Υψηλό μερίδιο αγοράς σε νέες κατηγορίες προϊόντων, πρωτιά στην κατηγορία των tablets και οικονομικές επιδόσεις πάνω από το μέσο όρο της αγοράς είναι τα επιτεύγματα της Πλαίσιο για το 2014. Ο κ. Κωνσταντίνος Γεράρδος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, εξηγεί στη συνέντευξή του πώς λειτουργεί το «οικοσύστημα» Πλαίσιο και ποια είναι τα πλεονεκτήματά του που το καθιστούν ανθεκτικό στην κρίση και στον ανταγωνισμό. Αναφέρεται στα μελλοντικά σχέδια που περιλαμβάνουν την επέκταση σε νέες κατηγορίες προϊόντων αλλά και στο εξωτερικό, ενώ αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαγορών εάν βρεθεί η ευκαιρία.
Παρά τη θετική ωστόσο πορεία της αλυσίδας σε μερίδια και επιδόσεις, ο κ. Γεράρδος δηλώνει συντηρητικός για το μέλλον, διαβάζοντας τα πρώτα μηνύματα του 2015, όπου η σταθερότητα των πωλήσεων του 2014 χάθηκε μέσα στην πολιτική και οικονομική αβεβαιότητα των τελευταίων μηνών. Ο όμιλος εξηγεί ωστόσο πως διαθέτει την ευελιξία και τους διαθέσιμους πόρους να κινηθεί επιθετικά εφόσον η κατάσταση ομαλοποιηθεί.
Πώς εξελίχθηκαν το 2014 τα μεγέθη αλλά και τα μερίδια της εταιρείας;
Παρουσιάσαμε αύξηση της κερδοφορίας 13% στα 16,1 εκατ. ευρώ, η οποία προήλθε από αύξηση του κύκλου εργασιών μας κατά 5,2%. Την ίδια ώρα οι ανταγωνιστές μας έχουν μία σχετικά καλή επίδοση όσον αφορά τον τζίρο, ωστόσο έχουν απώλειες στο μέρος που αφορά την κερδοφορία. Σε μας το κέρδος προστατεύεται από το γεγονός ότι προωθούμε τα δικά μας private label προϊόντα, με εξέχον σήμα το TurboX. Ως προς τα μερίδια, το 2014 κατακτήσαμε την πρώτη θέση στην εγχώρια αγορά tablet -ξεπερνώντας φίρμες όπως η Apple ή η Samsung- και τριπλασιάσαμε τις πωλήσεις κινητών αλλά και τηλεοράσεων, κατακτώντας μάλιστα την 4η θέση στην εν λόγω κατηγορία.
Μία σχετικά νέα κατηγορία για τον όμιλο είναι επίσης τα σχολικά είδη με τη δική μας φίρμα goomby, που πέτυχε επίσης διπλασιασμό πωλήσεων το 2014 σε σύγκριση με το 2013. Σε ό,τι αφορά άλλα οικονομικά μεγέθη, τα ταμειακά διαθέσιμα διαμορφώθηκαν στα 45,1 εκατ. ευρώ, ενώ τα δάνεια έχουν μειωθεί πλέον στα 10 εκατ. ευρώ.
Αυξημένα εμφανίζονται στο τέλος της χρονιάς τα αποθέματα -καθώς προβήκαμε σε επένδυση αγοράς εμπορευμάτων δεδομένης της σταθερότητας που εμφάνιζαν οι πωλήσεις- αλλά και οι απαιτήσεις, ακολουθώντας την αύξηση του τζίρου.
Από αυτήν τη βάση πώς εκτιμάτε ότι θα εξελιχθεί το 2015;
Η αγορά από το Δεκέμβριο και μετά έχει σκαμπανεβάσματα, παρατηρούμε πτώση όταν υπάρχουν ανακοινώσεις σε πολιτικό επίπεδο και σίγουρα δεν βλέπουμε τον σταθερό ρυθμό που ακολουθούσαν οι πωλήσεις πέρυσι. Συνολικά, ως Πλαίσιο, θα μπορούσαμε να πούμε ότι είμαστε στα ίδια επίπεδα σε σχέση με πέρυσι, ωστόσο η κατάσταση είναι ρευστή και δεν μπορούμε να κάνουμε προβλέψεις για εφέτος. Από την πλευρά μας, επιχειρούμε να αναπτύξουμε όσο το δυνατόν όλες τις κατηγορίες προϊόντων, αλλά και τα κανάλια πώλησης προκειμένου να διατηρήσουμε θετικό πρόσημο πωλήσεων.
Αυτή η αβεβαιότητα οδηγεί σε αλλαγή σχεδίων;
Προφανώς χαμηλώνουμε τον πήχη σε επίπεδο επενδύσεων, συνεχίζοντας ωστόσο τη βελτίωση υποδομών με προγράμματα ERB και CRM. Ωστόσο, παρότι αποφασίζουμε να κινηθούμε συντηρητικά, είμαστε ευέλικτοι και εφόσον η κατάσταση ομαλοποιηθεί και απαιτήσει τη δαπάνη κεφαλαίων να προχωρήσουμε.
Σε ένα περιβάλλον αστάθειας, όπως το περιγράφετε, και με δεδομένη την ύπαρξη ισχυρού ανταγωνισμού σε επίπεδο προμηθευτών αλλά και λιανικών αλυσίδων, ποια κρίνετε ως ανταγωνιστικά πλεονεκτήματά σας;
Τα πλεονεκτήματά μας, στις παρούσες συνθήκες, είναι ότι είμαστε μαζεμένοι ως προς τα έξοδα και το δίκτυο των καταστημάτων, έχουμε επίσης υψηλή ταμειακή ρευστότητα, ενώ σημαντικό ατού για τον όμιλο είναι τα private labels, τα οποία αναπτύσσουμε ήδη από το 1986, και προσφέρουν εμπορική διείσδυση αλλά και καλά περιθώρια κέρδους. Καταφέραμε να μετατρέψουμε το TurboX σε brand label με υψηλή αναγνωρισιμότητα, που συνοδεύεται και από αξιοπιστία.
Από πού όμως εκτιμάται ότι θα προκύψει η μελλοντική ανάπτυξη;
Προφανώς από τη βελτίωση της θέσης μας σε κατηγορίες όπως τα consumer electronics (τηλεοράσεις, κινητά κτλ), στην εισαγωγή νέων προϊοντικών κατηγοριών, όπως τα έπιπλα γραφείου ή στον τομέα της τεχνολογίας, τα wearables, όπως τα smart watches, μια μικρή σε τζίρο κατηγορία αλλά σημαντική για το χαρτοφυλάκιό μας, καθώς λειτουργεί συμπληρωματικά. Τώρα μεσοπρόθεσμα, υπάρχει ο στόχος του εξωτερικού, όπου είναι η μόνη διέξοδος από μια ώριμη αγορά.
Προς την κατεύθυνση αυτή ωστόσο, αν και διαθέτετε θέση στη Βουλγαρία με ένα σημείο, δεν έχετε προχωρήσει.
Στη Βουλγαρία είμαστε από το 2005, σταθεροί και σήμερα λειτουργούμε κερδοφόρα σε αντίθεση με ανταγωνιστές μας που έκλεισαν. Ο σχεδιασμός είναι να ενοποιήσουμε της υποδομές της Βουλγαρίας με την Ελλάδα ώστε να μη δημιουργούμε επιπλέον κόστη αλλά και να μεταφέρουμε το μοντέλο που γνωρίζουμε και αποδίδει ήδη. Αν αυτό το μοντέλο πετύχει, θα επιχειρήσουμε ένα μεγαλύτερο άνοιγμα διεθνώς. Υπάρχει λοιπόν πλάνο, αλλά όχι αυστηρό χρονοδιάγραμμα για την επέκταση στο εξωτερικό.
Οι υπάρχουσες δομές μπορούν να υποστηρίξουν μια νέα τέτοια κίνηση;
Η επένδυση των 30 εκατ. ευρώ στη Μαγούλα έχει δυνατότητες να μας υποστηρίξει σε ό,τι αφορά τόσο το logistics όσο και τον τομέα της συναρμολόγησης. Σήμερα συναρμολογούμε 65.000 desktops και laptops το χρόνο. Αλλά υπάρχει δυναμικότητα για τη συναρμολόγηση 300.000 τεμαχίων, οπότε αν η ζήτηση ανέβει λόγω επεκτάσεων έχουμε τη δυνατότητα να το εξυπηρετήσουμε χωρίς νέα επένδυση.
Προετοιμάζετε επιστροφή κεφαλαίου προς τους μετόχους, αλλά εξακολουθείτε να διαθέτετε υψηλά ταμειακά διαθέσιμα. Πώς σκοπεύετε να διαχειριστείτε τη ρευστότητά σας;
Θα επιστρέψουμε περίπου 11 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα κεφάλαια αποτελούν ένα «μαξιλάρι» για την εταιρεία αλλά και μια «κάβα» όπου μπορούμε να προσφύγουμε, στην περίπτωση που διακρίνουμε κάποια ευκαιρία. Μέσα στην κρίση πάντοτε προκύπτουν ευκαιρίες, κι εμείς έχουμε τη δυνατότητα να ανταποκριθούμε.
Πώς αντιμετωπίζετε την είσοδο νέων επενδυτών στη μετοχή της εταιρείας;
Έχουμε τη διάθεση να αυξήσουμε το free float, αλλά όχι με θεαματικές κινήσεις και για αυτό δίνουμε μικρά κομμάτια, αυξάνοντας μάλιστα το 2014 το ποσοστό παρουσίας των επενδυτών στο μετοχολόγιό μας. Δεν μας ενδιαφέρει ωστόσο να παραχωρήσουμε μερίδιο χωρίς συνακόλουθη αύξηση της ζήτησης. Πιστεύουμε στην εταιρεία και εκτιμάμε ότι σήμερα είναι πολύ φθηνή.