Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Βοήθεια από Fed και στις αυτοκινητοβιομηχανίες

Tη λύση που πέτυχαν με κρατική αρωγή οι Bear Stearns, Freddie Mac και Fannie Mae θέλουν να ακολουθήσουν οι τρεις ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ, που βρίσκονται ένα βήμα πριν την καταστροφή.

  • του Απόστολου Λακασά
Βοήθεια από Fed και στις αυτοκινητοβιομηχανίες
Tη λύση που πέτυχαν με αρωγό τα κρατικά κονδύλια η Bear Stearns, η Freddie Mac και η Fannie Mae θέλουν να ακολουθήσουν οι τρεις ισχυρές αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ, που βρίσκονται ένα βήμα πριν από την καταστροφή.

Ήδη, οι λομπίστες των τριών εταιρειών φέρεται να έχουν αναλάβει να κάνουν τις επαφές τόσο με το κυβερνητικό επιτελείο όσο και με τα επιτελεία των δύο κομμάτων, που προετοιμάζονται πυρετωδώς για τις προεδρικές εκλογές και θα ήθελαν τις ψήφους των χιλιάδων εργαζομένων στον κλάδο.

Ειδικότερα, η General Motors, η Ford και η Chrysler οδεύουν από το κακό στο χειρότερο, εγγράφοντας συνεχώς ζημίες τα τελευταία χρόνια. Η ίδια κατάσταση παρουσιάστηκε και το δεύτερο τρίμηνο του έτους παρά το γεγονός ότι δεν ήταν το χειρότερο για τον κλάδο. Τα χειρότερα ακολούθησαν καθώς με την αρχή του τρίτου τριμήνου, τον Ιούλιο, και οι τρεις εταιρείες είχαν κατακόρυφη μείωση των πωλήσεών τους, σε επίπεδα που είχαν να φανούν στην αγορά από το 1993.

Η μείωση των πωλήσεων της General Motors ήταν 16%, της Ford 14%, ενώ τις δύο πρώτες θεωρείται ότι ακολουθεί και η Chrysler με την πτώση των πωλήσεων των ενεργοβόρων ημιφορτηγών και SUV στα οποία ειδικεύεται (η εταιρεία δεν ανακοινώνει αποτελέσματα αφού δεν είναι εισηγμένη). Μπροστά στις συνεχιζόμενες ζημίες, οι αναλυτές δηλώνουν ανίκανοι να προβλέψουν πού είναι ο πάτος για τις τρεις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ.

Φήμες για πτωχεύσεις

Έτσι, οι φήμες για επικείμενη -μέσα στο 2009- πτώχευση μίας εκ των τριών αυτοκινητοβιομηχανιών εντείνονται (τον Ιούλιο υπήρξε έντονη φημολογία για την General Motors), έστω κι αν τα επιτελεία των εταιρειών παρουσίασαν σχέδια αναδιάρθρωσης. Σε αυτά περιλαμβάνονται οι πωλήσεις ορισμένων από τις πολλές μάρκες που διαθέτουν. Ήδη, η General Motors για να αντλήσει 4 δισ. δολάρια ανακοίνωσε την πώληση της Hummer, η οποία πλέον είναι η πρώτη αμερικανική μάρκα αυτοκινήτου που θα πωληθεί σε αυτοκινητοβιομηχανία εκτός ΗΠΑ. Είναι πολύ πιθανό, μάλιστα, ο αγοραστής να είναι από την Κίνα.

Και εάν αποτύχουν τα σχέδια διάσωσης; «Πιστεύω ότι δεν θα επέλεγαν την πτώχευση, αλλά υπάρχει και ο κίνδυνος να τις αναγκάσουν οι συνθήκες να προχωρήσουν σε αυτό», δηλώνει ο αναλυτής του κλάδου στη Standard & Poor’s κ. Μπομπ Σουλτς. Βέβαια, το μεγάλο όπλο των αυτοκινητοβιομηχανιών δεν φαίνεται να είναι τα σχέδια αναδιάρθρωσης της στρατηγικής τους - άλλωστε ουκ ολίγες φορές τα τελευταία χρόνια έχουν εφαρμοστεί ανάλογα σχέδια αντιμετώπισης της επίθεσης των ιαπωνικών και ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Αντίθετα, προς το παρόν οι εταιρείες προσβλέπουν σε σωτηρία από την αμερικανική κυβέρνηση. Άλλωστε, υπάρχουν οι πρόσφατες ανάλογες διασώσεις των Bear Stearns, Freddie Mac και Fannie Mae.

Το σχέδιο διάσωσης

Ήδη, πληροφορίες στον αμερικανικό Τύπο αναφέρουν ότι υψηλόβαθμα στελέχη των τριών εταιρειών έχουν εκπονήσει ένα σχέδιο διάσωσής τους από την Κεντρική Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed). Οι ίδιοι εκτιμούν ότι η οικονομική ένεση που χρειάζονται προσεγγίζει τα 40 δισ. δολάρια, ώστε να καταφέρουν να πατήσουν γερά στα πόδια τους έως ότου ανακάμψει η αγορά αυτοκινήτου. Το επιτόκιο του δανείου θα είναι 4,5% ή περίπου το ένα τρίτο του επιτοκίου που καταβάλλουν συνήθως όταν δανείζονται.

Επιπλέον, η κυβέρνηση θα έχει το δικαίωμα να παρατείνει την καταβολή των δόσεων έως και πέντε χρόνια. Μάλιστα, λομπίστες έχουν αναλάβει να κάνουν τις επαφές με εκπροσώπους της κυβέρνησης ώστε οι αυτοκινητοβιομηχανίες να πάρουν δάνειο περίπου 25 δισ. δολαρίων, πιθανότατα ως πρώτη δόση. Ήδη, υπάρχουν φωνές γερουσιαστών που προωθούν το αίτημα των αυτοκινητοβιομηχανιών.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θεωρείται βέβαιο ότι θα αντιμετωπιστούν με θετικότητα από την κυβέρνηση.

Κατ’ αρχάς, οι «τρεις αδελφές» όπως αποκαλούνται αποτελούν εμβληματικά σήματα για τις ΗΠΑ. Επίσης, απασχολούν εκατομμύρια Αμερικανούς πολίτες, οι οποίοι είναι όχι μόνο καταναλωτές, αλλά και... ψηφοφόροι. Κι αυτό είναι ένα ιδιαίτερα κρίσιμο στοιχείο καθώς πλησιάζουν οι προεδρικές εκλογές του Νοεμβρίου. Ο υποψήφιος των Δημοκρατικών κ. Μπάρακ Ομπάμα ενδεικτικά άφησε να εννοηθεί ότι διάκειται ευνοϊκά στη χορήγηση δανεισμού στον κλάδο αυτοκινήτου για επενδύσεις σε τεχνολογίες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Τέλος, ένα ισχυρό επιχείρημα των General Motors, Ford και Chrysler είναι ότι η κυβέρνηση έχει διασώσει τα θύματα της πιστωτικής κρίσης. Γιατί όχι λοιπόν κι αυτές;

Καμπανάκι από την αύξηση των στάσεων πληρωμών 

Τον κώδωνα του κινδύνου για τις εταιρείες αυτοκινήτου σε ολόκληρο τον κόσμο κρούει μία ακόμη έκθεση, αυτή τη φορά της Standard & Poor’s. Ο επενδυτικός οίκος αναφέρει ότι στο πλαίσιο της γενικής αύξησης των στάσεων πληρωμών φέτος σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι οι πιο επίφοβες να δώσουν τα νέα μεγάλα θύματα. Και αυτό διότι οι καταναλωτές λόγω της οικονομικής επιβράδυνσης περιορίζουν τις δαπάνες τους σε διαρκή καταναλωτικά αγαθά όπως είναι τα αυτοκίνητα. Ήδη, η Standard & Poor’s έχει υποβαθμίσει τα ομόλογα των General Motors και Ford σε junk: «σκουπίδια». Στις ΗΠΑ, μάλιστα, το ποσοστό των στάσεων πληρωμών αναμένεται σχεδόν να διπλασιαστεί το επόμενο δωδεκάμηνο.

Ειδικότερα, η κρίση στην αμερικανική αγορά κατοικίας που έχει εξαχθεί σε όλο τον κόσμο, έχει προκαλέσει εντυπωσιακή αύξηση των στάσεων πληρωμών σε εταιρικά χρεόγραφα. Από τις αρχές του 2008 συνολικά 52 επιχειρήσεις διεθνώς έχουν ανακοινώσει ότι δεν είναι σε θέση να αποπληρώσουν τις οφειλές τους, αξίας 41,26 δισ. δολαρίων. Το ποσό αυτό είναι πενταπλάσιο σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό, όταν τα χρέη που παρέμειναν απλήρωτα ήταν περί τα 8 δισ. δολάρια. Μάλιστα, το 2007 ο συνολικός αριθμός των στάσεων πληρωμών ήταν 22, σημειώνοντας μείωση σε σχέση με το 2006, όταν ήταν 30.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, βέβαια, αποδεικνύεται ότι αντιμετωπίζουν οι αμερικανικές επιχειρήσεις. Κι αυτό διότι το ποσοστό των στάσεων πληρωμών σε ομόλογα υψηλών αποδόσεων (junk bonds) στις ΗΠΑ έφτασε τον Ιούλιο στο 2,37% από 1,92% που ήταν τον Ιούνιο, ενώ προβλέπεται ότι θα αυξηθεί στο 5% στους επόμενους δώδεκα μήνες. Αντίθετα, διεθνώς η κατάσταση είναι καλύτερη, αφού οι χρεοκοπίες των junk bonds έφτασαν τον Ιούλιο στο 1,79% από 1,44% τον Ιούνιο.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 546 της εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ" (5- 9 Σεπτεμβρίου 2008).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v