«Εξετάζουμε αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο»

Αλλαγές στο καθεστώς των δημοσίων προτάσεων για την προστασία των μικρομετόχων και κίνητρα για συγχωνεύσεις ΑΧΕ προαναγγέλλει ο πρόεδρος της ΕΚ κ. Κ. Μποτόπουλος μιλώντας στο euro2day.gr. Τι λέει για εταιρική διακυβέρνηση.

«Εξετάζουμε αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο»
Αλλαγές στο καθεστώς των δημοσίων προτάσεων ώστε να προστατευτούν τα δικαιώματα των μικρομετόχων και κίνητρα για συγχωνεύσεις χρηματιστηριακών εταιριών προαναγγέλλει ο πρόεδρος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς κ. Κ. Μποτόπουλος σε συνέντευξή του στο euro2day.gr.

Σημειώνει πως η Ε.Κ. επιδιώκει με συνεχή επικοινωνία και ερωτήσεις προς τις εισηγμένες να ξεκαθαρίζει και να διασφαλίζει την έγκυρη και ορθή πληροφόρηση του επενδυτικού κοινού. Εκτιμά πως η Ελλάδα πρέπει να παραμείνει στη ζώνη του ευρώ, όχι γιατί αυτό είναι νομοτέλεια, αλλά γιατί συμφέρει, και όχι μόνο οικονομικά, τη χώρα.

ΕΡ.: Πολλοί είναι εκείνοι που μιλούν για μεγάλα κενά στην καθημερινή εφαρμογή του θεσμού περί εταιρικής διακυβέρνησης: για ανεξάρτητα μέλη του Δ.Σ. που δεν είναι ανεξάρτητα, για ανύπαρκτο εσωτερικό έλεγχο κ.λπ. Ποια είναι η δική σας θέση και τι θα πρέπει να γίνει;

ΑΠ.:
Στον συγκεκριμένο τομέα έχουν γίνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχει ακόμη έδαφος βελτίωσης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως ο κορμός της ελληνικής οικονομίας είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, που παραδοσιακά είχαν έντονο οικογενειακό χαρακτήρα και αρκετά μεγάλη ατυπία εσωτερικών σχέσεων.

Οι ρυθμίσεις περί εταιρικής διακυβέρνησης δεν έχουν ακόμα δημιουργήσει σε όλους αντίστοιχα αντανακλαστικά, ευτυχώς όμως δεν θεωρούνται πια «πολυτέλεια». Στόχος όλων των θεσμικών παραγόντων της ελληνικής αγοράς είναι η αναδιάρθρωση της ελληνικής οικονομίας πάνω σε ένα μοντέλο πιο ανταγωνιστικό αλλά και με μεγαλύτερη εξωτερική και εσωτερική διαφάνεια.

ΕΡ.: Δικαιούται μια εισηγμένη εταιρία να μην ενημερώνει το ευρύ επενδυτικό κοινό για σοβαρές εξελίξεις γύρω από την πορεία της, όπως για παράδειγμα για την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών της, για απλήρωτους μισθούς εργαζομένων, για ακάλυπτες επιταγές της που κυκλοφορούν στην αγορά κ.λπ.;

ΑΠ.:
Μια εισηγμένη εταιρία είναι υποχρεωμένη από τον νόμο να επιφυλάσσει ίση μεταχείριση σε όλους τους επενδυτές και να δίνει στη δημοσιότητα όλα τα κρίσιμα για την πορεία της οικονομικά στοιχεία. Η Ε.Κ. επιδιώκει με συνεχή επικοινωνία και ερωτήσεις προς τις εισηγμένες να ξεκαθαρίζει αυτές τις καταστάσεις και να διασφαλίζει την έγκυρη και ορθή πληροφόρηση του επενδυτικού κοινού. Είναι ένα έργο ευαίσθητο, γιατί πολλές φορές η δημοσιοποίηση αυτών των προβλημάτων επιδεινώνει περισσότερο τη θέση εταιριών μέσα σε μια πολύ δύσκολη, όπως γνωρίζουμε όλοι, οικονομική και κοινωνική συγκυρία.

Ωστόσο, οι επενδυτές έχουν έναν σαφή και σοβαρό οδηγό για τη λήψη των αποφάσεών τους, που δεν είναι άλλος από τις οικονομικές καταστάσεις της 6μηνης και 12μηνης χρήσης, οι οποίες είναι ελεγμένες από τους ορκωτούς ελεγκτές. Στον συγκεκριμένο τομέα έχει γίνει μεγάλη προσπάθεια από την Ε.Κ. -αλλά και την ΕΛΤΕ- και πλέον οι επενδυτές ενημερώνονται με τον πλέον σαφή και αντικειμενικό τρόπο και από τη γνώμη που διατυπώνει ο ορκωτός.

ΕΡ.: Διαμαρτύρονται πολλοί επενδυτές ότι από τη στιγμή όπου η μετοχή μιας εισηγμένης εταιρίας τεθεί εκτός διαπραγμάτευσης η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς είναι ουσιαστικά απούσα. Η ενημέρωση των επενδυτών είναι ανύπαρκτη και οι διοικήσεις των εταιριών ελεύθερες να πράξουν οτιδήποτε…

AΠ.: Η Ε.Κ. έχει σαφείς και καθορισμένες αρμοδιότητες. Παρεμβαίνει για να διασφαλίσει την ίση μεταχείριση και την ενημέρωση όλων των επενδυτών, διερευνά συναλλαγές που κρίνει ύποπτες ή συναλλαγές για τις οποίες έχει δεχθεί αξιόπιστες καταγγελίες, παρακολουθεί την πιστή εφαρμογή του θεσμικού πλαισίου και προβαίνει στις απαραίτητες προτάσεις-βελτιώσεις.

Όταν οι μετοχές μιας εισηγμένης τεθούν εκτός διαπραγμάτευσης, υπάρχουν και πάλι υποχρεώσεις προς τους μετόχους της, οι οποίες καθορίζονται από τον νόμο. Οι διοικήσεις δεν είναι ελεύθερες να πράξουν οτιδήποτε και αυτό ελέγχεται.

Όμως η Ε.Κ. είναι μια αρχή που παρεμβαίνει διοικητικά, δεν τιμωρεί για επιχειρηματικές αποτυχίες που κόστισαν στους επενδυτές, εφόσον φυσικά δεν υπήρξε δόλος ή δεν έγιναν παραβάσεις της χρηματιστηριακής νομοθεσίας. Αν συμβεί αυτό, η Ε.Κ. επιβάλλει κυρώσεις και συχνά -εφόσον συντρέχουν λόγοι- παραπέμπει την υπόθεση στη Δικαιοσύνη.

ΕΡ.: Πιστεύετε πως θα πρέπει τα μέλη του Δ.Σ. μιας εταιρίας να προκύπτουν αναλογικά από τις γενικές συνελεύσεις των μετόχων, έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής και ελέγχου στα Δ.Σ. και σε εκπροσώπους της μειοψηφίας;

ΑΠ.:
Το ζήτημα είναι καθαρά εμπορικού δικαίου και έχει ευρύτερη διάσταση από την εποπτική. Ρυθμίζεται από τον νόμο 2190 για τις ανώνυμες εταιρίες, για τον εκσυγχρονισμό του οποίου γίνονται αυτόν τον καιρό συζητήσεις με συμμετοχή και εκπροσώπων της Ε.Κ.

ΕΡ.: Στην πρόσφατη συνάντησή σας με εκπροσώπους του Τύπου, αναφερθήκατε στην ανάγκη να δοθούν κίνητρα στις εισηγμένες για μεταξύ τους συγχωνεύσεις. Θα μπορούσατε να γίνετε πιο συγκεκριμένος; Επίσης, όσον αφορά την αλλαγή νομοθετικού πλαισίου για τις δημόσιες προτάσεις, συμφωνείτε με την άποψη ότι ο ισχύων νόμος λειτουργεί συχνά εις βάρος των μετόχων μειοψηφίας; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται σήμερα η διαδικασία της αλλαγής του;

ΑΠ.:
Είμαι της άποψης ότι πρέπει σταδιακά, προσεκτικά και σε συνεργασία με τους φορείς να τολμήσουμε εκείνες τις αλλαγές που θα μας οδηγήσουν σε μια χρηματιστηριακή αγορά προσαρμοσμένη στις ανάγκες της εποχής και του διεθνοποιημένου χαρακτήρα των συναλλαγών.
 
Αυτό που είπα στη συζήτηση με εκπροσώπους του Τύπου, η οποία δεν θα αποτελέσει μεμονωμένη πρωτοβουλία, ήταν ότι βάσει των σημερινών μεγεθών του Χ.Α. ο αριθμός των χρηματιστηριακών εταιριών -παρά κάποιες συγχωνεύσεις που έγιναν- παραμένει υπερβολικά μεγάλος. Ταυτόχρονα, υπάρχουν υψηλές και πολλές απαιτήσεις -άρα και κόστη- σε σχέση με τη λειτουργία των εταιριών, ώστε να προστατεύονται το επενδυτικό κοινό αλλά και η αξιοπιστία του Χ.Α.

Ο τζίρος μειώνεται, θέσεις εργασίας χάνονται και οι ΑΧΕΠΕΥ λειτουργούν υπό καθεστώς συνεχούς πίεσης. Σκεφτόμαστε λοιπόν να δώσουμε κάποια κίνητρα -απλοποίηση των διαδικασιών, εύρεση τρόπου για την αναδοχή των πελατών κ.λπ.- για να βοηθήσουμε να γίνουν περισσότερες συγχωνεύσεις μεταξύ των χρηματιστηριακών εταιριών, εφόσον φυσικά και οι ίδιες θελήσουν να απομακρυνθούν από έναν τρόπο σκέψης του τύπου «ο καθένας το μαγαζί του, κι ας είναι και μικρό».

Το συζήτησα και με τον ΣΜΕΧΑ, ο οποίος αντιμετωπίζει θετικά μια τέτοια πρωτοβουλία. Η καλύτερη προστασία των συμφερόντων των μικροεπενδυτών κατά τις δημόσιες προτάσεις είναι επίσης μια ανάγκη που έχει γίνει αντιληπτή και εξετάζεται σοβαρά. Γενικά, προσβλέπω σε συνεργασία με όλους τους θεσμικούς εκπροσώπους των «παικτών» της κεφαλαιαγοράς, η οποία μπορεί να υλοποιηθεί, σε πρώτη φάση, μέσα από την ενεργοποίηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής.

ΕΡ.: Σε ό,τι αφορά τους omnibus accounts, η προηγούμενη διοίκηση είχε αναγγείλει την πρόθεσή της να προχωρήσει σε επίσημη και καθολική απαγόρευση τήρησης συλλογικών λογαριασμών, επικαλούμενη την ανάγκη απόλυτης διαφάνειας στις συναλλαγές. Η σχετική διαβούλευση διεκόπη και οι omnibus accounts άτυπα διατηρούνται ακόμα από ξένους επενδυτές. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε το θέμα αυτό;

ΑΠ.:
Είναι ένα θέμα που θα το εξετάσουμε σε συνάρτηση με τις ανάγκες της αγοράς, τις πρακτικές που ακολουθούν οι ξένες αγορές και εποπτικές αρχές και τη διασφάλιση όσο το δυνατόν μεγαλύτερης διαφάνειας. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να υπάρχει ίση μεταχείριση των ελληνικών εταιριών με τις ξένες.

ΕΡ.: Κατά καιρούς έχει ασκηθεί κριτική στο γεγονός ότι η Ε.Κ. δεν έχει στενή συνεργασία με τις εισαγγελικές αρχές και την Επιτροπή Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχου, με αποτέλεσμα μεγάλες υποθέσεις να... πέφτουν από τις χαραμάδες του συστήματος μόλις περάσουν σε άλλη αρμοδιότητα. Θα κάνετε κάτι προς αυτήν την κατεύθυνση;

ΑΠ.: Δεν θα συμφωνήσω ότι υπάρχουν μεγάλες υποθέσεις που πέφτουν, τουλάχιστον με ευθύνη της Ε.Κ., από τις χαραμάδες. Η Ε.Κ. ως διοικητική αρχή ασκεί με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευσυνειδησία τις αρμοδιότητες που της παρέχει ο νόμος. Συνεργαζόμαστε με τις δικαστικές αρχές, το ΣΔΟΕ, την Τράπεζα της Ελλάδος, την ΕΛΤΕ, την Επιτροπή για το Ξέπλυμα και όλες τις άλλες αρμόδιες αρχές.

Πολλές υποθέσεις έφτασαν στη Δικαιοσύνη έπειτα από σχετικές αναφορές της Ε.Κ. Ωστόσο, από σεβασμό στο έργο και στην ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, και των άλλων ανεξάρτητων αρχών, κανόνας για την Επιτροπή, αλλά και πεποίθηση δική μου, είναι ότι παρακολούθηση υποθέσεων που ξεκίνησαν από την Ε.Κ. δεν σημαίνει εμπλοκή στον χειρισμό τους, όταν αυτές περνούν σε αρμοδιότητα άλλων.

ΕΡ.: Θα τα καταφέρει τελικά η Ελλάδα να παραμείνει στη ζώνη του ευρώ και να αρχίσει να σταθεροποιεί την οικονομία της από το 2012;

ΑΠ.:
Πιστεύω βαθιά ότι πρέπει να παραμείνουμε στη ζώνη του ευρώ, όχι γιατί αυτό είναι νομοτέλεια -το αντίθετο, πλέον έχει μετατραπεί σε ζητούμενο-, αλλά γιατί συμφέρει, και όχι μόνο οικονομικά, τη χώρα.

Η ευρωπαϊκή ενοποίηση, παρά τα μεγάλα προβλήματά της, τα οποία η κρίση κατέστησε ακόμα εμφανέστερα, συνεχίζει, στα μάτια μου, να αποτελεί το ευγενέστερο και προοδευτικότερο πολιτικό σχέδιο. Γιατί είναι κοινό, γιατί στηρίζεται σε αξίες, γιατί έχει στο επίκεντρό του την ειρήνη και την αλληλεγγύη.

Όμως, για να παραμείνουμε όχι μόνο στη ζώνη του ευρώ αλλά και στην περιοχή της ευρωπαϊκής ιδέας είναι φανερό ότι θα χρειαστεί να αναδιαρθρώσουμε -και πλέον με άλλους ρυθμούς- την ελληνική οικονομία, να βρούμε ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και να αποκτήσουμε εξωστρέφεια, ώστε να σταθούμε στα πόδια μας. Έτσι αντιλαμβάνομαι τη συζήτηση -και την ανάγκη- για πρωτογενή πλεονάσματα μέσα στο 2012. Αν συμβεί αυτό, πιστεύω πως η ψυχολογική επίπτωση θα είναι τέτοια που θα γυρίσει αμέσως και η σελίδα για τις χρηματαγορές.


* To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης. 


ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v