Τζ. Κουτσολιούτσος: ”Η συνταγή της επιτυχίας μας”

H –εμπνεύσεως οικογενείας Κουτσολιούτσου– ιδέα της ”προσιτής πολυτέλειας” έχει ήδη βρει πεδίο εφαρμογής σε τρεις ηπείρους και σε περισσότερες από 20 χώρες. O αντιπρόεδρος Τζώρτζης Κουτσιολούτσος αναφέρεται στο μυστικό της επιτυχίας για την ”ελληνική πολυεθνική”, όπως αποκαλούν τη Folli-Follie στελέχη της αγοράς.

Τζ. Κουτσολιούτσος: ”Η συνταγή της επιτυχίας μας”
Συχνά αναλυτές και στελέχη της αγοράς αναφέρονται στη Folli-Follie ως την ελληνική πολυεθνική.

Και δικαίως, αφού η –εμπνεύσεως οικογενείας Κουτσολιούτσου– ιδέα της ”προσιτής πολυτέλειας” έχει ήδη βρει πεδίο εφαρμογής σε τρεις ηπείρους και σε περισσότερες από 20 χώρες.

O αντιπρόεδρος της εταιρείας κ. Τζώρτζης Κουτσιολούτσος αναφέρεται στο μυστικό της επιτυχίας της εταιρείας, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό ”Κεφάλαιο”, αποσπάσματα της οποίας δημοσιεύουμε σήμερα.

– Κύριε Κουτσολιούτσο, ποια είναι τα σχέδια περαιτέρω ανάπτυξης για έναν όμιλο που δραστηριοποιείται ήδη σε τρεις ηπείρους;

Θέλουμε, αυτό το οποίο έχουμε επιτύχει στην Ελλάδα –δηλαδή το σήμα της Folli-Follie να είναι αναγνωρίσιμο από όλους– να το κατορθώσουμε σε παγκόσμια κλίμακα. Να μας γνωρίζουν όλοι, ανεξάρτητα από το αν είναι πελάτες μας ή όχι. Ανεξάρτητα από το αν έχουν επισκεφτεί ένα κατάστημά μας στο παρελθόν ή όχι. Θα χρειαστεί πολύς χρόνος για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο.

Αν αναλογιστείτε ότι για την Ελλάδα απαιτήθηκαν περίπου 15 χρόνια, μπορείτε να υπολογίσετε πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να γίνει η Folli-Follie διάσημη σε μια αγορά 140 εκατομμυρίων πολιτών, όπως είναι –για παράδειγμα– αυτή της Ιαπωνίας. Είμαστε στην αρχή ακόμη. Κι όταν θα φτάσουμε στο σημείο να μιλάμε για επίτευξη του στόχου, θα αναφερόμαστε σε έναν όμιλο εταιρειών με τζίρο που θα υπερβαίνει το 1 δισ. δολ. Συνεχίζουμε λοιπόν με σταθερά βήματα.

– Αν βρεθεί κάποια μεγάλη πολυεθνική επιχείρηση με τεράστια κεφαλαιακή επάρκεια η οποία θα υιοθετήσει το μοντέλο της ”προσιτής πολυτέλειας”, ποια θα είναι η θέση της Folli-Follie;

Θέλουμε τον ανταγωνισμό, καθώς μόνο με αυτόν μπορεί να αυξηθεί το μέγεθος της αγοράς στην οποία απευθυνόμαστε. Δεν είναι καλό να τρως μόνος σου μια πίτα που δε μεγαλώνει. Στην Ελλάδα δημιουργήσαμε μια τάση που δεν υπήρχε. Παρασύραμε ακόμη και τον απλό κοσμηματοπώλη να επενδύσει στην εικόνα του καταστήματός του και στη διαφήμιση του προϊόντος του. Θεωρούμε ότι ξέρουμε καλύτερα τη δουλειά από τους υπόλοιπους.

– Τώρα χρειάζεστε κεφάλαια; Κατά καιρούς ακούγονται διάφορα περί στρατηγικού εταίρου...

Έχουν γίνει πολλά ”φλερτ”, και συνεχίζονται. Σας λεω όμως κατηγορηματικά ότι δεν αναζητούμε στρατηγικό σύμμαχο. Περάσαμε τη δύσκολη φάση, που μας χρειάζονταν πολλά κεφάλαια μαζεμένα. Τώρα οι επενδύσεις σε όλες τις αγορές είναι αυτοχρηματοδοτούμενες. Εξετάζουμε βέβαια το ενδεχόμενο εξαγοράς δικτύων καταστημάτων, κίνηση που χρειάζεται χρήματα.

– Ποια είναι τα επόμενα βήματα που σχεδιάζετε...

Πρώτο μας μέλημα είναι να ισχυροποιήσουμε το όνομά σας στις χώρες όπου έχουμε ήδη δημιουργήσει καταστήματα. Να σας δώσω ορισμένα παραδείγματα. Στη Γαλλία, αν κατορθώσεις να μπεις στη λίστα με τις φίρμες που διαμορφώνουν την τάση στη μόδα, αυτομάτως αποκτάς δύναμη τόσο στην υπόλοιπη Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ. Αντίστοιχη είναι η επιρροή της Ιαπωνίας για τις υπόλοιπες χώρες της Ασίας.

Το Χονγκ Κόνγκ είναι η ”πύλη” για την αγορά της Κίνας, ενώ η Ισπανία –η πιο καινούργια αγορά της Ευρώπης για εμάς– μπορεί να σου ανοίξει το δρόμο για την Πορτογαλία και τις χώρες της Νότιας Αμερικής, ειδικά το Μεξικό. Από εκεί και πέρα, πιέζεις από το Νότο για περαιτέρω επέκταση στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχουμε τοποθετήσει με μεγάλη προσοχή τα πιόνια μας στην παγκόσμια σκακιέρα. Βέβαια, τα βήματά μας θα είναι πολύ προσεκτικά. Δε νομίζω ότι θα μπούμε σε νέες αγορές, τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια.

– Τα προϊόντα με το σήμα της Folli-Follie θα διατίθενται μόνο μέσω των δικών σας καταστημάτων;

Όχι. Αυτό που θα γίνει στο μέλλον είναι κάποια στιγμή να διαθέτουμε τα προϊόντα μας και εκτός του δικού μας δικτύου. Όσο μεγάλο και αν είναι το δίκτυό σου, είναι λάθος, από τη στιγμή που θέλεις να απολαύσεις παγκόσμια αναγνωρισιμότητα, να μη βάλεις τα προϊόντα σου και σε άλλα καταστήματα. Είδη όπως τα αρώματα, τα γυαλιά ηλίου και τα ρολόγια πρέπει να διατίθενται και σε πολυκαταστήματα.

– O κύριος όγκος των πωλήσεων πραγματοποιείται σε χώρες που αντιμετώπισαν μεγάλα προβλήματα, όπως την ασιατική γρίπη κ.λπ. Πώς αντιμετωπίζετε τέτοιου είδους προβλήματα;

Στην ύφεση δημιουργούνται μεγάλες ευκαιρίες. Δεν επρόκειτο να επεκταθούμε τόσο γρήγορα σε Ιαπωνία και Κίνα, αν δεν υπήρχε η ασιατική κρίση. Πριν ξεσπάσει η θύελλα, ειδικά στην Ιαπωνία, τα ενοίκια ήταν πενταπλάσια. Ακόμη και αν είχες συγκεντρώσει τα κεφάλαια, έπρεπε να περιμένεις πέντε χρόνια για να βρεις το κατάλληλο μαγαζί. Ακόμη και στη διαφήμιση επιτύχαμε πολύ μεγάλες εκπτώσεις.

– Πώς διοικείται σωστά μια εταιρεία με δραστηριότητα σε δεκάδες χώρες;

Έχω ακούσει να αποκαλούν τη Folli-Follie ”οικογενειακή επιχείρηση”. Δεν είναι έτσι τα πράγματα. Δε θα είχαμε φτάσει ούτε στο ένα εκατοστό αν δεν επενδύαμε στο management. Είναι σύνηθες για ελληνικές εταιρείες οι οποίες επεκτείνονται στο εξωτερικό να στέλνουν Έλληνα manager προκειμένου να έχουν καλύτερο έλεγχο. Εμείς πιστεύουμε ότι αυτή η επιλογή είναι λανθασμένη. Αν αποφασίσεις να επεκταθείς στο εξωτερικό, πρέπει να επενδύσεις στο τοπικό management. Να πληρώσεις για να προσελκύσεις τους καλύτερους.

– Τα βλέμματα των αναλυτών είναι στραμμένα στη δραστηριότητά σας στην Κίνα. Είναι μια αχανής, ταχέως αναπτυσσόμενη, αλλά και δύσκολη αγορά. Ποια τα σχέδιά σας;

Πολλοί θεωρούν ότι σε 4-5 χρόνια θα δημιουργηθούν τεράστιες επενδυτικές ευκαιρίες στην αγορά της Κίνας. Εμείς, ζώντας καθημερινά τις εξελίξεις, υποστηρίζουμε ότι η κατάλληλη στιγμή για να κινηθεί κάποιος είναι τώρα. Σε πέντε χρόνια δε θα βρίσκεις μαγαζιά. Ακόμη και να τα βρεις, θα στοιχίζουν πολύ ακριβά.

– Εσείς πώς βλέπετε τις προοπτικές της κινεζικής αγοράς;

Μπροστά από τα καταστήματά μας στη Σαγκάη και στο Πεκίνο περνούν σε καθημερινή βάση περίπου 2,5 εκατομμύρια καταναλωτές. Για να καταλάβετε για τι μεγέθη μιλάμε, μπροστά από τα καταστήματα της Ερμού την παραμονή των Χριστουγέννων περνούν το πολύ 100.000 πελάτες.

Εδώ στην Ελλάδα πιστεύουμε ότι οι Κινέζοι ζουν με 100 δολάρια το μήνα. Βεβαίως αυτό σε μεγάλο βαθμό είναι αλήθεια, καθώς περίπου 800 εκατ. Κινέζοι επιβιώνουν με ελάχιστα χρήματα.

Από την άλλη, όμως, έχει αρχίσει να αναπτύσσεται η κινεζική μεσοαστική τάξη, η οποία αριθμεί περίπου 180 εκατ. μέλη. Στη μεσοαστική τάξη, ο μέσος μισθός είναι ήδη κατά 10%-15% υψηλότερος από τις αποδοχές του μέσου Έλληνα. Τέτοιο πολυπληθές target group δεν υπάρχει σε καμία χώρα του κόσμου.

Με βάση τους υπολογισμούς μας, ήδη από το 2004 το 20% του ενοποιημένου τζίρου μας θα προέλθει από την Κίνα. Θα εκμεταλλευτούμε ένα πολύ σημαντικό στρατηγικό πλεονέκτημα που έχουμε· όσα προϊόντα πωλούν τα Folli-Follie στην Κίνα, παράγονται εντός της χώρας. Έτσι, αποφεύγουμε την υψηλότατη φορολογία που επιβάλλεται στα εισαγόμενα είδη και συγκρατούμε τις τιμές σε πολύ ανταγωνιστικά επίπεδα.

– Έχει συμπληρωθεί ένας χρόνος από τότε που έπεσαν οι υπογραφές για να εξαγοράσετε –από κοινού με την εταιρεία Γερμανός– το πακέτο μετοχών των Καταστημάτων Αφορολογήτων Ειδών. Τι να περιμένουμε από εδώ και πέρα;

Καταρχάς, η συγκεκριμένη επένδυση είχε στρατηγικό χαρακτήρα, και σε καμία περίπτωση δεν είναι χρηματοοικονομική. Ζούμε καθημερινά την αγορά των αφορολογήτων ειδών. Έχουμε διαπιστώσει από πρώτο χέρι τον τεράστιο ανταγωνισμό που δημιουργείται μεταξύ των εταιρειών λιανικής, προκειμένου να αποκτήσουν το δικαίωμα δημιουργίας καταστήματος μέσα στο χώρο των αεροδρομίων. Και μόνο αυτό δείχνει τη δυναμική.

Ένα είναι βέβαιο: τα ΚΑΕ δεν έχουν εξαντλήσει τα περιθώρια ανάπτυξής τους εντός της Ελλάδας. Και περισσότερες κατηγορίες προϊόντων μπορούν να πουληθούν, και το δίκτυο έχει προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης.

* Μερική αναδημοδίευση από το τεύχος Μαΐου 2004 του περιοδικού ”Κεφάλαιο”.

* Η διεύθυνση του περιοδικού ”Κεφάλαιο” είχε την ευγενή πρωτοβουλία να παραχωρήσει στο euro2day.gr το δικαίωμα να δημοσιεύσει τα σχετικά αποσπάσματα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v