Γ. Αντωνιάδης: Στην καινοτομία η νέα στρατηγική

Δεν επιβεβαιώνει, αλλά ούτε και διαψεύδει τις φήμες περί απόσυρσης των μετοχών της Ελαΐς από το Χ.Α. ο Γρ. Αντωνιάδης, διευθυντής εταιρικών σχέσεων και ΜΜΕ της Ελαΐς και πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ. Το θέμα, αυτό, όπως επισημαίνει, μπορεί να απαντηθεί μόνο από τον βασικό μέτοχο, τη Unilever. Η οργάνωση, η δυναμική και η στρατηγική.

Γ. Αντωνιάδης: Στην καινοτομία η νέα στρατηγική
Δεν επιβεβαιώνει, αλλά ούτε και διαψεύδει τις φήμες περί απόσυρσης των μετοχών της Ελαΐς από το Χ.Α., λέγοντας ότι είναι θέμα το οποίο μπορεί να απαντηθεί μόνο από τον βασικό μέτοχο, τη Unilever.

Αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο χρησιμοποίησης της μεγάλης ρευστότητας της εταιρίας σε καινούργιες συνεργασίες και εξαγορές. Μιλάει για την επιτυχία του κοινοτικού προγράμματος απαγόρευσης της διακίνησης του χύμα λαδιού σε τενεκέδες, τις επιδράσεις που έχει στην εταιρεία και αφήνει αιχμές για ολιγωρία των ελεγκτικών αρχών σχετικά με την εφαρμογή αυτού του νόμου.

Αναλύει το γιατί, ενώ η Ελλάδα έχει το καλύτερο λάδι, Ιταλοί και Ισπανοί διαπρέπουν στο εξωτερικό και δίνει συμβουλές στους ελαιοπαραγωγούς για να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί από τους Ευρωπαίους εταίρους μας.

Τέλος, εξηγεί γιατί τα οικονομικά αποτελέσματα της Ελαΐς ήταν ιδιαίτερα ικανοποιητικά και γιατί πιστεύει και φιλοδοξεί ότι η εταιρία θα γίνει η καλύτερη της Ευρώπης.

Όλα τα παραπάνω συμπεράσματα προέρχονται από τη συνέντευξη που παραχώρησε στον ”Μ” ο κ. Γρηγόρης Αντωνιάδης, το Νο 4 της διοίκησης της Ελαΐς, ο οποίος κατέχει σήμερα τη θέση του μέλους του Δ.Σ. και είναι επικεφαλής της Διεύθυνσης Εταιρικών Σχέσεων και ΜΜΕ.

Συνέντευξη στον Γιάννη Τσαραγκλή

- Κύριε Αντωνιάδη, η Ελαΐς σημείωσε ικανοποιητικά κέρδη το 2003, γεγονός που την κάνει ελκυστική στο επενδυτικό κοινό. Εάν θεωρήσουμε ότι γενικά το 2003 ήταν ένα σφικτό ως προς την κατανάλωση έτος, πού οφείλεται η καλή πορεία των βασικών οικονομικών μεγεθών της εταιρίας;

Η εφαρμογή της νέας μας στρατηγικής από το 2001, στρατηγική η οποία εστιάζεται στην καινοτομία, με 40 τουλάχιστον νέα προϊόντα κάθε χρόνο, έχει συμβάλει καθοριστικά στα θετικά αποτελέσματα της εταιρείας το 2002 και το 2003.

Η μείωση του κόστους, οι συνέργειες που επετεύχθησαν στη διανομή των αντιπροσωπευόμενων από την Ελαΐς Α.Ε. προϊόντων Knorr και Hellmann’s, μαζί με την περαιτέρω βελτίωση των οικονομικών της κατηγορίας των τοματικών προϊόντων, συνέβαλαν επίσης στη σημαντική αύξηση των αποτελεσμάτων της εταιρείας.

- Ποια ήταν η επίδραση του προγράμματος απόσυρσης των χύμα λαδιών που πωλούνται σε τενεκέδες στο μερίδιο αγοράς που κατέχετε και πόσο εκτιμάτε ότι θα επιδράσει αυτή η νέα κατάσταση στο μέλλον;

Η έλλειψη αποφασιστικότητας από πλευράς των κρατικών φορέων στην εφαρμογή του νέου κανονισμού 1019/2002, ο οποίος απαγορεύει την πώληση χύμα ανώνυμου ελαιολάδου σε όλες τις χώρες της Κοινότητας, έχει επηρεάσει την αποτελεσματικότητα της καμπάνιας κατά του χύμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε επίπεδο αναγνωρισιμότητας, μεταφοράς του μηνύματος κ.λπ. η καμπάνια του ΣΕΒΙΤΕΛ πρέπει να θεωρηθεί ιδιαίτερα επιτυχημένη. Απλώς η καμπάνια θα έπρεπε να συνοδευτεί με παράλληλες πρωτοβουλίες ελέγχου της διακίνησης του χύμα ελαιολάδου από τους κρατικούς φορείς, πράγμα που δεν συνέβη.

Εμείς πιστεύουμε ότι η προσπάθεια ενημέρωσης του κοινού είναι στη σωστή κατεύθυνση και πρέπει να συνεχιστεί. Παράλληλα, πρέπει και οι αρμόδιοι κρατικοί φορείς να παίξουν τον ρόλο τους στην εφαρμογή του κανονισμού 1019/2002.

- Ο βασικός μέτοχος της εταιρείας, ο πολυεθνικός κολοσσός Unilever, ύστερα από το 15% που πήρε το 2001 κατέχει σήμερα το 67% της Ελαΐς. Η συγκέντρωση αυτή έχει προκαλέσει διάφορα ερωτήματα για τη σκοπιμότητά της. Πώς τη σχολιάζετε;

Θεωρώ την κίνηση αυτή ως μια ακόμα επιβεβαίωση του ενδιαφέροντος της Unilever για την ελληνική αγορά και την Ελαΐς Α.Ε., της οποίας η θετική πορεία επιβραβεύτηκε φέτος με το Βραβείο Ανάπτυξης μεταξύ των εταιρειών της Unilever σε παγκόσμιο επίπεδο.

- Όπως ίσως θα έχετε κι εσείς ακούσει ή διαβάσει, στην αγορά φημολογείται ότι η Ελαΐς θα είναι η επόμενη θυγατρική πολυεθνική που θα αποσυρθεί από το Χ.Α. Τι απαντάτε;

Το ερώτημα στην ουσία μπορεί να απαντηθεί μόνο από τον βασικό μέτοχο, η εμπιστευτικότητα των προθέσεων του οποίου είναι αποκλειστικό του προνόμιο. Ανάλογα σενάρια, πάντως, έχουν δει το φως της δημοσιότητας πολλές φορές κατά το παρελθόν.



- Είστε από τις καλύτερες και τις πιο νοικοκυρεμένες εταιρείες στο ελληνικό χρηματιστήριο, καθώς διαθέτετε περίπου 50 εκατ. ευρώ μετρητά και δεν χρωστάτε σε τράπεζες. Αυτό θα μπορούσε να μεταφραστεί σε κάποια κίνηση εξαγοράς άλλης εταιρείας που θα δυναμώσει τη θέση σας στις αγορές;

Βασικός άξονας της στρατηγικής μας κατά τα τελευταία χρόνια είναι η οργανική ανάπτυξη της εταιρείας με το λανσάρισμα τουλάχιστον 40 νέων κωδικών προϊόντων κάθε χρόνο.

Ένα μέρος αυτών των προϊόντων καλύπτει νέες για την εταιρεία αγορές, στις οποίες για πρώτη φορά μπαίνει δυναμικά, όπως το Becel Pro-Activ στα λειτουργικά τρόφιμα, το ΒΙΤΑΜ Coulinesse στα μη γαλακτοκομικά τρόφιμα κ.ά. Η παρούσα οργάνωση και η δυναμική της εταιρείας και των ανθρώπων της μπορούν να στηρίξουν αυτή τη στρατηγική για τα επόμενα χρόνια. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι συνεργασίες με άλλες εταιρείες δεν θα πρέπει να αξιολογούνται ή να αποκλείονται.

- Από τις αρχές του χρόνου ενεργοποιήθηκε η κοινοπραξία Pepsi - Lipton. Ποιες επιδράσεις έχει μέχρι στιγμής ή θα έχει στο μέλλον και για την Ελαΐς αυτή η επιχειρηματική προσπάθεια;

Από 1/1/2004 έχει τεθεί σε ισχύ η νέα κοινοπραξία Pepsi - Lipton σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως είχε ανακοινωθεί πέρυσι, η συνεργασία αυτή έχει σαν στόχο να καταστήσει το Lipton Ice Tea το πρώτο μη ανθρακούχο αναψυκτικό στον κόσμο. Μέτοχοι σ’ αυτή τη συνεργασία είναι οι μητρικές εταιρείες.

Ως εκ τούτου, η Ελαΐς Α.Ε. έχει υπό την ευθύνη της πλέον μόνο το ζεστό τσάι Lipton, καθώς και τη σκόνη Ice Tea, τμήματα που αποτελούν το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς του τσαγιού.

Είμαι βέβαιος ότι όπως η Ελαΐς Α.Ε. τα προηγούμενα χρόνια έκανε ηγέτη στην αγορά του κρύου τσαγιού το Lipton, έτσι και η νέα εταιρεία Pepsi - Lipton θα συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία του προϊόντος στην ελληνική αγορά και θα διευρύνει τις προοπτικές του, σε μια ιδιαίτερα δύσκολη και ανταγωνιστική αγορά όπως αυτή των αναψυκτικών.

- Η Unilever βράβευσε την Ελαΐς με το ”Χρυσό βραβείο για την Ανάπτυξη”. Tι σημαίνει αυτό το βραβείο για το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας;

Το βραβείο αυτό είναι μια κατάκτηση των εργαζομένων στην εταιρεία μας, οι οποίοι δίκαια πρέπει να αισθάνονται περήφανοι γι’ αυτά που πετύχαμε τα τελευταία χρόνια.

Για όλους τους εργαζόμενους στην Ελαΐς Α.Ε. το βραβείο αποτελεί μία αναγνώριση της σκληρής και ποιοτικής δουλειάς, αλλά και αυξημένες υποχρεώσεις για να μπορέσουμε τώρα να ανεβάσουμε τον πήχη ακόμη ψηλότερα και να πετύχουμε ακόμη μεγαλύτερες επιδόσεις. Ο εφησυχασμός είναι ο χειρότερος σύμβουλος και δεν έχει θέση στην εταιρεία μας.

- Σε επίπεδο management, ποια είναι η σωστή συνταγή που επιτυγχάνει και διατηρεί την επιτυχία μιας εταιρείας του μεγέθους της Ελαΐς;

Στην εταιρεία μας έχουμε θεσπίσει και πιστέψει σε ένα κοινό όραμα.

Θέλουμε η Ελαΐς να γίνει η καλύτερη εταιρεία τροφίμων στην Ευρώπη.

Το όραμα αυτό, μαζί με μία σειρά επιχειρηματικών αρχών και αξιών τις οποίες ακολουθούμε πιστά, καθοδηγεί όλες μας τις ενέργειες, είναι η συνταγή αν θέλετε.

Ενδεικτικά αναφέρω μερικές από τις αξίες μας:

* Σεβασμός: Χαρακτηρίζει το σύνολο των δραστηριοτήτων μας απέναντι στον πελάτη - καταναλωτή, τον εργαζόμενο, τον μέτοχο και γενικά το κοινωνικό σύνολο.

* Πάθος: Επιδιώκουμε να είμαστε καλύτεροι από τους ανταγωνιστές μας, με στόχο να είμαστε πάντα οι ηγέτες της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούμαστε.

* Τόλμη: Θέτουμε δύσκολους στόχους, εργαζόμαστε με το μέγιστο των δυνατοτήτων μας επιδιώκοντας τη συνεχή βελτίωση.

* Δυναμισμός: Εστιάζουμε πάντα στο αποτέλεσμα, θέτοντας προτεραιότητες με ταχύτητα και απλοποιημένες διαδικασίες.

* Εμπιστοσύνη & ακεραιότητα: Εμπιστευόμαστε τους ανθρώπους ως προς την επίτευξη των αποτελεσμάτων, δίνοντάς τους ξεκάθαρες αρμοδιότητες και πεδίο ευθύνης. Δουλεύουμε ομαδικά και μοιραζόμαστε τις ιδέες μας με στόχο το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

- Πολύ συχνά λέγεται ότι το ελληνικό λάδι δεν καταφέρνει να είναι ανταγωνιστικό στο εξωτερικό (π.χ. σε σχέση με το ιταλικό). Συμβαίνει αυτό και, αν ναι, τι θα έπρεπε να γίνει για να αποφευχθεί;

Το πρόβλημα της εμπορίας του ελληνικού λαδιού στο εξωτερικό, όσο και αν φανεί περίεργο εκ πρώτης όψεως, είναι η αδυναμία ανάπτυξης του κλάδου στο εσωτερικό.

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός του παράνομου πλέον χύμα ελαιολάδου στους γνωστούς 17κιλους τενεκέδες έχει αφαιρέσει από τη νόμιμη διακίνηση του προϊόντος το τυποποιημένο προϊόν, τη δυνατότητα γρήγορης ανάπτυξης στην εγχώρια αγορά, τα οφέλη της οποίας θα επενδύονται κυρίως στην εξαγωγή, που είναι και η βασική μας προοπτική για το μέλλον.

Δεν πρέπει να διαφεύγει της προσοχής μας ότι η επιτυχία των Ιταλών, αλλά και των Ισπανών, τα τελευταία χρόνια στις αγορές του εξωτερικού στηρίχθηκε σε μια μεγάλη, υγιή και συνεχώς αναπτυσσόμενη εγχώρια αγορά.

Παράλληλα, με την εξασφάλιση υγιούς ανταγωνισμού στην εγχώρια αγορά με την πάταξη διακίνησης του χύμα ελαιολάδου, θα πρέπει επιτέλους να εφαρμοστεί μια συστηματική, συνεχής και στοχευμένη, σε συγκεκριμένες αγορές, πολιτική προώθηση του ελαιολάδου από το κράτος.

Θα πρέπει να διδαχθούμε πολλά από την επιτυχημένη πολιτική των ανταγωνιστριών χωρών στο κομμάτι της προώθησης των εξαγωγών. Η ελπιδοφόρα προσπάθεια του ΟΠΕ κατά τη δεκαετία του ’90, σε βασικές αγορές όπως αυτές των ΗΠΑ και Αυστραλίας, τα τελευταία χρόνια έχει διακοπεί, με αποτέλεσμα οι εξαγωγές μας να είναι πτωτικές.

- Επειδή το ελαιόλαδο είναι το βασικό σας προϊόν, είστε από τους μεγαλύτερους αγοραστές λαδιού, και ως εκ τούτου έχει ενδιαφέρον το τι θα συμβουλεύατε να βελτιώσουν οι αγρότες παραγωγοί, προκειμένου να υπάρξει αμοιβαίο όφελος και για τις δύο πλευρές.

Να μην κάνουν κανένα συμβιβασμό στην ποιότητα του προϊόντος, για την οποία κατέχουμε την πρώτη θέση παγκοσμίως, να επενδύσουν όμως συστηματικά στη μείωση του κόστους. Ο ανερχόμενος ανταγωνιστής μας, η Ισπανία, έχει εξασφαλίσει μέσω των τεχνολογικά εξελιγμένων πρακτικών καλλιέργειας, παραγωγής και διακίνησης της πρώτης ύλης ένα κόστος χαμηλότερο από το δικό μας κατά 30%.

Το τελευταίο είναι κάτι που δεν θα πρέπει να παραγνωρίσουμε, εάν θέλουμε στο μέλλον να διατηρήσουμε σημαντικό ρόλο σε μια παγκόσμια, ανοικτή και ανταγωνιστική αγορά.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 316 της εφημερίδας ”Μέτοχος & Επενδύσεις” της 8ης Απριλίου.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v