Κώδικας Οδικής... Προπαγανδιστικής Συμπεριφοράς

Το μήνυμα «να πληρώσουν οι πλούσιοι» είναι ακαταμάχητο και η κυβέρνηση πιστεύει ότι με κάτι τέτοια τρικ θα επισκευάσει το «αριστερό» της προφίλ. Ομως πόσοι είναι τελικά αυτοί που θα πληρώσουν τα τσουχτερά πρόστιμα; Γράφει ο Κ. Μαρκάζος.

Κώδικας Οδικής... Προπαγανδιστικής Συμπεριφοράς
  • του Κώστα Μαρκάζου*

Τελικά η κυβέρνηση κατάφερε να ψηφίσει ένα υψηλό αφορολόγητο (πριν μειώσει το κανονικό από 1.1.2019).

Σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), το  πλουσιοπάροχο όριο, για να μην αυξηθεί το πρόστιμο οδικής παράβασης, είναι 50.000 ευρώ. Αντιθέτως, για όσους (εξακολουθούν) να δηλώνουν ετήσιο εισόδημα από 50.001 έως 100.000 ευρώ προβλέπεται διπλασιασμός, ενώ για εισόδημα άνω των 100.000 ευρώ τριπλασιασμός του προστίμου.

Σε ένα άρθρο για το θέμα, είχαμε προβλέψει τα προβλήματα που θα είχε το μέτρο της διαφοροποίησης των προστίμων με βάση το εισόδημα. Θεωρώ ότι όλη η φασαρία, καθώς και οι σπατάλες που θα γίνουν για να εφαρμοστεί, έχει αποκλειστικά προπαγανδιστική σημασία. Το μήνυμα «να πληρώσουν οι πλούσιοι» είναι ακαταμάχητο και η κυβέρνηση πιστεύει ότι με κάτι τέτοια τρικ θα επισκευάσει το «αριστερό» της προφίλ.

Στη συζήτηση του νομοσχεδίου, το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής διατύπωσε ενστάσεις περί αντισυνταγματικότητας και παραβίασης της αρχής της αναλογικότητας των ποινών. Δυστυχώς αυτά είναι φιλολογικού χαρακτήρα στη σημερινή Ελλάδα. Άλλωστε κανείς βουλευτής δεν υπολογίζει τέτοιους προβληματισμούς όταν ψηφίζει.

Παρά τα εκατοντάδες δημοσιεύματα για το θέμα, δεν είδα κανέναν δημοσιογράφο να ασχοληθεί με το ποιους αφορά τελικά το μέτρο.

Πόσοι είναι οι πλούσιοι που θα πληρώσουν ακριβά πρόστιμα;

Σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία της ΑΑΔΕ, το 2017 (εισοδήματα του 2016), από τα 6.194.233 φορολογούμενους, μόνο 106.997 δήλωσαν από 50 έως 100 χιλ. ευρώ εισόδημα, ενώ πάνω από 100 χιλ. ευρώ δήλωσαν 24.695 συμπολίτες μας.  Συνεπώς τα πρόστιμα αφορούν το 2,1% των φορολογουμένων.

Αν υποθέσουμε ότι το ποσοστό των «πλουσίων» που δεν οδηγούν είναι ίδιο με αυτό των «φτωχών» (ή έχουν οδηγό να τους πηγαινοφέρνει στο πιθανώς θωρακισμένο τους όχημα), τότε η τροχαία θα ψάχνει να βρει δύο στους εκατό οδηγούς για να τους διπλασιάσει/τριπλασιάσει το πρόστιμο. Για αυτούς γίνεται όλη η φασαρία και θα δαπανηθούν εκατομμύρια σε συστήματα διασύνδεσης, οργάνωσης και συντήρησης. Προφανώς ο κρατικός προϋπολογισμός θα επιβαρυνθεί, αλλά ποιος νοιάζεται, βρε αδελφέ, όταν αποκτήσουμε οδική κοινωνική δικαιοσύνη.

Επιβραβεύοντας επίσης όσους κόβουν μηδενικά από το εισόδημά τους όταν συντάσσουν τη φορολογική δήλωση, παρέχεται ένα ακόμη κίνητρο για φοροδιαφυγή. Όσοι καλοπροαίρετα έχουν πέσει στην επικοινωνιακή παγίδα της κυβέρνησης, ας μην ψάχνουν ομοιότητες της Ελλάδας με τη Φινλανδία και την Ελβετία (δύο από τις ελάχιστες χώρες παγκοσμίως που εφαρμόζουν συστήματα  χρηματικών ποινών με βάση το εισόδημα), γιατί θα απογοητευτούν. Άλλωστε, δεν σημαίνει ότι καθετί που εφαρμόζεται στο εξωτερικό είναι προκαταβολικά σωστό ή χρήσιμο εδώ.

Το επιπλέον ποσό  προστίμου (όταν και αν εφαρμοστεί το μέτρο) θα είναι ασήμαντο για τα ελάχιστα κορόιδα που εξακολουθούν να δηλώνουν υψηλά εισοδήματα. Τα 100 ή 200 ευρώ παραπάνω για κάποιον με μεγάλη οικονομική δυνατότητα κοστίζουν πολύ λιγότερο από το κανονικό πρόστιμο για τον άνεργο ή αυτόν που τα βγάζει πέρα δύσκολα. Και είναι εκατομμύρια αυτοί στην Ελλάδα της κρίσης και όχι μερικές χιλιάδες.

Ο κ. Σπίρτζης διευκρίνισε ότι το εισόδημα θα υπολογίζεται σε ατομικό επίπεδο κι όχι σε οικογενειακό. Έτσι ο άεργος πλούσιος υιός που του αρέσουν τα γρήγορα αυτοκίνητα και η σύζυγος που θα κατέβει με το θηριώδες τζιπ για ψώνια μπορούν να αγνοήσουν τις απειλές περί αυξημένου προστίμου. (Διευκρινίζω ότι δεν είμαι υπέρ της οικογενειακής ευθύνης για κανένα παράπτωμα).

Ταξικά προσωπικά δεδομένα και οργανωτικοί θρίαμβοι

Επειδή ισχύει το φορολογικό απόρρητο (όταν το εκκαθαριστικό έχει γίνει φέιγ-βολάν σε τράπεζες και χίλιους δυο οργανισμούς και υπηρεσίες), προέκυψε ένα πρόβλημα: πώς θα ξέρει ο τροχονόμος το ποσό της κλήσης αφού δεν θα γνωρίζει το εισόδημα;

Τα σαΐνια που είχαν την ιδέα βρήκαν αμέσως τη λύση: το ακριβές ποσό του προστίμου θα κοινοποιείται στον παραβάτη στο σπίτι του μεταγενέστερα. Ας κοιμηθούν πάντως ήσυχα οι πλούσιοι και αυτό το καλοκαίρι· υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου προσδιορίζουν την έναρξη εφαρμογής των νέων προστίμων το ερχόμενο φθινόπωρο. Μέχρι τότε θα δημιουργηθούν οι απαραίτητες υποδομές.

«Οι κλήσεις θα κόβονται αυτόματα μέσω του συστήματος. Δεν θα υπάρχει γνώση του ακριβούς ποσού γιατί δεν θέλουμε να ξέρει κανείς το εισόδημα του παραβάτη» σημείωσε ο υφυπουργός κ. Μαυραγάνης, ενώ η κλήση θα βεβαιώνεται και θα στέλνεται στο σπίτι.

Σαν σενάριο που αντιγράφτηκε από ταινία επιστημονικής φαντασίας, ο αστυνομικός θα έχει μαζί του tablet με εκτυπωτή και αφού καταχωρίσει το ονοματεπώνυμο, τον αριθμό κυκλοφορίας και το είδος της παράβασης, θα ενημερώνεται αυτομάτως εάν ο παραβάτης  ανήκει στην κατηγορία Α, Β ή Γ, για να του βεβαιώσει το ανάλογο πρόστιμο. Η Τροχαία θα διασταυρώνει τα στοιχεία από τις βάσεις δεδομένων του υπουργείου Οικονομικών.

Άλλωστε οι διασυνδέσεις των υπηρεσιών του Δημοσίου είναι η ειδικότητα της χώρας, για αυτό υποχρεώνονται οι πολίτες να μεταφέρουν χαρτιά αφού στηθούν σε ουρές ταλαιπωρίας! 

Στελέχη του υπουργείου Υποδομών διαβεβαιώνουν ότι οι αστυνομικοί δεν θα έχουν πρόσβαση στα ακριβή στοιχεία εισοδήματος των παραβατών. Μην τεθεί και κάνα ζήτημα παραβίασης προσωπικών δεδομένων, γιατί η κυβέρνηση μπορεί να έχει ένα θεματάκι με τη διάκριση των εξουσιών, αλλά τον πολίτη τον σέβεται.

Αν δεν αλλάξουμε, θα καθιερώσουμε και εθνική εορτή για την επέτειο της κρίσης

Φαίνεται ότι όσα χρόνια και αν ταλαιπωρηθούμε, ο κρατικός μηχανισμός θα παραμένει άρρωστος και θα ψηφίζονται εκατοντάδες νόμοι χωρίς να θεραπεύουν τίποτα. Αν συνεχιστούν επικοινωνιακές τακτικές που επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό όσο και οι συγγενείς που διορίζονται κατά χιλιάδες σε κυβερνητικά πόστα, τόσο η χώρα θα κολυμπάει στον βάλτο της κρίσης.

Μέχρι τότε, με τον πόλεμο του κ. Σπίρτζη εναντίον των πλούσιων οδηγών θα γελάει και το εικόνισμα του Βελουχιώτη που έχει στο γραφείο του. Τουλάχιστον εκείνος θα ήταν πιο αποτελεσματικός· θα έριχνε μια σφαίρα στους παραβάτες και θα απλοποιούσε τις διαδικασίες.

Μετά την τεράστια επιτυχία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, η εφαρμογή των διαδικασιών είναι εξασφαλισμένη.

 

* Ο Κώστας Μαρκάζος είναι οικονομολόγος, συγγραφέας του βιβλίου «ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ» (εκδόσεις Νομική Βιβλιοθήκη)


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v