Η Αίγυπτος βίωσε την πολιτική αστάθεια και τώρα δίνει σκληρή μάχη για την οικονομική ανάκαμψη. Σαν ένα πρώτο βήμα, η κυβέρνηση του Καΐρου που κινείται για να επανακτήσει την εμπιστοσύνη των επενδυτών ξεκινά μια σημαντική επέκταση της διώρυγας του Σουέζ.
Στόχος της επέκταση αυτής είναι να επιτρέψει τη χρήση της από μεγαλύτερα πλοία και να μειώσει τον χρόνο αναμονής. Ήδη, έχουν συναφθεί συμβάσεις με έξι διεθνείς επιχειρήσεις από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ολλανδία, το Βέλγιο και τις ΗΠΑ.
Η διώρυγα εξακολουθεί να είναι πηγή πλούτου και ισχύος (οικονομικής και πολιτικής) για την Αίγυπτο. Πριν ξεσπάσει η κρίση, το 2008, διήλθαν 21.415 πλοία. Το κανάλι διαχειρίζεται το 8% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου και το 2012 αντιπροσώπευε έσοδα 5,12 δισ. δολ. για την Αίγυπτο, η οποία έχει μυριάδες και αυξανόμενες οικονομικές ανάγκες.
Το σίγουρο είναι ότι η πλωτή οδός των 120 μιλίων αποτελεί έναν ζωτικό σύνδεσμο μεταξύ της Ευρώπης και της Ασίας, ένα στρατηγικό στοιχείο.
Το μεγάλο πρόβλημα είναι η ασφάλεια. Η ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής είναι εστία κινδύνων. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι σε έναν αντιδυτικό παροξυσμό το κανάλι φαντάζει ως στόχος ιδιαίτερα ελκυστικός. Με πλάτος μόλις περίπου 900 μέτρα, δεν θα πάρει πολύ σε οπλισμένους μαχητές να διακόψουν τη λειτουργία του και να επιτεθούν σε μεγάλα πλοία στον περιορισμένο χώρο του.
Αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίο οι αιγυπτιακές ένοπλες δυνάμεις έχουν αφιερώσει σημαντικούς πόρους για να εξασφαλίσουν την ασφαλή διέλευση. Ο στρατός της Αιγύπτου, το ναυτικό, η αεροπορία, οι δυνάμεις αεράμυνας και οι εσωτερικές υπηρεσίες ασφαλείας έχουν οχυρώσει τη διαδρομή και τις συναφείς εγκαταστάσεις για να περιορίσουν την πιθανότητα επίθεσης.
Σημειώνεται ότι η σημασία της διώρυγας του Σουέζ για την παγκόσμια ναυσιπλοΐα είναι τεράστια, καθώς η διώρυγα συντομεύει κατά 44% την απόσταση που ήταν πριν υποχρεωμένα να διανύουν τα πλοία. Ενώνοντας τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, δημιουργεί μια πραγματικά εμπορική αρτηρία Ευρώπης και νότιας Ασίας μέχρι την Άπω Ανατολή και είναι η μεγαλύτερη διώρυγα του κόσμου.
Πάντως, δεν είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι οι νέες εξελίξεις στην πολιτική, στην οικονομία και στην ασφάλεια κατέστησαν το κανάλι αδιάφορο. Όμως κάνουν λάθος και αυτό αποδεικνύεται από τους αριθμούς: Με τη διώρυγα του Σουέζ, το ταξίδι από την Αραβική Θάλασσα στα λιμάνια της Μεσογείου είναι σχεδόν 4.700 μίλια. Για να πλεύσουν γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας προστίθενται περισσότερα από 6.000 μίλια, απόσταση που απαιτεί οκτώ ημέρες στη μέγιστη ταχύτητα.
Πηγή: Premium.paratiritis.gr