Βερναρδάκης: Δεν μπορεί να εκβιάζεται η Ευρώπη από ακραίο τμήμα δανειστών

Η κυβέρνηση έχει μαζί της την πλειοψηφία των εταίρων, δηλώνει στη συνέντευξή του στο Euro2day.gr. Πόρισμα με ποινικές ευθύνες σε στελέχη κομμάτων-τραπεζών για τα δάνεια. Το δημόσιο είναι σε κατάσταση υποστελέχωσης, κυρίως σε κοινωνικές υποδομές.

Βερναρδάκης: Δεν μπορεί να εκβιάζεται η Ευρώπη από ακραίο τμήμα δανειστών

Λίγες ώρες πριν παραδοθεί το πόρισμα της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής για τα τραπεζικά δάνεια κομμάτων-ΜΜΕ, ο υπουργός Επικρατείας Χριστόφορος Βερναρδάκης μιλά για πολιτικές και ποινικές ευθύνες σε στελέχη κομμάτων και τραπεζών. Αναφέρεται στις προσλήψεις λόγω υποστελέχωσης του Δημοσίου και δείχνει αισιόδοξος για το κλείσιμο της αξιολόγησης.

Σήμερα δίνεται το πόρισμα της Εξεταστικής για τα τραπεζικά δάνεια των κομμάτων και των ΜΜΕ. «Ανθρακες ο θησαυρός», όπως υποστηρίζει η αντιπολίτευση; Ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων δεν διαπιστώθηκαν από πλευράς πλειοψηφίας;

Προφανώς αποδίδονται, εκτός από πολιτικές, και ποινικές ευθύνες σε στελέχη κομμάτων. Και ποινικές ευθύνες σε τραπεζικά στελέχη, επίσης. Προσέξτε τον κύκλο του χρήματος: Τα κόμματα διορίζουν διοικήσεις τραπεζών και οι διοικήσεις δανειοδοτούν τα κόμματα κατά παράβαση κάθε έννοιας νομιμότητας. Χρειάζεται μεγάλο θράσος εκ μέρους της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για να χαρακτηρίζουν «άνθρακες» το μεγαλύτερο ίσως πολιτικο-οικονομικό σκάνδαλο χρηματοδότησης των κομμάτων στη μεταπολίτευση. Ολες όμως οι αναφορές για ποινικές ευθύνες -τόσο για τα πολιτικά στελέχη όσο και για τραπεζικά- πρέπει να είναι απολύτως στοιχειοθετημένες, και αυτό ακριβώς κάνει το πόρισμα. Επισημαίνω, τέλος, ένα θέμα που δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο: τη σκανδαλώδη ρύθμιση δανείων του «Κήρυκα Χανίων» το 2016, χρονιά κατά την οποία ο μεγαλομέτοχος της εταιρείας Κ. Μητσοτάκης είναι ήδη πρόεδρος της ΝΔ. Υπόθεση που χρειάζεται πολλές εξηγήσεις από πλευράς ΝΔ.

Πριν από λίγες ημέρες είπατε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε προσλήψεις χιλιάδων εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Πόσων δηλαδή;

Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε ένα προγραμματισμό για τη στελέχωση της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, από την οποία έχουν μετά το 2010 αποχωρήσει δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικοί. Ο προγραμματισμός γίνεται σε βάθος χρόνου και αφορά στην περίοδο 2017-2021. Όλα θα ανακοινωθούν σε λίγες ημέρες από τον υπουργό Κ. Γαβρόγλου. Αυτό που μπορώ εγώ να επισημάνω είναι ότι η εκπαίδευση θα είναι μέσα στις τρεις βασικές προτεραιότητες τη χρονιά αυτή για την κυβέρνηση.

Δεδομένου ότι εκκρεμούν οι προσλήψεις στην Υγεία, ένα επιπλέον ερώτημα είναι εάν ο συνολικός αριθμός υπερβαίνει την αναλογία 1:5 προσλήψεων-απολύσεων στο Δημόσιο.

Μα ήδη για το 2017 η αναλογία προσλήψεων/αποχωρήσεων είναι 1:4, για το 2018 1:3, για το 2019 1:2 κ.ο.κ. Είναι μια βασική επιτυχία της κυβέρνησης στο μέτωπο των διαπραγματεύσεων, όπως βασική επιτυχία είναι η εξαίρεση των γιατρών από τον κανόνα προσλήψεων. Ο προγραμματισμός μας είναι απολύτως ασφαλής και υλοποιείται κανονικά, πάντα προφανώς μέσα στο πλαίσιο των δημοσιονομικών μας περιορισμών. 

Κύριε υπουργέ, η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι «βάλατε μπρος» τη μηχανή των μαζικών προσλήψεων, επειδή ετοιμάζεστε για εκλογές και ότι θα ακυρώσει τις παράνομες προσλήψεις μετά. Τι απαντάτε;

Δυστυχώς η αντιπολίτευση αποδεικνύει καθημερινά μια απόλυτη άγνοια κανόνων, δεδομένων, νομοθεσίας κ.ο.κ. Μιλάει για «μαζικές προσλήψεις», ενώ δεν κάνει καν τον κόπο να ανοίξει το apografi.gov.gr, δηλαδή το Μητρώο Ανθρώπινου Δυναμικού Ελληνικού Δημοσίου, και να έχει on line πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα προσλήψεων/αποχωρήσεων. Προκαλεί μεγάλη εντύπωση ο πρωτοφανής βαθμός άγνοιας. Βεβαίως, άθελά της, αποκαλύπτει το πραγματικό της πρόγραμμα, αυτό των απολύσεων στο δημόσιο που εφάρμοσε στην περίοδο από το 2012 και μετά. 

Δεν πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η διαδικασία κινητικότητας (στο Δημόσιο) και μετά να ορίσετε τον αριθμό των αναγκαίων προσλήψεων; 

Προφανώς η κινητικότητα και τα οργανογράμματα παρέχουν μια ασφαλή εικόνα των αναγκών του δημοσίου, τόσο σε ποιοτικό όσο και σε ποσοτικό επίπεδο. Δεδομένου όμως ότι κατά την περίοδο 2010 αποχώρησαν από το δημόσιο περίπου 400.000 άτομα και δεδομένου ότι ακόμα και το 2016 ο αριθμός μειώθηκε λόγω του κανόνα προσλήψεων/αποχωρήσεων, είναι βέβαιον ότι το δημόσιο είναι σε κατάσταση τεράστιας υποστελέχωσης, κυρίως στις κοινωνικές του υποδομές και στους ελεγκτικούς μηχανισμούς.  

Το χρονοδιάγραμμα που θέτει η κυβέρνηση για ολοκλήρωση της β' αξιολόγησης είναι μέχρι τον Μάρτιο, προκειμένου να μη χαθεί το περιθώριο ένταξης της χώρας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης. Αν δεν ευοδωθεί η προσπάθεια, τι θα κάνετε χωρίς αφήγημα; Εκλογές ή συνέχιση της σφικτής δημοσιονομικής πολιτικής χωρίς ορατή διέξοδο;

Δεν πρόκειται για ζήτημα αφηγήματος. Αν η δεύτερη αξιολόγηση δεν κλείσει, τη στιγμή που επί της ουσίας υπάρχει συμφωνία κατά το 95% των θεμάτων, όπως δηλώνει ο ίδιος ο Πιερ Μοσκοβισί (στη Real της Κυριακής), τότε το πρόβλημα είναι της ίδιας της Ευρώπης και των θεσμών της. Γιατί δεν μπορεί να εκβιάζεται ολόκληρη η Ευρώπη από τον δογματισμό μιας ακραίας μερίδας δανειστών, η οποία μάλιστα παραβιάζει την ίδια τη συμφωνία που έχει υπογράψει. Τέτοια εξέλιξη δεν είναι δυνατόν να γίνει δεκτή από καμία χώρα. Εμείς από την πλευρά μας προχωράμε στον οδικό χάρτη που έχουμε χαράξει και ο οποίος λέει ότι οι εκλογές θα γίνουν το 2019, μετά τη λήξη του προγράμματος και μετά τη δρομολόγηση στη χώρα μιας ανάπτυξης δίκαιης κοινωνικά.  

Τι σας κάνει να αισιοδοξείτε ότι θα κλείσει (εντός χρονικών ορίων) η διαπραγμάτευση; Απλώς οι προσδοκίες από τον εκλογικό κύκλο που ανοίγει σε ευρωπαϊκές χώρες; Πέραν της γεωπολιτικής παραμέτρου, η κυβέρνηση με ποια όπλα θα δώσει την ύστατη μάχη;

Η κυβέρνηση έχει όλα τα όπλα με το μέρος της, για τον λόγο αυτόν έχει και την πλειοψηφία των εταίρων με το μέρος της. Η Ελλάδα έχει τηρήσει τη συμφωνία που υπέγραψε, έχει ήδη δει τα πρώτα καλά αποτελέσματα στην οικονομία της, έχει δει την ανεργία να μειώνεται, τα δημόσια έσοδα να αυξάνονται και τόσα άλλα. Και μέσα σε όλα αυτά, έχει διαχειριστεί εκ μέρους όλης της Ευρώπης το προσφυγικό και έχει συμβάλει στη σταθερότητα της περιοχής, όντας ένας παράγοντας ισορροπίας και δημοκρατίας. Τα όπλα μας είναι το δίκιο μας, το έργο μας και η πολιτική μας αποτελεσματικότητα.

Ο κυοφορούμενος «μηχανισμός αυξημένων εγγυήσεων» που θα προτείνει η κυβέρνηση στους δανειστές για μετά το 2018, τι θα περιλαμβάνει; Είστε βέβαιοι ότι θα ψηφισθεί από τους 153 βουλευτές της πλειοψηφίας;

Το σίγουρο είναι ότι δεν θα προτείνουμε νέα μέτρα. Είμαστε επίσης σίγουροι για την αποδοτικότητα του ισχύοντος προγράμματος. Είμαστε, τέλος, σίγουροι για τη σταθερότητα της πλειοψηφίας.

Υπάρχει «ναι» ή «όχι» στην ερώτηση: θέλετε να μείνει το ΔΝΤ στο ελληνικό πρόγραμμα; Αν ναι, με χρηματοδότηση ή σε ρόλο τεχνικού συμβούλου;

Το ερώτημα νομίζω ότι έχει αποδέκτη το ίδιο το ΔΝΤ. Θέλει ή όχι να παραμείνει; Και με ποιους όρους; Θα μάθει να συμπεριφέρεται ως αντισυμβαλλόμενος, ή θα «παίζει» παιχνίδια άλλων εξυπηρετώντας τις σκοπιμότητες και τους δογματισμούς τους; Η απάντηση από μεριάς μας είναι σαφής: εάν δεν εγκαταλείψει τους μαξιμαλισμούς του στις απαιτήσεις που βάζει, οι οποίες τις περισσότερες φορές είναι ατεκμηρίωτες και εμμονικές, τότε θα ήταν καλύτερα για όλους να φύγει.

Ο Β. Σόιμπλε «έδειξε τα δόντια του»: ελληνικό πρόγραμμα χωρίς ΔΝΤ δεν υπάρχει, το τρέχον τερματίζεται και ξεκινούν νέες διαπραγματεύσεις με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς για νέο. Πέραν των άλλων, το ορόσημο του Μαρτίου για ένταξη στην ποσοτική χαλάρωση χάνεται. Εκβιασμός για να δεχτείτε τους όρους του ΔΝΤ; Πώς θα κινηθείτε;

Και ποιος βεβαιώνει ότι οι όροι του ΔΝΤ γίνονται δεκτοί από την Ευρωπαϊκή Ένωση; Μήπως η διελκυστίνδα μεταξύ Σόιμπλε και ΔΝΤ εξυπηρετεί περισσότερο την «εσωτερική πολιτική αγορά» της Γερμανίας; Γιατί, για παράδειγμα, θα έπρεπε να υπάρξει ένα «νέο» πρόγραμμα με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς, τη στιγμή που αυτοί υποστηρίζουν το σημερινό πρόγραμμα βλέποντας ότι αποδίδει και είναι θετικοί στο κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης; Και γιατί αυτό το «νέο» πρόγραμμα θεωρεί ο Σόιμπλε ότι θα ήταν περισσότερο «σκληρό», δεδομένου ότι το ευρωπαϊκό κεκτημένο έχει αναγνωρισθεί εμπράκτως από τους θεσμούς μέχρι σήμερα; Οι αντιφάσεις είναι μεγάλες και βρίσκονται στην πλευρά του Γερμανού ΥΠΟΙΚ.

Ανακοινώθηκε και επισήμως η δεύτερη Σύνοδος των χωρών του Νότου στη Λισαβόνα, στις 28 του μήνα. Τι περιμένετε από αυτήν; Ποιο είναι το ζητούμενο τώρα;

Περιμένουμε ισχυροποίηση του μετώπου αυτού, καθώς και ενίσχυση των πολιτικών αλληλεγγύης μεταξύ των χωρών του Νότου. Σε μεγάλο βαθμό, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι ποιοτικώς παρεμφερή και επομένως δημιουργούν αντικειμενική βάση σύγκλισης.

Η δημοσκοπική εικόνα του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ σας ανησυχεί; Θεωρείτε ότι παγιώθηκαν οι αλλαγές στο εκλογικό σώμα;

Γενικώς οι δημοσκοπικές εικόνες «βλέπουν» πια περίπου το 10% του εκλογικού σώματος. Επομένως ό,τι και να θεωρήσει κανείς βάσει των δημοσκοπήσεων ενέχει μεγάλους κινδύνους διάψευσης. Το εκλογικό σώμα έχει πλέον τεράστιους βαθμούς ρευστότητας και μόνο παγιωμένες δεν μπορούν να θεωρηθούν οι συμπεριφορές του. Πάντως, αν ο ΣΥΡΙΖΑ καταφέρει με τις πολιτικές του να επικοινωνήσει με το μεγάλο κομμάτι των χαμηλών κοινωνικών τάξεων που πιέζονται οικονομικά και κοινωνικά, τότε το αποτέλεσμα των επόμενων εκλογών θα εκπλήξει. Γι’αυτό χρειάζεται, πρώτον, χρόνος και, δεύτερον, συστηματικότητα από πλευράς κυβέρνησης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v