Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Δεν μας έφτανε μία δεκαετία κρίσης ή ότι μπήκαμε πλέον σε μία νέα περιπέτεια ελέω πανδημίας, από την οποία ουδείς γνωρίζει πώς θα εξέλθουμε, μυαλό δεν λέμε να βάλουμε.
Ό,τι κακό κι αν μας βρει, εμείς επιλέγουμε τον δρόμο που έχουμε μάθει εδώ και τόσα χρόνια, αυτόν των πελατειακών σχέσεων, της χαμηλής ανάπτυξης και της δημιουργίας εμποδίων στην κάθε είδους επιχειρηματικότητα. Όλα αυτά, δε, διανθισμένα από μία κρατική μηχανή χαμηλών επιδόσεων και υψηλής γραφειοκρατίας, παρά τα περί του αντιθέτου λεγόμενα.
Ο λόγος για τον νόμο 4177/2013, βάσει του οποίου ελήφθη απόφαση του αντιπεριφερειάρχη του Κεντρικού Τομέα Αθηνών, Γ. Δημόπουλου, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα σε ΦΕΚ, σύμφωνα με την οποία μπορούν να παραμένουν ανοικτά όλες τις Κυριακές του έτους τα εμπορικά καταστήματα του ιστορικού κέντρου. Δηλαδή, στην Πλάκα, το Μοναστηράκι και την Ακρόπολη.
Βάσει του υφιστάμενου καθεστώτος, η Περιφέρεια, (άρθρο 16 του ν.4177/2013), μπορεί μετά από διαβούλευση με τοπικούς και συλλογικούς φορείς να επιτρέπει την προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και άλλες Κυριακές, πέραν των Κυριακών που ορίζει ο νόμος, από τον Μάιο έως και τον Οκτώβριο. Σήμερα, το δικαίωμα αυτό δίνεται για κάθε Κυριακή από τον Μάιο έως και τον Οκτώβριο, εκτός από τη δεύτερη Κυριακή του Αυγούστου.
Αυτή η - σε πρώτη ανάγνωση καθόλα “θεάρεστη” - απόφαση, που θα όφειλε να έχει ληφθεί εδώ και δεκαετίες στην άκρως τουριστική περιοχή του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, για λόγους που είναι κάτι περισσότερο από προφανείς, ελήφθη σε μία συγκυρία κατά την οποία ισοδυναμεί περίπου με εμπαιγμό όσων δραστηριοποιούνται εμπορικά εκεί.
Πρώτον, διότι δεν τίθεται άμεσα σε εφαρμογή, όπως θα ήταν αναμενόμενο, ώστε να συμβάλει στην οικονομική αναζωογόνηση αυτών των περιοχών, αλλά θα αρχίσει να ισχύει από τον Νοέμβριο του 2021, δηλαδή... σε ένα έτος και πλέον.
Δεύτερον, διότι λαμβάνεται στο τέλος της χειρότερης, κατά πάσα βεβαιότητα, τουριστικής περιόδου που έχει γνωρίσει η χώρα εδώ και δεκαετίες και μάλιστα ενώ είναι αβέβαιο το μέλλον των καταστημάτων στα οποία αυτή αφορά, έως την έναρξη ισχύος της σε 14 μήνες και ουσιαστικής εφαρμογής της από την προσεχή χειμερινή περίοδο.
Με λίγα λόγια, η απόφαση αυτή λαμβάνεται βάσει ενός καθεστώτος το οποίο καθιστά το ρόλο της αυτοδιοίκησης και των κάθε λογής συντεχνιών, κομβικό στο εάν ο οποιοσδήποτε επιχειρηματίας θα μπορεί να λειτουργήσει την επιχείρησή του ή όχι, αντί να παρέχει στον ίδιο το δικαίωμα να κρίνει περί αυτού, βάσει των συνθηκών που επικρατούν στην αγορά.
Έτσι, όμως, φίλτατοι, δεν θα πάμε μακριά.
Εάν ενώπιον τόσο αρνητικών οικονομικών δεδομένων δεν είναι δυνατόν να απαλλαγούμε από στρεβλώσεις και αγκυλώσεις οι οποίες κατατρέχουν την ελληνική επιχειρηματικότητα και της στερούν ακόμη και την ελπίδα αύξησης του τζίρου της, τότε το μέλλον προδιαγράφεται ιδιαίτερα αρνητικό.
Πάντως, όπως κατέστησε σαφές απαντώντας σε ερωτήματα του Euro2day.gr ο αντιπεριφερειάρχης, Γ. Δημόπουλος, η απόφαση προφανώς ελήφθη βάσει όσων ορίζει η κείμενη νομοθεσία και δεύτερον θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια ούτως ώστε - κατόπιν διαβούλευσης με τους αρμόδιους συλλογικούς και επιμελητηριακούς φορείς – να δοθεί η δυνατότητα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, από την 1.1.2021.
Το παραπάνω θεσμικό πλαίσιο, ωστόσο, θα παραμείνει ακριβώς ως έχει, εκτός κι αν στο υπουργείο Ανάπτυξης θυμηθούν ότι η παρούσα κυβέρνηση διαθέτει μεταρρυθμιστική ατζέντα. Εάν θα την εφαρμόσει, βεβαίως, εναπόκειται στους ίδιους…
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.