«Δεν βγάζω αρκετά λεφτά», Θέλω ευελιξία στις ώρες εργασίας», «Δεν μού δίνεται αρκετός χρόνος για να προλαβαίνω τις προθεσμίες». Πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά τα παράπονα των εργαζομένων, πριν χάσετε τον έλεγχο της κατάστασης; Υπάρχουν αρκετοί τρόποι.
*Να είστε σε εγρήγορση. Μην περιμένετε τους εργαζόμενους να έρθουν απ' ευθείας σε εσάς, αν έχουν κάποιο παράπονο. Παρακολουθείτε προσεκτικά τα όσα γίνονται γύρω σας, για να μπορείτε να προλαβαίνετε καταστάσεις. Κάτι τέτοιο δεν σημαίνει ότι αρκεί να έχετε μόνον τα αυτιά σας ανοιχτά. Προϋποθέτει και να βλέπετε. «Μόλις βλέπω να σχηματίζονται μικρές ομάδες και να κουβεντιάζουν σε χαμηλούς τόνους, ξέρω αμέσως ότι κάτι δεν πάει καλά», λέει ένας μάνατζερ με μεγάλη εμπειρία στον τομέα αυτόν
*Κάνετε καλή παρέα με τις γραμματείς. Οι γραμματείς είναι το «νευρικό σύστημα» κάθε εταιρείας. Όλα τα μηνύματα περνούν από αυτές. Είναι το κέντρο του κουτσομπολιού της εταιρείας και χρήσιμη πηγή πληροφοριών
*Δίνετε λαβή για συζήτηση. Με προσεγμένες φράσεις, ερωτήσεις και σχολιασμούς συγκεκριμένων ενδοεταιρικών θεμάτων, βάλτε την αφετηρία για μία πιο εκτεταμένη κουβέντα με τους εργαζομένους και πλουτίστε την αντίληψή σας με την στάση τους
*Αναγνωρίζετε τα προειδοποιητικά σημάδια. Ένας φίλος στην δουλειά αποφεύγει να σάς κοιτάξει κατάματα. Στο γραφείο που μπαίνετε, πέφτει ξαφνικά νεκρική σιωπή. Οι προθεσμίες δεν τηρούνται. Οι απουσίες λόγω ασθένειας αυξάνονται. Ο κόσμος έρχεται αργότερα το πρωί. Όλα αυτά τα συμπτώματα δείχνουν προς την κατεύθυνση ενός προβλήματος. Μην τα παραβλέπετε
*Παρεμβαίνετε στα αρχικά στάδια. Έτσι, θα αποφύγετε την κλιμάκωση μιας άσχημης κατάστασης και την εξάπλωσή της και σε άλλους εργαζομένους
*Ακούστε τί έχουν να σάς πουν. Όταν οι εργαζόμενοι σάς παραπονούνται για κάποιο θέμα, πρέπει να τους ακούτε πραγματικά, άσχετα με το πόσο βάσιμο είναι το παράπονο που εκφράζουν. Μερικές φορές, αυτό που χρειάζονται είναι να τους δοθεί η ευκαιρία να μιλήσουν. Μην τους διακόπτετε και μην κρίνετε. Συλλέξτε τα δεδομένα και τις απόψεις. Επίσης, ακούτε προσεκτικά όσα δεν λέγονται, μαζί με αυτά που λέγονται
*Βρείτε την ρίζα του προβλήματος. Μερικές φορές, οι μάνατζερς προτείνουν λύσεις σε ένα πρόβλημα χωρίς να έχουν εξετάσει καλά τις αιτίες του. Αν δεν ξέρετε το πρόβλημα, δεν μπορείτε να το λύσετε. Μαζέψτε τις πληροφορίες που χρειάζονται για να πάρετε μία απόφαση και μετά πάρτε την
*Ενεργήστε. Όταν μάθετε τί προβληματίζει τους εργαζόμενους, το επόμενο βήμα είναι να ανταποκριθείτε στις ανησυχίες τους. Η ανταπόκριση αυτή μπορεί να έρθει με την μορφή της αλλαγής διαδικασιών, ευθυνών, ή φόρτου εργασίας. Μπορεί, όμως, να έρθει απλά με την μορφή της αναγνώρισης των συναισθημάτων που νοιώθουν οι εργαζόμενοι και με εξήγηση των λόγων οι οποίοι επιβάλλουν μία συγκεκριμένη διαδικασία
*Κρατάτε τον λόγο σας. Αν υποσχεθείτε στους εργαζομένους ότι θα κάνετε κάτι, τότε κάντε το, σε σύντομο χρονικό διάστημα. Αν το προσωπικό σας σχηματίσει την εντύπωση ότι μπορεί να βασίζεται σε εσάς για την γρήγορη και αποτελεσματική αντιμετώπιση των προβλημάτων, τότε θα έρχονται σε εσάς από την πρώτη στιγμή. Δεν θα σπαταλούν τον χρόνο τους ανταλλάσσοντας παράπονα μεταξύ τους και δημιουργώντας κακό κλίμα μέσα στην εταιρεία ή το συγκεκριμένο τμήμα
*Προσφέρετε την πλήρη υποστήριξή σας. Καταλάβετε και μάθετε να ζείτε με έναν από τους βασικούς κανόνες του μάνατζμεντ: αν οι υφιστάμενοί σας κάνουν κάποια καλή ενέργεια, η επιτυχία τούς ανήκει εξ' ολοκλήρου• αν κάνουν κάποιο λάθος, τότε το πρόβλημα είναι και δικό σας. Μην τους εγκαταλείπετε την στιγμή που σάς έχουν την μεγαλύτερη ανάγκη. σφυρηλατήστε μιαν αντίληψη συλλογικότητας και συνεργασίας μέσα στην ομάδα. Η ομάδα πρέπει να μοιράζεται τις δάφνες κάθε επιτυχίας και τις ευθύνες κάθε αποτυχίας.
*Δώστε το καλό παράδειγμα. Με την στάση σας απέναντι στην δουλειά και στην εταιρεία, δώστε το καλό παράδειγμα στους εργαζόμενους. Οι υφιστάμενοι ακολουθούν τους ανώτερούς τους. Γι αυτό, οδηγήστε τους σε μία θετική και εποικοδομητική πορεία.