Αλλοι περισσότερο κι άλλοι λιγότερο, σχεδόν όλοι όμως, έχουν αντιληφθεί ήδη τον αντίκτυπο που θα επιφέρει η κρίση της COVID-19 στην παγκόσμια οικονομία, τόσο κατά τη διάρκεια, όσο και με το πέρας αυτής της πανδημίας.
Τα Ηνωμένα Έθνη έχουν κάνουν πρόβλεψη για συρρίκνωση της παγκόσμιας οικονομίας έως 1% αντί αύξησης 2.5% που είχε προβλεφθεί αρχικά, και βεβαίως ανάλογα με τη χρονική διάρκεια, τους τυχόν πρόσθετους περιορισμούς και τα δημοσιονομικά μέτρα που θα παρθούν. Η ύφεση αυτή μάλιστα στη χώρα μας αναμένεται να είναι άνω του 5%.
Όλες οι οικονομίες διεθνώς θα βρεθούν αντιμέτωπες με σημαντικές προκλήσεις της εποχής, οι οποίες θα αφορούν τον περιορισμό και την αντιμετώπιση της περαιτέρω εξάπλωσης του ιού με άμεση ανταπόκριση των κυβερνήσεων και των εκάστοτε συστημάτων υγείας, τη διαχείριση του εργατικού δυναμικού, αλλά και τις επιπτώσεις στις επενδύσεις και σε σημαντικούς κλάδους της αγοράς που θα πληγούν σε μεγαλύτερο βαθμό.
Η βασικότερη όμως πρόκληση, αφορά τη νοοτροπία και την κοινωνική συμπεριφορά που θα αναπροσαρμοστούν για μεγάλο χρονικό διάστημα και θα επηρεάσουν τις καταναλωτικές συνήθειες και την αναζήτηση υπηρεσιών.
Για τις επιχειρήσεις, η κρίση αυτή θα αποτελέσει σοβαρή δοκιμασία και κριτήριο επιβίωσης, καθώς θα κληθούν να ανταπεξέλθουν τόσο οικονομικά, όσο και να αποδείξουν την εταιρική τους υπευθυνότητα. Τώρα περισσότερο από ποτέ είναι απαραίτητη η ευθύνη που θα δείξουν απέναντι στους εργαζομένους τους, διατηρώντας τις θέσεις εργασίας, δίνοντας έμφαση στην καλή ψυχολογία αυτών και των οικογενειών τους αλλά και στη δυνατότητα προσωπικής τους ανάπτυξης ακόμα και μέσα σε αυτές τις δυσμενείς συνθήκες, ώστε να είναι σε θέση συνεισφέρουν στη συνέχεια και στις επιχειρησιακές ανάγκες που θα δημιουργηθούν.
Επιπλέον, η κάθε εταιρεία και ο κάθε οργανισμός καλούνται να δείξουν έμπρακτα τη στήριξή τους στο κοινωνικό σύνολο στο οποίο λειτουργούν και δραστηριοποιούνται, χρησιμοποιώντας τους πόρους τους προς το κοινό όφελος. Με την παροχή φιλανθρωπικών δράσεων, ιδιαίτερα προς τις ευπαθείς ομάδες, αλλά και με την απαραίτητη ενίσχυση κρίσιμων κρατικών υποδομών που θα πραγματοποιηθούν στο επόμενο διάστημα, θα σταθούν στο πλευρό του κράτους και των πολιτών.
Παράλληλα, η προσαρμοστικότητα των προϊόντων και των υπηρεσιών τους, καθώς και η διατήρηση της ποιότητας αυτών, θα κριθούν άμεσα, ειδικά με τη μεταβολή της καταναλωτικής συμπεριφοράς, ενώ η συνεργασία με τοπικούς προμηθευτές θα βοηθήσει στην προσφορά προς την τοπική κοινότητα. Ακόμα, προβλέποντας τις ευκαιρίες που αναδύονται μέσα από τις τρέχουσες συγκυρίες και με αίσθημα ευθύνης απέναντι στο περιβάλλον, θα μπορούσαν να προβούν σε εκμετάλλευση των δυνατοτήτων της τεχνολογίας για εξ αποστάσεως εργασία, σε ψηφιοποίηση των περισσότερων λειτουργιών τους και κατάργηση των αχρείαστων επαγγελματικών ταξιδιών, με στόχο την επίτευξη μείωσης του περιβαλλοντικού τους αποτυπώματος.
Είναι ξεκάθαρο, πως αυτή η τρομερά δύσκολη και πρωτόγνωρη περίοδος που βιώνουμε όλοι μας θα επηρεάσει ταχύτατα και το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου. Την κρίσιμη όμως στιγμή είναι σημαντικό η κάθε εταιρεία και ο κάθε οργανισμός να επιλέξουν προς ποια κατεύθυνση θα κινηθούν, αν θα διαλέξουν δηλαδή να παραμείνουν πιστοί στο μονοπάτι της Βιώσιμης Ανάπτυξης ή αν θα λοξοδρομήσουν.
*Ο κ. Νίκος Αυλώνας είναι Πρόεδρος του Κέντρου Αειφορίας (CSE), Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εταιρικής Ευθύνης (CRI)
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.