Πούτιν: Από τον ρωμαϊκό θρίαμβο στην διεθνή απομόνωση

Ο Ρώσος πρόεδρος βγήκε νικήτης από τη «σύγκρουση» για την Κριμαία. Ωστόσο βρέθηκε με την πλάτη στον τοίχο μετά την κατάρριψη του μαλαισιανού Boeing στην Ανατολική Ουκρανία. Πώς διαμορφώνονται τα νέα δεδομένα.

Πούτιν: Από τον ρωμαϊκό θρίαμβο στην διεθνή απομόνωση

Για τον πρόεδρο της Ρωσίας, Βλαντιμίρ Πούτιν, η κριμαϊκή περιπέτεια ήταν μια καταπληκτική επιτυχία. Στη Δύση, οι αντιθέσεις στο εσωτερικό της Ε.Ε. και οι διαφοροποιήσεις μεταξύ της Ευρώπης και των Ηνωμένων Πολιτειών έκαναν ιδιαίτερα δύσκολη τη διαμόρφωση ενιαίας πολιτικής.

Οι Ευρωπαίοι θεωρούσαν ότι η Ουάσιγκτον πίεζε για κυρώσεις επειδή οι εξελίξεις στην Κριμαία δεν είχαν μεγάλο αντίκτυπο στην οικονομία της. Η Ουάσιγκτον αναγνώριζε την εξάρτηση πολλών ευρωπαϊκών χωρών από το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο της Ρωσίας και ότι αυτό τις απέτρεπε από το να πιέσουν περισσότερο. Όλα αυτά κατέστησαν την επιχείρηση Κριμαία έναν θρίαμβο της πολιτικής Πούτιν.

Όμως αυτό το σκηνικό ρωμαϊκού... θριάμβου ανατράπηκε απο την κατάρριψη του μαλαισιανού αεροπλάνου, καθώς η τοπική σύγκρουση μετατράπηκε σε παγκόσμιο ζήτημα. Η σημερινή παγκόσμια τάξη αφορά ιδιαίτερα την διαχείριση και την ασφάλεια των διαδρόμων μεταφορών, των εναέριων περιοχών και των θαλασσίων οδών, όπως και τον έλεγχο των εδαφών. Η απειλή για τη διεθνή ναυτιλία από την πειρατεία στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, για παράδειγμα, αποτέλεσε το έναυσμα για μια ισχυρή και συντονισμένη διεθνή αντίδραση.

Επιπλέον, παρ' όλο που η παγκόσμια μεσαία τάξη μπορεί να μην είναι σε θέση να ταυτιστεί με τους αντάρτες ή ακόμα και με τους αμάχους της Ανατολικής Ουκρανίας, μπορεί εύκολα να ταυτιστεί με εκείνους που έχασαν την ζωή τους όταν χτυπήθηκε το αεροπλάνο. Ο θάνατός τους κατάφερε ένα χτύπημα στην καρδιά της διασυνδεδεμένης παγκόσμιας τάξης.

Για τον ίδιο λόγο, η κατάρριψη της πτήσης MH17 συγκλόνισε τους δυτικούς επιχειρηματίες που προηγουμένως είχαν περισσότερο ενδιαφέρον για τις οικονομικές σχέσεις με τη Ρωσία, παρά για το απαραβίαστο των διεθνών συνόρων.

Αλλά οι σύγχρονες οικονομικές σχέσεις δεν μπορούν να υπάρξουν όταν οι εμπορικοί εναέριοι διάδρομοι, όπου ζουν οι άνθρωποι των επιχειρήσεων, δεν είναι ασφαλείς. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, το γεγονός ότι μετά την κατάρριψη του μαλαισιανού αεροπλάνου η γερμανική ένωση επιχειρήσεων που εκπροσωπεί τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Ρωσία, είχε μια ξαφνική αλλαγή διάθεσης και άρχισε να εκφράζει υποστήριξη για νέες κυρώσεις εναντίον τής Μόσχας.

Ο Σύνδεσμος των Γερμανικών Επιχειρήσεων Κατασκευής Μηχανών (VDMA) παίρνει θέση για τις κυρώσεις. «Είναι πικρό για εμάς, αλλά απαραίτητο μέτρο», υποστηρίζουν εκπρόσωποί του, οι οποίοι γνωρίζουν ότι η Ρωσία αποτελεί την τέταρτη σε μέγεθος αγορά παγκοσμίως για τη γερμανική βιομηχανία κατασκευής μηχανών.

Επίσης, ο Γερμανικός Σύνδεσμος Γερμανικής Βιομηχανίας (BDI) υποστηρίζει τις αυστηρότερες κυρώσεις. Ο πρόεδρός του, Ούλριχ Γκρίλο, έγραψε στην οικονομική εφημερίδα Handelsblatt ότι δεν θα πρέπει να αποκλείονται οι κυρώσεις ως μέσο πίεσης, όσο οδυνηρές κι αν είναι για την κατάσταση της ευρωπαϊκής οικονομίας, τις γερμανικές εξαγωγές και μεμονωμένους επιχειρηματίες.

Αλλά ο κύριος λόγος που η διεθνής κοινότητα φαίνεται να στρέφεται εναντίον της Ρωσίας μετά την πτώση του αεροπλάνου είναι ότι η Ρωσία, θεωρούμενη κάποτε υπέρμαχος σε μεγάλο βαθμό της παγκόσμιας σταθερότητας ενάντια στις φαινομενικά αποσταθεροποιητικές επεμβάσεις της Δύσης, τώρα φαίνεται να είναι ένα από τους κύριους υπαίτιους της διεθνούς αστάθειας.

Όπως φαίνεται, περισσότερο από τους ανταγωνισμούς μεταξύ κρατών, έχει σημασία η κοινωνική και η πολιτική αστάθεια στο εσωτερικό τους.

Πηγή: Premium.paratiritis.gr

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v