ΟΛΠ: Αρχές '09 πιάνουν δουλειά οι επενδυτές

Το Χ.Α. δεν προεξοφλεί τις εξελίξεις στα λιμάνια τονίζει ο CEO του ΟΛΠ, κ. Ν. Αναστασόπουλος, υπογραμμίζοντας ότι θα τηρηθούν οι χρόνοι για τους ΣΕΜΠΟ. Τι δηλώνει για υποψήφιους επενδυτές, εξέλιξη διαγωνισμού, κινητοποιήσεις.

  • Συνέντευξη στην Αθηνά Καλαϊτζόγλου
ΟΛΠ: Αρχές 09 πιάνουν δουλειά οι επενδυτές
Οι συνεργασίες μεταξύ port operators και liner operators αναγνωρίζονται ως αναγκαίες από τη διοίκηση του ΟΛΠ για την ανάληψη των δύο προβλητών του ΣΕΜΠΟ, διότι έτσι θα επιτευχθεί ο στόχος που έχει τεθεί για τη διακίνηση φορτίων 4,7 εκατ. TEU’s ετησίως. 

Αυτό επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ κ. Νίκος Αναστασόπουλος στη συνέντευξη που παραχώρησε στο euro2day.gr και στην οποία απαντά σε όλα τα ζητήματα για τα οποία έχει δεχτεί κριτική τον τελευταίο καιρό ο οργανισμός, με αφορμή τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ.

Ο κ. Αναστασόπουλος διαβεβαιώνει κατηγορηματικά ότι ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί στους χρόνους που τέθηκαν και εκτιμά ότι ο παραχωρησιούχος θα έχει εγκατασταθεί στο λιμάνι του Πειραιά στις αρχές του 2009.

Μέχρι στιγμής τη διακήρυξη έχουν λάβει οι εταιρίες Cosco Pacific, Μaersk, Ηutchison, Dubai, Port Singapore Αuthority, η European Containers εκ μέρους της ΜSC και η ισπανική Dragados. Από αυτές, port operators είναι οι Cosco Pacific,  Ηutchison,  Dubai,  Port Singapore Αuthority, η Dragados και η European Containers. Αντίθετα, μόνο η Μaersk καλύπτει και τις δύο ιδιότητες.

Ο κ. Αναστασόπουλος διαβεβαιώνει ότι «το χρηματιστήριο αυτή τη στιγμή δεν προεξοφλεί τις εξελίξεις στα λιμάνια» και καταφέρεται εναντίον των πολιτικών εκείνων κομμάτων που επιδιώκουν, όπως υποστηρίζει, «να δημιουργήσουν κλίμα διένεξης και φανατισμού μέσα στο λιμάνι».

Ερ: Κατ' αρχάς, έπειτα από όσα συνέβησαν τους τελευταίους μήνες, ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του ΣΕΜΠΟ σε ιδιώτες θα μπορέσει να ολοκληρωθεί ομαλά στους χρόνους που τέθηκαν;

Ο διαγωνισμός εξελίσσεται κανονικά και θα τηρηθούν οι χρόνοι πλην απρόοπτου, δηλαδή, αν έχουμε κάποιες ενστάσεις από επενδυτές, κάτι το οποίο δεν θεωρώ ότι είναι δυνατό να συμβεί, γιατί η διακήρυξη είναι κρυστάλλινη και δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας.

Έτσι, στις 9 Μαΐου είναι η προθεσμία για την υποβολή των οικονομικών προσφορών και μέχρι τις 15 Ιουλίου θα αναδειχτεί ο προσωρινός πλειοδότης. Από εκεί και πέρα θα ακολουθήσουν διαπραγματεύσεις για τη σύμβαση, ακολούθως αυτή θα σταλεί στο ελεγκτικό συνέδριο και τέλος προς ψήφιση στη Βουλή.

Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί με την υπογραφή της από τον πλειοδότη. Εκτιμούμε ότι είναι μια διαδικασία που μπορεί να κρατήσει από 4 έως 7 μήνες. Άρα από τις αρχές του 2009 θα έχει εγκατασταθεί ο παραχωρησιούχος.

Ερ: Υπάρχει έντονη φημολογία που συντηρείται ότι ορισμένοι ενδιαφερόμενοι επενδυτές για τον ΟΛΠ υποχωρούν, προσανατολίζονται στη Θεσσαλονίκη. Ακούγονται μάλιστα και κάποια ονόματα που λέγεται ότι «παίζουν» δυνατά. Τι γίνεται τελικά; Τι εικόνα έχετε εσείς ως διοίκηση για το υφιστάμενο έως τώρα επενδυτικό ενδιαφέρον;

Δεν γνωρίζω ποιοι και πόσοι θα καταθέσουν προσφορά και αν θα υπάρξουν συνεργασίες. Εκείνο το οποίο, ωστόσο, ξέρω είναι ότι όλοι οι εν δυνάμει παίκτες της παγκόσμιας αγοράς έχουν πάρει τη διακήρυξη. Δηλαδή, οι Cosco Pacific, Μaersk, Ηutchison, Dubai, Port Singapore Αuthority, η European Containers για λογιαρισμό της ΜSC και η ισπανική Dragados. Επίσης, έχουν λάβει τη διακήρυξη και τράπεζες, αλλά και ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες.

Το γεγονός βέβαια ότι πήραν όλοι αυτοί τη διακήρυξη δεν σημαίνει αυτόματα ότι θα υποβάλουν και οικονομικές προσφορές. Προφανώς θέλουν να είναι ενήμεροι για τους όρους της προκειμένου να επιδιώξουν κάποιες συνεργασίες.

Άλλωστε, η διακήρυξη έχει μια φιλοσοφία, επιδιώκει συνεργασίες αφενός των port operators και αφετέρου των liner operators. Αυτός είναι και o τελικός μας στόχος, να πάρει τον ΣΕΜΠΟ κάποιος ο οποίος θα είναι έμπειρος, θα διαθέτει κατάλληλη τεχνογνωσία και θα είναι γνώστης στο operation και συγχρόνως θα έχει βρει και κάποιον να φέρει τα κουτιά.

Συνεπώς δεν αρκεί μόνον ο port operator, διότι αναζητούμε κοντέινερ που δεν έρχονται στο λιμάνι σήμερα.

Ερ: Από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων τι συνέπειες υπάρχουν για το λιμάνι του Πειραιά και πόσο θα επηρεάσουν τα μεγέθη του οργανισμού φέτος; Ήδη, φαίνεται να πιέζεται η μετοχή του οργανισμού.

Οι συνέπειες στα μεγέθη του ΟΛΠ δεν μπορούν να εκτιμηθούν γιατί δεν έχει κλείσει ακόμη το πρώτο τρίμηνο. Σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί να είναι καλό εφόσον έχουμε μείωση της κίνησης των κοντέινερ. Βεβαίως κάνουμε αιματηρές οικονομίες για να έχουμε τις όσο το δυνατόν λιγότερες επιπτώσεις. Η απώλεια εσόδων, πάντως, σε εβδομαδιαία βάση υπολογίζεται σε 1,5 - 1,8 εκατ. ευρώ. Θα δούμε ανάλογα με τη μείωση των δαπανών την έκταση των επιπτώσεων στα αποτελέσματα του τριμήνου.

Πρέπει όμως να πω ότι το λιμάνι αυτή τη στιγμή έχει πετύχει ένα πολύ καλό επίπεδο λειτουργίας, πλην του ΣΕΜΠΟ όπου εκεί η μείωση της κίνησης είναι άνω του 80%. Στο car terminal την ελέγχουμε στο μεγαλύτερο μέρος της αυτή τη στιγμή.

Όσο για τη μετοχή, κατ' αρχάς θα πρέπει να πω ότι ο διευθύνων σύμβουλος κατά πάγια τακτική δεν σχολιάζει θέματα της μετοχής ούτε αρνητικά ούτε θετικά. Εκείνο το οποίο όμως μπορώ να βεβαιώσω είναι ότι το γενικότερο κλίμα δεν ευνοεί τα χρηματιστήρια, άρα και όλες τις μετοχές. Πάντως, δεν θεωρούμε ότι αυτή τη στιγμή το χρηματιστήριο προεξοφλεί τις εξελίξεις στα λιμάνια.

Ερ: Η αγορά πάντως διαμαρτύρεται έντονα για σοβαρές καθυστερήσεις και προβλήματα στη διακίνηση εμπορευμάτων. Ορισμένοι φορείς, μάλιστα, έχουν υποβάλει και εξώδικα διαμαρτυρίας τόσο στον ΟΛΠ όσο και στον ΟΛΘ.

Κατ' αρχάς, το διαψεύδω κατηγορηματικά. Δεν έχω πάρει από κανέναν εξώδικο. Πρέπει να τονίσω ότι υπάρχει μια τάση υπερβολής για τις επιπτώσεις που έχουν οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων και λιμενεργατών στα λιμάνια. Βεβαίως δεν είναι όπως ήταν πέρυσι.

Έχουμε κάποια προβλήματα τα οποία προσπαθούμε με ορισμένα μέτρα να αντιμετωπίσουμε. Και ένα από αυτά είναι οι προσλήψεις προσωπικού για τις οποίες έχουν ξεκινήσει ήδη οι σχετικές διαδικασίες. Πρώτα θα προσληφθούν λιμενεργάτες και ορισμένες άλλες κατηγορίες. Θεωρώ ότι είναι ζήτημα χρόνου να επανέλθουμε στη φυσική μας λειτουργία.

Πρέπει επίσης να επισημάνω ότι υπάρχει άριστη σχέση μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων και δεν μας παρασύρουν ούτε εμάς ούτε εκείνους οι φωνές των πολιτικών που προσπαθούν να δημιουργήσουν κλίμα διένεξης και φανατισμού.

Δεν θα αφήσουμε τους πολιτικούς να βάλουν μέσα στο λιμάνι τους φανατισμούς τους ή τις φωνές τις άφρονες, διότι δεν έχουν διαβάσει ούτε τη διακήρυξη ούτε τις μελέτες, και επιπλέον δεν γνωρίζουν τι γίνεται στον κόσμο.

Ερ: Ο ΟΛΠ έχει καταθέσει έφεση στην πρωτόδικη απόφαση που απέρριψε την αγωγή του για να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική η απεργία των εργαζομένων. Πότε συζητείται; Στην περίπτωση που δικαιωθείτε αυτή τη φορά, πόσος χρόνος θα απαιτηθεί για να επανέλθει η ομαλότητα στη διακίνηση των φορτίων;

Η έφεση θα εκδικαστεί στις 28 Απριλίου και προσδοκούμε να αποκαταστήσει την πραγματικότητα. Όσο για την αποκατάσταση της ομαλότητας θα έλεγα ότι είναι κάτι σχετικό. Πρώτα πρέπει να δούμε την απόφαση του δικαστηρίου. Μπορεί να μας δικαιώσει, αλλά να μην τοποθετηθεί επί του θέματος της λευκής απεργίας. Οποιαδήποτε συνεπώς πρόβλεψη είναι πρόωρη.


Ερ: Έχουν διατυπωθεί πρόσφατα σε ημερίδα της Ένωσης Ναυτιλιακών Οικονομολόγων ορισμένες αμφισβητήσεις από επιστημονικά χείλη για το σχέδιο παραχώρησης των ΣΕΜΠΟ. Ένα ερώτημα που διατυπώθηκε και αφορά στον ΟΛΠ είναι πώς θα μπορέσει να καλυφθεί ο στόχος των 4,7 εκατ. TEU’s ετησίως. Θα προέρχονται πράγματι στην πλειοψηφία τους από φορτία μεταφόρτωσης, τα οποία παρουσιάζουν ρευστότητα και τι προβλήματα μπορούν να δημιουργηθούν εξ αυτού του λόγου;

Τα φορτία τράνζιτ παρουσιάζουν μια ελαστικότητα. Δεν είναι, όμως, δυνητικός ο στόχος των 4,7 εκατ. TEU’s, γιατί προβλέπει μια σειρά ποινές. Αυτός που θα δώσει προσφορά θα πρέπει να φέρει αυτό το φορτίο σε συνεργασία με τον liner operator.

Εμείς πιστεύουμε ότι θα το φέρει. Άλλωστε, αυτή είναι η πρόκληση, το στοίχημα, αν θέλετε. Από εκεί και πέρα αν δεν επιτευχθεί ο στόχος αυτός υπάρχουν ποινές, άρα ο ΟΛΠ διασφαλίζεται από όλες τις πλευρές.

Ερ: Υποστηρίχτηκε, επίσης, ότι η διακήρυξη του διαγωνισμού δεν εμπεριέχει σαφείς όρους, άρα επιδέχεται διαφορετικές ερμηνείες, συνεπώς και πιθανές ενστάσεις από «θιγόμενους» επενδυτές. Εσείς τι λέτε;

Η διακήρυξη είναι απόλυτα ασφαλής και θωρακισμένη και δεν έχει ούτε ένα παράθυρο ανοιχτό. Είναι διαγωνισμός που δεν έχει βαθμολογία, δεν έχει επιτροπές, που δεν μπλέκει πουθενά στη διαδρομή. Αντίθετα, έχει αυτό για το οποίο μας κατηγορούν περισσότερο: ότι έχουμε κάνει αυστηρή διακήρυξη. Θεωρώ, συνεπώς, ότι διασφαλίζουμε απόλυτα το δημόσιο χρήμα και την ανακήρυξη του πλειοδότη.

Ερ: Ο ΟΛΠ κρατά την Προβλήτα Ι και ο ιδιώτης θα πάρει τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Με ποια δεδομένα ο ΟΛΠ θα μπορέσει να λειτουργήσει αποτελεσματικά ως παράλληλος πάροχος, δεδομένου ότι τα έργα αναβάθμισης της Προβλήτας Ι θα απαιτήσουν τουλάχιστον δύο χρόνια;

Ο ΟΛΠ θα πάει στην Προβλήτα Ι όταν τελειώσει. Στα τέλη του 2009 εκτιμούμε ότι θα είναι έτοιμη. Μέχρι τότε το προσωπικό του ΟΛΠ θα δουλέψει έναν χρόνο κάτω από τον ιδιώτη παραχωρησιούχο στην Προβλήτα ΙΙ. Όταν πάμε στην Προβλήτα Ι θα πάρουμε ένα κομμάτι από τη διακίνηση της Προβλήτας ΙΙ το οποίοο ιδιώτης δεν θα μπορεί να εκτελεί γιατί θα προχωρήσει στην ανακατασκευή της.

Ερ: Στο διάστημα όμως του ενός έτους ο ΟΛΠ δεν θα παρουσιάσει «κοιλιά» στα έσοδά του;

Σε αυτό το διάστημα ο ΟΛΠ θα παίρνει το ενοίκιό του, την προκαταβολή του, θα πάρει ποσοστό επί του κύκλου εργασιών που θα κάνει ο παραχωρησιούχος και το οποίο είναι κατακυρωμένο ως ελάχιστο με το 70% του αντίστοιχου ποσοστού που θα διαγωνιστεί. Να μην ανησυχεί λοιπόν κανείς για τα έσοδα του ΟΛΠ.

Ερ: Θα μπορούσε να επιλεγεί το μοντέλο τριών ή και τεσσάρων παρόχων, αντί των δύο για τον ΟΛΠ;

Προτού η κυβέρνηση εγκρίνει το τελικό σχέδιο παραχώρησης εμείς υποβάλαμε διάφορα σενάρια. Ένα από αυτά ήταν να κάνει όλες τις επενδύσεις ο ΟΛΠ. Υπήρχε όμως μια σειρά στοιχείων που δεν μπόρεσε να στοιχειοθετήσει αυτή τη λύση. Έτσι απορρίφθηκε κάθετα.

Άλλο σενάριο ήταν να δώσουμε όλες τις προβλήτες στον παραχωρησιούχο, αλλά και σε αυτό υπήρξε κάθετη απόρριψη. Καταλήξαμε έτσι στη λύση των δύο παρόχων ως βέλτιστη λύση και όχι ως καλύτερη οικονομικώς.

Διαπιστώσαμε ότι δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουμε με περισσότερους από δύο παρόχους διότι τεχνικά δεν υπήρχαν συνέργιες και επιπλέον γιατί δεν υπάρχουν οι αναγκαίες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες για την εξυπηρέτηση όλων των προβλητών.

Ερ: Η κριτική που ασκείται για το θέμα αυτό έχει να κάνει με το ότι αντικαθίσταται ένα δημόσιο μονοπώλιο από ένα ιδιωτικό.

Είναι απολύτως λανθασμένη αυτή η άποψη. Αντιθέτως το δημόσιο μονοπώλιο έρχεται και ικανοποιεί και την Επιτροπή Ανταγωνισμού και μιλά για δύο παρόχους. Αυτό άλλωστε ζήτησε και η Επιτροπή Ανταγωνισμού: Να υπάρχουν δύο πάροχοι και όχι ένας.

Ερ: Και αν ο παραχωρησιούχος που θα επιλεγεί νοθεύει τον ανταγωνισμό;

Γι' αυτό είναι δίπλα ο ΟΛΠ, για να κρατά την ισορροπία στην αγορά. Αν κάποιος πελάτης αισθάνεται αποκλεισμένος από τον ιδιώτη θα έρχεται στον ΟΛΠ και το αντίθετο βέβαια. Η αγορά θα λειτουργήσει καλύτερα και πρέπει να συνηθίσουμε σε αυτό. Θα έπρεπε να μας συγχαρούν όλοι γιατί κάνουμε ένα εκπληκτικό μοντέλο δημοσίου παρόχου και ενός ιδιώτη που θα μας φέρει επενδύσεις και επιπλέον φορτίο. Νομίζω ότι υπάρχει μια τάση υπερβολής σε όσα περί του αντιθέτου λέγονται και υποστηρίζονται.

Ερ: Έχει διατυπωθεί κριτική και για τον χρόνο παραχώρησης. Ποιοι λόγοι συνέβαλαν για τη διάρκεια της παραχώρησης που επιλέχτηκε τελικά;

Στις λιμενικές παραχωρήσεις τα 30 χρόνια είναι ο ελάχιστος χρόνος. Στη Σμύρνη, για παράδειγμα, οι αντίστοιχες εγκαταστάσεις δόθηκαν για 49 χρόνια. Ο χρόνος παραχώρησης έχει πάντα σχέση με τον όγκο των επενδύσεων. Συνεπώς, αφενός ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να πάρει πίσω τα χρήματα που θα βάλει και αφετέρου ο ΟΛΠ να εισπράξει το μέγιστο δυνατόν όφελος.

Απαντώ, επίσης, σε όσα υποστηρίζονται ότι η Ε.Ε. υποδεικνύει λιγότερα έτη. Τέτοια οδηγία δεν υπάρχει, αντιθέτως ως πρακτική σε όλες τις χώρες του κόσμου δεν υπάρχει παραχώρηση μικρότερη των 30 ετών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v