ACN: ”Κλειδί οι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας”

Στις προοπτικές, αλλά και στα προβλήματα του αναπτυσσόμενου κλάδου των τηλεπικοινωνιών μέσα από την εμπειρία της ACN, θυγατρικής του ομίλου Altec, αναφέρεται ο διευθύνων σύμβουλος, Κ. Τσικουράς. Το προφίλ, οι επενδύσεις, οι υποδομές, τα νέα προϊόντα, οι χώροι δραστηριοποίησης.

ACN: ”Κλειδί οι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας”
Η ACN ήταν από τις πρώτες εταιρίες που δραστηριοποιήθηκαν στον αναπτυσσόμενο κλάδο των τηλεπικοινωνιών, την εποχή μάλιστα που η παγκόσμια οικονομία στήριζε όλες σχεδόν τις ελπίδες της για διατήρηση της ανάπτυξης στο νέο ”χρυσωρυχείο” που άκουγε στο όνομα Internet.

Έκτοτε μεσολάβησαν γεγονότα που ανέτρεψαν το καλό κλίμα και στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών συντελέστηκαν αλλαγές, που άλλαξαν κυριολεκτικά τους κανόνες του παιχνιδιού.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, κ. Κωνσταντίνος Τσικουράς, ανέλαβε το δύσκολο έργο της ανάπτυξης σε μια αγορά που χαρακτηρίζεται επιεικώς ”σουρεαλιστική” και μιλά για τα προβλήματα και τις προοπτικές τόσο της εταιρίας όσο και της αγοράς.

Συνέντευξη στον Σταμάτη Ζαχαρό

- Δραστηριοποιείστε σε μία πολύ ανταγωνιστική αγορά, πολλές εταιρίες διεκδικούν σημαντικό μερίδιο και απ’ ό,τι φαίνεται ο μόνος τρόπος να επιβιώσει κανείς είναι να στηρίξει την επένδυσή του με κεφάλαια. Ποιο είναι το επενδυτικό σας πλάνο για τα επόμενα χρόνια και πώς θα το χρηματοδοτήσετε;

Η ACN ξεκίνησε το 1998 επενδύοντας σε μια αγορά, η οποία τότε ήταν από πλευράς εικόνας στην καλύτερή της κατάσταση. Κάναμε τότε μια σημαντική επένδυση ύψους 12 δισ. δρχ. σε υποδομές, έχοντας αναπτύξει το πλέον αξιόπιστο δίκτυο. Η επένδυση αυτή έγινε με την προοπτική να στηρίξει το συγκεκριμένο δίκτυο και άλλες υπηρεσίες στο μέλλον. Έκτοτε κάναμε μια συμπληρωματική επένδυση και δημιουργήσαμε ένα δίκτυο Voip (σ.σ. Voice Over IP), προσφέροντας υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας.

Έχοντας επενδύσει σε ανάπτυξη προϊόντων που έφεραν έσοδα στην εταιρία, όπως οι προπληρωμένες κάρτες για Internet και τηλεφωνία, δημιουργήσαμε μια πολύ σημαντική πηγή εσόδων, πάνω στην οποία στηρίζουμε μεγάλο μέρος των προσδοκιών μας για μελλοντικές επενδύσεις.

Δεν πρέπει βέβαια να ξεχνούμε και τη συνεργασία με την Altec.

Η εταιρία στο ξεκίνημά της στηρίχθηκε αποκλειστικά στη μητρική της, στη συνέχεια όμως, έχοντας τις υποδομές, χρησιμοποίησε τα έσοδά της για να χρηματοδοτεί τις επενδύσεις της. Τα έσοδα φέτος αναμένονται σε περισσότερα από 15 εκατ. ευρώ, ενώ όσον αφορά στα EBITDA θα είμαστε θετικοί. Δυστυχώς οι αποσβέσεις θα δείχνουν μια εικόνα με ζημίες.

- Αρκεί το ποσό αυτό για τη λειτουργία της εταιρείας και για τον προγραμματισμό επενδύσεων;

Σαφώς όχι. Το πλάνο μας είναι στοχευμένο και αφορά στην ανάπτυξη συγκεκριμένων στόχων. Εμείς δεν επιλέξαμε να δραστηριοποιηθούμε στις τηλεπικοινωνίες προσπαθώντας να ”χτυπήσουμε” όλα τα τμήματα της αγοράς.

Στο Internet δραστηριοποιούμαστε σε όλο το φάσμα της αγοράς, στη δε σταθερή τηλεφωνία έχουμε επιλέξει εκείνα τα μερίδια αγοράς που πιστεύουμε ότι μπορούμε να εξυπηρετήσουμε και να μας αφήσουν και ένα σημαντικό όφελος, τους πολύ low end users, δηλαδή όσους ανταποκρίνονται στην προπληρωμένη κάρτα talk-talk και στους ιδιαίτερα heavy users, που είναι οι επιχειρήσεις.

Χωρίς να μπορώ να προσδιορίσω ακριβώς το ποσό που θα απαιτηθεί κατά τα επόμενα χρόνια για επενδύσεις και το οποίο θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τη συνολική πορεία της αγοράς, θεωρώ ότι η μητρική εταιρία και πάλι μπορεί να συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση.

- Ως θυγατρική του ομίλου Altec έχετε επίσης ένα σημαντικό ”περιουσιακό στοιχείο”, την εμπειρία του ομίλου στη διεκδίκηση και υλοποίηση δημοσίων έργων.

Οι κινήσεις που κάνει η Altec και τα έργα τα οποία διεκδικεί είναι πολύ συγκεκριμένα. Δεν προσπαθούμε να διεκδικήσουμε όλα τα έργα που δημοπρατούνται, αλλά μόνο αυτά στα οποία πιστεύουμε ότι θα πάμε καλά. Επιπλέον, μόνον το 20% των συνολικών έργων που τιμολογεί η Altec αφορούν το Δημόσιο.

Αντίστοιχη είναι και η πρακτική της ACN. Η εταιρεία ήταν φυσικό να εκμεταλλευτεί αυτό το know how που υπήρχε και είχε ”μεταβιβαστεί” από τη Sysware στην Altec και στη συνέχεια στην ACN.

- Πώς βλέπετε συνολικά την εικόνα της αγοράς και ποιες είναι οι εξελίξεις που αναμένετε;

Πρόκειται για μια αγορά που καλώς ή κακώς έχει συγκεκριμένες δυνατότητες, επομένως δεν μπορεί να στηρίξει τον αριθμό των εταιρειών που υφίστανται σήμερα. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει ορισμένες από τις εταιρίες αυτές -ή και όλες- να αναπροσαρμόσουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια.

Πρέπει δηλαδή να βρουν νέους τρόπους για να συνεχίσουν να έχουν έσοδα και κέρδη. Η εντελώς οριζόντια διεκδίκηση της αγοράς των τηλεπικοινωνιών προϋποθέτει πάρα πολύ μεγάλη κεφαλαιακή βάση και υποδομή τεράστια. Η άποψή μου είναι ότι στην επόμενη διετία, πέρα από τον βασικό πάροχο θα υπάρχουν ακόμη 4 ή 5 παίκτες.

- Πώς βλέπετε το ενδεχόμενο συγχωνεύσεων;

Είναι κάτι που συζητιέται, αλλά εμένα με βρίσκει κάπως προβληματισμένο. Τι να συγχωνεύσεις; Τις υποδομές, το πελατολόγιο; Οι πελάτες δεν έχουν αυξημένη ”πίστη” σε κάποια εταιρία, τουλάχιστον όσον αφορά στη συγκεκριμένη αγορά. Ίσως αυξήθηκε κάπως με την προεπιλογή, αλλά δεν είναι τέτοια που να δικαιολογεί συγχωνεύσεις.

- Ποιο είναι το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζετε στη συγκεκριμένη αγορά;

Υπάρχει μια σειρά από προβλήματα που ταλανίζουν την αγορά, αν και δεν είμαι άνθρωπος που πιστεύει ότι υπάρχουν προβλήματα, αλλά μόνο ”καμουφλαρισμένες” λύσεις. Η πρώτη από αυτές αφορά στα τέλη τερματισμού της κινητής τηλεφωνίας, που νομίζω ότι πρέπει σύντομα να επιλυθεί για να υπάρξει εξορθολογισμός της αγοράς. Σαν ISP θα μπορούσα να δω ως πλέον σημαντικό πρόβλημα την κατανομή των εσόδων του ΕΠΑΚ.

Πιστεύω επίσης ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένα πιο αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο και να μην επιτρέπεται σε οποιονδήποτε να αυτοχαρακτηρίζεται πάροχος. Θα πρέπει να πληροί ένα μίνιμουμ προϋποθέσεων ώστε να μπορεί να πάρει τη σχετική άδεια.

- Πάντως, παρά το γεγονός ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς υποστηρίζετε ότι ο εξορθολογισμός της αγοράς θα βοηθήσει την ανάπτυξή της, η μείωση των τελών τερματισμού σε κινητά δίκτυα σε επίπεδα κάτω της λιανικής τιμής των τιμοκαταλόγων θα σας υποχρεώσει να τερματίζετε την κίνησή σας απ’ ευθείας στα δίκτυα και θα περιορίσει το πολύ σημαντικό σήμερα περιθώριο κέρδους σας. Πώς θα στηρίξετε τότε την κερδοφορία σας;

Πράγματι, κάπως έτσι είναι. Δεν μπορώ με σιγουριά να πω αν το περιθώριο θα είναι μικρό ή ικανοποιητικό, σίγουρα όμως θα είναι μικρότερο από σήμερα. Εκεί μπορεί κανείς να αναπτύξει μια σειρά από υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας που θα του επιτρέψουν να συνεχίσει να αποκομίζει σημαντικά κέρδη.

Εμείς έχουμε ήδη ξεκινήσει να σχεδιάζουμε την ανάπτυξή μας προς αυτή την κατεύθυνση και στις αρχές του επόμενου έτους θα ανακοινώσουμε δύο-τρία τέτοια προϊόντα, όπως η περίπτωση της παροχής υπηρεσίας για το ”έξυπνο” σπίτι. Οι ”συμπληρωματικές” υπηρεσίες είναι αυτές που θα δώσουν το επιπλέον έσοδο.

- Όσον αφορά στο Internet, το DSL δόθηκε προς χρήση μετά από πολλές καθυστερήσεις, αλλά η τιμή του είναι απαγορευτική για τους απλούς χρήστες. Πώς και πότε νομίζετε ότι αυτή η αγορά θα γίνει τελικά προσβάσιμη για τον πολύ κόσμο;

Η αλήθεια είναι ότι το DSL μπήκε πολύ αργά στην ελληνική αγορά και υπάρχουν από την πλευρά μου πολλές ενστάσεις σχετικά με τον τρόπο. Θα μπορούσε να έχει διατεθεί πολύ πιο γρήγορα ξεκινώντας από τα αστικά κέντρα.

Τα τιμολόγια όντως αφορούν μόνο στους εταιρικούς πελάτες, οι οποίοι χρησιμοποιούσαν μισθωμένες γραμμές και κάνοντας μια σύγκριση κατάλαβαν ότι η λύση αυτή είναι φθηνότερη, ή κάποιους πολύ απαιτητικούς home users.

Επιπλέον, δεν υπάρχει εγγύηση για την ποιότητα των υπηρεσιών και άρα δεν μιλάμε για DSL, αλλά μόνο για υπηρεσία γρήγορου Internet, ενώ αντίθετα θα μπορούσαμε να προσφέρουμε μια σειρά από υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.

Το κόστος θα είναι πάντα αντιστρόφως ανάλογο με τη ζήτηση. Προς στιγμή η υποδομή που έχει ”στήσει” ο ΟΤΕ αφορά μόνο 18 χιλιάδες χρήστες συνολικά στην Ελλάδα. Όπως καταλαβαίνετε, τα μεγέθη αυτά δεν επιτρέπουν οικονομίες κλίμακας. Νομίζω πάντως ότι είναι θέμα χρόνου να φθηνύνει το DSL.

- Υπάρχει περίπτωση να αναπτύξετε δικούς σας κόμβους DSL; Ποια άλλα σχέδια έχετε για την αγορά του Internet;

Πολλά πράγματα θα παίξουν ρόλο σε μια τέτοια απόφαση και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το μέλλον της αγοράς. Προς το παρόν, πάντως, δεν έχουμε τέτοια σχέδια. Σε ό,τι αφορά στα υπόλοιπα σχέδιά μας, ετοιμαζόμαστε να λανσάρουμε μια σειρά από προϊόντα που αφορούν τους χρήστες του Internet και θα αναβαθμίσουν την εγκατεστημένη βάση μας, που ξεπερνά τους 125 χιλιάδες dial up χρήστες.

*Αναδημοσίευση από το φύλλο 291 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & Επενδύσεις”, της 17ης Οκτωβρίου

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v