Ακτοπλοΐα: Περισσότερο...”hot” δεν γίνεται

Στο επίκεντρο βρίσκεται ο κλάδος της ακτοπλοΐας, με σημαντική άνοδο στις τιμές των μετοχών. Πέρα από τις πληροφορίες για ανακατατάξεις, στους επενδυτές ”αρέσουν” και τα… πραγματικά αποτελέσματα! Τι δείχνουν τα τρίμηνα,οι προβλέψεις των αναλυτών, οι προσδοκίες για deals. Γιατί όλες οι εταιρίες δεν είναι... ίδιες!

Ακτοπλοΐα: Περισσότερο...”hot” δεν γίνεται
του Ιεροκλή Καπογιάννη

Πέρα από τις επίμονες κι επαναλαμβανόμενες πληροφορίες ότι επίκεινται στον ακτοπλοϊκό χώρο μεγάλες κινήσεις αναδιάρθρωσης, ιδίως μετά την είσοδο Γκριμάλντι στην ΑΝΕΚ που έχει στόχο τη στρατηγική συνεργασία των δύο πλευρών, κι αλλάζει τα δεδομένα εκ νέου, η ”έλξη” που ασκούν αυτό το διάστημα οι περισσότερες εταιρίες του χώρου, σε μεγάλους και μικρούς επενδυτές, εξηγούνται κι από τα ίδια τα αποτελέσματα τους.

Μπορεί -λόγω της αρνητικής εποχικότητας του πρώτου τριμήνου- τα τριμηνιαία αποτελέσματα των εταιριών να είναι ζημιογόνα, ωστόσο, είναι σαφώς βελτιωμένα σε σχέση με πέρυσι, με μόνη εξαίρεση τη ΝΕΛ.

Κι αν δεν υπάρξει κάποια αρνητική έκπληξη στο μέτωπο της τιμής του πετρελαίου, τότε οι προβλέψεις για φέτος δείχνουν να είναι σαφώς ανοδικές, λόγω και της αναμενόμενης αύξησης του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα.

Οι λόγοι για τους οποίους ”άρεσαν” τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου ήταν αρκετοί:

• Πρώτον, είχαμε αύξηση του μεταφορικού έργου τόσο στα εγχώρια δρομολόγια, όσο και στα ελληνοϊταλικά. Ο ήπιος φετινός χειμώνας συνέβαλε θετικά.

• Είχαμε ένα πλοίο λιγότερο να δραστηριοποιείται στην Αδριατική θάλασσα, εξέλιξη που βελτίωσε τις επιδόσεις των υπόλοιπων που παρέμειναν στις συγκεκριμένες γραμμές

• H μέση τιμή του καυσίμου (μαζούτ 380 Cst) ήταν μειωμένη κατά 16% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.

• Οι εταιρίες λειτούργησαν στα δρομολόγια εσωτερικού κάτω από ένα απελευθερωμένο περιβάλλον, σε ότι αφορά τα ναύλα.

Minoan Lines

Οι Μινωικές Γραμμές αύξησαν τον κύκλο εργασιών τους από τα 33,1 στα 37,5 εκατ. ευρώ (+13,3%), αν και δραστηριοποιήθηκε με ένα πλοίο λιγότερο στα δρομολόγια της Αδριατικής. Τα αποτελέσματα προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) από –1,1 εκατ. ”γύρισαν” θετικά στα 3 εκατ. ευρώ και οι ζημιές του τριμήνου περιορίστηκαν από τα 7,7 στα 3,94 εκατ. ευρώ, βελτίωση που ουσιαστικά ήταν ακόμη μεγαλύτερη αν συνεκτιμηθεί ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2006 υπήρχαν έκτακτα θετικά αποτελέσματα ύψους 1,4 εκατ. ευρώ.

Εξ’ ίσου βελτιωμένες ήταν οι επιδόσεις της Hellenic Seaways, όπου ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 39% (στα 20,7 εκατ. ευρώ) και η ζημιά περιορίστηκε από τα 6,7 στα 4 εκατ. ευρώ.

ANEK

Σαφώς βελτιωμένα και τα αποτελέσματα τριμήνου της ΑΝΕΚ με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται από τα 40,9 στα 49,8 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά αποτελέσματα (EBIT) να μετατρέπονται από ζημιογόνα (-3,9 εκατ.) σε κερδοφόρα (1,52 εκατ.) και η τελική ζημιά να περιορίζεται από τα 7,1 στα 2,2 εκατ. ευρώ..

Oμιλος Attica

Τα αποτελέσματα του Ομίλου της Attica Group δεν είναι συγκρίσιμα με τα αντίστοιχα περυσινά, λόγω των μεγάλων αλλαγών που έγιναν σε πλοία και δρομολόγια (αποχώρησε από τη Βόρειο θάλασσα τον Απρίλιο του 2006 πουλώντας τρία πλοία και μεταφέροντας ένα ακόμη πλοίο στη γραμμή της Αδριατικής).

Σε κάθε περίπτωση πάντως, ο εισηγμένος Όμιλος δεν έχει κανένα παράπονο από το μεταφορικό του έργο στα συνεχιζόμενα δρομολόγια: στα δρομολόγια εσωτερικού αύξησε το μεταφορικό του έργο κατά 28,9%, με αντίστοιχη άνοδο του αριθμού των δρομολογίων του κατά 22,6%. Και στην Αδριατική, η άνοδος του μεταφορικού έργου ήταν 20,5% με αύξηση δρομολογίων μόνο 12,9%.

Ο κύκλος εργασιών μειώθηκε από τα 68,5 στα 59,5 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) από ζημιές 7,4 εκατ. μετετράπησαν σε κέρδη 1,25 εκατ. ευρώ, ενώ το τελικό αποτέλεσμα από ζημιά 6,55 εκατ. ”γύρισε” σε κέρδη 8,39 εκατ. ευρώ, λόγω ενός έκτακτου κέρδους 12,5 εκατ. ευρώ που προέκυψε από την πώληση του πλοίου Superfast X. Πάντως, και κατά το αντίστοιχο περυσινό διάστημα υπήρχαν σημαντικά έκτακτα κέρδη.

Σαφή βελτίωση σημείωσαν και τα οικονομικά αποτελέσματα της Blue Star Ferries. Ο κύκλος εργασιών βελτιώθηκε από τα 21,2 στα 28,5 εκατ. ευρώ, το ΕΒΙΤ ”γύρισε” θετικό στις 336 χιλιάδες ευρώ (από –1,65 εκατ.) και η ζημιά περιορίστηκε από τα 2,05 στο 1,85 εκατ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι κατά το περυσινό πρώτο εξάμηνο υπήρχε έκτακτο κέρδος ύψους 1 εκατ. ευρώ από την πώληση πλοίου.

Οι κυριότερες φετινές αλλαγές στον εισηγμένο όμιλο είναι η αύξηση των πληροτήτων στις γραμμές των Κυκλάδων, (ποσοστό ανόδου μεταφορικού έργου μεγαλύτερο από το ποσοστό ανόδου των δρομολογίων) η αποδοτικότερη διαχείριση στις γραμμές της Αδριατικής, όπου λειτούργησε με ένα λιγότερο πλοίο (-39% στα δρομολόγια, -16% στους επιβάτες, -18% στα οχήματα, -20,5% στα φορτηγά) και η δρομολόγηση του πλοίου Διαγόρας στη γραμμή Πειραιά-Δωδεκανήσων, που είχε αγοραστεί τον Ιούνιο του 2006.

ΝΕΛ

Στην περίπτωση της ΝΕΛ, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε από 4,4 σε 5,3 εκατ. ευρώ (+20%), όμως επιδεινώθηκαν τα επαναλαμβανόμενα αποτελέσματα.

Συγκεκριμένα, μπορεί οι τελικές ζημιές να περιορίστηκαν από τα 3,16 στα 2,57 εκατ. ευρώ, ωστόσο στη διαμόρφωση του φετινού αποτελέσματος συνέβαλε ένα μη λειτουργικό αποτέλεσμα ύψους 5,066 εκατ. ευρώ που προέκυψε από ”αντιστροφή πρόβλεψης απομείωσης πλοίων”. Επιπλέον, αξιοσημείωτο γεγονός είναι και ο υπερπενταπλασιασμός του χρηματοοικονομικού κόστους (από τις 442 χιλιάδες στα 2,58 εκατ. ευρώ).

Η ΝΕΛ είναι η μόνη εταιρία που εμφανίζει επιδείνωση λειτουργικών αποτελεσμάτων κατά το πρώτο φετινό τρίμηνο του έτους.

Εμφανίζεται όμως αισιόδοξη για το σύνολο του έτους.

Άλλωστε, αναμένεται να γράψει έκτακτα έσοδα και κέρδη κατά το δεύτερο φετινό τρίμηνο λόγω της πώλησης δύο πλοίων της (Αίολος Κεντέρης και Παναγία Πάρου), έναντι τιμήματος υψηλότερου από την αναπόσβεστη αξία της 31ης Δεκεμβρίου του 2006. Το ερώτημα όμως είναι τι θα γίνει με τα λειτουργικά της κέρδη.

Οι προβλέψεις για το 2007

Σύμφωνα με τους μέσους επτά φετινών εκθέσεων, ο Όμιλος της Attica Group προβλέπεται φέτος να σημειώσει κύκλο εργασιών 303 εκατ. ευρώ, EBITDA 78 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 27 εκατ. ευρώ.

Για τις Μινωικές Γραμμές, εξετάζοντας το μέσο όρο πέντε φετινών εκθέσεων, η μέση πρόβλεψη αναφέρεται σε κύκλο εργασιών 192 εκατ. ευρώ, σε EBITDA 54 εκατ. ευρώ και σε καθαρά κέρδη 21 εκατ. ευρώ.

Με βάση το μέσο όρο τριών φετινών εκθέσεων από εγχώριους οίκους, ο κύκλος εργασιών της Blue Star Ferries αναμένεται στα 161 εκατ. ευρώ, το EBITDA στα 52 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 32 εκατ. ευρώ.

Για τη ΝΕΛ δεν έχει υποπέσει στην αντίληψή μας η ύπαρξη έκθεσης από επενδυτικό οίκο, ωστόσο η ίδια η εταιρία έχει προβλέψει για φέτος κύκλο εργασιών στα 46,1 εκατ. και EBITDA 13,9 εκατ. ευρώ.

”Ακονίζουν μαχαίρια”… για το 2008

Μπορεί βέβαια οι ακτοπλοϊκές εταιρίες να υποδέχτηκαν με ”πλατιά χαμόγελα” τα αποτελέσματα του πρώτου φετινού τριμήνου και να είναι ικανοποιημένες από τις περυσινές αλλαγές του θεσμικού πλαισίου, ωστόσο γνωρίζουν ότι από το 2008 θα ξεκινήσει ένας σαφώς εντονότερος ανταγωνισμός στα εγχώρια δρομολόγια που θα έχει θύματα όσες επιχειρήσεις του χώρου δεν καταφέρουν να προσαρμοσθούν στα νέα δεδομένα.

Κι αυτό γιατί:

• Οι μεγαλύτερες εταιρίες του κλάδου (Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ, Blue Star Ferries) σχεδιάζουν και πάλι -μετά από ”άπνοια” αρκετών ετών- την απόκτηση νέων σύγχρονων πλοίων που θα δρομολογηθούν κυρίως στις ελληνικές θάλασσες, με την Hellenic Sea Ways μάλιστα να έχει ήδη ξεκινήσει τη σχετική διαδικασία από φέτος.

• Η ελληνική αγορά δεν αναμένεται να διευρυνθεί με ταχείς ρυθμούς κατά τα προσεχή χρόνια, άρα τα νέα πλοία θα απειλήσουν τα μερίδια αγοράς των υπόλοιπων εταιριών, σε περίπτωση που οι τελευταίες δεν αντιδράσουν αποτελεσματικά.

Ενδεικτικό γεγονός των κινήσεων που συντελούνται, είναι η μεγάλη αύξηση κεφαλαίου που ολοκλήρωσε πρόσφατα η ΑΝΕΚ, η οποία ενισχύεται τώρα και από την παρουσία του ομίλου Γκριμάλντι στο μετοχολόγιο της αλλά και την διάθεση του για στρατηγική συνεργασία.

Παράγοντες με μεγάλη εμπειρία στην ακτοπλοΐα εκτιμούν ότι η έλευση Γκριμάλντι με ”όχημα” την ΑΝΕΚ, ανατρέπει το υπάρχον σκηνικό στο χώρο κι αφήνει πλέον όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά για περαιτέρω κινήσεις από πλευράς ΑΝΕΚ, ακόμη και τις πλέον μεγαλεπίβολες.

Είναι δε πολύ σημαντικό ότι η κίνηση αυτή του ιταλού μεγαλοεφοπλιστή έγινε ενόσω η αγορά περίμενε πώς θα κινηθεί ο μέχρι τώρα μοναδικός ”κλειδοκράτορας” της ελληνικής ακτοπλοΐας, ο κ. Π. Παναγόπουλος.

Από την πλευρά της λοιπόν , η Attica Group αφενός προχωρά σε ανάπτυξη μέσω της Blue Star Ferries, αφ’ ετέρου δε, διεύρυνε τη συμμετοχή της στις Μινωικές Γραμμές, ανεβάζοντας το ποσοστό της στο 22,25% και φέρεται εδώ και καιρό να επεξεργάζεται σενάρια στρατηγικής συμμαχίας μεταξύ τους, που θα μπορούσαν να έχουν ως άξονα, τις γραμμές της Αδριατικής όπου από κοινού έχουν τεράστιο μερίδιο αγοράς.

Μια λύση θα ήταν η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου των Μινωικών (προφανώς με μεγάλη συμμετοχή του μετόχου Attica) και η αγορά των 4 πλοίων Superfast της… Attica Group.

Ωστόσο ο κύβος δεν… ρίφθηκε μέχρι τώρα και ουδείς γνωρίζει αν τελικά αυτό το σενάριο θα λάβει σάρκα και οστά.

Προς ώρας η ΝΕΛ, αντίθετα με τις υπόλοιπες του κλάδου, φαίνεται να στερείται συγκεκριμένου σεναρίου επέκτασης, ή έστω εξαγοράς της από κάποιον άλλο παίκτη. Τα παλαιότερα σχέδια για μεγάλη αύξηση κεφαλαίου εγκαταλείφθηκαν και ως τώρα τουλάχιστον δεν έχουν επανέλθει στο προσκήνιο, ενώ δεν έχει συναφθεί ούτε κάποιο σημαντικό ομολογιακό.

Την ίδια ώρα δε που ο ισχυρός άνδρας της εταιρίας Απόστολος Βεντούρης δηλώνει ότι ”στρατηγικός της στόχος είναι η Hellenic SeaWays”, η αγορά φαίνεται να έχει κατασταλάξει στην άποψη ότι η συγκεκριμένη εταιρία, είτε θα εισέλθει στο Χρηματιστήριο, είτε θα περάσει ολοκληρωτικά στα χέρια του κ.Πάνου Λασκαρίδη που είναι ήδη μεγαλομέτοχος με ποσοστό της τάξεως του 37-38%.

Μόνη άλλη κίνηση επέκτασης ως τώρα ήταν η απόκτηση της C-link , μιας εταιρίας συμφερόντων του ιδίου του κ. Βεντούρη.

”Αίνιγμα” αποτελεί η λειτουργική κερδοφορία που θα παρουσιάσει η ΝΕΛ φέτος το καλοκαίρι, αλλά και στο σύνολο της χρήσης, καθώς πέρυσι το original ”Κεντέρης” δούλεψε για μικρό διάστημα ( και φέτος πουλήθηκε) ενώ τα δύο άλλα ”Αίολος” δεν είχαν δρομολογηθεί λόγω των προβλημάτων με τις μηχανές τους, τα οποία φέτος έχουν πλέον επιλυθεί.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v