Το μπόνους στον συνεπή

Άργησε αλλά κάποια στιγμή ακούστηκε ο «καημός» του συνεπή. Εκείνου ο οποίος παρά το -συχνά βαρύ- κόστος, επέλεγε την οδό της τήρησης των υποχρεώσεών του, όταν άλλοι…

Το μπόνους στον συνεπή

Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Σε μία χώρα όπου η ασυνέπεια θεωρούνταν ως η «ευφυής» στάση, η ανακοίνωση προγράμματος επιβράβευσης των συνεπών ηχεί ως το πρώτο βήμα για την αποκατάσταση μίας παλιάς αδικίας.

Ο λόγος για το πρόγραμμα ανταμοιβής συνεπών δανειοληπτών που ανακοίνωσε η Εθνική Τράπεζα, το οποίο, από την 1η Σεπτεμβρίου οπότε τίθεται σε ισχύ, θα επιστρέφει τόκους και θα παρέχει προνόμια σε όσους αποδεικνύονται συνεπείς ως προς τις δανειακές τους υποχρεώσεις απέναντί της.

Βάσει αυτού του προγράμματος, οι ενήμεροι δανειολήπτες της ΕΤΕ ανταμείβονται, πρώτον, με την επιστροφή 5% επί του συνόλου των τόκων που πληρώνουν σε ετήσια βάση, δεύτερον, με 2% επιπλέον όφελος στις καθημερινές συναλλαγές τους μέσω του προγράμματος go4more και τρίτον, μέσω συστήματος πόντων που μπορούν να εξαργυρώνουν σε ευρύ δίκτυο συνεργαζόμενων επιχειρήσεων.

Κυρίως, όμως, πέραν του οικονομικού οφέλους το οποίο δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως αμελητέο, υπάρχει και η προφανής παράμετρος της έμπρακτης αναγνώρισης της συνέπειας που εμφανίζει ο κάθε δανειολήπτης, πολλές φορές με σημαντικό κόστος για τον ίδιο, την οικογένειά του και το επίπεδο διαβίωσής τους.

Πρόκειται για εκείνο το πολύτιμο «κίνητρο» που απουσίαζε έως τώρα για την επίδειξη συνέπειας, σε μία αγορά στην οποία επί σειρά ετών κυριαρχούσε η ασυνέπεια.

Ίσως, υπό άλλες περιστάσεις και σε άλλες εποχές, να θεωρούνταν περιττό να γίνεται λόγος περί «κινήτρων» σε ζητήματα τα οποία αφορούν υποχρεώσεις, όμως, κακά τα ψέματα, πλέον ούτε οι περιστάσεις αυτές συντρέχουν ούτε οι εποχές.

Υπό αυτό το πρίσμα, η απόφαση της ΕΤΕ να επιβραβεύσει τους συνεπείς δανειολήπτες συνιστά όχι μόνο μία κίνηση την οποία θα ήταν «θεάρεστο» να ακολουθήσει και το λοιπό τραπεζικό σύστημα αλλά αναδεικνύει και μία φιλοσοφία η οποία θα όφειλε να είναι κυρίαρχη εδώ και χρόνια σε ζητήματα αξιολόγησης δανειοληπτών.

Πρόκειται για ακριβώς την ίδια φιλοσοφία η οποία υφίσταται ως κανόνας εδώ και δεκαετίες στην ασφαλιστική αγορά, όπου ο κάθε ασφαλιζόμενος αυτοκινητιστής, για παράδειγμα, χαίρει επιβράβευσης εάν δεν προκαλεί ατυχήματα και καταβάλλει μειωμένα ασφάλιστρα.

Μολονότι ορισμένα τραπεζικά ιδρύματα υιοθετούν αντίστοιχα κριτήρια κατά την αξιολόγηση υποψήφιων δανειοληπτών, όπως η συνέπεια σε παρελθούσες υποχρεώσεις, η ύπαρξη καταθέσεων στο ίδιο πιστωτικό ίδρυμα και συνολικά το πιστοληπτικό «προφίλ», εντούτοις, η επικράτηση του συγκεκριμένου κανόνα δεν είναι τόσο εκτενής στο τραπεζικό σύστημα όσο είναι στο ασφαλιστικό.

Αντίθετα, οι τράπεζες εμφανίζονται περισσότερο πρόθυμες να προχωρήσουν σε γενναίες ρυθμίσεις δανείων μόνο στην περίπτωση που αυτά είναι «κόκκινα» και όχι εάν ο δανειολήπτης είναι ενήμερος, αλλά -συχνά- με μεγάλο κόπο και θυσίες, ώστε να τον ενισχύσουν στην προσπάθειά του να παραμείνει συνεπής.

Αυτήν την εικόνα έρχεται να τροποποιήσει πλέον το νέο πρόγραμμα της Εθνικής Τράπεζας, αντίστοιχο του οποίου -με την επιστροφή μέρους των ετησίως καταβαλλόμενων τόκων- δεν προσφέρει μέχρι στιγμής άλλη εκ των συστημικών τραπεζών.

Είναι, δε, χαρακτηριστική η επισήμανση που έκανε ο διευθύνων σύμβουλος της Eθνικής Τράπεζας Παύλος Μυλωνάς, όσων κομίζει αυτή η διαδικασία επιβράβευσης.

Όπως είπε, ανακοινώνοντας το πρόγραμμα: «Η Εθνική επιβραβεύει τους συνεπείς δανειολήπτες, τους πελάτες που με μόχθο έμειναν ενήμεροι αυτά τα δύσκολα χρόνια της κρίσης για να τηρήσουν τις υποχρεώσεις τους στην τράπεζα. Είναι μια πρωτοβουλία, η οποία βρίσκεται σε απόλυτη αντιστοιχία με τις αρχές περί του αισθήματος δικαίου και τις κοινωνικές αξίες που υπηρετεί σταθερά η Εθνική Τράπεζα».


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v