Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Στην Ευρώπη τα σκήπτρα της αυτοκινητοβιομηχανίας

Το σίριαλ με τις προβληματικές αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βάζει σε ρόλο ηγέτη του διεθνούς κλάδου τις ισχυρές ευρωπαϊκές εταιρείες. Η Ford νέος ηγέτης της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

  • του Απόστολου Λακασά
Στην Ευρώπη τα σκήπτρα της αυτοκινητοβιομηχανίας
Το σίριαλ με τις προβληματικές αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες βάζει σε ρόλο ηγέτη του διεθνούς κλάδου τις ισχυρές ευρωπαϊκές εταιρείες.

Ο δυναμικός ρόλος που έχει αναλάβει
η ιταλική Fiat για να διασώσει την Chrysler κάνει τους αναλυτές να πιστεύουν ότι και οι υπόλοιπες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα εγκαταλείψουν τη στάση αναμονής που τηρούν μέχρι τώρα δρομολογώντας εξελίξεις στην ευρωπαϊκή αγορά.

Την ίδια στιγμή οι αμερικανικοί κολοσσοί πασχίζουν να επιβιώσουν με αναδιαρθρώσεις ή με την πώληση των περιουσιακών τους στοιχείων. Η Toyota διατηρεί την ισχύ της, ενώ νέες δυνάμεις από τη Ρωσία και από την Ινδία μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι.

Η ουσία είναι ότι τα deals γίνονται στην Ευρώπη, όμως οι μεγάλες πωλήσεις εμφανίζονται στην Ασία με τις... χαώδεις αγορές της Κίνας και της Ινδίας να παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις δυτικές εταιρείες.

Ειδικότερα, οι κινήσεις του διευθύνοντος συμβούλου της Fiat κ. Σέρζιο Μαρκιόνε που έχει εξασφαλίσει τη συνεργασία με την προβληματική Chrysler, ενώ επιδιώκει αλληλοϋποστήριξη και με την επίσης προβληματική General Motors, έχουν θορυβήσει τον κλάδο.

«Μπορεί να μη λέει ότι θέλει να δημιουργήσει μία αυτοκρατορία, όμως είναι σίγουρο πως κάτι τέτοιο βρίσκεται στο μυαλό του», ανέφερε πρόσφατα το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters. Μάλιστα, θεωρείται ότι τώρα είναι σημαντική η ευκαιρία για τον κ. Μαρκιόνε και για τη Fiat, αφού οι αμερικανικές εταιρείες ξεπουλούν τις δραστηριότητές τους στην Ευρώπη, όπως συμβαίνει με την General Motors, η οποία έχει βάλει πωλητήριο στη γερμανική Opel, ενώ εξετάζει και την πώληση της βρετανικής Vauxhall (για την οποία ενδιαφέρεται η Fiat) καθώς και της σουηδικής Saab Automotive, επίσης θυγατρικές της G.Μ. στην Ευρώπη.

--- Το πρώτο κομμάτι του ντόμινο

Ως πρώτο δείγμα του ντόμινο που θα δημιουργηθεί οι αναλυτές συνδέουν με τις κινήσεις ενίσχυσης της Fiat την πρόσφατη απόφαση για συνεργασία, την οποία έλαβαν οι δύο γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η Volkswagen και η Porsche.

Η συνεργασία χαρακτηρίστηκε ιδιότυπη καθώς έχει πολλά θολά σημεία, ενώ οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες θα διατηρήσουν την αυτονομία τους και τα επιμέρους εμπορικά τους σήματα. Ουσιαστικά, θεωρείται ότι οι δύο γερμανικές εταιρείες σπεύδουν να ισχυροποιήσουν τη θέση τους καθώς ο κλάδος έχει εισέλθει σε μία περίοδο αλλαγών.
 
Στην περίπτωση που υπάρξει το σχήμα Fiat, Opel και Chrysler θα δημιουργηθεί όμιλος με τζίρο 80 δισ. ευρώ ετησίως και παραγωγή 6-7 εκατ. οχημάτων, ο οποίος θα είναι ο δεύτερος στον κόσμο μετά την ιαπωνική Toyota, αφήνοντας πίσω του τη Volkswagen και τη Renault. Το ερώτημα είναι πώς θα απαντήσουν οι γαλλικές εταιρείες (η Peugeot-Citroen και η Renault), καθώς και η BMW, το μερίδιο των οποίων κινδυνεύει από τις ιαπωνικές Toyota και Honda.

--- Οι «αναδυόμενοι» αντίπαλοι

Και δεν είναι μόνο τα ισχυρά ονόματα της Δύσης που διεκδικούν το «αμερικανικό» μερίδιο στην ευρωπαϊκή αγορά. Δυναμική είσοδο επιδιώκει να κάνει και η ρωσική OAO, η οποία συνεργάζεται με την καναδική Magna, που με τη σειρά της έχει δηλώσει το ενδιαφέρον της για την Opel.

Νέο επίσης όνομα στο ευρωπαϊκό τοπίο αυτοκινήτου είναι η ινδική Tata Motors, η οποία εισήλθε στην Ευρώπη εξαγοράζοντας την Jaguar και τη Land Rover έχοντας πάντως ως ισχυρό όπλο τις τρελές πωλήσεις που ήδη έχει κάνει από τον Απρίλιο στην Ινδία το φθηνότερο μοντέλο στον κόσμο, το Nano.

Οι αναλυτές θεωρούν πάντως ότι η περίοδος των αλλαγών και της πιθανής συγκέντρωσης δεν θα είναι τόσο εύκολη και σίγουρα δεν εξασφαλίζει την επιτυχία. Είναι ενδεικτικό ότι αρκετοί εκφράζουν τον σκεπτικισμό τους για την επιτυχία του deal ανάμεσα στη Fiat και στην Opel αφού οι δύο εταιρείες είναι άμεσα ανταγωνιστικές, θετικός παράγοντας επειδή διαθέτουν αυτοκίνητα του ίδιου τύπου και αναφέρονται στην ίδια αγορά.

Από την άλλη, τα όποια deals θα πρέπει να έχουν και την πολιτική έγκριση των κυβερνήσεων, λόγω της μεγάλης βαρύτητας που έχει ο κλάδος του αυτοκινήτου στις δυτικές βιομηχανικές χώρες. Υπολογίζεται ότι περίπου 9 εκατ. θέσεις παγκοσμίως (το 5% του εργατικού δυναμικού στον χώρο της μεταποίησης) συνδέονται άμεσα με την αυτοκινητοβιομηχανία, ενώ ακόμη 40 εκατ. θέσεις εργασίας σχετίζονται έμμεσα με τον κλάδο.
 
Τα ετήσια έσοδά του φτάνουν τα 2,6 τρισ. παγκοσμίως, ενώ ο κλάδος συνεισφέρει κατά 6% στο ΑΕΠ της ευρωζώνης και σε ποσοστό 4% στο ΑΕΠ των ΗΠΑ. Τα μεγέθη αυτά δείχνουν την πολιτική κρισιμότητα του κλάδου σε μία εποχή όπου οι κυβερνήσεις επιδιώκουν να στηρίξουν τις εθνικές εταιρείες τους έχοντας ως στόχο το μικρότερο οικονομικό αλλά και πολιτικό κόστος.

Η FORD ΝΕΟΣ ΗΓΕΤΗΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ

Η δεύτερη έως τώρα Ford είναι ο νέος ηγέτης της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, την ώρα που η πρώτη General Motors και η τρίτη Chrysler επιχειρούν να αναγεννηθούν από τις στάχτες τους.

Το σίριαλ με το δράμα των λεγόμενων τριών αδελφών του Ντιτρόιτ φτάνει στο τέλος του καθώς από την 1η Ιουνίου η G.M. και η Chrysler θα είναι δύο τελείως «διαφορετικές» εταιρείες. Μόνη και νικήτρια είναι η Ford, η οποία έως τώρα έχει πολύ μικρότερες απώλειες από τις δύο «αδελφές» της και σχεδιάζει να τους επιτεθεί την προκειμένη στιγμή που βρίσκονται σε αδυναμία.

Ήδη, έχει αρχίσει μια επικοινωνιακή καμπάνια ώστε να διαχωρίσει την εταιρική της εικόνα στον μέσο Αμερικανό από τις άλλες δύο εταιρείες, οι οποίες ζήτησαν και έλαβαν σημαντικά ποσά από το κράτος για τη διάσωσή τους, αλλά δεν τα κατάφεραν.

«Προβάλλει ως η μοναδική αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία που τα καταφέρνει μόνη της», αναφέρει η «Wall Street Journal» για τη Ford, η οποία ήδη εφαρμόζει ένα πρόγραμμα αναδιάρθρωσης.

Σε ό,τι αφορά την G.M., παρότι η εταιρεία κάνει τα πάντα για να παρουσιάσει ένα βιώσιμο σχέδιο εξόδου από την κρίση έως την 1η Ιουνίου, όλα δείχνουν ότι θα χρειαστεί την κρατική στήριξη για να συνεχίσει. Το ερώτημα που τίθεται αφορά στο πόσο θα είναι το μερίδιο του Δημοσίου στη «νέα» G.M., η οποία θα προκύψει από τη «χειρουργική», όπως τη χαρακτήρισαν οι «New York Times», πτώχευση της παλιάς, ενώ η «νέα» G.M. θα διατηρήσει τα υγιή στοιχεία της υπάρχουσας.

Σύμφωνα με την αμερικανική εφημερίδα, τα ανεπιθύμητα εμπορικά σήματα, τα ζημιογόνα εργοστάσια και οι εκκρεμότητες της εταιρείας προς τα ασφαλιστικά ταμεία θα παραμείνουν στην παλιά, η οποία σταδιακά θα ρευστοποιηθεί.

Για την Chrysler ο «λευκός ιππότης» είναι η Fiat, καθώς δικαστήριο των ΗΠΑ ενέκρινε το σχέδιο πώλησης περιουσιακών της στοιχείων έως τις 27 Μαΐου. Η ιταλική εταιρεία θα αποκτήσει το 20% της αμερικανικής με δυνατότητα να το αυξήσει στο 35% εάν η Chrysler πετύχει τους στόχους της αμερικανικής κυβέρνησης σχετικά με την παραγωγή ενεργειακά αποδοτικών μοντέλων. Μια νέα σελίδα ανοίγει για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. 

* Αναδημοσίευση από το 583ο φύλλο της εβδομαδιαίας εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ, 22-26 Μαίου 2009.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v