Μια γρήγορη ματιά στο παρελθόν.
Η Moody's ήταν ο τελευταίος από τους μεγάλους οίκους αξιολόγησης που υποβάθμισε την Ελλάδα στη κατηγορία των «σκουπιδιών» το 2010 και ο τελευταίος που την επαναφέρει στην επενδυτική βαθμίδα το 2025.
Ο συμπαθής Γάλλος αναλυτής ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την Ελλάδα το πλήρωσε με απόλυση, ενώ η Moody's υιοθέτησε την πιο αυστηρή στάση απέναντι στη χώρα μας ανάμεσα στους μεγάλους οίκους αξιολόγησης. Λίγα χρόνια αργότερα, ο συμπαθής Γάλλος θα επέστρεφε στην Αθήνα ως στέλεχος Fund για να συναντήσει κυβερνητικούς αξιωματούχους και να συζητήσει για δουλειές, αλλά λεφτά δεν υπήρχαν.
Όπως ήταν φυσικό, η κυβέρνηση χρησιμοποίησε την αναβάθμιση της Moody's ως απόδειξη της επιτυχίας της ακολουθούμενης οικονομικής πολιτικής. Δεν είναι βέβαιο ότι το ίδιο μπορεί να ειπωθεί για τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης που είχε προηγηθεί νωρίτερα, την Παρασκευή.
Ξεκινώντας από το πρώτο και βασικό, αν και οι περισσότεροι το ξεχνάνε. Μια χώρα 10 εκατ. κατοίκων εξακολουθεί να έχει μια πολυπληθή κυβέρνηση 61 υπουργών και υφυπουργών μαζί με τον πρωθυπουργό. Δεν νομίζουμε ότι μια πολυπληθής κυβέρνηση είναι πιο παραγωγική και αποτελεσματική σε σχέση με ένα πολύ μικρότερο, ευέλικτο και λιγότερο κοστοβόρο σχήμα.
Φυσικά, στην Ελλάδα, η μεν αντιπολίτευση τα βλέπει όλα μαύρα, η δε συμπολίτευση μιλάει για dream team κ.λπ. Η αλήθεια συνήθως βρίσκεται κάπου στο μέσο, αλλά αυτό θα φανεί στο τέλος καθότι, ως γνωστόν, στο τέλος ξυρίζουν τον γαμπρό.
Από εκεί και πέρα ξεχωρίζουν κάποια υπουργεία και πρόσωπα όπως ο Χατζηδάκης στο Μαξίμου, ο Πιερρακάκης στο ΥΠΕΘΟ, ο Δήμας στο Υποδομών και ο Παπασταύρου ως powerbroker στο Ενέργειας, κατά την άποψή μας. Αρνητική εντύπωση προκάλεσε η έξοδος του Πάνου Τσακλόγλου, από τη στιγμή που ήταν ο μόνος που ήξερε πραγματικά το αντικείμενο στο υπουργείο Εργασίας.
Προς το παρόν, η κυβέρνηση διαθέτει το μεγάλο πολιτικό πλεονέκτημα να έχει απέναντί της μια κατακερματισμένη αντιπολίτευση. Το άλλο δυνητικό πλεονέκτημα είναι ένα ποσό 1-2 δισ. ευρώ που θα μπορούσε να προκύψει από την εφαρμογή της ρήτρας διαφυγής για τις στρατιωτικές δαπάνες στην ΕΕ. Αυτό είναι σημαντικό και εξηγεί την επιμονή του πρωθυπουργού γιατί δημιουργεί χώρο για μεγαλύτερες μειώσεις φόρων και παροχές το 2026. Θα μπορούσε να βοηθήσει την κυβέρνηση να ανακάμψει κάπως δημοσκοπικά.
Αγνωστος Χ παραμένουν οι εξελίξεις εντός της ΕΕ που σχετίζονται με την Τουρκία, γιατί θα μπορούσαν να φέρουν σε δύσκολη θέση την κυβέρνηση που έχει απώλειες στα δεξιά της. Επιπλέον, οι εξελίξεις στο θέμα των Τεμπών και η ακρίβεια θα συνεχίσουν να είναι ψηλά στην ατζέντα των νοικοκυριών.
Υπό αυτή την έννοια, ο ανασχηματισμός δεν είναι game changer. O πρωθυπουργός θα πρέπει να παίξει κι άλλα χαρτιά, αν θέλει να έχει 3η θητεία, από τη στιγμή που δεν υπάρχει ανοικτή υψηλόβαθμη θέση στο εξωτερικό.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.
Ακολουθήστε το Euro2day.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του Euro2day.gr
FOLLOW USΑκολουθήστε τη σελίδα του Euro2day.gr στο Linkedin