Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!
Ας μην ξεφύγουμε από τα θεμελιώδη και από πολλού χρόνου γνωστά και τεκμηριωμένα.
Απατεώνες πάντοτε υπήρχαν και δεν προβλέπεται να εκλείψουν στο προσεχές διάστημα.
Η «επιτυχία» της δράσης τους, ωστόσο, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την αποτελεσματικότητα των αρμοδίων για την «πάταξή» τους αλλά και από την ύπαρξη ή μη κινήτρων για τη διενέργεια της κάθε λογής απάτης.
Τα στοιχεία που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας σχετικά με την έξαρση και βεβαίως… την «επιτυχία» που σημειώνει το λαθρεμπόριο υγραερίου κίνησης, αυτό επιβεβαιώνουν, για ακόμη μία φορά.
Ετήσια φοροδιαφυγή τουλάχιστον 40 εκατ. ευρώ για τον κρατικό κορβανά αλλά και νόθευση του ανταγωνισμού, με συνεπακόλουθο κόστος για την «υγιή αγορά» και βεβαίως τον καταναλωτή, δημιουργεί η παράνομη εκμετάλλευση της διαφοράς τιμής μεταξύ υγραερίου κίνησης και βιομηχανικού υγραερίου, εξαιτίας των διαφορετικών φορολογικών συντελεστών που έχουν τα δύο καύσιμα.
Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, πάνω από το 25% του υγραερίου κίνησης που πωλείται στην Ελλάδα αφορά καύσιμο που προοριζόταν για τη βιομηχανία και φορολογείται με χαμηλότερο ΕΦΚ, έχοντας συνολικά διαφορά τιμής 0,21 ευρώ το λίτρο.
Υπάρχουν, μάλιστα, και πρατήρια τα οποία πωλούν υγραέριο κίνησης σε τιμές χαμηλότερες ακόμη και από εκείνες του διυλιστηρίου, καθιστώντας… οφθαλμοφανές πως «κάτι τρέχει».
Όλα αυτά, όμως, συμβαίνουν διότι… βρίσκουν και τα κάνουν.
Βρίσκουν, πρώτα από όλα, το «κίνητρο» και δεύτερον, βρίσκουν τα «παράθυρα» του νομοθετικού πλαισίου, μολονότι οι συλλογικοί φορείς του κλάδου τα έχουν επισημάνει τουλάχιστον από τριετίας.
Αυτά, όπως σημειώνει και σε σχετικό δημοσίευμά του, υπό τον τίτλο «Έξαρση της απάτης στο υγραέριο κίνησης», ο συνάδελφος Χρ. Κολώνας, αφορούν:
Την απουσία υποχρέωσης αυτόματης έκδοσης αποδείξεων από το πρατήριο κατά την πώληση υγραερίου (για τα υπόλοιπα καύσιμα ισχύει εδώ και πολλά χρόνια -για το υγραέριο όμως όχι).
* Τη διασύνδεση του υγραερίου στο σύστημα εισροών/εκροών.
* Την απουσία εντατικών ελέγχων αλλά και άμεσης επιβολής αποτρεπτικών κυρώσεων σε κάθε περίπτωση διαπίστωσης παραβάσεων.
* Την απαγόρευση συμφόρτωσης υγραερίου κίνησης και υγραερίου βιομηχανικής χρήσης στο ίδιο βυτιοφόρο κατά το ίδιο δρομολόγιο.
Τη μη τήρηση, δηλαδή, όσων ισχύουν από πολλού χρόνου για τη λοιπή αγορά υγρών καυσίμων και τα οποία επιβλήθηκαν μετά από χρόνια ύπαρξης αντίστοιχων κρουσμάτων λαθρεμπορίας.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, αντί των μέτρων αυτών, ο έλεγχος των πρατηρίων είναι χειρόγραφος και φυσικά γραφειοκρατικός και διεξάγεται με τη διασταύρωση στοιχείων από τα τελωνεία… ανά τριετία.
Υπό το πρίσμα όλων αυτών, είναι μάλλον άξιο απορίας πώς δεν έχει λάβει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις το λαθρεμπόριο στον συγκεκριμένο τομέα.
Ως αποτέλεσμα, όμως, ο τίμιος και συνεπής φορολογούμενος, είτε είναι έμπορος είτε καταναλωτής, ζημιώνεται, όπως ζημιώνονται βεβαίως και τα κρατικά έσοδα, ρίχνοντας νερό σε έναν αέναο μύλο υψηλότερης φορολόγησης… για τους τίμιους και συνεπείς.
Διότι, βεβαίως, τους… άλλους δεν τους αφορά η υψηλότερη φορολογία.
Εάν δεν καταργηθούν, λοιπόν -και υπάρχουν τρόποι που δεν αφορούν την εφεύρεση του τροχού- τα κάθε λογής φορολογικά κίνητρα για τη διενέργεια λαθρεμπορίου και συνάμα δεν ισχύσουν και στον τομέα της εμπορίας υγραερίου όσα από πολλού χρόνου ισχύουν στη λοιπή αγορά υγρών καυσίμων, ένα είναι βέβαιο:
Η απάτη θα θριαμβεύει και ο μόνος… χαμένος της υπόθεσης θα είναι ο έντιμος και συνεπής.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.