Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΕΕ: Οι 10 δεσμεύσεις που ισχύουν και για τους 27

Αναδιάρθρωση "ευάλωτων" τραπεζών, μεταρρύθμιση συνταξιοδοτικών συστημάτων, μέτρα για την ενιαία αγορά μεταξύ των δεσμεύσεων των "27". Χαλαρώνουν οι όροι εποπτείας στους εθνικούς προϋπολογισμούς των μελών εκτός ευρωζώνης.

ΕΕ: Οι 10 δεσμεύσεις που ισχύουν και για τους 27
Με γερές υποχωρήσεις συντάχθηκε το κείμενο των συμπερασμάτων της συνόδου κορυφής της Ε.Ε., που αφορά και στα 27 κράτη-μέλη. Η Βρετανία και η Σουηδία, θέτοντας βέτο, κατάφεραν να «χαλαρώσουν» την ερμηνεία για εποπτεία της Κομισιόν στους εθνικούς προϋπολογισμούς που αφορά στα μέλη εκτός ευρωζώνης, ενώ το Λονδίνο επέβαλε και παράγραφο στο τελικό κείμενο που αφορά σε περαιτέρω χαλάρωση των όρων του ελεύθερου εμπορίου και της ενιαίας αγοράς. Επίσης, η Βρετανία και η Σουηδία δήλωσαν ότι δεν διατίθενται να προσχωρήσουν στο Σύμφωνο του Ευρώ και οι αντιρρήσεις στις λεπτομέρειες για την οικονομική διακυβέρνηση και την αυστηροποίηση των ποινών σε παραβάτες του Συμφώνου Σταθερότητας εμπόδισαν την τελική επικύρωσή τους, η οποία παραπέμπεται για τον Ιούνιο.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα, οι 27 δεσμεύονται για τα εξής:

1. Η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή και οι οικείες εθνικές αρχές πραγματοποιούν ήδη δοκιμές αντοχής στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τονίζει τη σημασία της διεξαγωγής της όλης εξέτασης από ομότιμους σε στενή συνεργασία με τους εθνικούς εποπτικούς φορείς, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Συστημικών Κινδύνων, την Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ούτως ώστε να βελτιωθούν η συνοχή και η ποιότητα των αποτελεσμάτων. Θα εξασφαλιστεί υψηλό επίπεδο γνωστοποίησης της έκθεσης των τραπεζών, μεταξύ άλλων όσον αφορά στα διακρατούμενα κρατικά χρεόγραφα. Τα κράτη-μέλη θα εκπονήσουν, εν όψει της δημοσίευσης των αποτελεσμάτων, ειδικές και φιλόδοξες στρατηγικές για την αναδιάρθρωση των ευάλωτων ιδρυμάτων, με συνεκτίμηση και των λύσεων του ιδιωτικού τομέα (άμεση χρηματοδότηση από την αγορά ή εκποιήσεις περιουσιακών στοιχείων), αλλά και με ένα στέρεο πλαίσιο σύμφωνα με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις, για την παροχή κρατικής υποστήριξης σε περίπτωση ανάγκης.

2. Για την αντιμετώπιση της κρίσης, με στόχο να διατηρηθεί η χρηματοοικονομική σταθερότητα και να τεθούν τα θεμέλια για την επίτευξη μεγέθυνσης που να είναι ευφυής και βιώσιμη, να ευνοεί την κοινωνική ένταξη και να οδηγεί στη δημιουργία θέσεων εργασίας. Τα μέτρα θα ενισχύσουν την οικονομική διακυβέρνηση και την ανταγωνιστικότητα της ζώνης του ευρώ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

3. Υλοποίηση του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου: Ευρώπη 2020, δημοσιονομική εξυγίανση και διαρθρωτική μεταρρύθμιση. Εντός του νέου πλαισίου του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο προσυπογράφει τις προτεραιότητες για τη δημοσιονομική εξυγίανση και τη διαρθρωτική μεταρρύθμιση. Το Συμβούλιο τόνισε ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην αποκατάσταση υγιών προϋπολογισμών και στη διατηρησιμότητα των δημόσιων οικονομικών, στη μείωση της ανεργίας μέσω μεταρρυθμίσεων της αγοράς εργασίας και στην καταβολή νέων προσπαθειών για την ενίσχυση της οικονομικής μεγέθυνσης. Όλα τα κράτη-μέλη θα ενσωματώσουν αυτές τις προτεραιότητες σε συγκεκριμένα μέτρα που θα ενταχθούν στα αντίστοιχά τους προγράμματα σταθερότητας ή σύγκλισης και στα εθνικά τους προγράμματα μεταρρυθμίσεων. Σ' αυτήν τη βάση, η Επιτροπή θα υποβάλει εγκαίρως τις προτάσεις της αναφορικά με τις ανά χώρα γνωμοδοτήσεις και συστάσεις, προκειμένου να εγκριθούν πριν από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο του Ιουνίου.

4. Ειδικότερα, τα κράτη-μέλη θα παρουσιάσουν ένα πολυετές πρόγραμμα εξυγίανσης που θα περιλαμβάνει συγκεκριμένους στόχους για τα ελλείμματα, τα έσοδα και τις δαπάνες, τη στρατηγική με την οποία σχεδιάζεται η επίτευξη των στόχων αυτών και μια χρονική κλίμακα για την υλοποίησή της. Στόχος των δημοσιονομικών πολιτικών για το 2012 θα πρέπει να είναι η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, με την επαναφορά των τάσεων εξέλιξης του δημόσιου χρέους σε βιώσιμη πορεία και την εξασφάλιση του περιορισμού των ελλειμμάτων σε επίπεδα κάτω του 3% του ΑΕΠ εντός του χρονικού πλαισίου που έχει συμφωνηθεί στο Συμβούλιο.

5. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αυτό προϋποθέτει ετήσιες διαρθρωτικές δημοσιονομικές προσαρμογές αρκετά πάνω από το 0,5% του ΑΕΠ. Στα κράτη-μέλη που αντιμετωπίζουν πολύ μεγάλα διαρθρωτικά δημοσιονομικά ελλείμματα ή πολύ υψηλά ή ραγδαία αυξανόμενα επίπεδα δημοσίου χρέους, η δημοσιονομική εξυγίανση θα πρέπει να είναι εμπροσθοβαρής. Οι προσπάθειες δημοσιονομικής εξυγίανσης θα πρέπει να συμπληρώνονται με διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που να ευνοούν την οικονομική αύξηση. Προς τούτο, τα κράτη-μέλη τονίζουν τη δέσμευσή τους όσον αφορά στη στρατηγική «Ευρώπη 2020». Πιο συγκεκριμένα, θα εφαρμόσουν μέτρα προκειμένου:

- να καταστήσουν ελκυστικότερη την απασχόληση,
- να εξασφαλίσουν την επανένταξη των ανέργων στην εργασία,
- να καταπολεμηθεί η φτώχεια και να προαχθεί η κοινωνική ένταξη,
- να γίνουν επενδύσεις στην εκπαίδευση και στην κατάρτιση,
- να εξισορροπήσουν την ασφάλεια και την ευελιξία,
- να μεταρρυθμίσουν τα συνταξιοδοτικά συστήματα,
- να προσελκύσουν επενδυτικά κεφάλαια για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης
, να δώσουν ώθηση στην έρευνα και στην καινοτομία, να επιτρέψουν πρόσβαση στην αποτελεσματική ως προς το κόστος ενέργεια και να προωθήσουν τις πολιτικές για την ενεργειακή απόδοση.

6. Τα κράτη-μέλη θα πρέπει επίσης να εκθέσουν τα κυριότερα μέτρα που θα απαιτηθούν προκειμένου να σημειωθεί πρόοδος προς τους πρωταρχικούς στόχους της στρατηγικής «Ευρώπη 2020», όπως συμφωνήθηκε τον Ιούνιο του 2010. Θα πρέπει, τέλος, να παρουσιάσουν μέτρα πολιτικής για τη διόρθωση των επιζήμιων και έμμονων δημοσιονομικών ανισορροπιών και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Κατά την εφαρμογή των πολιτικών αυτών και προκειμένου να εξασφαλιστεί ευρεία οικείωση, θα διατηρηθεί στενή συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα λοιπά θεσμικά και συμβουλευτικά όργανα της Ε.Ε., με πλήρη συμμετοχή των εθνικών κοινοβουλίων, των κοινωνικών εταίρων, των περιφερειών και άλλων ενδιαφερόμενων φορέων.

7. Η Ενιαία Αγορά έχει να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο για την ανάπτυξη και την απασχόληση και για την προαγωγή της ανταγωνιστικότητας. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο χαιρετίζει την πρόθεση της Επιτροπής να παρουσιάσει την Πράξη περί Ενιαίας Αγοράς και καλεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο να θεσπίσουν έως το τέλος του 2012 μια πρώτη δέσμη μέτρων προτεραιότητας που θα δώσουν νέα ώθηση στην Ενιαία Αγορά. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε μέτρα που δημιουργούν οικονομική ανάπτυξη και θέσεις εργασίας και φέρνουν απτά αποτελέσματα στους πολίτες και στις επιχειρήσεις. Θα πρέπει επίσης να δοθεί έμφαση στην υλοποίηση της ψηφιακής Ενιαίας Αγοράς, ενώ χρειάζεται και να μειωθεί η συνολική κανονιστική επιβάρυνση, ιδίως για τις ΜμΕ, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Η Επιτροπή θα υποβάλει σχετική έκθεση έως το καλοκαίρι.

8. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο χαιρέτισε επίσης την πρόθεση της Επιτροπής να προτείνει τρόπους απαλλαγής των μικροεπιχειρήσεων από ορισμένες μελλοντικές ρυθμίσεις. Με βάση την ανακοίνωση της Επιτροπής «Προς μία καλύτερη λειτουργία της Ενιαίας Αγοράς Υπηρεσιών», το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο καλεί αφενός τα κράτη-μέλη να υλοποιήσουν πλήρως την οδηγία περί υπηρεσιών, αφετέρου δε την Επιτροπή και τα κράτη-μέλη να αναλάβουν περαιτέρω δράσεις, όπου κρίνεται απαραίτητο, για τη βελτίωση της εσωτερικής αγοράς των υπηρεσιών.

9. Σημασία όμως έχει και η εξωτερική διάσταση της Ενιαίας Αγοράς, όπου οι προσπάθειες θα πρέπει να εστιάζονται στην προαγωγή του ελεύθερου, δίκαιου και ανοιχτού εμπορίου, και ιδιαίτερα στην ολοκλήρωση του γύρου της Ντόχα και των συμφωνιών ελεύθερου εμπορίου του ΠΟΕ το 2011, με βάση τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της 16ης Σεπτεμβρίου 2010.

Μετά την έκθεση της Επιτροπής με τις προτεραιότητες για τη σταδιακή εξάλειψη των φραγμών του εμπορίου σε τρίτες χώρες, οι σχετικές εργασίες θα πρέπει να προχωρήσουν με γοργό ρυθμό.

10. Η δέσμη των έξι νομοθετικών προτάσεων για την οικονομική διακυβέρνηση αποτελεί το κλειδί της εξασφάλισης ενισχυμένης δημοσιονομικής πειθαρχίας και της αποφυγής των υπερβολικών μακροοικονομικών ανισορροπιών. Στη δέσμη περιλαμβάνεται μεταρρύθμιση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης με στόχο τη βελτίωση της εποπτείας των δημοσιονομικών πολιτικών και τη συνεπέστερη και πιο έγκαιρη εφαρμογή των μέτρων επιβολής, νέες διατάξεις για τα εθνικά δημοσιονομικά πλαίσια και νέα επιτήρηση των μακροοικονομικών ανισορροπιών. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο σημειώνει με ικανοποίηση τον γενικό προσανατολισμό που επιτεύχθηκε στο Συμβούλιο σχετικά με τις εν λόγω προτάσεις και ο οποίος προλειαίνει το έδαφος για τις διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καλεί δε τα Όργανα να προχωρήσουν τις εργασίες τους ώστε να θεσπιστούν τα νομοθετήματα τον Ιούνιο του 2011.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v