Οι δύο πρόσφατες συμφωνίες στον τομέα των αγροχημικών προϊόντων σε συνδυασμό με την ολοένα και μεγαλύτερη διεθνοποίηση των εργασιών του Ομίλου είναι οι δύο βασικοί πυλώνες, πάνω στους οποίους βασίζεται ο στόχος της διοίκησης για αύξηση των πωλήσεων μέσα στο 2015.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Ελτον Χημικά κ. Νέστορα Παπαθανασίου, η εγχώρια αγορά δεν προβλέπεται να ανακάμψει σημαντικά κάτω από τις τρέχουσες συνθήκες και γενικότερα δεν αναμένεται ουσιαστική ανάπτυξη στην ελληνική οικονομία αν δεν προσελκυσθούν σημαντικές επενδύσεις από το εξωτερικό.
Μάλιστα δεν είναι τυχαίο ότι ενώ προβλέπει άνοδο πωλήσεων του Ομίλου κατά τα επόμενα χρόνια, πιστεύει παράλληλα πως το μερίδιο των εργασιών εξωτερικού που πέρυσι διαμορφώθηκε στο 30%, θα συνεχίσει να διευρύνεται.
Τέλος, ο κ. Παπαθανασίου, κάθε άλλο παρά κρύβει το ενδιαφέρον επέκτασης της εισηγμένης εταιρείας στην τεράστια τουρκική αγορά, συμπληρώνοντας πως θα εξέταζε με θετική προδιάθεση το ενδεχόμενο κάποιας μελλοντικής εξαγοράς στη γειτονική χώρα.
ΕΡ: Κύριε Παπαθανασίου, μπορείτε να προχωρήσετε σε μια περιληπτική ανασκόπηση σχετικά με το πώς εξελίχτηκε το 2014 για τον Όμιλο Ελτον Χημικά; Από τα στοιχεία του εννεαμήνου είχαμε δει μια επίδοση λίγο κάτω από τα αντίστοιχα επίπεδα του 2013.
ΑΠ: Η συνολική εικόνα του 2014 ήταν κάπως βελτιωμένη σε σύγκριση με αυτή του εννεαμήνου. Το αποτέλεσμα αυτό κρίνεται ως ικανοποιητικό με βάση την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, αλλά όχι ικανοποιητικό σε σύγκριση με τους αρχικούς στόχους που είχαμε θέσει.
Στα στοιχεία του εννεαμήνου είχε φανεί μια υστέρηση στις εγχώριες επιδόσεις και αντίθετα μια βελτίωση στην πορεία του εξωτερικού. Πώς ερμηνεύεται αυτό;
Η εγχώρια δραστηριότητα ήταν μειωμένη εξ' αιτίας της συρρίκνωσης του συνόλου της αγοράς, σε αντίθεση με τις άλλες χώρες στις οποίες δραστηριοποιούμαστε, οι οποίες αναπτύσσονται ταχύτερα από την Ελλάδα. Αυτός είναι ο λόγος που προβλέπουμε ότι στο μέλλον, ο συνολικός μας κύκλος εργασιών θα αυξάνεται, με τις θυγατρικές όμως του εξωτερικού να αποκτούν σταδιακά ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι το 2014 οι πωλήσεις μας στο εξωτερικό αποτέλεσαν περίπου το 30% του συνολικού μας κύκλου εργασιών.
Σε ότι αφορά την εγχώρια αγορά, αντιμετωπίσατε προβλήματα επισφαλειών;
Όχι. Αφ' ενός γιατί έχουμε ασφαλισμένες τις πωλήσεις μας και αφ' ετέρου γιατί ελέγχουμε γενικότερα τους πελάτες μας, ακολουθώντας τη δική μας πιστωτική πολιτική.
Να πω όμως και το άλλο. Σε δύο εταιρείες-πελάτες μας που είχαμε «ξεφύγει» σε ότι αφορά τις πιστώσεις, συμβάλαμε στο να διατηρήσουν τη βιωσιμότητά τους και έτσι να διασφαλίσουμε και εμείς τις απαιτήσεις μας από αυτές. Η ουσία είναι πως η Ελτον έκανε τη δουλειά που κανονικά θα έπρεπε να κάνουν οι τράπεζες.
Γιατί η Ελτον προχώρησε σε μια τέτοια πολιτική; Ακούστε. Η επιχειρηματική δραστηριότητα είναι επώνυμη και θα πρέπει καθένας να παρακολουθεί αν ο άλλος πασχίζει για να σώσει την εταιρεία του, ή αντίθετα είναι άτομο που δεν αξίζει να βοηθηθεί. Η ουσία για μας είναι ότι εξασφαλίσαμε τα χρήματά μας, ικανοποιώντας παράλληλα και τους πελάτες μας.
Μπορεί να ανακάμψει η εγχώρια αγορά, ή πιστεύετε πως θα ακολουθήσει μια μακρά περίοδος στασιμότητας στα πολύ χαμηλά τρέχοντα επίπεδα;
Υπό τις παρούσες συνθήκες, εκτιμώ πως δεν μπορεί να ανακάμψει η αγορά, πέραν ίσως από κάποια οριακή βελτίωση. Για να ανακάμψει η οικονομία χρειάζονται ξένες επενδύσεις και για να γίνει αυτό χρειάζονται κίνητρα. Ούτε παρακάλια, ούτε κούφια λόγια χρειάζονται. Εμείς δυστυχώς στην Ελλάδα, δεν προσφέρουμε κίνητρα ούτε ως κυβέρνηση, αλλά πολλές φορές ούτε ως κοινωνία. Τι θα μπορούσε να κάνει η κοινωνία; Να πει το «καλωσόρισες». Αντ' αυτού, συχνά κάνει το κάθε τι, φτάνοντας έως το και το Συμβούλιο της Επικρατείας μήπως και ακυρωθεί μια επένδυση. Έτσι, δεν είναι τυχαίο που δεν έχουμε ξένες επενδύσεις.
Η σχετική εμπειρία από άλλες χώρες που δραστηριοποιείστε ποια είναι;
Ενδεικτικά θα αναφερθώ στα τελευταία δημοσιεύματα που αφορούν τη Ρουμανία, μια χώρα που ήδη δέχεται πολλές ξένες επενδύσεις. Η ρουμανική κυβέρνηση λοιπόν, αποφάσισε να λάβει τέτοια μέτρα για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας και των επενδύσεων που η Ελλάδα δεν θα τολμούσε καν να διανοηθεί: Δραστικότατες περικοπές στο ΦΠΑ, κατάργηση του ΕΝΦΙΑ, μείωση φόρου εισοδήματος από το 16% στο 14%, κατάργηση του φόρου επί των μερισμάτων και κάμποσα άλλα. Σύμφωνα μάλιστα με την ρουμανική κυβέρνηση, το συνολικό κόστος αυτών των αλλαγών προβλέπεται να καλυφθεί από την αύξηση του ΑΕΠ.
Έτσι, ενώ άλλες βαλκανικές χώρες προσπαθούν με διάφορους τρόπους να προσελκύσουν επενδύσεις, εμείς κάνουμε ότι μπορούμε για να διώξουμε όσες θέλουν να έρθουν.
Προς το τέλος του 2014 ανακοινώσατε μια συνεργασία με την εταιρεία Ύψιλον. Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα πράγματα γι αυτή τη συνεργασία και αν μπορείτε να ποσοτικοποιήσετε τα οφέλη;
Η Ύψιλον είναι μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στο χώρο των αγροχημικών, πουλώντας φυτοπροστατευτικά προϊόντα και σπόρους. Συμφωνήσαμε λοιπόν να στηρίξουμε τα σήματα και τη δραστηριότητά της, χωρίς να αναμιχθούμε στη εταιρεία αυτή καθ' εαυτή. Η μεταβίβαση αυτών των ορισμένων δραστηριοτήτων μέχρι στιγμής υλοποιείται με πολύ σωστό τρόπο. Από τη συμφωνία λοιπόν αυτή, η Ελτον προσδοκά μια αύξηση πωλήσεων γύρω στα πέντε εκατ. ευρώ στην Ελλάδα -καθόλου ευκαταφρόνητο για τις εποχές που ζούμε- και τουλάχιστον άλλα 2,5 εκατ. ευρώ στη Ρουμανία.
Στον τομέα των αγροχημικών όμως είχαμε και μια δεύτερη συνεργασία, αυτή με την πολυεθνική εταιρεία Haifa. H Haifa συγκαταλέγεται στις μεγαλύτερες εταιρείες ειδικών λιπασμάτων και από πέρυσι αποφάσισε να τοποθετήσει στην ελληνική αγορά μια καινούρια κατηγορία λιπασμάτων με την επωνυμία Turbo-K. Συνάψαμε λοιπόν συνεργασία αποκλειστικής διανομής για Ελλάδα και Ρουμανία, προσδοκώντας επιπλέον πωλήσεις 5 εκατ. ευρώ για την Ελλάδα και 1,5 εκατ. ευρώ στη Ρουμανία κατά το πρώτο χρόνο.
Οι δύο λοιπόν αυτές συνεργασίες ενδυναμώνουν σε σημαντικό βαθμό τη δραστηριότητά μας στα αγροχημικά, με αποτέλεσμα να γινόμαστε πλέον ένας ουσιαστικός «παίκτης» στην ελληνική αγορά και παράλληλα να αναβαθμίζουμε το ρόλο μας στη ρουμανική αγορά, η οποία είναι πολύ μεγαλύτερη από την ελληνική.
Γενικότερα, ποιοι είναι στόχοι του Ομίλου για το 2015 σε Ελλάδα και εξωτερικό;
Σε ότι αφορά την εγχώρια αγορά είμαστε συγκρατημένοι, καθώς ελπίζουμε ότι θα έχουμε μια περίπου μεσαία μονοψήφια ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων, πράγμα που θα οφείλεται κυρίως στον αγροχημικό τομέα, ενώ για τα υπόλοιπα Business Units του Ομίλου προβλέπουμε μια σαφώς περιορισμένη βελτίωση. Όλα αυτά βέβαια, βασίζονται σε ένα σενάριο που θέλει την ελληνική οικονομία στάσιμη, ελπίζοντας πως δεν θα δούμε χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με πέρυσι.
Αντίθετα, στο εξωτερικό περιμένουμε μια μεγάλη άνοδο των συνολικών μας πωλήσεων, εκτιμώντας πως το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις θα αυξηθεί από το 30% στο 35%.
Με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο μέρος της ανάπτυξης θα έρθει από το εξωτερικό, μελετάτε επέκταση και σε άλλες χώρες, ή εναλλακτικά την διεύρυνση της προϊοντικής γκάμας σε χώρες που ήδη δραστηριοποιείστε;
Και τα δύο. Ενδεικτικά θα έλεγα πως βλέπουμε με έντονο ενδιαφέρον την επέκτασή μας στην Τουρκία και θα εξετάζαμε το ενδεχόμενο κάποιας εξαγοράς στη γείτονα χώρα, που διαθέτει μια τεράστια αγορά.
Σε ότι αφορά τις άλλες χώρες, επιμένουμε στην αγορά της Ουκρανίας -παρά τις τραγικές εξελίξεις τόσο σε ανθρώπινο, όσο και σε οικονομικό επίπεδο- λειτουργώντας σε επίπεδο συντήρησης, έτσι ώστε όταν αρχίσει να σταθεροποιείται η τοπική οικονομία με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να είμαστε πανέτοιμοι για να καρπωθούμε την ανάπτυξη της αγοράς.
Επίσης, πολύ καλά πηγαίνουμε σε Βουλγαρία και Ρουμανία, ενώ ικανοποιητικά βαδίζουμε και στην αγορά της Σερβίας.
ΥΓ: Η Ελτον Διεθνούς Εμπορίου είναι κατά 95% εμπορική εταιρεία και περίπου 5% παραγωγική. Δραστηριότητά της είναι να προμηθεύει όλο σχεδόν το φάσμα της βιομηχανίας με πρώτες ύλες και γι' αυτό λειτουργεί με βάση το σύστημα των business units (επιχειρηματικών ενοτήτων).
Έτσι διαθέτει ένα business unit που ασχολείται με πρόσθετα και πρώτες ύλες τροφίμων, ένα δεύτερο με πρώτες ύλες για καλλυντικά, φάρμακα και απορρυπαντικά, ένα τρίτο που δραστηριοποιείται στις πρώτες ύλες του quantitative constructions (χρώματα, βερνίκια, οικοδομικά υλικά), ένα τέταρτο με τις πρώτες ύλες επεξεργασίας νερού και μετάλλων και ένα πέμπτο που ασχολείται με τα αγροχημικά.