Οι κρίσιμοι ελιγμοί για να ξεπεράσουν την κρίση οι έμποροι

Η σωστή διαχείριση αποθήκης και κοστολόγησης, «κλειδί» για την αντιμετώπιση της κρίσης που προκαλεί η πανδημία. Η σημασία που έχει ο έλεγχος του λειτουργικού κύκλου και της πληροφορίας. Γράφει ο Δ. Συρίγος.

  • Του Δημήτρη Συρίγου*
Οι κρίσιμοι ελιγμοί για να ξεπεράσουν την κρίση οι έμποροι

Η ραγδαία εξάπλωση της πανδημίας (COVID-19) αποτελεί μείζονα πρόκληση για την οικονομία προκαλώντας σημαντικές διαταραχές και περιορισμούς στις επιχειρήσεις. Η σαφής κατανόηση του πολύπλευρου αντίκτυπου της COVID-19 και η χάραξη νέων καινοτόμων στρατηγικών αποτελούν τις προϋποθέσεις για την άμεση ανταπόκριση των επιχειρήσεων και την ελαχιστοποίηση των οικονομικών επιπτώσεων σε αυτές.

Η αποσταθεροποίηση είναι η νέα πραγματικότητα και ενώ είναι προφανές ότι δεν υπάρχει μια ενιαία συνταγή αντιμετώπισης, οι επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου μπορούν να κινηθούν γύρω από τρεις βασικούς άξονες για τη διαχείριση της κρίσης και τον σχεδιασμό της επόμενης ημέρας.

1. Διαχείριση αποθήκης - κοστολόγηση

Η πανδημία COVID-19 προκαλεί τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου να λάβουν δραστικές αποφάσεις σχετικά με την παρακολούθηση των αποθεμάτων και την ταυτόχρονη εξασφάλιση επιπέδων ασφάλειας στους κυριότερους κωδικούς αυτών. Αναλυτικότερα, το διαρθρωτικό πλάνο σχεδιασμού που προτείνεται εστιάζει:

• Στον ανασχεδιασμό της ροής παραγγελιοληψίας

• Στην αναγνώριση των απαιτήσεων των πελατών αλλά και της ανάγκης – υποχρέωσης για όσο το δυνατό μικρότερο απόθεμα.

• Στην αναθεώρηση του κωδικολόγιου, διατηρώντας τους πιο κερδοφόρους, λαμβάνοντας υπόψη ότι σε φάσεις κρίσεων δεν ενδείκνυται να διατηρείται στοκ από πολλούς κωδικούς.

• Διαμόρφωση κατάλληλου μοντέλου κοστολόγησης με τρόπο που να επιτυγχάνεται με ακρίβεια η παρακολούθηση του κόστους και του κέρδους ανά προϊόν ή δραστηριότητα.

• Στην διαρκή παρακολούθηση με στόχο τον ταχύτερο και αποτελεσματικότερο επιμερισμό του κόστους

• Στην αύξηση ταχύτητας ρευστοποίησης αποθεμάτων.

• Στην απαίτηση για μεγιστοποίηση της εκμετάλλευσης των διαθέσιμων χώρων και της λειτουργικής αποτελεσματικότητας

Πιθανότατα η πανδημία δεν αποκλείεται να είναι η νέα «κανονικότητα», και γίνεται σαφές ότι οι επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου θα πρέπει να αναπροσαρμόσουν άμεσα τη στρατηγική τους στην διαχείριση της σύγχρονης αποθήκης, ώστε να αυξήσουν την ανθεκτικότητά τους σε οικονομικές κρίσεις.

2. Διαχείριση του Λειτουργικού Κύκλου

Λειτουργικός κύκλος είναι ο χρόνος, μετρούμενος σε ημέρες, που απαιτείται από την απόκτηση (με μετρητά ή πίστωση) εμπορευμάτων / πρώτων υλών, τη μετατροπή αυτών σε προϊόντα, την πώληση των εμπορευμάτων / προϊόντων μέχρι την είσπραξη του τιμήματος.

Η αβεβαιότητα, ως οικονομικός αντίκτυπος της πανδημίας, διαμορφώνει σταδιακά νέο πλαίσιο στις δραστηριότητες του λιανικού εμπορίου, που αποτυπώνεται στις Καταστάσεις Αποτελεσμάτων και στις Καταστάσεις Οικονομικής Θέσης των επιχειρήσεων του κλάδου. Η επίτευξη της εύρυθμης χρηματοοικονομικής λειτουργίας είναι το ζητούμενο προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα, αλλά και η βελτίωση των επιδόσεων των επιχειρήσεων και μετά την πανδημία. Το προτεινόμενο πλάνο έγκειται στην:

• Διαμόρφωση σχεδίου δράσης για βελτίωση του κεφαλαίου κίνησης και ρευστότητας

• Ανάλυση ημερών λειτουργικού κύκλου

• Καθοδήγηση στην διαδικασία υιοθέτησης των αλλαγών

• Χάραξη πιστωτικής πολιτικής λαμβάνοντας υπόψη τα νέα δεδομένα και την εξυγίανση των αποθεμάτων και του πελατολογίου

• Συνεχή παρακολούθηση των αποτελεσμάτων και της πορείας, μέσω αριθμοδεικτών μέτρησης της ρευστότητας, της κυκλοφοριακής ταχύτητας ή ανακύκλωσης και της κεφαλαιακής επάρκειας της επιχείρησης

3. Διαχείριση Διοικητικής Πληροφορίας

Οι οικονομικές συνέπειες της εξάπλωσης του κορωνοϊού στις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου (πλην ειδών πρώτης ανάγκης), ασκούν πιέσεις ρευστότητας και πιθανή αθέτηση της εξυπηρέτησης χρέους τους.

Αυτός είναι ο λόγος που κάνει επιτακτική την ανάγκη της αξιολόγησης των επιπτώσεων στις δραστηριότητες και της κατάρτισης ενός αξιόπιστου προϋπολογισμού για τους επόμενους μήνες με στόχο την αποτελεσματική καθημερινή διαχείριση των ταμιακών διαθεσίμων. Αναλυτικότερα η αξιοποίηση των διοικητικών αναφορών στην αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας οδηγεί σε:

Υπολογισμό βραχυχρόνιων αποτελεσμάτων, ταμιακών ροών και αριθμοδεικτών

• Αξιολόγηση ταμιακής κατάστασης, επανεξέταση επενδυτικού πλάνου και εντοπισμό ευκαιριών εξοικονόμησης κόστους

• Τακτική παρακολούθηση και σύγκριση απολογιστικών / προϋπολογιστικών δεδομένων

• Ευκολότερη διαμόρφωση στόχων και δράσεων λόγω άμεσης και αναλυτικής πληροφόρησης

• Ταχύτερη επίτευξη των επιδιωκόμενων αποτελεσμάτων

• Γρηγορότερη εφαρμογή και υλοποίηση των νέων μοντέλων διοικητικών αναφορών.

 

* Ο Δ. Συρίγος είναι Director, Business Monitoring Services ΣΟΛ Crowe


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v