Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τράπεζες:«Στεγνώνουν» τα έσοδα από μετοχοποιήσεις

Από το corporate banking περίμεναν οι τράπεζες μια καλή «ένεση» στα αποτελέσματά τους, αλλά τα σχέδια του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για μετοχοποιήσεις-αποκρατικοποιήσεις έχουν αλλάξει.

  • του Ιεροκλή Καπογιάννη
Τράπεζες:«Στεγνώνουν» τα έσοδα από μετοχοποιήσεις
Τα επόμενα μεγάλα κρατικά projects από το κομμάτι του corporate banking περιμένουν οι τράπεζες προκειμένου να ενισχύσουν τα ούτως ή άλλως υπό δοκιμασία αποτελέσματά τους φέτος.

Ωστόσο, και από αυτό το μέτωπο τα νέα που φτάνουν στα επιτελεία των πιστωτικών ιδρυμάτων δεν θα μπορούσαν να θεωρηθούν ιδιαίτερα αισιόδοξα. Κι αυτό γιατί οι επόμενες μετοχοποιήσεις - αποκρατικοποιήσεις τις οποίες σχεδιάζει το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών είναι εξαιρετικά περιορισμένες - αν τελικώς πραγματοποιηθούν κι αυτές.

Το πιθανότερο είναι ότι τον δρόμο προς αυτήν την κατεύθυνση θα πάρουν το πολύ δύο projects εντός των προσεχών μηνών, αρχής γενομένης από αυτό του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Όπως πληροφορούνται οι τράπεζες, οι οποίες είναι άμεσα ενδιαφερόμενες, αυτό θα είναι ένα από τα προγράμματα τα οποία θα δρομολογηθούν από το ερχόμενο φθινόπωρο. Γι’ αυτό και ανταγωνίζονται ποια θα πάρει την καλύτερη θέση, προκειμένου να αναλάβει το έργο του συμβούλου αποκρατικοποίησης είτε της ίδιας της εταιρείας είτε του ελληνικού δημοσίου.

Έτσι εξηγείται, άλλωστε, και το γεγονός ότι ένας από τους στενότερους συνεργάτες του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Γιώργου Αλογοσκούφη, και συγκεκριμένα ο πρώην ειδικός γραμματέας αποκρατικοποιήσεων του υπουργείου, κ. Λουκάς Παπάζογλου, έχει ήδη κατευθυνθεί προς τη θέση του προέδρου του διεθνούς αερολιμένα.

Η βασική αποστολή του θα είναι να «τρέξει» αυτήν την αποκρατικοποίηση, η οποία, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα είναι η κρισιμότερη -αν δεν είναι η μοναδική- που θα δρομολογηθεί κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2008.

Προσεχώς ΕΛΤΑ

Η εκτίμηση αυτή διατυπώνεται με σημαντικό βαθμό βεβαιότητας, καθώς όλα τα υπόλοιπα projects που βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού είναι μάλλον πολύ «προχωρημένα» για να πάρουν σειρά προτεραιότητας. Όπως αναφέρουν σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις τους αρμόδια τραπεζικά στελέχη, μία τέτοια περίπτωση θα μπορούσε να θεωρηθεί η μετοχοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ). Οι πληροφορίες που φτάνουν στα επιτελεία των πιστωτικών ιδρυμάτων αναφέρουν ότι στο υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών υπάρχουν, όντως, κάποιες σκέψεις αναφορικά με αυτό το σχέδιο.

Συγκεκριμένα, εκείνο το οποίο συζητείται είναι η είσοδος των ΕΛΤΑ στο χρηματιστήριο κατά ένα ποσοστό, μάλλον «συντηρητικό» στην αρχή, που θα αποτελέσει όμως το πρώτο βήμα προς τη συνολική αναδιάρθρωση της σημερινής μετοχικής σύνθεσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων. Εννοείται, πάντως, ότι μέχρι να μπει στην τελική ευθεία της αυτή η μετοχοποίηση θα πρέπει να προηγηθούν πολλά, αφού το σχέδιο βρίσκεται ακόμα στα σπάργανα. Το πιθανότερο όμως είναι ότι κάποια στιγμή αυτό θα συμβεί, για πολλούς και διάφορους λόγους.

Τραπεζίτες με τους οποίους συνομίλησε σχετικά ο «Μ» ανέφεραν: «Μία βασική ανάγκη που... προστάζει τη μετοχοποίηση των ΕΛΤΑ είναι ότι κατ’ αυτόν τον τρόπο θα αποτιμηθεί τελικώς η πραγματική οικονομική θέση τους στην αγορά». Σήμερα κανείς δεν μπορεί να ισχυριστεί με βεβαιότητα ότι η αξία της εταιρείας είναι αυτή ή η άλλη, οπότε, αν βγει κάποια στιγμή προς αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, το «κενό» ως προς αυτό το κρίσιμο σημείο θα είναι σημαντικό.

Αντιθέτως, με τη μετοχοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων επιτυγχάνεται και η αποτίμησή τους, οπότε αμέσως μετά θα ανοίξει διάπλατα ο δρόμος για το επόμενο βήμα, που είναι η σύναψη στρατηγικής συμμαχίας. Ό,τι δηλαδή συμβαίνει αυτήν τη στιγμή με μία θυγατρική εταιρεία των ΕΛΤΑ και πιο συγκεκριμένα με τις Ταχυμεταφορές.

Η περίεργη τακτική

Ωστόσο, σε αυτήν την περίπτωση, όπως λέγεται μεταξύ των τραπεζιτών, ακολουθήθηκε μάλλον περίεργη τακτική για την ολοκλήρωση του project. Ο λόγος αφορά στη σύναψη στρατηγικής συμμαχίας χωρίς να έχει προηγηθεί πλειοδοτικός διεθνής διαγωνισμός, όπως συμβαίνει συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις.

Ήδη η διαδικασία έχει μπει στην τελική φάση της, καθώς οι συζητήσεις φαίνεται ότι θα γίνουν με μία κοινοπραξία που έχει τελικώς επιλεγεί, αν και παραμένει αδιευκρίνιστο πώς και κυρίως γιατί απορρίφθηκαν οι υπόλοιποι ενδιαφερόμενοι. Στο ερώτημα αυτό αναμένεται μία απάντηση με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από πολλούς.

Γενικώς, οι... αναδουλειές που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στο corporate banking είναι ένα από τα βασικά θέματα συζήτησης στο χρηματοπιστωτικό λόμπι της χώρας, ενόψει μάλιστα και της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων του δεύτερου εξαμήνου για φέτος.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που διατυπώνονται στην αγορά, αναμένεται να σημειωθεί υποχώρηση της τάξης του 10% - 15%, η οποία όμως, υπό τις παρούσες συνθήκες, δείχνει περισσότερο ως επιτυχία παρά ως αποτυχία. Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει κάποιος αν συγκρίνει τα ελληνικά τραπεζικά δεδομένα με τα ισχύοντα διεθνώς, όπου η υποχώρηση κερδών της τάξης του 55% θεωρείται επίτευγμα. Το πρόσφατο παράδειγμα με την JP Morgan είναι κάτι παραπάνω από χαρακτηριστικό...

ΣΤΟΝ «ΠΑΓΟ» Η ΑΤΤΙΚΗΣ

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα υπόλοιπα projects από το κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων, τα οποία περιμένουν και οι τράπεζες για να ενισχύσουν κάπως τα αποτελέσματά τους, τα νέα μάλλον δεν είναι και τόσο αισιόδοξα.

Για παράδειγμα, ακόμα και σήμερα, περίπου έναν χρόνο μετά την πρώτη ημιεπίσημη ανακοίνωση προθέσεων, τίποτα δεν δείχνει ότι έχει μπει στην τελική ευθεία της η διαδικασία πώλησης του πακέτου μετοχών της Τράπεζας Αττικής που ελέγχουν το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων (ΤΠκΔ).

Αντιθέτως, η ειρωνεία της υπόθεσης είναι ότι μόλις στις αρχές αυτής της εβδομάδας ανακοινώθηκε από τη διοίκηση του Τ.Τ. -όπως όφειλε, βάσει των κείμενων υποχρεώσεων- μικρή, έστω, ενίσχυση του ποσοστού αυτού.

Πλέον το Ταμιευτήριο ελέγχει περισσότερο από το 19% της Τράπεζας Αττικής, ενώ -ως γνωστόν- άλλο τόσο ποσοστό ελέγχει και το ΤΠκΔ. Προς το παρόν, όμως, οι διαδικασίες έχουν παγώσει και είναι άγνωστο πότε θα... πάρουν μπρος. Αρμόδιο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης έλεγε πρόσφατα στον «Μ» ότι «για όσο καιρό οι χρηματιστηριακές συνθήκες είναι τέτοιες, οποιαδήποτε σκέψη για πώληση πακέτου μετοχών, μέσω της αγοράς, θα είναι λανθασμένη».

Ούτως ή άλλως και το ενδιαφέρον που αρχικώς φαίνεται ότι υπήρχε για την περίπτωση της Αττικής από τρίτους υποψήφιους στρατηγικούς επενδυτές φαίνεται ότι με τον καιρό έχει ατονήσει. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πάει πολύς καιρός από την ημέρα που επισκέφτηκαν για τελευταία φορά το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών εκπρόσωποι υποψήφιου επενδυτή, προκειμένου να διερευνήσουν τις προθέσεις της ηγεσίας του σχετικά με το μέλλον της τράπεζας.

«Κατά βάση, πάντως, οι προθέσεις δεν έχουν αλλάξει», διαμηνύεται από το οικονομικό επιτελείο αρμοδίως και προστίθεται: «Στόχος της κυβέρνησης είναι να απεμπλακούν τόσο το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο όσο και το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων από αυτήν τη συμμετοχή». Απλώς φαίνεται ότι δεν έχει έρθει ακόμα η κρίσιμη ώρα, προς μεγάλη λύπη των υπόλοιπων πιστωτικών ιδρυμάτων που θα έθεταν υποψηφιότητα για τη θέση του συμβούλου πώλησης.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 540 της εφημερίδας "ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ" (25-29 Ιουλίου 2008).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v