Επεισόδιο στο σίριαλ “Παραιτηθείτε” χαρακτηρίζει η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη τη στάση της ΝΔ στον διαγωνισμό για τις τηλεοπτικές άδειες και την κατηγορεί ότι αντέδρασε «σαν να έφυγαν από την τσέπη της τα εξήντα εκατομμύρια των υπερθεματιστών». Μιλά για τους τρεις άξονες της διαπραγμάτευσης στα εργασιακά, εμφανίζεται βέβαιη ότι θα έχουμε συμφωνία για το χρέος μέχρι το τέλος του έτους και προτάσσει ως μείζονα στόχο για την κυβέρνηση «να ξαναλειτουργήσει ο παραγωγικός τομέας».
Η «έκπτωση» του Ι. Β. Καλογρίτσα γεννά ερωτηματικά για τη μέχρι τώρα διαδικασία, δεδομένου ότι η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης ανακοίνωσε στις 11 Σεπτεμβρίου ότι ο διαγωνισμός ολοκληρώθηκε καθώς «εξετάστηκε από την αρμόδια επιτροπή η προέλευση και ο τρόπος απόκτησης των οικονομικών μέσων που θα διατεθούν”. Ηταν πλημμελής ο έλεγχος, δηλαδή;
Η μέχρι τώρα πορεία της αδειοδότησης για τις τηλεοπτικές συχνότητες αποδεικνύει ότι τηρείται κατά γράμμα ο νόμος και οι διαδικασίες που απορρέουν από αυτόν. Σε κάθε κομβικό σημείο της πορείας, οι υποψήφιοι έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν όλα τα ένδικα μέσα. Η αυστηρότητα των προδιαγραφών του διαγωνισμού, ο έλεγχος και η τήρηση των κανόνων, δεν έχουν προηγούμενο για τα δεδομένα της ελληνικής πολιτικής πραγματικότητας. Κάντε μία σύγκριση με τον διαγωνισμό-οπερέτα του παρόχου του ψηφιακού σήματος, τον οποίο κέρδισε η DIGEA με συνοπτικές διαδικασίες και μετά το «μαύρο» που έριξε η τότε κυβέρνηση στον μοναδικό ανταγωνιστή της.
Σε αυτή τη φάση του διαγωνισμού, υπήρξε η υποχρέωση να ελεγχθεί η ύπαρξη των χρημάτων και των περιουσιακών στοιχείων. Πράγμα που έγινε. Την αναλυτική διερεύνηση του «πόθεν έσχες» έχει τη δυνατότητα να κάνει μόνο η αρμόδια επιτροπή της Βουλής. Και θα πρέπει να σημειώσω ότι αυτή η στοχοποίηση των απλών πολιτών, επιστημόνων και τεχνοκρατών της Επιτροπής Διαγωνισμού είναι απαράδεκτη και φτάνει στα όρια της τρομοκράτησης. Ο κ. Καλογρίτσας επικαλείται τους δικούς του λόγους για τη μη έγκαιρη καταβολή του αντίτιμου. Αυτοί όμως δεν αφορούν στην Πολιτεία, η οποία είχε την υποχρέωση εκ του νόμου να τον θέσει εκτός διαδικασίας, εφόσον ήταν εκπρόθεσμος. Και αυτό ακριβώς κάναμε.
Τελικά, αυτό που παρακολουθήσαμε τις προηγούμενες εβδομάδες ήταν άλλο ένα επεισόδιο στο σίριαλ «Παραιτηθείτε». Αυτή τη φορά, με αφορμή την αδειοδότηση των τηλεοπτικών καναλιών, όπου η Νέα Δημοκρατία έπαιξε τα ρέστα της και για να αποτύχει ο διαγωνισμός και για να μη βάλουν το χέρι στην τσέπη οι καναλάρχες. Είναι κατανοητό ότι οι ιδιώτες θα υπερασπιστούν τα συμφέροντά τους με κάθε διαθέσιμο μέσο. Αυτό που δεν καταλαβαίνω είναι ποιου τα συμφέροντα υπερασπίζεται η Νέα Δημοκρατία με τόσο ζήλο και τόσο πάθος.
Η κυβέρνηση υπέστη «πολιτική ζημιά» από την τροπή που πήρε η υπόθεση; Δηλαδή, πιστεύετε ότι στην κοινή γνώμη «πέρασε» η αίσθηση ότι το σύστημα διαπλοκής πολέμησε έναν νεοεισερχόμενο επίδοξο καναλάρχη και τον διαγωνισμό, με τελικό στόχο την πτώση της κυβέρνησης;
Έχει περάσει προ πολλού η εποχή που η κοινή γνώμη διαμορφωνόταν αποκλειστικά μέσα από την τηλεόραση. Ακούστηκαν αδιανόητες υπερβολές από κάποια -μονοθεματικά πλέον και αποκλειστικά περί αδειών- δελτία ειδήσεων. Πραγματικά θλιβερή ωστόσο ήταν η εικόνα της αντιπολίτευσης. Ειδικά στο θέμα των αδειών, η Νέα Δημοκρατία αποδεικνύεται -επιτρέψτε μου το νεολογισμό- καναλαρχότερη του καναλάρχη. Ακόμη και μετά την προσέλευση των υπερθεματιστών για την πληρωμή της πρώτης δόσης, η αξιωματική αντιπολίτευση συνεχίζει το ίδιο τροπάρι περί ακυρότητας της διαδικασίας. Θα έλεγε κανείς ότι κάνει σαν να έφυγαν από την τσέπη της τα εξήντα εκατομμύρια που μπήκαν στα δημόσια ταμεία.
Δεν κέρδισε έδαφος, εκτιμάτε, το επιχείρημα της αντιπολίτευσης ότι μέσα από την αδειοδότηση των τηλεοπτικών συχνοτήτων προσπαθήσατε να στήσετε «τη δική σας διαπλοκή» και δεν τα καταφέρατε;
Τα ευφάνταστα σενάρια της ομάδας του κ. Μητσοτάκη γκρεμίζονται το ένα μετά το άλλο. Στην αρχή μας κατηγορούσαν ότι στήσαμε τον διαγωνισμό για να αποκλειστεί ο κ. Αλαφούζος. Τελικά ο Όμιλος ΣΚΑΪ ήταν ο πρώτος που πήρε άδεια. Μετά είπαν ότι ο διαγωνισμός είναι παρωδία και γι’ αυτό άκυρος. Μέχρι που ο ένας μετά τον άλλον οι ίδιοι οι συμμετέχοντες προσήλθαν και πλήρωσαν κανονικά την πρώτη δόση του ποσού για τις άδειες. Όλον αυτόν τον καιρό μάς κατηγορούσαν ότι στήνουμε τη «νέα διαπλοκή» και ότι προορίζουμε τον κ. Καλογρίτσα σε ρόλο «καναλάρχη του ΣΥΡΙΖΑ». Μετά και την τήρηση των αυστηρών κανόνων της αδειοδότησης, βάσει των οποίων ο κ. Καλογρίτσας βρέθηκε εκτός, τους έμεινε μόνο η δημόσια ομολογία τους, ότι υπήρξε πράγματι «παλιά διαπλοκή» και η ΝΔ τη νοσταλγεί. Αυτό όμως λέγαμε ήδη από τις εκλογές του Ιανουαρίου του 2015. Ότι βάζουμε τέλος στο παλιό και στο σάπιο.
Δεν τα καταλαβαίνει ο κόσμος αυτά; Περιμένει να τα ακούσει από δελτία ειδήσεων που ασχολούνται αποκλειστικά με τον εαυτό τους; Ή από τον κ. Μητσοτάκη, που ούτε λίγο ούτε πολύ μας λέει ότι θα επιστρέψει στους καναλάρχες τα δεκάδες εκατομμύρια που μπήκαν ήδη στο κράτος; Δεν υποτιμάμε ούτε την κρίση, ούτε τη νοημοσύνη των Ελλήνων πολιτών. Το ίδιο θα συνιστούσα στον πρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας, ο οποίος έχει ξεπεράσει πλέον και τα όρια της γραφικότητας.
Είχατε πει από τον περσινό Σεπτέμβριο ότι το δανειακό πρόγραμμα που υπογράψατε ήταν εμπροσθοβαρές και άρα οι πολίτες ήξεραν ότι «τα δύσκολα» θα έρχονταν όλα μαζί εντός του τρέχοντος έτους. Τώρα όμως τα βιώνουν. Αρκεί η υπενθύμιση της περσινής προειδοποίησης, ή πρέπει να βρείτε τρόπους ελάφρυνσης των βαρών; Από πού αντλείτε αισιοδοξία ότι θα αλλάξει το κλίμα υπέρ σας;
Γνωρίζουμε πολύ καλά τις δυσκολίες και πόσο ο κόσμος είχε κουραστεί από ένα πενταετές πρόγραμμα προσαρμογής. Ήδη από τη διαπραγμάτευση του καλοκαιριού του 2015 δώσαμε τον αγώνα να μειωθεί όσο το δυνατόν περισσότερο η επιβάρυνση των Ελλήνων πολιτών. Θυμίζω ότι με βάση όσα είχαν ήδη δεσμευτεί οι προκάτοχοί μας, η προσαρμογή θα απαιτούσε 20 δισ. ευρώ παραπάνω.
Επιπλέον, εμείς καταμερίζουμε τα βάρη δικαιότερα. Τα χαμηλομεσαία εισοδήματα είδαν ακόμη και επιμέρους ελαφρύνσεις. Ενώ παράλληλα πήραμε μία σειρά μέτρων για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης. Ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ έκανε μία πλήρη καταμέτρηση των έργων και των παρεμβάσεων που έχουμε κάνει ως σήμερα και δεν χρειάζεται να τα επαναλάβω.
Το ζητούμενο, από την αρχή, ήταν να σταθεροποιηθεί άμεσα η ελληνική οικονομία και να περάσουμε όσο το δυνατόν γρηγορότερα στην ανάκαμψη. Το περασμένο διάστημα προχωρήσαμε με τον σχεδιασμό της παραγωγικής ανασυγκρότησης και ήδη οι αναπτυξιακές μας πολιτικές έχουν αρχίσει να ξεδιπλώνονται. Η επιδίωξή μας πλέον είναι να ξαναλειτουργήσει ο παραγωγικός τομέας και να μειωθεί η ανεργία. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα. Η αποκλιμάκωσή της που συνεχίζεται σταθερά, έστω και με χαμηλούς ρυθμούς αρχικά, αποτελεί ένα πρώτο σημάδι αισιοδοξίας για το μέλλον.
Πρέπει, τέλος, να τονιστεί ότι κάθε επόμενη αξιολόγηση είναι ευκολότερη της προηγούμενης. Άρα δεν θα παρατηρούνται πλέον ούτε ζητήματα κωλυσιεργίας στη χρηματοδότηση. Κάντε μάλιστα μία σύγκριση μεταξύ της δεύτερης, που διανύουμε τώρα, με την πρώτη αξιολόγηση. Τα δύσκολα έχουν περάσει. Η χώρα επιστρέφει στη σταθερότητα.
Η ώρα του «λογαριασμού» για τα εργασιακά έρχεται. Θα πετύχετε την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων; Μιλάτε για βέλτιστες ευρωπαϊκές τακτικές αλλά στη Γαλλία οι συλλογικές συμβάσεις αντικαταστάθηκαν από τις επιχειρησιακές. Τι είναι «βέλτιστο» τελικά;
Η επί πέντε χρόνια εφαρμογή θανάσιμων για την οικονομία νεοφιλελεύθερων συνταγών, είχε ως αποτέλεσμα την ραγδαία απώλεια εργασιακών δικαιωμάτων. Η οπισθοχώρηση ήταν τόσο μεγάλη, ώστε να βρεθούμε πολύ πίσω από το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Η κυβέρνηση ρίχνει όλο της το βάρος στην επαναφορά των ουσιαστικών συλλογικών διαπραγματεύσεων και την αναστροφή των πολιτικών γενικευμένης απορρύθμισης των εργασιακών σχέσεων. Αφετηρία της συζήτησης με τους θεσμούς είναι οι βασικές αρχές του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Μοντέλου, όπου οι συλλογικές διαπραγματεύσεις έχουν προεξάρχοντα ρόλο.
Βρισκόμαστε σε πολύ καλό δρόμο, καθώς η έκθεση της Επιτροπής Ανεξάρτητων Ειδικών που παραδόθηκε χθες, ενισχύει τη θέση μας και στους τρεις άξονες της διαπραγμάτευσης. Δηλαδή τα ζητήματα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, του συνδικαλιστικού νόμου και των ομαδικών απολύσεων. Το πόρισμα μάλιστα έρχεται μετά και από τη συμφωνία με όλους τους κοινωνικούς φορείς. Αλλά και η ευρωπαϊκή πτέρυγα των θεσμών υιοθετεί παρόμοιες θέσεις με την Ελλάδα. Η μόνη που δεν αντιλαμβάνεται την εθνική διάσταση του ζητήματος και βρίσκεται ουσιαστικά απέναντι στα εργασιακά είναι η Νέα Δημοκρατία. Άλλωστε, ουδέποτε απολογήθηκε για την ταφόπλακα που έβαλε στα εργασιακά δικαιώματα κατά τη συγκυβέρνησή της με το ΠΑΣΟΚ.
Από τον περσινό Ιούλιο μέχρι σήμερα η κυβέρνηση προχωρά σε επώδυνους συμβιβασμούς. Ποιο είναι το όριο;
Ένας υπήρξε ο μεγάλος συμβιβασμός που έπρεπε να κάνουμε. Εκείνος της συμφωνίας του Ιουλίου του 2015. Εκείνη τη συμφωνία καταθέσαμε στους πολίτες ένα μήνα αργότερα, για να μας εμπιστευτούν ότι θα την κάνουμε γρήγορα παρελθόν. Εκείνη τη συμφωνία υλοποιούμε και απαιτούμε να τηρούν όλα τα μέρη.
Ο πρωθυπουργός έχει τονίσει ότι το deadline της διαπραγμάτευσης για το χρέος είναι στο τέλος του έτους. Το Βερολίνο φαίνεται να επιμένει στη θέση «μετά τις γερμανικές εκλογές», η οποία θα τινάξει στον αέρα τον οδικό χάρτη που παρουσίασε ο πρωθυπουργός στη ΔΕΘ. Πώς θα κινηθείτε για να αποτρέψετε μία τέτοια εξέλιξη;
Όπως ανέφερα στο προηγούμενο ερώτημα, δεν ζητάμε τίποτε περισσότερο και τίποτε λιγότερο από την τήρηση των όρων των συμφωνιών. Η προθεσμία για τη συνολική ρύθμιση του χρέους δεν είναι εξαγγελία του πρωθυπουργού. Αποτελεί μέρος των συμφωνηθέντων με τους θεσμούς, από τον περασμένο Μάιο, και θα γίνει μέχρι το τέλος του 2016. Το επανεπιβεβαίωσε χθες και ο Γάλλος επίτροπος Πιερ Μοσκοβισί.
Ο κυβερνητικός σας εταίρος πήρε θέση στο πλευρό της Εκκλησίας, στην κόντρα της με τον υπουργό Παιδείας. Τελικά, πόσο σταθερή είναι η συνεργασία με τους ΑΝΕΛ;
Με τους Ανεξάρτητους Έλληνες μας χωρίζουν αρκετά. Συμφωνούμε και σε πολλά. Εκείνο όμως που μας ενώνει είναι το μείζον. Δηλαδή η προγραμματική μας συμφωνία για τη γρήγορη έξοδο από την κρίση και την επιστροφή στην ανάπτυξη, με την κοινωνία όρθια και με συνοχή.