Σ. Βούγιας: Αισιοδοξία για τις προοπτικές των ΕΛΤΑ

Λίγες μόλις ημέρες μετά το άνοιγμα των φακέλων με τις προσφορές για το στρατηγικό εταίρο των ΕΛΤΑ, ο υφυπουργός Μεταφορών Σπ. Βούγιας μιλάει αποκλειστικά στο Euro2day.gr για τη βιωσιμότητα του νέου εταιρικού σχήματος και τον εκσυγχρονισμό μίας από τις παραδοσιακές δημόσιες εταιρίες στη χώρα.

Σ. Βούγιας: Αισιοδοξία για τις προοπτικές των ΕΛΤΑ
Λίγες μόλις ημέρες μετά το ”άνοιγμα” των φακέλων με τις προσφορές για την απόκτηση ποσοστού στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΤΑ, ο υφυπουργός Μεταφορών, Σπύρος Βούγιας, μιλάει αποκλειστικά στο Euro2day.gr για την εξέλιξη της διαδικασίας και τις προοπτικές μιας από τις πιο παραδοσιακές δημόσιες εταιρίες στη χώρα.

Απώτερος σκοπός, φυσικά, η βιωσιμότητα του νέου εταιρικού σχήματος, αλλά και ο εκσυγχρονισμός της επιχείρησης, ώστε να επιβιώσει στο νέο σκηνικό που διαμορφώνεται στις ταχυδρομικές μεταφορές παγκοσμίως.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης στον Σταμάτη Ζαχαρό

- Η κυβερνητική προσπάθεια για αποκρατικοποίηση συγκεκριμένων επιχειρήσεων δεν φαίνεται να αποδίδει καρπούς. Πιστεύετε ότι τα ΕΛΤΑ θα αποτελέσουν πόλο έλξης για τους επενδυτές;

”Τα ΕΛΤΑ δεν είναι μια οποιαδήποτε επιχείρηση. Είναι συνδεδεμένη λειτουργικά και συναισθηματικά με το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, παρέχοντας ένα δίκτυο υπηρεσιών σε περισσότερα από 2.000 σημεία συναλλαγής.

Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε μια μεταβατική περίοδο, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά κερδοφορία. Υπάρχει μια σταδιακή μετάβαση στην ελεύθερη αγορά μέχρι το 2009 και σε εξέλιξη μια σημαντική συνεργασία με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο. Ηδη υπήρξε ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές, με σημαντικότερο αυτό των γαλλικών ταχυδρομείων, και το ελληνικό δημόσιο προχωρεί στην επιλογή διεθνούς στρατηγικού συνεργάτη, με τη βοήθεια του οποίου τα ΕΛΤΑ θα ενταχθούν σε μια από τις παγκόσμιες συμμαχίες φορέων που ασχολούνται με τις ταχυδρομικές υπηρεσίες. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την ευκολότερη και ταχύτερη ανάπτυξη των νέων υπηρεσιών ταχυδρομείου, όπως είναι οι ταχυμεταφορές και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο”.

- Οι εργαζόμενοι σε κρατικές επιχειρήσεις είναι συνήθως το μεγάλο ”αγκάθι” στην προσπάθεια ιδιωτικοποίησής τους. Πώς αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι το ενδεχόμενο να χάσουν το προνόμιο της εργασίας στο Δημόσιο και ποιες οι ενέργειες του υπουργείου προς αυτή την κατεύθυνση;

”Η συμμετοχή των εργαζομένων στη λήψη των αποφάσεων και η υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας μεταξύ διοίκησης και ομοσπονδίας έχουν διαμορφώσει κοινά αποδεκτούς κανόνες για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Η συμμετοχή τους σε διάφορα συλλογικά όργανα της εταιρίας καθώς και η διασφάλιση όλων των θέσεων εργασίας αίρουν τις όποιες επιφυλάξεις και τους καθιστούν συμμέτοχους και συνυπεύθυνους στην πορεία της επιχείρησης”.

- Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι η αποκρατικοποίηση των ΕΛΤΑ θα δώσει στην επιχείρηση μια ώθηση ικανή να την βγάλει από το λήθαργο στον οποίο βρίσκεται εδώ και δεκαετίες; Νομίζετε ότι θα είναι σε θέση να ανταγωνιστεί τους παγκόσμιους ταχυδρομικούς οργανισμούς;

”Οι εξελίξεις στην ευρωπαϊκή ταχυδρομική αγορά, η οποία βρίσκεται μπροστά σε μια νέα φάση απελευθέρωσης, τον Ιανουάριο του 2003, προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς. Οι νέες τάσεις οδηγούν στη δημιουργία μεγαλύτερων μονάδων, με συγχωνεύσεις και στρατηγικές συμμαχίες πέρα από τα σύνορα κάθε χώρας. Σημασία πλέον έχει το παγκόσμιο δίκτυο και η παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών. Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες μετεξελίσσονται σε επιχειρήσεις προηγμένης τεχνολογίας, δημιουργώντας πανευρωπαϊκά και παγκόσμια δίκτυα. Η συμμαχία λοιπόν με άλλους ομόλογους ταχυδρομικούς οργανισμούς είναι ένα στοιχείο της νέας ταυτότητάς τους, προκειμένου να επιβιώσουν και να διευρύνουν τη δράση τους στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Τα ΕΛΤΑ, με τη βοήθεια του στρατηγικού συνεργάτη στον οποίο θα διατεθεί το 10% της μητρικής εταιρίας και το 50% των ταχυμεταφορών, θα ενταχθούν σε μια από τις παγκόσμιες συμμαχίες φορέων που ασχολούνται με τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και θα βελτιώσουν την τεχνογνωσία και την ανταγωνιστικότητά τους. Το στοιχείο αυτό, σε συνδυασμό με το στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο που υπάρχει και το οποίο διασφαλίζει την ανάπτυξη, τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, την εξυπηρέτηση της καθολικής υπηρεσίας αλλά και τη θεαματική βελτίωση της χρηματοοικονομικής τους εικόνας, οικοδομούν μια επιχείρηση που θα εδραιώσει τη θέση των ΕΛΤΑ στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη”.

- Πώς έχετε φανταστεί την ιδανική εξέλιξη της διαδικασίας; Μπορείτε να θέσετε ένα ιδεατό χρονοδιάγραμμα;

”Η όλη διαδικασία θα προχωρήσει με σταθερό ρυθμό, με γνώμονα πάντοτε και το δημόσιο συμφέρον. Περιμένουμε από το σύμβουλο αυτή τη στιγμή την τεκμηριωμένη αξιολόγηση της τελικής θεσμικής προσφοράς των γαλλικών ταχυδρομείων. Η αξιολόγηση αυτή περιλαμβάνει τόσο το επιχειρησιακό σχέδιο όσο και την οικονομική προσφορά. Στη συνέχεια, σε συνεργασία με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και τον κ. Χριστοδουλάκη, θα πάρουμε τις τελικές αποφάσεις. Δεν αποκλείεται βέβαια να χρειαστούν διαπραγματευτές προκειμένου να επιτευχθεί τελικά μια επωφελής και για τις δύο πλευρές συμφωνία. Προσωπικά, είμαι αισιόδοξος για την αίσια προοπτική αυτής της συνεργασίας”.

- Σε περίπτωση που τελικά ο διαγωνισμός κριθεί άγονος, έχετε σκεφθεί το ενδεχόμενο να ακολουθήσετε το μοντέλο αποκρατικοποίησης που εφαρμόστηκε στον ΟΤΕ με εισαγωγή των μετοχών του προς διαπραγμάτευση στο χρηματιστήριο;

”Δεν νομίζω ότι είναι σωστό, ενώ είναι σε εξέλιξη η τελική φάση του διαγωνισμού, να συζητάμε με υποθετικά σενάρια. Η διαδικασία θα προχωρήσει με στέρεα βήματα, συγχρόνως υπάρχει και η παράλληλη υποχρέωση εισαγωγής στο χρηματιστήριο”.

- Εχετε προαναγγείλει τόσο το κλείσιμο 250 καταστημάτων όσο και την πρόσληψη 1.850 νέων υπαλλήλων στα ΕΛΤΑ μέσω ΑΣΕΠ το Σεπτέμβριο. Δύο τόσο σημαντικές επιχειρηματικές κινήσεις δεν αποτελούν τροχοπέδη στη διαμόρφωση επιχειρηματικού σχεδίου από τον ενδεχόμενο νέο αγοραστή;

”Κανείς δεν προανήγγειλε, και πολύ περισσότερο το υπουργείο, κλείσιμο 250 καταστημάτων. Αντίθετα, ο επιχειρησιακός στόχος μας για το 2002 είναι ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη των ΕΛΤΑ. Σ΄ αυτό ακριβώς το πλαίσιο αναδιαμόρφωσης του οργανισμού και ενίσχυσης του ρόλου του, και ενόψει μάλιστα της σύμπραξής του με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο όπου θα προσφέρονται ολοκληρωμένα πακέτα ταχυδρομικών και χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, η κυβέρνηση αποφάσισε την πρόσληψη 1.850 υπαλλήλων, που θα καλύψουν συγκεκριμένες εργασιακές ανάγκες του οργανισμού. Οι προσλήψεις όχι μόνο δεν αποτελούν τροχοπέδη, αλλά συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός επιχειρηματικού σχεδίου που έχει στόχο την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών, τη βελτίωση της ποιότητάς τους και την εξυπηρέτηση των αναγκών των πολιτών.

Παράλληλα, το σχέδιο αναδιάρθρωσης των ΕΛΤΑ προέβλεπε αρχικά την επαναθεώρηση λειτουργίας 50 καταστημάτων σε όλη τη χώρα και όχι 250. Παρ΄ όλα αυτά, με προσωπική μου παρέμβαση ’πάγωσε’ η διαδικασία του κλεισίματος των καταστημάτων, λαμβάνοντας υπόψη και το κριτήριο του κοινωνικού έργου που επιτελεί ο ΕΛΤΑ. Είναι βέβαιο ότι κριτήριο για τις όποιες αποφάσεις δεν μπορεί να είναι μόνο η κερδοφορία, αλλά η μελετημένη εξέταση όλων των παραμέτρων (κοινωνικών, γεωγραφικών και πληθυσμιακών) που καθιστούν αναγκαία τη λειτουργία των ταχυδρομικών καταστημάτων”.

- Για τρίτη φορά τα ΕΛΤΑ δέχονται πρόστιμο από την ΕΕΤΤ για την κακή ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν. Πώς σχολιάζετε την κατάσταση;

”Το σχέδιο εκσυγχρονισμού των ΕΛΤΑ, που πρακτικά σημαίνει ταχύτερες και ποιοτικά αναβαθμισμένες υπηρεσίες, ακριβώς αυτά τα προβλήματα προσπαθεί να επιλύσει. Οι βασικοί άξονες αυτού του σχεδίου, που είναι ο πελατοκεντρικός σχεδιασμός, η πλήρης αναδιοργάνωση και μηχανοργάνωση των υπηρεσιών, η εκπαίδευση του προσωπικού, οι επενδύσεις σε συνδυασμό με τις προσλήψεις μόνιμου και εποχιακού προσωπικού, αλλά και η συνεργασία με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, πιστεύουμε πως θα αλλάξουν αισθητά την εικόνα των Ελληνικών Ταχυδρομείων και πως οι πολίτες σύντομα θα είναι ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες του οργανισμού”.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v