ΔΗΜΟΣΙΟ: Δεν υπήρχε έκθεση της Κομισιόν την εποχή των μνημονίων που να μην έθετε το ζήτημα με τα φέσια κρατικών φορέων στην αγορά.
Αυτή η παλιά πληγή όχι μόνο δεν έκλεισε, αλλά συνεχίζει να αιμορραγεί. Τα ληξιπρόθεσμα χρέη του Δημοσίου προς τους ιδιώτες και οι εκκρεμείς επιστροφές φόρων έφτασαν τον Ιούλιο τα 3,2 δισ. ευρώ, από 2,8 δισ. ευρώ στο τέλος του περασμένου έτους, στερώντας πολύτιμη ρευστότητα από την οικονομία.
Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στα νοσοκομεία, τα οποία βρίσκονται υπό την εποπτεία του Αδωνι Γεωργιάδη. Ο ίδιος σίγουρα δε έχει το... πουγκί για να πληρώσει, κάτι που συμβαίνει και με την κρατική δαπάνη για τα φάρμακα. Ο Αδωνις έχει το... όνομα, αλλά το υπουργείο Οικονομίας του Κωστή Χατζηδάκη έχει τη... χάρη, αφού καταρτίζει τον προϋπολογισμό και μοιράζει τα λεφτά, θα μπορούσε να πει κανείς.
Ωστόσο διαχρονικά ένα από τα μεγάλα προβλήματα είναι ότι δεν διεκπεραιώνονται γρήγορα οι διαδικασίες για να βγει ο λογαριασμός που πρέπει να πληρωθεί. Σε κάθε περίπτωση, το φέσι που έχουν φορέσει τα νοσοκομεία στους προμηθευτές φτάνει το 1,182 δισ. ευρώ.
Για να μείνουμε στα φέσια, οι Δήμοι χρωστούν σε ιδιώτες 298 εκατ. ευρώ, ενώ οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές 619 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, υπερβαίνουν τα 600 εκατ. ευρώ οι επιστροφές φόρων που βρίσκονται σε εκκρεμότητα. Απ' αυτά πάντως, τα 173 εκατ. ευρώ αφορούν φορολογούμενους τους οποίους η ΑΑΔΕ ψάχνει για να τους πληρώσει, αλλά δεν… τους βρίσκει.
Συνηθέστερη περίπτωση η μη δήλωση του IBAN όπου θα πιστωθεί το ποσό.
ΝΟΤΟΠΟΥΛΟΥ: Ισχυρό ανταγωνισμό βρήκε ο Χρήστος Σπίρτζης στο πρόσωπο της Κατερίνας Νοτοπούλου, αφού μετά τα όσα είπε περί bullying που δέχτηκε από τον Στέφανο Κασσελάκη έχει γίνει η περιζήτητη των τηλεπαραθύρων: πέντε εμφανίσεις σε τρεις μέρες δεν τις λες και λίγες.
Κι αυτό παρότι ο κ. Κασσελάκης την προκάλεσε: αφού λες ότι σου έκανα bullying, να πας στον εισαγγελέα με τα στοιχεία που έχεις εναντίον μου.
Συνεργάτες του, μάλιστα, υπενθυμίζουν ότι ο ίδιος δεν είναι βουλευτής, άρα δεν έχει βουλευτική ασυλία, οπότε σε μια τέτοια περίπτωση ο εισαγγελέας δεν θα δυσκολευόταν πολύ να αναλάβει δράση.
Δύο μέρες πέρασαν αλλά… τίποτα. Η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ μένει στη γραμμή «να δώσει άδεια να δημοσιοποιήσω τις συνομιλίες».
ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Πολύ συχνά γράφουμε για τις ανισορροπίες και τις μεγάλες διαφορές τιμών ανάμεσα στις χώρες της Ευρώπης. Πολύ λιγότερο προβάλλεται πόσο ακριβή έχει γίνει συνολικά η Ευρώπη σε σχέση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία. Ίσως διότι η σύγκριση μεταξύ των δύο είναι για να βάλει η Ευρώπη (και οι σοβαροί πολιτικοί της, όσοι υπάρχουν) τα… κλάματα!
Σύμφωνα με μελέτη του απολύτως έγκυρου Ιnternational Energy Agency (ΙΕΑ), η μέση τιμή χονδρικής στην Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν στο πρώτο εξάμηνο του 2024 στα 70 δολάρια η μεγαβατώρα, όταν στις Ηνωμένες Πολιτείες η αντίστοιχη τιμή ήταν στα… 30 δολάρια!
Με απλά λόγια, ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία βιομηχανικού κόστους είναι κατά μέσο όρο… 230% υψηλότερο στη Γηραιά Ηπειρο απ' ό,τι σε μια αντίστοιχη βιομηχανία των ΗΠΑ.
Προσέξτε δε ότι η σύγκριση αφορά το 2024 κι όχι προηγούμενες χρονιές, όταν η τιμή του ρεύματος είχε πραγματικά φτάσει στη στρατόσφαιρα, σε όλο τον ευρωπαϊκό χώρο.
Εάν λάβετε δε υπόψη σας ότι η Ελλάδα είναι κατά το τρέχον έτος τρίτη ακριβότερη χώρα της ΕΕ στην τιμή χονδρικής του ρεύματος, πίσω από την Ιταλία και την Ιρλανδία (Κόσοβο και Αλβανία δεν είναι μέλη), τότε αντιλαμβάνεστε το μέγεθος του ανταγωνιστικού μειονεκτήματος για την ελληνική μεταποίηση, πέρα από το γνωστό βάρος για τον καταναλωτή.
Εντούτοις, παρά τις κραυγές αγωνίες από την ελληνική μεταποίηση, η κυβέρνηση αρνείται σθεναρά να πάρει μέτρα για τη βιομηχανία. Πετάει το… μπαλάκι στην Κομισιόν, γνωρίζοντας ότι στην καλύτερη περίπτωση θα περάσει πολύς χρόνος μέχρι να ληφθεί κάποιο μέτρο γενικής εφαρμογής.
ΤΡΑΠΕΖΕΣ: Σε δύο μέτωπα μαθαίνουμε ότι κινείται το σχέδιο της κυβέρνησης για τα δάνεια των αγροτών, στο πλαίσιο όσων εξήγγειλε ο πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη.
Σε ό,τι αφορά τα «κόκκινα», οι συνομιλίες γίνονται με τον εκκαθαριστή PQH, ενώ για τις νέες χορηγήσεις κυρίως με την Πειραιώς, που εκ των πραγμάτων διαθέτει το μεγαλύτερο μερίδιο στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Βέβαια, όλα είναι ακόμη σε πολύ πολύ αρχικό στάδιο και ουσιαστικά «τρέχουν» μετά τις δηλώσεις του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ.
Όπως, πάντως, μεταφέρουν πηγές στη στήλη, στα μέσα του θέρους κυβερνητικά στελέχη έκαναν μια πρώτη επαφή με την ΤτΕ για τα κόκκινα δάνεια που έχει η PQH.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ: Γούρικη αποδείχτηκε η παρουσία της διοίκησης της Eurobank στη χθεσινή Γενική Συνέλευση της τράπεζας.
Λίγες ώρες μετά τη συνεδρίαση, η Moody’s αναβάθμισε την κυπριακή τράπεζα στο Baa2, διατηρώντας μάλιστα θετικό outlook. Ο οίκος επικαλείται τη συνεχιζόμενη βελτίωση του οικονομικού προφίλ (δείκτης CET 1 στο 26,6%, ισχυρή κερδοφορία) και την εκτίμηση ότι το συνολικό μοντέλο θα παραμείνει ισχυρό μετά την εξαγορά του 56% από τη Eurobank.
Η Moody's επισημαίνει ότι η εξαγορά από τη Eurobank θα προσφέρει μια πιο σαφή και εστιασμένη στρατηγική κατεύθυνση και πιο μακροπρόθεσμα οφέλη, όπως πρόσβαση σε τεχνογνωσία. Αυτό θα ωφελήσει την Ελληνική Τράπεζα σε τομείς όπως η εταιρική, η ιδιωτική τραπεζική και το wealth management.
Σημειώστε ότι μετά την αναβάθμιση, η αξιολόγηση της Ελληνικής «ισοφάρισε» αυτήν της μητρικής της.
ΝΑΥΤΙΛΙΑ: Για αύξηση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων τα επόμενα χρόνια έκανε λόγο, στο πλαίσιο του 7ου συνεδρίου Υποδομών - Μεταφορών ITC 2024, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) και αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος του Attica Group Διονύσης Θεοδωράτος.
Όπως τόνισε, η επιβάρυνση της ακτοπλοΐας από τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες θα ξεπεράσει τα 320 εκατ. ευρώ το 2031, με βάση τις τρέχουσες τιμές των δικαιωμάτων για τους ρύπους, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ για το ΣΕΕΝ.
«Το κόστος αυτό θα μετακυλιστεί στον επιβάτη και στα οχήματα. Είναι σίγουρη η επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, αλλιώς δεν θα μπορεί να λειτουργήσει η ακτοπλοΐα», είπε χαρακτηριστικά.
Όπως τόνισε, η επιβάρυνση της ακτοπλοΐας από τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες θα ξεπεράσει τα 320 εκατ. ευρώ το 2031, με βάση τις τρέχουσες τιμές των δικαιωμάτων για τους ρύπους, κάτι που προκύπτει από μελέτη του ΙΟΒΕ για το ΣΕΕΝ.
Πάντως, στα της χρηματοδότησης, στο ίδιο συνέδριο ο γενικός γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων, Δρ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, είπε πως φέτος οι δαπάνες για τη χρηματοδότηση των άγονων γραμμών θα είναι ελαφρώς μειωμένη σε σχέση με τα 155 εκατ. ευρώ του 2024.
ΜΟΗ: Με μειωμένη δραστηριότητα θα λειτουργήσει τους επόμενους μήνες το διυλιστήριο της Motor Oil, καθώς η προχθεσινή πυρκαγιά έθεσε εκτός λειτουργίας τη μία από τις δύο μονάδες υποδοχής αργού πετρελαίου.
Η λειτουργία της εναπομείνασας μονάδας θα επιτρέψει στο διυλιστήριο να δουλέψει, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών, περίπου στο 60% της δυναμικότητάς του.
MOH II: Η Motor Oil είναι πλήρως ασφαλισμένη, όπως ανέφερε στην ανακοίνωσή της, τόσο για τις υποδομές όσο και για τη λειτουργική απώλεια κερδών, ως συνέπεια της διακοπής εργασιών.
Μάλιστα, το ύψος της αποζημίωσης για διαφυγόντα έσοδα θα υπολογιστεί επί του προϋπολογισθέντος περιθωρίου διύλισης, το οποίο είναι υψηλότερο από το τρέχον, καθώς επ’ αυτού υπολογίστηκε και το ασφάλιστρο.