα μας, καταλαμβάνοντας τη θέση 116 επί 184 χωρών του κόσμου (με βαθμολογία 55,1 πόντους) και την 42η θέση στην ευρωπαϊκή ήπειρο, μπροστά μόνο από τη Ρωσία και τη Λευκορωσία.

Γενικώς, αντιμετωπίζουμε με κάποιο σκεπτικισμό τέτοιου είδους έρευνες, για λόγους μεθοδολογικούς. Η Ελλάδα, για παράδειγμα, παίρνει πολύ χαμηλή βαθμολογία λόγω του υψηλού δημόσιου χρέους (Fiscal Health) και των κρατικών δαπανών, κάτι που σίγουρα επηρεάζει πολύ την κατάταξη.

Είναι όμως εντυπωσιακό ότι με τους τρόπους μέτρησης της οικονομικής ελευθερίας που χρησιμοποιεί σταθερά το παραπάνω ίδρυμα, η κατάταξη της χώρας μας φέτος, μετά από πέντε χρόνια διακυβέρνησης ΝΔ, υποτίθεται πολύ φιλικής σε τέτοιου είδους θέματα, είναι ελαφρώς… χειρότερη.

Διότι στον αντίστοιχο δείκτη του 2019 η Ελλάδα βρισκόταν στη θέση 106 (δηλαδή 10 θέσεις ψηλότερα), με βαθμολογία κατά 2,6 μονάδες υψηλότερη, στους 57,7 πόντους!

Στην Ευρώπη, η θέση μας εμφανίζεται ελαφρώς βελτιωμένη (θέση 42 αντί για 43), κάτι όμως που αποτελεί μικρή παρηγοριά. Απλώς περάσαμε τη Ρωσία (του πολέμου και των διεθνών κυρώσεων) και την «αγκαζέ» στους Ρώσους Λευκορωσία.

Στις κορυφαίες χώρες παγκοσμίως συγκαταλέγονται η Σιγκαπούρη, η Ελβετία, η Ιρλανδία και η Ταϊβάν, ενώ φιγουράρουν και χώρες της ΕΕ, από τον Βορρά.

Για όσους θέλουν να εντρυφήσουν παραπάνω, εδώ η πλήρης έκθεση του 2024 κι εδώ του 2019. Ίσως θα έπρεπε να ρίξει μια ματιά και το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

 

ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ: Πολύ δράμα προηγήθηκε σε ό,τι αφορά τη μετάβαση της Αττικής Οδού από την κοινοπραξία Ακτωρ - Παραχωρήσεις στο νέο παραχωρησιούχο, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με διάφορα σενάρια για τον χρόνο, τον τρόπο και τις διαδικασίες, τα οποία ανατράπηκαν, αφήνοντας, ωστόσο, όλους ευχαριστημένους.

Η κυβέρνηση, που φέρεται να ζήτησε την επίσπευση των διαδικασιών ώστε να μην υπάρξει «γέφυρα» και εξάντληση του συμβατικού 5μήνου, θα εισπράξει άμεσα 3,27 δισ. ευρώ μειώνοντας το χρέος.

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα εντάξει τον εξόχως αποδοτικό αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο των Παραχωρήσεών της νωρίτερα από το αναμενόμενο, γεγονός που ήδη έχει αποτιμήσει.

Οι πολίτες επίσης έχουν κέρδος γιατί θα πληρώνουν 0,30 ευρώ λιγότερο από την Κυριακή για τη βασική διέλευση.

Οπότε τέλος καλό, όλα καλά, αν και επικρέμεται στη δημόσια σφαίρα το εάν τσακώθηκαν ο υπουργός Υποδομών-Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και ο υφυπουργός του Νίκος Ταχιάος για τα διαδικαστικά.

Επιχειρώντας να δώσει μια έμμεση απάντηση ο Νίκος Ταχιάος χθες στη Βουλή, δήλωσε πως η εξίσωση ήταν δύσκολη (εξάλλου πρώτη φορά έγινε μετάβαση από ιδιώτη σε ιδιώτη) και εξετάστηκαν πολλά εναλλακτικά σενάρια (εξ ου και ζητήθηκε η συνδρομή του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους) από το υπουργείο.

«Πίστωσε» ωστόσο στον υπουργό Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη «την πίεση που άσκησε προκειμένου το τίμημα να εισπραχθεί φέτος» και αναγνώρισε επιπλέον στον υπουργό Υποδομών «ότι με τις διατάξεις νόμου οι οποίες εισήχθησαν στη Βουλή, αυτή η δύσκολη μετάβαση γίνεται πραγματικότητα».

Τα συμπεράσματα δικά σας…

 

ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ: Το μείζον πρόβλημα της έλλειψης υποδομών, αλλά και προστασίας από την κλιματική αλλαγή και πώς αυτές οι παράμετροι απειλούν τη ζωή στις πόλεις αλλά και τις επενδύσεις έθιξε στο πλαίσιο του 5ου Συνεδρίου Θεσμικής Διαχείρισης, ο επικεφαλής της Dimand Δημήτρης Ανδριόπουλος, κάνοντας μάλιστα μια ρηξικέλευθη πρόταση μαζικής ενεργοποίησης των επενδυτών.

Εν πολλοίς πρότεινε -και ο διευθύνων σύμβουλος της Prodea Investments Άρις Καρυτινός υπερθεμάτισε- έναν «συνασπισμό» ιδιωτών με σκοπό την προώθηση μελετών και λύσεων σε συνεργασία με το Δημόσιο.

Ασφαλώς ο κ. Ανδριόπουλος είναι γνώστης της τύχης που έχει ο θεσμός των Πρότυπων Προτάσεων (με τις δύο μελέτες για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού και του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα - Οινόφυτα να βρίσκονται στο «ράφι»), καθώς και πως η Lamda Development έχει πληρώσει και καταθέσει μελέτη για την επέκταση της Αττικής Οδού (σήραγγα Ηλιουπόλεως) χωρίς να έχει λάβει νέα για το έργο…

Από την άλλη, βέβαια, υπάρχει και το παράδειγμα του νέου σταθμού του προαστιακού Αττικής στη θέση Καρελλά, όπου εδρεύουν μεγάλες επιχειρήσεις ή έχουν μισθωμένα ακίνητα μεγάλες ΑΕΕΑΠ και οι οποίες προθυμοποιήθηκαν να πληρώσουν μελέτη και κατασκευή της νέας στάσης.

Το κόστος τάξης 4-5 εκατ. ευρώ επιμερίστηκε και εκτός απροόπτου στα μέσα του 2025 θα είναι έτοιμος…

 

ΑΒ ΒΑΣΙΛΟΠΟΥΛΟΣ: Στην κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση εγκαταστάσεων και συστημάτων παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ μπαίνει η αλυσίδα σούπερ μάρκετ.

Στόχος η αυτοπαραγωγή και η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με συμψηφισμό κατανάλωσης. Στο πλαίσιο αυτό επέκτεινε τον σκοπό της, προσθέτοντας και την εγκατάσταση φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων στις εγκαταστάσεις της.

 

ΚΡΙ ΚΡΙ: Τρίτη ημέρα πωλήσεων για τον τίτλο χθες, μετά την επίτευξη ρεκόρ την περασμένη Δευτέρα και το placement του 3,03% (στα 12 ευρώ) την εβδομάδα που προηγήθηκε.

Η μετοχή χθες υποχώρησε στα 12,8 ευρώ, με απώλειες στις τελευταίες τρεις συνεδριάσεις που προσεγγίζουν το 5%.

Η απόδοση τριμήνου στο 17%.

 

TITAN: Ανάλογη η εικόνα και για τη μετοχή της τσιμεντοβιομηχανίας. Έκανε το ρεκόρ τη Δευτέρα, στα 35,7 ευρώ, γεγονός που «διευκόλυνε» τους πωλητές. Τις ημέρες που ακολούθησαν, κινήθηκε έως τα 34,05 ευρώ, με τις συνολικές απώλειες στο 4,6%.

Και σ' αυτή την περίπτωση η απόδοση τριμήνου παραμένει πέριξ του 17%.

 

ΓΕΚ: Στις 23 Οκτωβρίου οι μέτοχοι της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καλούνται να εγκρίνουν τη μεταβίβαση του 36,59% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στη Masdar. Με την είσπραξη 880 εκατ. ευρώ (τίμημα συν το μέρισμα χρήσης 2023) και την απώλεια ελέγχου της ΤΕΝΕΡΓ, ο καθαρός δανεισμός του ομίλου μηδενίζει (σ.σ. με βάση τα στοιχεία 30ής Ιουνίου).

Έτσι, ανοίγει το κεφάλαιο ανάληψης μεγάλων παραχωρήσεων (Αττική Οδός, Εγνατία Οδός) από καλή αφετηρία για τους μετόχους, καθώς η χρηματοδότηση παραχωρήσεων δεν συνυπολογίζεται στον δανεισμό.

 

ΓΕΚ-ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ: Σε αύξηση κεφαλαίου ύψους 497 εκατ. ευρώ προχώρησε η Νέα Αττική Οδός, εταιρεία του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που αναλαμβάνει την εκμετάλλευση του ομώνυμου οδικού άξονα για 25 χρόνια.

Η αύξηση κεφαλαίου αποτελεί μέρος της δεσμευτικής επένδυσης, αθροιστικού ύψους 671,1 εκατ. ευρώ, που δεσμεύεται να διενεργήσει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον νέο παραχωρησιούχο.

Σύμφωνα με τη σύμβαση δεσμεύεται να βάλει κεφάλαια 494 εκατ. ευρώ και να καλύψει άλλα 174,6 εκατ. ευρώ με δευτερογενές χρέος.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v