Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Hellastat: Μελέτη για κατασκευαστικό κλάδο

Διέξοδο μέσω των ΣΔΙΤ, από τη στασιμότητα που διαδέχτηκε τον κατασκευαστικό ”πυρετό” που επικρατούσε την περίοδο εκτέλεσης των ολυμπιακών και αναπτυξιακών έργων, εκτιμά η Hellastat για τις κατασκευαστικές εταιρίες, τονίζοντας ότι η διεκδίκηση των 6 μεγάλων οδικών αξόνων συνολικού προϋπολογισμού 7 δισ. ευρώ δημιουργεί αισιοδοξία για αναστροφή του αρνητικού κλίματος.

Hellastat: Μελέτη για κατασκευαστικό κλάδο
Η στασιμότητα διαδέχτηκε τον κατασκευαστικό ”πυρετό” που επικρατούσε την περίοδο εκτέλεσης των ολυμπιακών και αναπτυξιακών έργων, όπως επιβεβαιώνεται και από τα δημοσιευμένα στοιχεία 396 εταιρειών του κλάδου, τα οποία συγκέντρωσε και επεξεργάστηκε η Hellastat.

Ο αισθητά μειωμένος αριθμός έργων που προκηρύχτηκαν το 2005 οδήγησε στη συρρίκνωση των δραστηριοτήτων των εργοληπτών, γεγονός που αντικατοπτρίζεται και στη σημαντική πτώση κατά 10,2% του κύκλου εργασιών (σε 3,96 δισ. ευρώ, από 4,41 δισ. ευρώ το 2004). Η μέση μεταβολή ανά εταιρεία διαμορφώθηκε στο -10,9%, καθώς η πλειοψηφία του δείγματος (223 επιχειρήσεις, 56,3% του συνόλου) υπέστη μείωση πωλήσεων.

Περισσότερο ζημιωμένοι εμφανίζονται οι μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις, παρουσιάζοντας μέση μείωση των πωλήσεών κατά -15,6%, γεγονός που περιορίζει τη συνολική συμμετοχή τους στην αγορά κατά 4 σχεδόν ποσοστιαίες μονάδες.

Δυσμενέστερη ωστόσο είναι η εικόνα της καθαρής κερδοφορίας, με τα ΚΠΦ να μειώνονται κατά 37% συγκριτικά με το 2004 –εξαιρώντας τις δυσθεώρητες ζημίες ύψους 228 εκ. ευρώ της ΑΛΤΕ- και να διαμορφώνονται σε 234,4 εκ. ευρώ, από 370 εκ. ευρώ το 2004.

Η κάμψη της κερδοφορίας οδηγεί σε πτώση το αντίστοιχο περιθώριο κέρδους, από 8% το 2004 σε 6,4%. Αν και η μεγάλη πλειοψηφία των εταιρειών (87%, συνολικά 344 επιχειρήσεις) εμφανίζει θετικά αποτελέσματα, οι περισσότερες (172, δηλ. το 43,4%) παρουσιάζουν αδυναμία βελτίωσης των κερδών του 2004, ενώ οι 148 (37,4%) αυξάνουν τα κέρδη του προηγούμενου έτους. Αναφορικά με τις 52 ζημιογόνες εταιρείες, οι περισσότερες από αυτές (34) προέρχονται από κερδοφόρα χρήση 2004.

Χαρακτηριστικό είναι ότι τα κέρδη των 20 μεγαλύτερων εταιρειών υποδιπλασιάστηκαν (από 133,27 εκ. ευρώ σε 61,05 εκ. ευρώ), ενώ οι υπόλοιπες 376 επιχειρήσεις της μελέτης εμφανίζουν κέρδη ύψους 173,4 εκ. ευρώ έναντι 236,8 εκ. ευρώ το 2004 –και πάλι μη λαμβάνοντας υπόψη την ΑΛΤΕ.

Μεταξύ των εισηγμένων κατασκευαστικών επιχειρήσεων, ο ΜΟΧΛΟΣ εμφανίζει ζημίες -21,24 εκ. ευρώ και η ΑΘΗΝΑ -12,94 εκ. ευρώ, ενώ αρκετές εταιρείες, αν και κερδοφόρες, υπέστησαν εκτεταμένη συρρίκνωση, που έφτασε ακόμα και στο -79% όπως στην περίπτωση της ΤΕΡΝΑ.

Η εκτεταμένη περίοδος είσπραξης των απαιτήσεων παραμένει για τον κλάδο ένα σημαντικό αγκάθι, καθώς στους ισολογισμούς των επιχειρήσεων ξεπερνούν τα 2,5 δισ. ευρώ, δηλαδή το 30,5% του ενεργητικού και το 67% του συνολικού κύκλου εργασιών.

Συνεπώς, η μόχλευση των ιδίων κεφαλαίων, αν και σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, αυξήθηκε στο 0,98, έναντι 0,95 την προηγούμενη χρήση, καθώς οι εταιρείες προχώρησαν σε ανάληψη νέου βραχυπρόθεσμου δανεισμού (+419 εκ. ευρώ), προκειμένου να εξασφαλίσουν τα αναγκαία κεφάλαια για τη συνέχιση της λειτουργίας τους.

Το ύψος των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων ανέρχεται στο 61,8% του κύκλου εργασιών (από 51,2% το 2004), ενώ παρόμοια αξιοσημείωτη άνοδο επιδεικνύει και ο αριθμοδείκτης των βραχυπρόθεσμων τραπεζικών δανείων ως προς τις πωλήσεις (από 18,5% το 2004 σε 25,8%).

Παράλληλα οι καθυστερήσεις στην είσπραξη των οφειλών αυξάνει το χρονικό διάστημα είσπραξης απαιτήσεων στους 6,2 περίπου μήνες, γεγονός που συντελεί στο έντονο ”άνοιγμα” του εμπορικού κύκλου κατά 3 εβδομάδες (συγκεκριμένα στις 102 ημέρες).

Η καθαρή θέση αυξήθηκε κατά 7,4%, άνοδος που τροφοδοτήθηκε κυρίως από τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου των εταιρειών (+11%), ενώ τα αποθεματικά και σωρευμένα κέρδη αυξήθηκαν ελάχιστα (+0,7%). Συνέπεια των παραπάνω είναι η μείωση της αποδοτικότητας των κεφαλαίων των μετόχων κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες, από 16,1% σε 12,3%.

Διέξοδος στις ΣΔΙΤ

Η διεκδίκηση των 6 μεγάλων οδικών αξόνων που θα πραγματοποιηθούν με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ, συνολικού προϋπολογισμού 7 δισ. ευρώ δημιουργεί αισιοδοξία για αναστροφή του αρνητικού κλίματος.

Πρόκειται για τα έργα:

* οδικός άξονας Ελευσίνας-Κορίνθου-Πάτρας-Πύργου-Τσακώνας,

* αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65),

* οδικός άξονας Κορίνθου-Τριπόλεως-Καλαμάτας και Λεύκτρων-Σπάρτης,

* Ιόνια Οδός (σύνδεση Αντίρριου με Ιωάννινα),

* τμήμα Μαλιακός-Κλειδί της ΠΑΘΕ,

* υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης.



Με την περάτωση των κατασκευαστικών εργασιών η λειτουργία και εκμετάλλευση των έργων θα δοθεί στους ιδιώτες για χρονικό ορίζοντα 30 ετών. Έτσι, τα επενδυμένα κεφάλαια των ιδιωτών θα αποσβεσθούν μέσω της είσπραξης των διοδίων, τα οποία θα καταβάλλονται ανάλογα με τη διανυόμενη χιλιομετρική απόσταση.

Προσδοκίες για μελλοντική ενίσχυση των εσόδων δημιουργεί και μεγάλο ύψος των ανεκτέλεστων έργων των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών.

Σύμφωνα με ανακοινώσεις των 10 μεγαλύτερων εταιρειών 7ης τάξης, το συνολικό ανεκτέλεστο ξεπερνάει τα 7,5 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά όταν υπογραφούν οι συμβάσεις κατασκευής των μεγάλων οδικών έργων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v