Lean Start Up: H συνταγή για να γίνει η ιδέα... πράξη!

Η στρατηγική που ακολουθείται ώστε ένα νέο προϊόν να μη μείνει μόνο στα χαρτιά. Τα πρώτα απλά βήματα για τον σχεδιασμό του demo. Πώς να προσεγγίσετε τους πιθανούς πελάτες και ποιους να μη συμβουλευτείτε.

  • της Δρος Κωνσταντίνας Κατσάρη-Muston*
Lean Start Up: H συνταγή για να γίνει η ιδέα... πράξη!

Πόσα προϊόντα βρέθηκαν στα ράφια ενός σούπερ μάρκετ ή στις ιστοσελίδες μας που δεν κατάφεραν να κατακτήσουν την αγορά; Μήπως και εσείς βρίσκεστε στη διαδικασία να δημιουργήσετε ένα καινούργιο προϊόν ή υπηρεσία για να την προσφέρετε στο κοινό σας; Πως ξέρετε προκαταβολικά αν θα πουλήσει ή όχι;

Για να είμαι ειλικρινής, κανείς δεν μπορεί να προκαθορίσει την επιτυχία ενός προϊόντος στην αγορά. Κανείς δεν θα μπορέσει να σας βεβαιώσει αν η ιδέα σας είναι καλή ή όχι. Τουλάχιστον όχι πριν τη βάλετε σε εφαρμογή.

Σε προηγούμενο άρθρο μου ανέφερα πώς πρέπει να ξεκινήσετε μια εταιρεία, βρίσκοντας δηλαδή πρώτα τι θέλουν οι πελάτες σας. Μετά τις πρώτες συνεντεύξεις που αφορούν τα γενικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν, θα πρέπει να εστιάσετε στη λύση που θα προσφέρετε.

Κανείς πιθανός πελάτης δεν πρόκειται να σας προσφέρει συγκεκριμένη λύση. Μόνο εσύ θα είσαι υπεύθυνος/η για την επίλυση του προβλήματος με τον πιο οικονομικό τρόπο για τον πελάτη και τον πιο προσοδοφόρο για την εταιρεία. Όταν θα έχετε μια ιδέα για το ποιο είναι το πρόβλημα στο οποίο θα εστιάσετε και ποια θα είναι η προσφορά σας, τότε θα πρέπει να φτιάξετε ένα demo.

Το demo είναι μια απλή επίδειξη της ιδέας σας πριν τη βάλετε σε εφαρμογή. Δε χρειάζεται να κάνετε κάτι πολύπλοκο. Βάλτε στο τραπέζι ένα κομμάτι χαρτί και σχεδιάστε με ένα στυλό το προϊόν ή την υπηρεσία σας. Κατά πάσα πιθανότητα το αποτέλεσμα θα είναι ένα συνονθύλευμα εικόνων και λέξεων. Αυτή είναι μια πρώτη προσέγγιση της ιδέας σας και όχι ένα ολοκληρωμένο προϊόν. Μην προσπαθήσετε να παρουσιάσετε όλες τις λεπτομέρειες που έχετε στο μυαλό σας. Φροντίστε να σχεδιάσετε μόνο τις γενικές γραμμές και αφήστε περιθώρια στη φαντασία.

Μετά τον σχεδιασμό, μην περιμένετε μέρες ή εβδομάδες για να το παρουσιάσετε στους πιθανούς πελάτες σας.

Προσεγγίστε τους αμέσως (μετά τις αρχικές συνεντεύξεις ξέρετε ήδη ποιοι μπορεί να είναι) και μοιραστείτε το demo με αυτούς. Εξηγήστε τους τι έχετε σκοπό να φτιάξετε και ποιο από τα προβλήματά τους σκοπεύετε να λύσετε. Μετά ρωτήστε τους με ποιον τρόπο το προϊόν σας θα λύσει το πρόβλημά τους. Αφήστε τους να επεκταθούν σε αυτό και μην προσπαθήσετε να τους καθοδηγήσετε στενά.

Σε αυτό στο στάδιο μην προσπαθήσετε να τους πουλήσετε την ιδέα. Απλώς ρωτήστε τους αν το προϊόν θα λύσει το πρόβλημά τους και αν είναι διατεθειμένοι να υποστούν άλλη μία συνέντευξη όταν θα έχετε κάτι πιο χειροπιαστό. Πείτε τους ότι στην επόμενη συνέντευξη θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν το πρωτότυπο δωρεάν.

Εάν πάνω από το 30% απαντήσει ότι με χαρά θα σας ξανασυναντούσε για να σας βοηθήσει να αναπτύξετε περαιτέρω την ιδέα σας, είστε σε καλό δρόμο. Εάν η μαζική πλειοψηφία των ερωτώμενων αρνηθεί και βρει δικαιολογίες του τύπου «δεν έχω χρόνο», «δεν με αφήνει η μαμά μου», «έχω σκοπό να μεταναστεύσω στο άμεσο μέλλον» κ.λπ., τότε μάλλον είστε σε λάθος δρόμο και πρέπει να επαναπροσδιορίσετε είτε το πρόβλημα είτε τη λύση.

Απλώς θα ήθελα να σας υπενθυμίσω να μην ρωτήσετε συγγενείς και φίλους τι πιστεύουν για την ιδέα σας, γιατί υπάρχει η περίπτωση να σας δώσουν την απάντηση που θέλετε να ακούσετε και όχι αυτό που θα πρέπει να μάθετε από όλη τη διαδικασία.

Δοκιμάστε το και, αν θέλετε, μοιραστείτε το αποτέλεσμα στα σχόλια αυτού του άρθρου. Αν επιθυμείτε να μάθετε περισσότερα για το στήσιμο ενός startup εγγραφείτε στο Meetup και ελάτε στις δωρεάν συναντήσεις που οργανώνουμε στην Αθήνα κάθε μήνα.

 

* Η Δρ Κωνσταντίνα Κατσάρη-Muston σπούδασε και δίδαξε οικονομική ιστορία για πολλά χρόνια σε πανεπιστημιακό επίπεδο σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες. Τα τελευταία χρόνια διετέλεσε λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Leicester στην Αγγλία, όπου εξακολουθεί και διαμένει μόνιμα. Σήμερα είναι επιχειρηματίας και σύμβουλος επιχειρήσεων. Χρησιμοποιεί τη μέθοδο lean startup για να βοηθήσει τις επιχειρήσεις που αναλαμβάνει να προωθήσουν καινούργια προϊόντα ή υπηρεσίες στην αγορά, χτίζοντας την πελατειακή τους βάση. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για τη lean μεθοδολογία στο blog της http://ekonomiaconsultants.com.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v