Γιατί οι ηγέτες πρέπει να μαθαίνουν

Για να μπορείς να ηγηθείς ανθρώπων, να υποστηρίξεις την ανάπτυξή τους και να τους βοηθήσεις να πετύχουν, πρέπει να ξεκινήσεις πρώτα από τον εαυτό σου, τόνιζε ο γκουρού του μάνατζμεντ Warren Bennis. Γράφει ο Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος.

Γιατί οι ηγέτες πρέπει να μαθαίνουν

Όταν αλλάζουν οι καιροί θα πρέπει και τα συστήματα σε όλα τα επίπεδα να προσαρμόζονται στις αλλαγές που γίνονται. Κατά συνέπεια, στα νέα περιβάλλοντα που δημιουργούνται, το μέλλον ανήκει στους ηγέτες που θέλουν και ξέρουν να μαθαίνουν. Είναι με άλλα λόγια αυτοί οι ηγέτες που γηράσκουν αεί διδασκόμενοι.

Πριν κάποια χρόνια, στο πλαίσιο των αντιλήψεων που προηγούνται, ο διάσημος γκουρού του μανατζμεντ Warren Βennis έλεγε ότι «…η Ηγεσία ξεκινά από την αυτογνωσία. Για να μπορείς να ηγηθείς ανθρώπων, να υποστηρίξεις την ανάπτυξή τους και να τους βοηθήσεις να πετύχουν, πρέπει να ξεκινήσεις πρώτα από τον εαυτό σου. Η μεγαλύτερη πρόκληση της ηγεσίας είναι η αυτο-ηγεσία: να βρεις το κουράγιο και την ειλικρίνεια να αναζητήσεις τον καλύτερο εαυτό σου, να αποδεχθείς ότι υπάρχουν περιοχές που μπορείς να αναπτύξεις παραπάνω, να αναζητάς την αυτο-βελτίωση μέσα από τη διαρκή αναζήτηση της γνώσης…». Ο AlanWebber τόνισε ότι «…το μέλλον ανήκει σε αυτούς που εξακολουθούν να μαθαίνουν κι όχι σε αυτούς που κατάφεραν να γνωρίζουν…».

Ο R. Leider αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «…το ταξίδι της αυτογνωσίας ξεκινά από τη συνειδητοποίηση…» ότι «…οι δύο πιο σημαντικές ημέρες της ζωής μας είναι η ημέρα που γεννηθήκαμε και η ημέρα που καταλαβαίνουμε γιατί γεννηθήκαμε…». Ποιος είναι ο σκοπός μου, ο προορισμός μου ως ηγέτης; Ποιες είναι οι αξίες που πρεσβεύω και με ποιες συμπεριφορές τις εκφράζω καθημερινά; Με ποιο τρόπο μπορώ να επηρεάσω θετικά τη ζωή των ανθρώπων που ηγούμαι; Οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα καθορίζουν τον σκοπό και τον προορισμό του ηγέτη και αποτελούν τον πυρήνα των αξιών που τον ακολουθούν στο ταξίδι της ηγεσίας.

Το χτίσιμο εμπιστοσύνης ανάμεσα στον ηγέτη και τους ανθρώπους του παραμένει ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της ηγεσίας με επιρροή. Η αυθεντικότητα του ηγέτη παραμένει στον πυρήνα των συμπεριφορών που επηρεάζουν αποφασιστικά την καλλιέργεια και την εμπέδωση της εμπιστοσύνης. Και όπως ανέφερε η CarlaHarris,«…η αυθεντικότητα του ηγέτη βρίσκεται στο επίκεντρο της δύναμής του. Οι άνθρωποι διαισθάνονται την αυθεντικότητα του ηγέτη και έλκονται από αυτήν. Θα ακούσουν τον ηγέτη με διαφορετικό τρόπο και θα τον δουν με διαφορετική οπτική γωνία…».

Από την πλευρά της, η σύμβουλος επιχειρήσεων Λίλα Βαϊζμαν, προτρέπει τους ηγέτες να χρησιμοποιούν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους ως πολλαπλασιαστές (multipliers) προκειμένου να “προκαλέσουν” την ευφυΐα των ανθρώπων τους, αποφεύγοντας να λειτουργήσουν ως απομειωτές (diminishers), δίνοντας όλες τις απαντήσεις και αναλαμβάνοντας να δίνουν συνεχώς τις λύσεις…». Οι άνθρωποι αναπτύσσονται μέσα από την ανάληψη ευθυνών και πρωτοβουλιών, σ' ένα χώρο όπου μπορούν να ξεδιπλώσουν τις ικανότητες και τις δεξιότητές τους και να βιώσουν την εμπιστοσύνη με την οποία τους περιβάλλει ο ηγέτης τους.

Την ίδια περίπου αντίληψη για την ηγεσία έχει και ο Έλληνας εκπαιδευτής κ. Σταμάτης Τσαπραλής, ο οποίος πιστεύει επίσης ότι μεγάλη ευθύνη του ηγέτη είναι να δημιουργεί και το ανάλογο ευνοϊκό περιβάλλον για την ανάπτυξη δεξιοτήτων. «…Όσο οι άνθρωποι νιώθουν εκτίμηση και αναγνώριση για τη συνεισφορά τους και τα αποτέλεσμά τους τόσο πιο αναπτυξιακό γίνεται και το περιβάλλον μέσα στο οποίο κινούνται…», τονίζει ο Έλληνας μάνατζερ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v