Hellastat: Μελέτη για υπηρεσίες πληροφορικής

Οι εξαγορές, η αναδιοργάνωση, τα νέα κεφάλαια και τα νέα έργα θέτουν τον κλάδο σε τροχιά ανάπτυξης, επισημαίνει σε πρόσφατη μελέτη της για τον κλάδο των υπηρεσιών πληροφορικής η Hellastat.

Hellastat: Μελέτη για υπηρεσίες πληροφορικής
Οι εξαγορές, η αναδιοργάνωση, τα νέα κεφάλαια και τα νέα έργα θέτουν τον κλάδο σε τροχιά ανάπτυξης, επισημαίνει σε πρόσφατη μελέτη της για τον κλάδο των υπηρεσιών πληροφορικής η Hellastat.

Όπως προκύπτει από τη μελέτη της Hellastat, η θετική συγκυρία της τέλεσης των Ολυμπιακών Αγώνων, οι ισχυροί ρυθμοί ανάπτυξης της Ελληνικής και παγκόσμιας οικονομίας, οι πλούσιοι πόροι που έχουν δεσμευτεί για την ΚτΠ, οι νέες απαιτήσεις που δημιουργεί η ενοποίηση της τεχνολογίας, της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών στον επιχειρηματικό στίβο, αλλά και την ψυχαγωγία και ενημέρωση, διαμορφώνουν στην τελευταία 3ετία το θετικό πλέγμα που οδηγεί τον κλάδο σε νέα τροχιά ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο αυτό, ο Κλάδος της Πληροφορικής κατέστη ελκυστικός για επενδυτικά κεφάλαια όπως στην περίπτωση της GIT holdings η οποία εξαγόρασε μεταξύ άλλων τις LogicDIS και Singular παρουσιάζοντας σχέδιο συνένωσης και πλήρους αναδιοργάνωσης τους.

Μεταξύ των κορυφαίων επιχειρήσεων του κλάδου, η Intralot αναλαμβάνει έργα μεγάλου βεληνεκούς στο εξωτερικό, ενώ η επίσης εισηγμένη PROFILE αναπτύσσεται στο εξωτερικό μέσω ίδρυσης θυγατρικών. Στον τομέα της παροχής πρόσβασης στο internet, ο ανταγωνισμός βρίσκεται σε συνεχή κλιμάκωση αλλά με τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης καθώς θα υλοποιείται ο στόχος διάδοσης της ευρυζωνικότητας. Αλλά και η τεράστια ρευστότητα της Infoquest μετά την επιτυχή απόσχιση και πώληση του τηλεπικοινωνιακού κλάδου προϊδεάζει την αγορά για σημαντικές κινήσεις.

--- Η πορεία του κλάδου το 2005

Θετική εικόνα παρουσιάζει ο κλάδος για το 2005, με 171 επιχειρήσεις που αναλύονται στη μελέτη της Hellastat να επιτυγχάνουν μέση αύξηση των πωλήσεων της τάξης του 3,3%, σε 1,1 δισ. ευρώ. Η μέση βελτίωση σε επίπεδο λειτουργικών κερδών εκτιμάται στο 4,5% (οι 9 στις 10 κερδοφόρες) και των καθαρών κερδών στο 2,8% (οι 8 στις 10 κερδοφόρες).

Η έστω χαμηλή –κάτω του πληθωρισμού- βελτίωση των κερδών συνοδεύεται από σημαντική βελτίωση του καθαρού περιθωρίου κέρδους, στο 6,1% από 4,7% το 2004, ενώ η απόδοση επί των ιδίων κεφαλαίων (RoE) διαμορφώνεται κατά μέσο όρο στον κλάδο στο 14,6%, έναντι 13,4% το 2004 και 12,9% το 2003.

Η διαχρονικά σταθερή κεφαλαιακή δομή (59% δανειακή επιβάρυνση), δείχνει ότι η ενίσχυση του δείκτη RoE προκύπτει από τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας (0,95 η ανακύκλωση του ενεργητικού από 0,9 το 2003) και την ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους.



Οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου λειτουργούν με καθαρό περιθώριο στο 7% (έναντι 3,7% το 2004), ενώ επιχειρήσεις με έσοδα από 1 εκατ. ευρώ έως 3 εκατ. ευρώ εμφανίζουν κάμψη, στο 5,8% από 6,6% το 2004.

Ωστόσο, οι μικρότερες επιχειρήσεις εμφανίζουν υψηλότερη αποδοτικότητα επί των ιδίων κεφαλαίων, στο 18,1% -σταθερή την τελευταία 3ετία-, έναντι 12,3% στην ομάδα εταιρειών με έσοδα άνω των 3 εκατ. ευρώ. Η διαφορά αυτή δημιουργείται από τα υψηλότερα επίπεδα συνολικού δανεισμού των μικρότερων επιχειρήσεων (59,7% τα ξένα προς τα συνολικά κεφάλαια).



Ο βραχυπρόθεσμος τραπεζικός δανεισμός στον κλάδο παροχής υπηρεσιών πληροφορικής εκτιμάται σε χαμηλά επίπεδα ως ποσοστό επί των πωλήσεων, στο 22,9% (21,6% το 2004), με υψηλή κάλυψη των χρηματοοικονομικών εξόδων, στις 8,3 φορές –με πτωτική ωστόσο τάση σε σχέση με το 2003-2002, στις 11 περίπου φορές. 19 επιχειρήσεις στον κλάδο εμφανίζουν δείκτη βραχυπρόθεσμων τραπεζικών υποχρεώσεων προς πωλήσεις μεγαλύτερο του 50% και ικανότητα κάλυψης τόκων στις 2,6 φορές, ενώ 72 επιχειρήσεις δεν κάνουν χρήση βραχυπρόθεσμων τραπεζικών κεφαλαίων.

Ο εμπορικός κύκλος στον κλάδο της πληροφορικής διαμορφώνεται στις 37 ημέρες (32 το 2004), με σημαντική όμως έκθεση σε πιστωτικό κίνδυνο, καθώς οι απαιτήσεις ωριμάζουν κάθε 190 ημέρες. Αντίστοιχα υψηλό διάστημα ωστόσο αναμένουν και οι προμηθευτές του κλάδου, στις 180 ημέρες.

Επιπλέον, σύμφωνα με τη μελέτη της Hellastat, μια σειρά αποτυχημένων κινήσεων επιχειρηματικής επέκτασης, κυρίως όσον αφορά υπερτιμημένες εξαγορές, αλλά και οι χαμηλότεροι των προσδοκιών ρυθμοί υλοποίησης έργων στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, συνθέτουν το πλαίσιο της αρνητικής εικόνας που παρουσίασε ο κλάδος των υπηρεσιών Πληροφορικής την τριετία 2001-2003.

Κατά την περίοδο αυτή ξεκίνησε η συσσώρευση προβλημάτων σε μία σειρά μεγάλων επιχειρήσεων, στην πλειοψηφία τους εισηγμένες στο Χ.Α., με κάποιες από αυτές τελικά να οδηγούνται σε οικονομικό αδιέξοδο και πλήρη επι-χειρηματική αποτυχία.

--- Τα αποτελέσματα στο πρώτο εξάμηνο του 2006

Βελτιωμένα αποτελέσματα παρουσιάζει η πλειοψηφία των εισηγμένων στο ΧΑ στους υποκλάδους Τεχνολογίας για την περίοδο που έληξε στις 30/06/2005.

Σε ενοποιημένη βάση, ο κύκλος εργασιών ανέρχεται σε 1,1 δισ. ευρώ (+20,4% έναντι της αντίστοι-χης περυσινής περιόδου), τα ΚΠΤΦΑ είναι αυξημένα κατά 34,1% (εξαιρώντας την Infoquest) και τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας στα 62,34 εκατ. ευρώ (+42,5%), με την Intralot ωστόσο να δημιουργεί το 89% περίπου αυτών.

* Τα αποτελέσματα της μελέτης της Hellastat για τον κλάδο των υπηρεσιών της πληροφορικής δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη: ”Συνοδευτικό Υλικό”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v