Κάποτε η διαφήμιση ήταν μεροληπτική πληροφόρηση. Ήταν ενημερωτική προβολή προϊόντων και υπηρεσιών ακόμα και αν είχε, ενίοτε, παραπλανητικό χαρακτήρα. Σήμερα τι είναι; Πολύ φοβούμαι ότι έχουμε να κάνουμε μ΄έναν ορμητικό χείμαρρο, ο οποίος τελικά δεν αφήνει τίποτε όρθιο στο διάβα του. Είναι δηλαδή μια ενόχληση, με αυτοκαταστροφικό χαρακτήρα. Εκτός και αν κάποιοι συνέλθουν και καταλάβουν πως λειτουργεί στην πράξη ο πολύπλοκος κόσμος των social media, ήτοι των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ελληνιστί. Και από την άποψη αυτή τα πράγματα φαίνονται εύκολα σε ορισμένους, αλλά σε τελευταία ανάλυση δεν είναι. Είναι δε χαρακτηριστική η περίπτωση του Facebook που θεωρείται και κορυφαίο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.
Τον Ιανουάριο του 2018 το Facebook ανακοίνωσε μια σειρά από αλλαγές, οι οποίες συνοψίζονται στο ότι οι χρήστες πια θα βλέπουν λιγότερες αναρτήσεις από επιχειρήσεις και περισσότερες από φίλους, προκειμένου να ενθαρρύνεται η ουσιαστική, ανθρώπινη επικοινωνία.
Με άλλα λόγια, το Facebook επειδή είχε γεμίσει από posts εταιριών, οι χρήστες άρχισαν να εκνευρίζονται και, απερίφραστα η πλατφόρμα εξήγησε τις πραγματικές προτεραιότητές της. Αυτή η αλλαγή στον αλγόριθμο υπολογισμού - το σύστημα που ουσιαστικά αποφασίζει τι θα εμφανίζεται στον κάθε τοίχο και τι όχι - προκάλεσε πανικό σε όσους ασχολούνται με το marketing του Facebook, γιατί σηματοδοτεί τη στιγμή «τέρμα τα ψέματα». Σημειώνουμε ότι αντίστοιχη αλλαγή είχε κάνει νωρίτερα και το instagram, απλά δεν είχε πάρει τόσο δραματικές διαστάσεις γιατί είναι, προς το παρόν λιγότερες οι επιχειρήσεις που επηρεάστηκαν.
Το γεγονός της αλλαγής πάντως, από μόνο του δείχνει ότι η διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πρέπει να προσαρμοστεί σε συνθήκες όχι πάντα εύκολα κατανοητές. Όπως αναφέρει η σύμβουλος μάρκετινγκ Αγαπη Μαναριωτη, στο μέτρο που έγινε αυτή η αλλαγή στον αλγόριθμο, δεν δεν έχει μεγάλη σημασία να μπούμε σε λεπτομέρειες για το προηγούμενο καθεστώς. Αυτό που έχει μόνο αξία να αναφέρουμε είναι ότι αυτοί που ήταν αρκετά διαβασμένοι και προνοητικοί και πήραν στα σοβαρά την ποιότητα του περιεχομένου που αναρτούν, δε χρειάστηκε να αλλάξουν τίποτα στον τρόπο που διαχειρίζονται τις σελίδες στο Facebook.
Γενικά, με το νέο αλγόριθμο τα στοιχεία που μετράνε θετικά για μια ανάρτηση είναι (κατά σειρά σημασίας):
1. Πόσα σχόλια παίρνει μια ανάρτηση; Η ομάδα του Facebook ξεκαθάρισε από την αρχή ότι επιδιώκει να γίνονται «συζητήσεις» μέσα στο δίκτυο. Άρα, κάθε post που θα γίνει αφορμή για μια συζήτηση θα επιβραβευτεί από τον αλγόριθμο με μεγαλύτερη απήχηση (στα αγγλικά reach: σε πόσους «τοίχους» εμφανίζεται κάθε ανάρτηση).
2. Πόσες φορές μοιράστηκαν οι χρήστες την ανάρτηση; Είτε το έκαναν δημόσια στον τοίχο τους, είτε την έστειλαν ιδιωτικά στο messenger αυτή π πράξη δεν παύει να μετράει θετικά στους υπολογισμούς, σε ότι αφορά την ποιότητα του περιεχομένου. Δηλαδή, εφόσον μια ανάρτηση παρακινεί ένα χρήστη να την μοιραστεί με άλλους, τότε αυτή μάλλον είναι ενδιαφέρουσα, ή χρήσιμη.
3. Πόσες αντιδράσεις παίρνει μια ανάρτηση; Λέγοντας αντιδράσεις εννοούμε τα likes αλλά και τις υπόλοιπες επιλογές που από το 2016 έχουμε στην αξιολόγηση μιας ανάρτησης. Μάλιστα, αν και δεν είναι πλήρως αποσαφηνισμένο από το Facebook, φαίνεται ότι ο αλγόριθμος δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στις υπόλοιπες αντιδράσεις απ' ότι στο ταπεινό Like.
Πού μας οδηγούν όλα αυτά; Στη μια και σημαντικότερη ερώτηση που ο καθένας πρέπει να κάνει για την επιχείρηση του και τα περιεχόμενο που θα αναρτήσει γι' αυτήν: Τι είναι αυτό που σαν επιχείρηση θα μπορούσα να πω μετά από τα social media και θα έκανε τους χρήστες να γράψουν σχόλια, να τα μοιραστούν και να αντιδράσουν;
Λίγη σκέψη δεν κάνει κακό...
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.