H Ευρωπαϊκή Ενωση έχει αποφασίσει να επιβάλει εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο, που θα μπει σε πλήρη εφαρμογή από τον Δεκέμβριο.
Σε αντίθεση με το ρωσικό φυσικό αέριο που μεταφέρεται σε μεγάλες ποσότητες από τη Ρωσική Ομοσπονδία προς την ΕΕ και τις χώρες της Ασίας με αγωγούς, το πετρέλαιο και τα παράγωγα προϊόντα μεταφέρονται κυρίως με πλοία.
Έχει λοιπόν ενδιαφέρον να δούμε σε ποιους ανήκουν τα τάνκερ που μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο στον υπόλοιπο κόσμο. Οι εξαγωγές πετρελαίου αποτελούν τη μεγαλύτερη πηγή εισοδήματος για τη Ρωσία.
Το IIF έχει φτιάξει μια βάση δεδομένων που καταγράφει την κίνηση των τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο από τα λιμάνια της Ρωσίας και ταυτοποιεί την πραγματική ιδιοκτησία των πλοίων.
Σύμφωνα λοιπόν με την πιο πρόσφατη μελέτη του, πολλές δυτικές ναυτιλιακές εταιρείες αποσύρθηκαν από τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Αυτές που κάλυψαν το κενό ήταν ελληνικών συμφερόντων. Τα τάνκερ ελληνικής ιδιοκτησίας αντιστοιχούσαν στο 55% της συνολικής δυναμικότητας των τάνκερ που μετακινούσαν ρωσικό πετρέλαιο το διάστημα Μαρτίου-Αυγούστου 2022, έναντι 35% την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του IIF.
Επιπλέον, ο όγκος του πετρελαίου που έφευγε από τα ρωσικά λιμάνια την ίδια περίοδο το 2022 ήταν αυξημένη σε σύγκριση με το 2021 και το 2020.
Η ανωτέρω εξέλιξη έχει βοηθήσει τη Ρωσία να καταγράψει υψηλά πλεονάσματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών και να ενισχύσει το ρούβλι.
Ολα αυτά εξηγούν την οξεία αντίδραση της Ουκρανίας προς την Αθήνα για τον ρόλο των Ελλήνων εφοπλιστών πριν από μερικές εβδομάδες. Μόνο που η καταληκτική ημερομηνία για το ευρωπαϊκό εμπάργκο στο ρωσικό αργό είναι τον Δεκέμβριο και επιπλέον η Αθήνα δεν μπορεί να επιβάλλει στους ιδιώτες, εφοπλιστές, τι να κάνουν με τα πλοία τους.