ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Στα 216,7 ευρώ έκλεισε χθες η τιμή εκκαθάρισης της μεγαβατώρας στο ελληνικό χρηματιστήριο ενέργειας, συνεχίζοντας να γράφει 200άρια, κατά το τελευταίο διάστημα, με εξαίρεση 1-2 μέρες. Και το χειμωνιάτικο κρύο, που θα εκτινάξει τη ζήτηση για φυσικό αέριο, πετρέλαιο και ρεύμα, δεν έχει καν αρχίσει.
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε, για να γίνει αντιληπτό το timing, ότι το ερχόμενο Σάββατο θα αρχίσουν οι παραδόσεις πετρελαίου θέρμανσης σε νοικοκυριά (επιδοτούμενα και μη), οπότε και θα ξεκινήσει η σεζόν με τις μεγαλύτερες απαιτήσεις σε καύσιμα.
Πολύ αυξημένη βεβαίως και η τιμή του πετρελαίου, που αναμένεται ότι θα διαμορφωθεί τις επόμενες μέρες κοντά στο 1,14 ευρώ το λίτρο, αυξημένη κατά περίπου… 40% σε σχέση με πέρυσι. Η αύξηση ωστόσο ωχριά μπροστά στην εκτίναξη της τιμής στο ρεύμα, που σε επίπεδο αγοράς από τους παρόχους έχει υπερδιπλασιαστεί!
Και για να συμπληρωθεί η… ωραία ατμόσφαιρα, οι επιπτώσεις φαίνονται ήδη ξεκάθαρα και στη βενζίνη, με την πιο ακριβή έκδοσή της να κινείται πέριξ των 2 ευρώ το λίτρο!
Busy Day χθες για τον όμιλο Ελλάκτωρ: Από τη μια, οι αγορές μετοχών και από την άλλη, η συνέντευξη του Χ. Παναγιωτόπουλου.
ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Αιφνιδίασε την αγορά η χθεσινή κίνηση των εφοπλιστών να αγοράσουν 2,4 εκατ. μετοχές τόσο από την εκποίηση του πακέτου της ΑΤΤΙΚΑΤ όσο και από άλλες πηγές, σε «αλμυρή» τιμή, ανεβάζοντας το ποσοστό τους σε επίπεδα αντίστοιχα (κάποιοι υποστηρίζουν ίσως και ελαφρώς υψηλότερα) των Ολλανδών.
Τα ερώτημα τώρα είναι α) αν έχουν βάλει ως στόχο την καταστατική μειοψηφία, δηλαδή το 33,34% και β) σε τι αποσκοπούν στο τέλος του έργου, αφού γνωρίζουν ότι κι αν ακόμη την αποκτήσουν, Ολλανδοί + φίλιες δυνάμεις πάλι θα έχουν περισσότερα κουκιά, αλλά κι ότι δεν αναμένεται να τεθεί σύντομα θέμα που να απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία συνέλευσης. Are they playing the longer game;
Οπως και να έχει, η στήλη μέχρι στιγμής καταλήγει στην υποψία ότι τόσο οι Ολλανδοί όσο και οι εφοπλιστές με άλλο σχέδιο μπήκαν στην υπόθεση ΕΛΛΑΚΤΩΡ και με άλλο σχέδιο τούς υποχρέωσαν οι περιστάσεις να κινούνται.
Το «θρίλερ» θα έχει, προφανώς, ακόμη πολλά επεισόδια. Αυτό όμως, το είχαμε προβλέψει από την αρχή…
ΑΚΤΩΡ: Την εκτίμηση πως η Άκτωρ, ακόμη κι αν της επιτρεπόταν να συμμετάσχει στον διαγωνισμό για την Εγνατία Οδό, δεν θα μπορούσε να είναι πλειοδότης, διατύπωσε ο εκτελεστικός πρόεδρος του κατασκευαστικού βραχίονα του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ Χ. Παναγιωτόπουλος.
Στις διευκρινιστικές ερωτήσεις, ο επικεφαλής της Ακτωρ απάντησε πως το «οικονομικό μοντέλο κατάρτισης της προσφοράς δεν θα επέτρεπε τελικώς να «ματσάρει» εκείνη που κέρδισε τον διαγωνισμό (σ.σ. ως γνωστόν της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Egis που με προσφορά 1,5 δισ. ευρώ περίπου είναι προσωρινός ανάδοχος του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ).
Πέρα από την «ντομπροσύνη», η αναφορά του προκάλεσε το ενδιαφέρον, καθώς η Άκτωρ διεκδικεί ήδη άλλα μεγάλα έργα, μεταξύ των οποίων και αυτό που αφορά την Αττική Οδό, υπόθεση για την οποία, παρεμπιπτόντως, παρέπεμψε στο να απαντήσει -ως αρμοδιότερη- η διοίκηση της Άκτωρ Παραχωρήσεις…
Από την άλλη, η δήλωσή του έρχεται σε μια στιγμή που η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει ζητήσει τόσο από τον πλειοδότη όσο και από τον μειοδότη (την κοινοπραξία Μυτιληναίος - Vinci- Άβαξ) να δικαιολογήσουν τις προσφορές που υπέβαλαν για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό.
Ακόμη κι αν ήταν «αυθόρμητη» η αναφορά, καταδεικνύει σ’ ένα βαθμό την ένταση του ανταγωνισμού σε μια εποχή προσδοκιών για τον κατασκευαστικό κλάδο.
ΕΠΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ: Ο πρόεδρος της Άκτωρ Χ. Παναγιωτόπουλος απάντησε και στην «πολεμική» που του ασκείται όσον αφορά τη συνδιεκδίκηση έργων από την Άκτωρ και εταιρεία οικογενειακών του συμφερόντων, την P+C Developments, γεγονός που ευλόγως θα «γκρέμιζε» κάθε έννοια Εταιρικής Διακυβέρνησης στον όμιλο Ελλάκτωρ.
Ισχυρίστηκε πως η P+C Developments είχε καθαρά συμβουλευτικό ρόλο και συμμετοχή στις εν λόγω κοινοπραξίες, μόλις της τάξης του 3%. Υποστήριξε δε ότι από τη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων του ως εκτελεστικού προέδρου της Άκτωρ (Φεβρουάριος 2021), η P+C Developments παραιτήθηκε από τις παραπάνω κοινοπραξίες.
Δεδομένου ότι τόσο οι χρηματιστηριακές ανακοινώσεις του ομίλου Ελλάκτωρ όσο και οι δημοσιεύσεις στο ΓΕΜΗ δεν περιλαμβάνουν ανακοινώσεις για συναλλαγές μεταξύ συνδεδεμένων μερών, εικάζουμε ότι η αναφορά του κ. Παναγιωτόπουλου καλύπτει το θέμα.
ΣΑΟΥΔΙΚΗ ΑΡΑΒΙΑ: Στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Μέσης Ανατολής, τη Σαουδική Αραβία, διερευνούν ευκαιρίες ελληνικές εταιρείες δομικών υλικών, κατασκευών και ενέργειας αλλά και τροφίμων. Με πάνω από 80 μεγάλα έργα, αξίας 1 δισ. δολ. το καθένα, με ορίζοντα το 2030, η χώρα είναι μαγνήτης για μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους, επισημαίνει το εργαστήριο ExportReady «Doing Business in Saudi Arabia» του ΣΕΒΕ.
Ενδιαφέρον όμως υπάρχει και για τρόφιμα. Η χώρα εισάγει τα περισσότερα προϊόντα διατροφής που καταναλώνει, ενώ έχει μεγάλη ανάγκη από τεχνογνωσία εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις υπηρεσίες νερού.