ΙΑΤΑ: Χαριστική βολή σε αερομεταφορές ο SARS

Τις επιπτώσεις της άτυπης πνευμονίας και του πολέμου στο Ιράκ στον κλάδο των αερομεταφορών αναλύει ο επικεφαλής αναλυτής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), Αn. Concil, σε συνέντευξή του στο euro2day.gr, εξηγώντας παράλληλα γιατί η Ευρώπη δεν στηρίζει τον τομέα, όπως οι ΗΠΑ.

ΙΑΤΑ: Χαριστική βολή σε αερομεταφορές ο SARS
Τον αντίκτυπο του ιού SARS, αλλά και του πολέμου στο Ιράκ στην κερδοφορία των αεροπορικών εταιριών παγκοσμίως, αναλύει σε συνέντευξή του στο euro2day.gr ο κ. Αnthony Concil, επικεφαλής αναλυτής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ).

Σύμφωνα με τον κ. Concil, το κόστος από Ιράκ και SARS για τον κλάδο θα ανέλθει σε 6 δισ. δολ. μόνο για το 2003. Παράλληλα, ο ίδιος εξηγεί γιατί οι ΗΠΑ στηρίζουν τον τομέα, ενώ η Ε.Ε. υιοθετεί άλλη τακτική, καθώς και γιατί ο ίδιος θεωρεί τον κρατικό παρεμβατισμό τροχοπέδη για την ενίσχυση του κλάδου.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης στον Ηλία Χρονόπουλο:



Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα ο παγκόσμιος τομέας των αερομεταφορών;

H δυνατότητα να επιστρέψει στην κερδοφορία. Ο χώρος χρειάζεται μεγαλύτερη προσαρμοστικότητα, έτσι ώστε να διευκολυνθούν οι συγχωνεύσεις ανάμεσα στις αεροπορικές, εξέλιξη που θα οδηγήσει παράλληλα και στην αναθέρμανση του ενδιαφέροντος ξένων επενδυτών.

Μια επίσης από τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι να πειστεί ο κόσμος ότι μπορεί να ”πετάξει”.

Πώς επηρέασαν η άτυπη πνευμονία αλλά και ο πόλεμος στο Ιράκ την κερδοφορία του τομέα;

Ο πόλεμος στο Ιράκ απέβη μοιραίος για τα κέρδη του κλάδου, την ώρα που είχε κατορθώσει να ανακάμψει από τον αντίκτυπο των τρομοκρατικών επιθέσεων της 11/9. Παράλληλα, ο κλάδος έπρεπε να αντιμετωπίσει και τα επιπλέον κόστη από τα νέα μέτρα ασφαλείας. Για ορισμένες αεροπορικές επίσης ήταν μεγάλο πλήγμα και το κλείσιμο ορισμένων αεροδρομίων στη Μ. Ανατολή, που συνοδεύτηκε από κάμψη στην επιβατική κίνηση.

Η άτυπη πνευμονία κτύπησε μια από τις ”αποδοτικότερες” περιοχές για τον κλάδο, όπως έδειξαν τα στοιχεία του Μαρτίου, που δεν είναι άλλη από αυτήν της Asia Pacific.

Εκτός των άλλων, απαγορεύτηκαν και πτήσεις σε περιοχές που δεν είχαν προσβληθεί από τον ιό, ασκώντας περαιτέρω πιέσεις στη βιομηχανία.

Ποιες είναι οι προβλέψεις σας για την κερδοφορία, αλλά και για την επιβατική κίνηση του κλάδου το 2003 σε παγκόσμιο επίπεδο;

Λόγω του SARS αλλά και του πολέμου στο Ιράκ αναγκαστήκαμε να υποβαθμίσουμε τις προβλέψεις μας για την παγκόσμια επιβατική κίνηση στο +2,3% ετησίως από 4,3% των αρχικών μας εκτιμήσεων, για το διάστημα 2002-2006. Μόνο ο πόλεμος και ο ιός SARS θα στοιχίσουν στον τομέα 6 δισ. δολ. το 2003.



Πώς ευνοούνται από την κρίση του κλάδου οι αεροπορικές χαμηλού κόστους και τι προβλέπεται γι’ αυτές το 2003;

Oι εταιρίες αυτές, επειδή λειτουργούν κυρίως σε εγχώριο επίπεδο ή σε μεμονωμένες αγορές, όπως είναι και αυτή της Ε.Ε., επηρεάζονται πολύ λιγότερο αφού δεν έχουν πτήσεις στο εξωτερικό - κυρίως στην Ασία ή σε εμπόλεμες ζώνες της Μ. Ανατολής.

Πώς κρίνετε την πρόσφατη απόφαση της Αμερικανικής Γερουσίας να προσφέρει επιπλέον στήριγμα στις αεροπορικές;

H νομοθεσία επιτρέπει κονδύλια κάτω των 2,4 δισ. δολ. Tα 100 εκατ. δολ. προορίζονται για τα πιλοτήρια, ενώ τα υπόλοιπα 2,3 δισ. δολ. θα περάσουν σε αμερικανικές αεροπορικές με βάση το ποσά που έχουν δαπανήσει για την ασφάλεια των επιβατών τους και τα οποία θα τους δοθούν εφάπαξ μέσα σε 30 ημέρες από την εφαρμογή του νομοσχεδίου.

Γιατί η Κομισιόν δεν ακολουθεί τα χνάρια των ΗΠΑ;

Γιατί στην Ευρώπη οι αεροπορικές βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση χάρη στις μαζικές αναδιαρθρώσεις του χώρου που πραγματοποιήθηκαν την τελευταία 10ετία. Οι δραστικές μειώσεις κόστους βοήθησαν στη βελτίωση του κλίματος, γι’ αυτό και δεν υιοθετήθηκε η ίδια τακτική.

Εν τούτοις, επειδή οι ευρωπαϊκές αεροπορικές αντιμετωπίζουν ασυνήθιστα υψηλές χρεώσεις χρηστών, τόσο για τον έλεγχο της επιβατικής κίνησης, όσο και για τα αεροδρόμια, είναι αναγκαίο να προωθηθούν οι μεταρρυθμίσεις για τα μονοπώλια. Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις -αν θέλουν πραγματικά να διατηρήσουν την ανταγωνιστικότητα των αερομεταφορών τους- πρέπει να αυξήσουν τα ”στηρίγματά” τους, κυρίως σε ό,τι αφορά τα κόστη ασφαλείας για ευνόητους λόγους.



Πώς θα μπορούσε να επιλυθεί η κρίση του τομέα; Τι γίνεται με τον μεγάλο αριθμό χρεοκοπιών στις ΗΠΑ και πώς θα μπορούσε η κυβέρνηση να τις αποφύγει;

Oι αεροπορικές πρέπει να αντιμετωπίζονται όπως κάθε βιομηχανία, με την ίδια ευελιξία στο θέμα της λήψης επιχειρηματικών αποφάσεων. Όμως οι περισσότερες, όντας κρατικές, δυσκολεύονται να λειτουργήσουν με τον τρόπο που θέλουν ή ακόμη και να επεκταθούν. Οι συγχωνεύσεις-εξαγορές δεν είναι αρκετές ούτε για να επιλύσουν τα προβλήματα, αλλά ούτε και για να προσελκύσουν επενδυτές. Ούτε όμως και οι υπάρχουσες διμερείς συμφωνίες των κυβερνήσεων αφήνουν τα περιθώρια για ολοκληρωτική ανάκαμψη.

Η ΙΑΤΑ υπερασπίζεται την απελευθέρωση του τομέα θεωρώντας ότι έτσι θα μπορέσει τελικώς να ισχυροποιηθεί.

* Στη δεξιά στήλη ”Σχετικά links” μπορεί κανείς να βρει χρήσιμα ερωτήματα και απαντήσεις για τον αντίκτυπο του SARS στον τομέα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v