Μ.Ι. Μαΐλλης: Χρονιά ευκαιρίας το 2003

Στις επιπτώσεις της ύφεσης, στα σχέδια του για την αντιμετώπιση της απαξιωτικής ισοπέδωσης που προκαλεί σήμερα η Σοφοκλέους, αλλά και στις προοπτικές που διαγράφονται για την εταιρία του μέσα από τους δικούς του στρατηγικούς σχεδιασμούς, αναφέρεται σε συνέντευξή του στο ”Μέτοχο” ο πρόεδρος της Μαΐλλης, Μ.Ι. Μαΐλλης.

Μ.Ι. Μαΐλλης: Χρονιά ευκαιρίας το 2003
Συνέντευξη του προέδρου της Μαΐλλης, Μ.Ι. Μαΐλλη*

Πριν από περίπου οκτώ χρόνια μια σχεδόν άγνωστη στην ευρεία αγορά εταιρία, με εξίσου άγνωστο προϊόν (τσέρκια, που για τους μη μυημένους στην ορολογία είναι οι μεταλλικές ταινίες περίδεσης), προχωρούσε δειλά δειλά προς τη Μέκκα του ελληνικού καπιταλισμού, τη Σοφοκλέους.

Έκτοτε η μικρή εταιρία, αντλώντας κατά καιρούς μεγάλα κεφάλαια τα οποία και διοχέτευσε σε φιλόδοξα για την εποχή επεκτατικά σχέδια, πέτυχε τη μεγέθυνσή της και την κατάληψη της δεύτερης θέσης σε ευρωπαϊκό επίπεδο στον χώρο του αντικειμένου της, που δεν περιορίζεται πλέον σε μεταλλικά τσέρκια, αλλά εκτείνεται και σε πλαστικά, όπως και σε παραγωγή των μηχανών που τα χρησιμοποιούν.

Mε παραγωγικές μονάδες διάσπαρτες σε όλη την Ευρώπη και πάνω από 40 θυγατρικές η M. I. Mαΐλλης πέτυχε το κρυφό όνειρο του Έλληνα επιχειρηματία: να είναι μια διεθνής εταιρία που τα έσοδά της από την ελληνική αγορά να περιορίζονται περίπου στο 7% του συνόλου.

Zητήσαμε από τον ιδρυτή και πρόεδρό της, κ. Mιχάλη Mαΐλλη, να μας εξηγήσει τις επιπτώσεις της ύφεσης στην εταιρία του, τις αντιδράσεις του στην απαξιωτική ισοπέδωση που προκαλεί σήμερα η Σοφοκλέους, αλλά και τις προοπτικές που διαγράφονται γι’ αυτήν μέσα από τους δικούς του στρατηγικούς σχεδιασμούς.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης στην εφημερίδα ΜΕΤΟΧΟΣ:

H οικονομική ύφεση που διερχόμεθα πλήττει κυρίως τον βιομηχανικό χώρο κι εσείς, όντας παραγωγός προϊόντων που απευθύνονται σε βιομηχανίες, θα έχετε ήδη αισθανθεί τις επιπτώσεις. Ποιες είναι και τι μέτρα έχετε πάρει σε περίπτωση παράτασης της αρνητικής συγκυρίας για να τις ελαχιστοποιήσετε;

Όπως γνωρίζετε, από το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’90 η εταιρία μας (σήμερα όμιλος) πραγματοποίησε μια θεαματική αναπτυξιακή πορεία. Ο κύκλος εργασιών από τα 4 δισ. (τότε) έχει ξεπεράσει σημαντικά τα 100 δισ. Από ένα μοναδικό προϊόν, το μεταλλικό τσέρκι, τότε, σήμερα διαθέτει μια ολοκληρωμένη γκάμα προϊόντων που καλύπτουν τη δευτερογενή συσκευασία.

Αποτελείται από μηχανές συσκευασίας, μεταλλικά και πλαστικά τσέρκια, φιλμ συσκευασίας, αυτοκόλλητες ταινίες κ.λ.π. Οι μηχανές αποτελούν σήμερα το 40% της συνολικής μας δραστηριότητας και είναι πια ο μεγαλύτερος τομέας και με τεχνολογίες αιχμής. Η εξωστρέφεια του ομίλου είναι ολοκληρωτική. Στην Ελλάδα πραγματοποιούμε ένα 3% του τζίρου μας και ένα 30% της συνολικής βιομηχανικής παραγωγής μας.

Τέλος, ο όμιλος έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στον κλάδο του στην Ευρώπη και αναπτύσσεται ταχέως στη Βόρεια Αμερική. Στο πελατολόγιό του συμπεριλαμβάνονται τα μεγαλύτερα ονόματα, όπως P&G, Wallmart, Coca-Cola, Arcelor Group κ.λπ.

Στην ερώτησή σας, λοιπόν, αν αισθανόμαστε τη διεθνή οικονομική ύφεση, η απάντηση είναι, ναι. Πρέπει να δεχθούμε ότι ο κλάδος μας επηρεάζεται από τους οικονομικούς κύκλους και η συγκυρία των τελευταίων δύο ετών, όπως είναι φυσικό, έχει γίνει ιδιαίτερα αισθητή.

Η πίεση που προκύπτει από τη διεθνή οικονομική συγκυρία έχει δημιουργήσει ανακλαστικά και την ανάγκη προσαρμογών τέτοιων, που να μπορέσουμε να συγκρατήσουμε την κερδοφορία μας και -γιατί όχι- να διατηρήσουμε και κάποια ανάπτυξη. Τα μέτρα για την ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων σε περίπτωση παράτασης της κρίσης είναι:

* Αξιοποίηση του concept που ολοκληρώθηκε το 2001.

* Περαιτέρω ορθολογικοποίηση του ομίλου και μείωση κόστους.

* Αξιοποίηση δυνατής παρουσίας σε αναπτυσσόμενες περιοχές (Ανατολική Ευρώπη).

* Επέκταση σε νέες αγορές (Βόρεια Αμερική).

H επεκτατική πολιτική σας την τελευταία τριετία έχει μεν μεγεθύνει την εταιρία μεγαλώνοντας το μερίδιό της στη διεθνή ”πίτα”, αλλά ταυτόχρονα διέρχεστε μια περίοδο fine tuning, κατά την οποία, είτε μεταφέρονται παραγωγικές δραστηριότητες αλλού με γνώμονα τη μεγιστοποίηση του οφέλους, είτε συρρικνώνονται μονάδες σε μια προσπάθεια προσαρμογής των αναγκών σας στα νέα δεδομένα. Tι έχετε να μας πείτε για το μέχρι τώρα έργο της στρατηγικής επέκτασής σας;

Ειδικά τον χρόνο που πέρασε, το 2002, η εταιρία επένδυσε σε μέγιστο βαθμό σ’ αυτές τις προσαρμογές.

* Πραγματοποίησε πολλαπλές συγχωνεύσεις στις εταιρίες στο εξωτερικό. Ήδη συγχωνεύτηκαν 9 εταιρίες από τις συνολικά 38.

* Μεταφέρθηκε παραγωγικό δυναμικό, π.χ. από την Αγγλία σε Πολωνία, Ιταλία, Ελλάδα.

* Έγιναν μειώσεις σε επίπεδο προσωπικού της τάξεως του 7,5% επί του συνόλου. Εδώ συμπεριλαμβάνονται και διευθυντικά στελέχη.

Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι η διοικητική δομή του ομίλου είναι πιο λιτή και αποτελεσματική. Αποτελείται από πεπειραμένα διεθνή στελέχη, που τα παρακινεί το όραμα του ομίλου.

Οι εταιρίες πλέον μπορούν να διαχειριστούν όλο το μεγάλο portfolio των προϊόντων του ομίλου, εφαρμόζοντας συνολική και ομοιογενή πολιτική marketing.

Και τέλος, και πολύ βασικό, μειώνουμε σημαντικά το κόστος παραγωγής και διαχείρισης, κάτι που θα φανεί ακόμη πιο έντονα τους επόμενους μήνες.

Μια δεύτερη ενέργεια ήταν να επενδύσουμε σημαντικά σε R&D (Έρευνα και Ανάπτυξη) δημιουργώντας μέσα στο 2002 πολλά νέα προϊόντα, κυρίως μηχανές, με ανταγωνιστικά και τεχνολογικά πλεονεκτήματα. Τα νέα αυτά προϊόντα υποκαθιστούν τις μειωμένες πωλήσεις λόγω της ύφεσης.

Αντιλαμβάνεστε ότι όλη αυτή η διαδικασία και αναγκαία είναι και ενδυναμώνει συνεχώς τον όμιλο. Με την αποκατάσταση των ρυθμών ανάπτυξης διεθνώς, πιστεύουμε ότι τα αποτελέσματα θα είναι θεαματικά.

Πώς είναι η ρευστότητα σ’ αυτές τις δύσκολες μέρες, κατανοώντας ότι το ποσοστό εσόδων σας από την εγχώρια αγορά είναι πλέον μηδαμινό, και πού στοχεύετε για να τη βελτιώσετε;

Η εταιρία ούτε είχε ούτε έχει προβλήματα ρευστότητας, δεδομένου ότι παράγει σημαντικό cash flow. Σημειώστε ότι έχει ακόμη αχρησιμοποίητο το ποσό των περίπου 100 εκατ. ευρώ από εγκεκριμένο κοινοπρακτικό δάνειο, προκειμένου να χρηματοδοτήσει περαιτέρω ανάπτυξη.

Ποια είναι η πορεία της εταιρίας σήμερα και χωρίς να θέλουμε να σας προκαταλάβουμε, στη σημερινή οικονομική συγκυρία πώς βλέπετε να πορεύεστε στο μεσοπρόθεσμο μέλλον;

Νομίζω ότι πριν σας αναπτύξαμε τον τρόπο προσαρμογής μας στα νέα δεδομένα. Αυτή τη δύσκολη περίοδο πραγματοποιούμε growth της τάξεως του 15% συγκρατώντας την κερδοφορία μας. Όλη η επένδυση προσαρμογής θα δείξει άμεσα αποτελέσματα και πιστεύουμε ότι ακόμα και αν η διεθνής συγκυρία δεν επανέλθει στα παλιά επίπεδα, τα οικονομικά στοιχεία της εταιρίας θα βελτιώνονται.

Θα ήταν άστοχη ερώτηση σε κάποιον άλλο επιχειρηματία, αλλά γνωρίζοντας τον τρόπο ”δράσης” και φιλοσοφίας σας, θα ήταν αφελές να μην τη θέσουμε: Τώρα που οι επιχειρηματίες βρίσκονται σε δεινή θέση από πλευράς εργασιών και προοπτικών, εσείς ετοιμάζεστε να κάνετε κινήσεις ενάντια στο ρεύμα ακολουθώντας την παλαιά σας ”πεπατημένη” των εξαγορών (σε διεθνές επίπεδο, μιλάμε) και πάντα με το σκεπτικό ότι ήδη έχετε κατορθώσει να κερδίσετε μια εξόχως ζηλευτή θέση στον ευρωπαϊκό χώρο του αντικειμένου σας;

Το 2002 η πολιτική μας ήταν αμυντική, όμως τώρα πιστεύουμε ότι ίσως το 2003 είναι χρονιά ευκαιρίας για επιθετικές κινήσεις. Με αυτό το πνεύμα θα αντιμετωπίσουμε τις όποιες ευκαιρίες, δεδομένου ότι έχουμε απόλυτη ευχέρεια χρηματοδότησής τους.

Ως παραγωγική μονάδα που δίνει έμφαση στον αυτοματισμό και στη μεγιστοποίηση των συνεργειών σε μια διαρκή προσπάθεια βελτίωσης της λειτουργικής κερδοφορίας σας, έχετε αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο να μεταφέρετε μεγάλο κομμάτι της παραγωγής σας σε άλλες χώρες και, αν ναι, πού;

Ήδη έχω σημειώσει ότι με βάση ορθολογικά και κοστολογικά κριτήρια μεταφέρουμε παραγωγές. Αυτό είναι κάτι που θα συνεχιστεί και που θα το αντιμετωπίσουμε κατά περίπτωση.

Δεν πρέπει να ’στε ευχαριστημένος με την πορεία της μετοχής σας, όπως άλλωστε πολλοί άλλοι εκ των εισηγμένων. Eίχατε μια θεαματική πορεία από το 1994 που πρωτομπήκατε στο χρηματιστήριο, η οποία πάντα επιβεβαιωνόταν από την αντίστοιχη θεαματική πορεία των μεγεθών σας. Προτίθεστε να κάνετε κάτι για να ”διορθώσετε” αυτή την ”παραφωνία” ή απλώς, όσο και να σας στεναχωρεί, θα καθίσετε να βλέπετε την απαξίωση της μετοχής σας;

Είναι το μεγάλο πρόβλημα, ένα πρόβλημα που μας επηρεάζει και ψυχολογικά. Πιστεύουμε ότι αυτό που προσπαθούμε, να φτιάξουμε την εταιρεία πιο δυνατή, πιο καλή, πιο μεγάλη, είναι η ενδεδειγμένη αντίδραση, και δεν είναι δυνατόν να διαρκέσει επ’ άπειρον η συνεχής ισοπεδωτική απαξίωση.

Πιστεύετε ότι η Σοφοκλέους έχει περάσει σε μια φάση απαξίωσης και ισοπέδωσης και ότι ενδεχομένως να μην έχετε όφελος από τη συνέχιση της παρουσίας σας εδώ; Σε ένα άλλο, μεγαλύτερο και ωριμότερο χρηματιστήριο θα είχε ίσως καλύτερη αντιμετώπιση η Mαϊλλης;

Εγώ διατηρώ την αισιοδοξία μου και πιστεύω ότι όπως ξεπεράστηκε η υπερβολή της ευφορίας του ’99, έτσι θα ξεπεραστεί και η φάση της απαξίωσης. Βέβαια, εάν η διάρκεια είναι μεγάλη, θα αναζητηθούν εναλλακτικοί τρόποι άντλησης κεφαλαίων προκειμένου να ανταποκριθούμε στις αναπτυξιακές προκλήσεις μελλοντικά.

* Η συνέντευξη αναδημοσιεύεται από το φύλλο του ”Μετόχου” που κυκλοφόρησε στις 21 Φεβρουαρίου 2003

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v