Γ. Ακκάς: Αλλάζει το κλίμα στην κλωστοϋφαντουργία

Σαφείς ενδείξεις για αλλαγή του δυσμενούς κλίματος που ταλάνιζε τα τελευταία χρόνια την κλωστοϋφαντουργία καταγράφονται από την αρχή του έτους, καθώς μεγάλες ευρωπαϊκές αλυσίδες καταστημάτων επανέρχονται στην ελληνική αγορά. Μιλάει ο Γιάννης Ακκάς, διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικής Υφαντουργίας.

Γ. Ακκάς: Αλλάζει το κλίμα στην κλωστοϋφαντουργία
Συνέντευξη στην Αθηνά Καλαϊτζόγλου

Σαφείς ενδείξεις για αλλαγή του δυσμενούς κλίματος που ταλάνιζε τα τελευταία χρόνια την κλωστοϋφαντουργία καταγράφονται από την αρχή του έτους.

Η εξέλιξη αυτή αποδίδεται στο γεγονός ότι μεγάλες ευρωπαϊκές αλυσίδες καταστημάτων, μεταξύ των οποίων η Zara και η H&M, μετά την αρνητική εμπειρία που είχαν από τη συνεργασία τους με χώρες χαμηλού κόστους στην Ασία, επανέρχονται στην ελληνική αγορά, δείχνοντας εμπιστοσύνη στην ποιότητα, στην εξειδίκευση, αλλά και στην άμεση ανταπόκριση των ελληνικών επιχειρήσεων.

Για τα θέματα αυτά συζητήσαμε με τον κ. Γιάννη Ακκά, διευθύνοντα σύμβουλο της Ελληνικής Υφαντουργίας, ενός ομίλου που φέτος προσδοκά την αναστροφή της ύφεσης που σημειώθηκε το 2006 στα οικονομικά του μεγέθη.

Ύστερα από μία δύσκολη χρονιά, όπως εξελίχθηκε το 2006 για τον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας, τι εικόνα υπάρχει για φέτος;

Πράγματι, το 2006 ήταν μία ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά για την κλωστοϋφαντουργία, μετά τις γνωστές ανακατατάξεις στην παγκόσμια αγορά.

Παρ’ όλα αυτά, με συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία υπάρχει μεταστροφή του κλίματος, η οποία άρχισε από πέρυσι στη βιομηχανία ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας της χώρας μας. Αυτό οφείλεται κυρίως στην πορεία των εξαγωγών μας σε ενδύματα και σε κλωστοϋφαντουργικά προϊόντα.

Ιδιαίτερα στο πρώτο πεντάμηνο του 2007 παρατηρείται αυξημένη δραστηριότητα στις περισσότερες εξαγωγικές επιχειρήσεις ένδυσης, η οποία συμπαρασύρει και τις επιχειρήσεις της ευρύτερης αλυσίδας (πλεκτήρια, βαφεία κ.λπ.). Παρόμοιας έντασης δραστηριότητα είχε να παρατηρηθεί στη χώρα μας εδώ και πολλά χρόνια.

Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία για την εξαγωγική δραστηριότητα του κλάδου;

Η αλλαγή του κλίματος άρχισε να γίνεται ορατή από το 2006, και κυρίως στο β΄ εξάμηνο. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πλεκτικής - Ετοίμου Ενδύματος Ελλάδος (ΣΕΠΕΕ), οι εξαγωγές συνολικά σημείωσαν κάμψη μόνο κατά 3,7%, ενώ η κάμψη των εξαγωγών στην κλωστοϋφαντουργία περιορίστηκε σε ποσοστό 2%.

Η αξία των εξαγωγών της ένδυσης, που αποτελεί τον περισσότερο εξαγωγικό κλάδο, σημείωσε κάμψη την προηγούμενη χρονιά γύρω στο 10%, ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο από το 2005, χωρίς να υπολογιστούν οι απευθείας εξαγωγές που πραγματοποιούνται από τις βαλκανικές χώρες στις οποίες δραστηριοποιούνται οι περισσότερες από τις βορειοελλαδικές επιχειρήσεις.

Ο κλάδος εξακολουθεί να συμπεριλαμβάνεται μεταξύ των τριών πρώτων εξαγωγικών κλάδων την τελευταία 20ετία και συμμετέχει με ποσοστό 28% στις εξαγωγές βιομηχανικών προϊόντων της χώρας μας.

Υπάρχουν λόγοι που συνηγορούν στην αλλαγή του κλίματος στην κλωστοϋφαντουργία;

Τα μέχρι στιγμής στοιχεία για το πρώτο τετράμηνο του 2007 είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, με αποτέλεσμα να παρατηρείται μια μεταστροφή του αρνητικού κλίματος που επικρατούσε επί σειρά ετών στον κλάδο. Οι εξαγωγές σημειώνουν αυξητική τάση, ενώ παράλληλα παρουσιάζεται άνοδος των πωλήσεων και στην εγχώρια αγορά.

Επιπλέον, οι επιχειρήσεις της ευρύτερης αλυσίδας (πλεκτήρια, βαφεία κ.λπ.) παρουσιάζουν πλήρη δραστηριότητα, αξιοποιώντας το 100% της παραγωγικής τους δυναμικότητας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μεγάλες ευρωπαϊκές αλυσίδες καταστημάτων αποκόμισαν αρνητική εμπειρία στη συνεργασία τους με ασιατικές χώρες χαμηλού κόστους, τόσο στην ποιότητα όσο και στη συνέπεια των παραδόσεων.

Ως αποτέλεσμα αυτού, επανήλθαν εν μέρει στην ελληνική αγορά, όπου οι επιχειρήσεις παραγωγής ετοίμων ενδυμάτων προσφέρουν άριστη ποιότητα, εξειδίκευση στην παραγωγή και κυρίως άμεση ανταπόκριση στις παραγγελίες.

Άρα να αναμένουμε καλύτερες επιδόσεις των επιχειρήσεων του κλάδου φέτος;

Τα παραπάνω γεγονότα είχαν ως αποτέλεσμα να βελτιωθεί η ψυχολογία των επιχειρηματιών του κλάδου, οι οποίοι όμως παραμένουν επιφυλακτικοί περιμένοντας να δουν την πορεία μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Οι ποσοστώσεις που είχαν επιβληθεί το 2005 από την Ε.Ε. προκειμένου να ανακοπούν οι εισαγωγές από την Κίνα λήγουν φέτος. Έχετε πληροφόρηση για την τύχη αυτής της συμφωνίας;

Οι προσπάθειες που καταβάλλονται από τη χώρα μας καθώς και από άλλες μεσογειακές χώρες της Ε.Ε., για παράταση και στο 2008 της διετούς συμφωνίας που είχε υπογραφεί στα πλαίσια του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου σχετικά με τον περιορισμό των εισαγωγών ορισμένων κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων από την Κίνα, δεν φαίνεται να έχουν αποτέλεσμα.

Αιτία είναι το γεγονός ότι υπάρχει αντίθετη θέση από τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. που έχουν διαφορετικά συμφέροντα από την Κίνα.

Με τα νέα δεδομένα στον κλάδο διαμορφώνεται αλλαγή κλίματος και για τον όμιλο της Ελληνικής Υφαντουργίας, που είδε τα μεγέθη του να συμπιέζονται πέρυσι;

Το 2006 αποδείχτηκε δύσκολη χρονιά για τον όμιλο. Παρατηρήθηκε μια παροδική ύφεση στην παγκόσμια αγορά του denim, απόρροια της κυκλικότητας που παρουσιάζει το προϊόν.

Σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία για τη διεθνή αγορά του denim, μεγάλες εταιρείες του κλάδου που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη και στην Ασία είχαν ανάλογη ή και μεγαλύτερη πτώση, γεγονός που αποδεικνύει το μέγεθος της παγκόσμιας περιοδικής ύφεσης.

Παράλληλα, η αποδοτικότητα του 2006 επηρεάστηκε από την αύξηση του κόστους παραγωγής που οφείλεται και σε εξωγενείς παράγοντες, όπως η αύξηση του κόστους ενέργειας και χημικών.

Τα στοιχεία για το πρώτο πεντάμηνο του 2007 δείχνουν μια σαφή ανάκαμψη στη ζήτηση του προϊόντος. Ήδη στο διάστημα αυτό οι πωλήσεις του υφάσματος denim αυξήθηκαν σημαντικά έναντι του αντίστοιχου πενταμήνου του 2006. Ελπίζω ότι η βελτιωμένη ζήτησή του θα συνεχιστεί και στο μέλλον.

Σε ποιους άξονες εστιάζετε φέτος τη στρατηγική περαιτέρω ανάπτυξής σας; Σχεδιάζετε πιθανόν το άνοιγμα νέων αγορών;

Στόχος της εταιρείας είναι τόσο η διεύρυνση του πελατολογίου της στην παγκόσμια αγορά ενδυμάτων jeans, με δεδομένο ότι η αναγνωρισιμότητα του ονόματός της έχει ενισχυθεί περαιτέρω με την παρουσία της σε διεθνείς εκθέσεις, όσο και το άνοιγμα νέων αγορών.

Ένας από τους στόχους του ομίλου, όπως έχει διατυπωθεί, είναι η προώθηση διεθνών συνεργασιών. Υπάρχει κάτι συγκεκριμένο και ανακοινώσιμο αυτή τη στιγμή;

Όσον αφορά στην ενδεχόμενη προώθηση διεθνών συνεργασιών, η διοίκηση της εταιρείας έχει πραγματοποιήσει ορισμένες επαφές, χωρίς μέχρι στιγμής συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Είναι γεγονός ότι υπάρχει ενδιαφέρον συνεργασίας από άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου εκτός Ευρώπης, η εταιρεία όμως διατηρεί μια επιφυλακτική και προσεκτική στάση, δεδομένου ότι είναι οικονομικά υγιής και έχει πολύ ισχυρό brand name στον κλάδο της.

Η ΚΙΝΗΣΗ ΣΤΟ ΒΙΟΝΤΙΖΕΛ

Η Ελληνική Υφαντουργία προχώρησε σε μια ενδιαφέρουσα σύμπραξη στο εσωτερικό.

Η διοίκηση της εταιρείας πιστεύει ότι επειδή υπάρχει ιδιαίτερη εξάρτησή της από τον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας, παρά το γεγονός ότι παράγει ένα πολύ εξειδικευμένο προϊόν, θα ήταν σκόπιμο να διευρύνει τις δραστηριότητές της και σε άλλους τομείς.

Στο πλαίσιο αυτό συμμετέχει από κοινού με τις εταιρείες Ελληνικά Πετρέλαια, Sovel του ομίλου Βιοχάλκο και Πρίμα Συμμετοχές, στο μετοχικό κεφάλαιο της ΒΙΟΝΤΗΖΕΛ Α.Ε.

Η μονάδα, δυναμικότητας 100.000 τόνων βιοντίζελ τον χρόνο και προϋπολογισμού 20 εκατ. ευρώ, θα αποτελείται από διυλιστήριο φυτικών ελαίων, από μονάδες απόσταξης γλυκερίνης και διεστεροποίησης (βιοντίζελ) και από βοηθητικές εγκαταστάσεις, όπως ατμογεννήτριες, βιολογική επεξεργασία κ.λπ.

Η βιομηχανία αυτή προβλέπεται να λειτουργήσει στα τέλη του 2008. Το σπορελαιουργείο της Ελληνικής Υφαντουργίας αναμένεται να προμηθεύει τη νέα εταιρεία με βαμβακέλαιο ως πρώτη ύλη για την παραγωγή του βιοντίζελ.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 482 της εφημερίδας ”ΜΕΤΟΧΟΣ & ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ”, 15-19/6/2007.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v