"Πάρκο τροφίμων" για να πέσουν οι τιμές

Η προσπάθεια για "άνοιγμα" της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών σε επιχειρήσεις και καταναλωτές με τιμές φθηνότερες έως 30%. Το σκάνδαλο στις Ιχθυόσκαλες και τα χαμένα τιμολόγια. Συνέντευξη του Π. Σταμπουλίδη (ΟΚΑΑ).

  • Συνέντευξη στην Αλεξάνδρα Γκίτση
Πάρκο τροφίμων για να πέσουν οι τιμές
Τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επισκέπτονται την Κεντρική Αγορά Αθηνών προκειμένου να προμηθεύονται σειρά βασικών αγαθών σε τιμές οι οποίες είναι χαμηλότερες έως και 30% παρέχει ήδη ο ΟΚΑΑ (Κρατικός Οργανισμός Κεντρικών Αγορών & Αλιείας).

H ανάγκη των καταναλωτών να προμηθεύονται όλες τις ημέρες της εβδομάδας σειρά βασικών καταναλωτικών αγαθώς οδήγησε τη διοίκηση του Οργανισμού στην απόφαση να «ανοίξει» περαιτέρω τις πόρτες της Κεντρικής Αγοράς στους καταναλωτές. Στο πλαίσιο αυτό, οι τελευταίοι θα μπορούν να επισκέπτονται τα 12 καταστήματα λιανικής πώλησης προϊόντων που θα λειτουργούν.

Γι' αυτήν την πρωτοβουλία -και όχι μόνο- του ΟΚΑΑ μιλά στο Euro2day ο πρόεδρος και CEO του Οργανισμού Παναγιώτης Σταμπουλίδης, ο οποίος αναφέρεται και στο σκάνδαλο που αποκαλύφθηκε στις Ιχθυόσκαλες με τα χαμένα τιμολόγια.

Η απώλεια αυτή στέρησε από το ελληνικό δημόσιο αρκετά εκατομμύρια ευρώ και έχει οδηγήσει σε παρέμβαση των εισαγγελικών αρχών. Ο ίδιος αναφέρει χαρακτηριστικά ότι βρέθηκαν αδήλωτοι πόροι που υπερβαίνουν τα 8,5 εκατ. ευρώ. Και όχι μόνο αυτό. Παρότι η ύφεση έχει συρρικνώσει την εμπορική δραστηριότητα κατά 30%, σε κομβικά σημεία είσπραξης εσόδων στις Ιχθυόσκαλες έχει υπάρξει αύξηση που ξεπερνά το 70%! 


ΕΡ.: Κύριε Σταμπουλίδη, στα τέλη της περασμένης χρονιάς ανακοινώσατε τη λειτουργία αγοράς καταναλωτή εντός του Οργανισμού της Κεντρικής Αγοράς Αθηνών (ΟΚΑΑ). Σε ποιο στάδιο βρίσκετε αυτή η πρωτοβουλία και τι περιλαμβάνει; Θα μπορούσατε να ποσοτικοποιήσετε τα οφέλη για τον καταναλωτή και για τους εμπόρους που επέλεξαν να συμμετέχουν;

ΑΠ.: Όπως γνωρίζετε, σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης, ανακοινώσαμε δύο δράσεις στήριξης των καταναλωτών. Η πρώτη, που αφορά τη δυνατότητα των πολιτών να ψωνίζουν σε τιμές και σε συσκευασίες χονδρικής, βρίσκεται ήδη σε εφαρμογή και όπως αποδεικνύεται στην πράξη οι πολίτες αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους εξοικονόμησης πόρων.

Η δεύτερη πρωτοβουλία αφορά την ανάπτυξη της Αγοράς του Καταναλωτή, όπου πλέον οι πολίτες θα μπορούν να αγοράζουν όλα τα είδη διατροφής (ψάρια, κρέας κ.λπ.) σε τιμές ανταγωνιστικές σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά. Σήμερα λειτουργούν το παντοπωλείο και ο φούρνος και σταδιακά τους επόμενους δύο μήνες θα βρίσκονται σε λειτουργία και οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.

Είναι φανερό ότι σε ένα οργανωμένο «πάρκο τροφίμων» ο ανταγωνισμός λειτουργεί προς όφελος των συναλλασσόμενων. Εμείς ήδη έχουμε μειώσει ραγδαία τα κόστη εγκατάστασης και λειτουργίας των επιχειρήσεων και με αυτόν τον τρόπο απομειώνουμε το κόστος αγοράς από τους καταναλωτές. Η πρωτοβουλία μας αυτή δείχνει πώς το κράτος μπορεί να είναι φιλικό προς τους πολίτες, αλλά και πώς οι δημόσιοι λειτουργοί μπορούν πραγματικά -και πρέπει- να εξυπηρετούν αφοσιωμένα το δημόσιο συμφέρον.

Μέσω αυτής της πρωτοβουλίας, η οποία στην πλήρη ανάπτυξή της θα διαθέτει 12 καταστήματα λιανικής, όπως φούρνο και παντοπωλείο που διαθέτει ήδη, ιχθυοπωλείο, κρεοπωλείο κ.λπ., στόχος μας είναι να μειώσουμε το οικονομικό βάρος των νοικοκυριών κατά 30%. 


ΕΡ.: Κι όμως, υπάρχουν φωνές εντός και εκτός αγοράς που θεωρούν ότι έτσι επιτίθεστε στο λιανικό εμπόριο. Τι απαντάτε;

ΑΠ.: Είναι φανερό ότι επρόκειτο για υπερβολή. Μια αγορά χιλιάδων επιχειρήσεων δεν κινδυνεύει από ένα κρεοπωλείο ή δύο ψαράδικα στην ΚΑΑ. Εμείς, ωστόσο, ως βραχίονας της Πολιτείας, αφενός θα πρέπει να εκμεταλλευόμαστε στο μέγιστο τη δημόσια περιουσία, αφετέρου οφείλουμε να υλοποιούμε πολιτικές που ενισχύουν το δίχτυ της κοινωνικής αλληλεγγύης και αυτές τις δύσκολες στιγμές για τους Έλληνες πολίτες να διασφαλίζουμε την πρόσβαση στα αγαθά.

Η πρωτοβουλία μας, επαναλαμβάνω, δείχνει ένα κράτος «διευκολυντικό» (facilitator) προς τον πολίτη, όχι εχθρικό. Γιατί να εμποδίζουμε το κράτος διά της παρεμβάσεώς του να εξασφαλίζει τον ανταγωνισμό στην αγορά και να καταπολεμά την αισχροκέρδεια; 


ΕΡ.: Γιατί κάποιος να επιλέξει τη λειτουργία μιας επιχείρησης στην κεντρική αγορά και όχι έξω από αυτή;

ΑΠ.: Κατ' αρχάς, για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες έχει καταργηθεί κάθε είδους περιορισμός για την τοποθέτηση νέων επιχειρήσεων εντός της ΚΑΑ. Δεν υπάρχουν τέλη εισόδου, δεν υπάρχουν κατευθυνόμενες μοριοδοτήσεις και πάνω από όλα δεν υπάρχει μη δημόσια διαδικασία μίσθωσης.

Αναπτύξαμε και εφαρμόζουμε έναν νέο Κανονισμό Μισθώσεων και Εμπορικής Εκμετάλλευσης, που απελευθερώνει τις επιχειρηματικές δυνάμεις, προσεγγίζει νέα επενδυτικά κεφάλαια και πάνω από όλα αποδεσμεύει τη διοίκηση από θεμιτές και αθέμιτες συναλλαγές. Αυτό δημιουργεί κανόνες στον ανταγωνισμό και διασφαλίζει τη μη ύπαρξη μονοπωλίου. Σε συνάρτηση λοιπόν με τα μειωμένα κόστη λειτουργίας, οι πρωτοβουλίες αυτές δημιουργούν ένα φιλόξενο επιχειρηματικό περιβάλλον. 


ΕΡ.: Η απορρόφηση των Ιχθυόσκαλων από τον Οργανισμό έφερε στο φως ένα οικονομικό σκάνδαλο. Είχατε αναγγείλει ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ΕΔΕ στην Ιχθυόσκαλα Κερατσινίου. Έχουμε κάποιο αποτέλεσμα;

ΑΠ.: Αποδεικνύεται περίτρανα ότι οι επιχειρήσεις που λειτουργούσαν υπό την κρατική εποπτεία πρώτες αυτές στερούσαν με διάφορα τερτίπια πόρους από το ελληνικό δημόσιο. Δυστυχώς το φαινόμενο της ιδιοποίησης που επικρατούσε στις Ιχθυόσκαλες είναι ένα από τα φαινόμενα που οδήγησαν τη χώρα στα πρόθυρα της πτώχευσης. Η ΕΔΕ ολοκληρώθηκε και ήδη έχει μεταβιβαστεί στις εισαγγελικές και στις ελεγκτικές αρχές για την απόδοση ευθυνών αλλά και τον εντοπισμό ενδεχόμενων αδήλωτων πόρων. Οι ευθύνες θα αποδοθούν, αλλά το κέρδος για μας είναι ο σωφρονισμός για τους υπόλοιπους επίδοξους καταχραστές του δημοσίου. 


ΕΡ.: Πώς συμβάλλουν πλέον στα δημόσια έσοδα οι Ιχθυόσκαλες μετά την απορρόφησή τους από τον Οργανισμό;

ΑΠ.: Όπως προανέφερα, οι Ιχθυόσκαλες ήταν εκτός χαρτογράφησης των δημόσιων επιχειρήσεων. Αναλογιστείτε ότι ενώ διέθεταν ΑΦΜ δεν είχαν νομική προσωπικότητα. Ενώ εισέπρατταν δημόσιους πόρους, δεν τους εμφάνιζαν πουθενά. Λειτουργούσαν σαν ΜΚΟ για τις εισπράξεις και σαν παλάτι για τα έξοδα. Σε αυτό μπήκε τέλος. Από την 1η-7-12 όλες οι Ιχθυόσκαλες ανά την επικράτεια λειτουργούν ως υποκαταστήματα του ΟΚΑΑ Α.Ε., διασυνδεδεμένες on line με την κεντρική διοίκηση και εφαρμόζοντας νέες διαδικασίες προσπαθούμε να μεγιστοποιήσουμε τα δημόσια έσοδα. 


ΕΡ.: Ποιες συγκεκριμένες διαχειριστικές πρωτοβουλίες αναλάβατε για να επιτευχθεί η αναστροφή των ζημιογόνων οικονομικών μεγεθών στον ΟΚΑΑ;

ΑΠ.: Η συνταγή είναι μία: οριζόντια συρρίκνωση του κόστους λειτουργίας και ανάπτυξη νέων πόρων. Προχωρήσαμε επιθετικά στην αναδόμηση του Οργανισμού, αλλάζοντας εκ βάθρων το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας του και εμφανίσαμε ενώπιον του κράτους αδήλωτους πόρους που υπερβαίνουν τα 8,5 εκατ. ευρώ, νομιμοποιώντας μετά από δεκαετίες τα έσοδα από τις Ιχθυόσκαλες. Αξίζει να σημειωθεί πως, παρότι η ύφεση έχει συρρικνώσει την εμπορική δραστηριότητα κατά 30%, σε κομβικά σημεία είσπραξης εσόδων στις Ιχθυόσκαλες έχουμε αύξηση που ξεπερνά το 70%! Τα συμπεράσματα δικά σας. 


ΕΡ.: Αυτές είναι μεταρρυθμίσεις που εκτός από τεχνοκρατική διαχείριση χρειάζονται και πολιτική βούληση. Βρήκατε συμμάχους σε αυτήν την προσπάθεια;

ΑΠ.: Ευτυχώς, φαίνεται ότι ο πολιτικός κόσμος διαθέτει ανθρώπους που θέλουν να δουλέψουν για την πατρίδα, αψηφώντας το πολιτικό κόστος. Το στίγμα το έχει δώσει ο πρωθυπουργός με την αποφασιστικότητά του. Οι ηγεσίες των υπουργείων Ανάπτυξης και Οικονομικών στήριξαν και στηρίζουν τις θεσμικές αλλαγές διασφαλίζοντας τη βιωσιμότητα μιας από τις χρησιμότερες και ανταποδοτικότερες ΔΕΚΟ. 


**To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε τη συνέντευξη και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε τη συνέντευξη σημαντική, διαδώστε τη με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v