Η συγχώνευση της ΔΕΘ και της HELEXPO καθώς και το ευρύ πρόγραμμα αναδιοργάνωσης - περιορισμού κόστους ήταν το πρώτο βήμα, κατά τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας Κυριάκο Ποζρικίδη.
Το δεύτερο βήμα είναι η εύρεση στρατηγικού εταίρου από το εξωτερικό με στόχο «να αποκτήσει η ΔΕΘ – HELEXPO διεθνή εμβέλεια, να ανακτήσει το κύρος της στις αγορές του εξωτερικού και να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τον εκθεσιακό και συνεδριακό κλάδο». Τον τελευταίο χρόνο έχει συντελεστεί στην εταιρεία ένα μικρό θαύμα, τονίζει ο κ. Ποζρικίδης.
Η πρόταση στην Πολιτεία για τον στρατηγικό επενδυτή αναμένεται να κατατεθεί εντός του Οκτωβρίου. Παράλληλα έχει ξεκινήσει η επέκταση της επιχείρησης στην εκθεσιακή και συνεδριακή αγορά της Αθήνας, με την αξιοποίηση των εγκαταστάσεων που διαθέτει στο Μαρούσι.
Όσο για τη φετινή διοργάνωση της ΔΕΘ, ο κ. Ποζρικίδης υποστηρίζει πως οι εκθέτες διπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το 2012 κι οι επισκέπτες ξεπέρασαν τις 255.000 (αύξηση 132,3% σε σχέση με το 2012). Ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ - HELEXPO θεωρεί πως «η επιτυχία της 79η ΔΕΘ οφείλεται κυρίως στη στροφή της εταιρείας σε καινούρια, ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες, σε πρωτοποριακά γεγονότα και αφιερώματα που κέντρισαν το ενδιαφέρον και προσέλκυσαν νέο κοινό».
Ακολουθεί το κείμενο της συνέντευξης.
Τα στοιχεία από την επανεκκίνηση της ΔΕΘ-HELEXPO είναι εντυπωσιακά. Ποιοι παράγοντες οδήγησαν σε αυτήν τη μεγάλη αλλαγή μετά τη συγχώνευση των ΔΕΘ και HELEXPO; Ποια είναι τα επόμενα βήματα;
Τα τελευταία δύο χρόνια στη ΔΕΘ-HELEXPO έχει συντελεστεί ένα μικρό θαύμα. Η εταιρεία από τις ζημίες εκατομμυρίων πέρασε σε λειτουργικά κέρδη, εξυγιάνθηκε, έγινε σύγχρονη και λειτουργική και σήμερα αποτελεί σύμβολο μιας Ελλάδας που θέλει και μπορεί να τα καταφέρει. Η μετάλλαξη ενός δημόσιου φορέα, εξαρτημένου από το κράτος, σε μια αποτελεσματική, καινοτόμα εταιρεία που λειτουργεί σύμφωνα με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, κάθε άλλο παρά εύκολη ήταν. Πρόκειται για μια τιτάνια προσπάθεια που ξεκίνησε με τη συγχώνευση των ΔΕΘ και HELEXPO το 2013. Τολμήσαμε να αλλάξουμε δομές και νοοτροπίες του παρελθόντος, υιοθετήσαμε μοντέρνα φιλοσοφία, επενδύσαμε στην καινοτομία και στην εξωστρέφεια.
Τα αποτελέσματα είναι ορατά στον καθένα. Μέσα σε μόλις έναν χρόνο λειτουργίας οι ζημίες της περιορίστηκαν κατά 17.732.525 ευρώ, ενώ από τη μείωση των δαπανών εξοικονομήσαμε 1.100.000 ευρώ. Το 2012 το μέλλον της εταιρείας ήταν αβέβαιο. Σήμερα με τις πωλήσεις της να αυξάνονται διαρκώς, η ΔΕΘ-HELEXPO γίνεται ξανά όχημα ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα. Ο επόμενος μεγάλος στόχος είναι να αποκτήσει διεθνή εμβέλεια, να ανακτήσει το κύρος της στις αγορές του εξωτερικού και να αποτελέσει σημείο αναφοράς για τον εκθεσιακό και συνεδριακό κλάδο, διεθνώς. Δεν φοβόμαστε την ελεύθερη αγορά, ωστόσο είμαστε ρεαλιστές. Για να τα καταφέρουμε, σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον απαιτούνται συνεργασίες με μεγάλους «παίκτες» του χώρου. Για αυτόν τον λόγο αναζητούμε στρατηγικό εταίρο από το εξωτερικό που θα δώσει νέα προοπτική ανάπτυξης για την εταιρεία.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η προσπάθεια αναζήτησης στρατηγικού εταίρου για τη ΔΕΘ; Αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός και πότε; Θεωρείτε πως θα υπάρξει ενδιαφέρον; Πότε αναμένεται και πώς θα ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής του στρατηγικού εταίρου;
Έχουμε εκφράσει σε όλα τα επίπεδα την ανάγκη για εύρεση ενός ή περισσοτέρων στρατηγικών εταίρων. Πιστεύουμε ότι μια τέτοια εξέλιξη όχι μόνο θα είναι θετική, αλλά θα απελευθερώσει πλήρως και τη δυναμική της ΔΕΘ-HELEXPO και θα οδηγήσει στη διεθνοποίησή της. Επεξεργαζόμαστε ήδη σχετική πρόταση προς την Πολιτεία την οποία θα έχουμε καταθέσει μέσα στον Οκτώβριο. Είναι ίσως λίγο νωρίς να μιλήσουμε για το πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής, ωστόσο, αυτό που μπορώ να σας πω με σιγουριά είναι ότι για εμάς αποτελεί βασική προτεραιότητα.
Μέχρι να βρεθεί ο στρατηγικός εταίρος, ποιες είναι οι προτεραιότητες της διοίκησης;
Στην παρούσα φάση θέλουμε να εδραιώσουμε την ηγετική θέση της εταιρείας στην Ελλάδα και να της δώσουμε τον πρωταγωνιστικό ρόλο στα Βαλκάνια. Βρισκόμαστε στο μέσον αυτής της προσπάθειας. Η ΔΕΘ-HELEXPO διευρύνει τις δραστηριότητές της, αυξάνοντας τις πηγές εσόδων της, με διοργανώσεις σύγχρονων, κλαδικών εκθέσεων και πρωτοποριακών θεματικών πάρκων, όπως το «Εργοστάσιο και Μουσείο Σοκολάτας» που σημειώνει εξαιρετική επιτυχία. Παράλληλα, έχει ξεκινήσει η επέκτασή της στην εκθεσιακή και συνεδριακή αγορά της Αθήνας, με την αξιοποίηση των άρτια εξοπλισμένων εγκαταστάσεών μας στο Μαρούσι. Δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην παρουσία μας στην πρωτεύουσα, καθώς μέχρι σήμερα το κεφάλαιο HELEXPO-MAROUSSI παρέμενε ανεκμετάλλευτο. Οι σύγχρονες βάσεις της νέας εταιρείας, αλλά και οι σημαντικές υποδομές και η εμπειρία που διαθέτουμε μας επιτρέπουν να ανεβάζουμε τον πήχη ψηλά, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό.
Πώς εξελίχθηκε η φετινή ΔΕΘ; Θεωρείτε ικανοποιητική τη συμμετοχή εκθετών και κοινού; Για ποιο λόγο πήγε καλύτερα σε σύγκριση με τις προηγούμενες χρονιές;
Η ΔΕΘ από πολιτικό γεγονός εξελίχθηκε σε μια γιορτή για την επιχειρηματικότητα, την τεχνολογία και τον πολιτισμό. Στραφήκαμε στις δυνάμεις του τόπου που παράγουν, που καινοτομούν, σε δυναμικές επιχειρήσεις που έχουν ανάγκη από έναν φορέα εξωστρέφειας όπως η ΔΕΘ-HELEXPO. Η 79η ΔΕΘ θέλησε να εκθέσει εικόνες από το Αύριο της Ελλάδας… Σήμερα. Και το πέτυχε. Οι εκθέτες διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2012, κι ανήλθαν στους 1.000. Επιπλέον, τεράστια σημασία έχει το γεγονός ότι το 35% των εκθετών αποτελούνταν από ιδιωτικές επιχειρήσεις που δεν συμμετείχαν στις προηγούμενες εκθέσεις. Οι επιχειρήσεις εμπιστεύονται ξανά τη ΔΕΘ… επενδύουν σε αυτήν. Οι Έλληνες πιστεύουν στο νέο της ξεκίνημα και το δείχνουν στην πράξη. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι οι επισκέπτες ξεπέρασαν τα 255.000 άτομα.
Πρόκειται για αύξηση 132,3% σε σχέση με το 2012. Η επιτυχία της 79η ΔΕΘ οφείλεται κυρίως στη στροφή της εταιρείας σε καινούρια, ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες, σε πρωτοποριακά γεγονότα και αφιερώματα που κέντρισαν το ενδιαφέρον και προσέλκυσαν νέα κοινά, όπως το MAD NORTH STAGE FESTIVAL και η έκθεση του CERN. Επιπλέον, φέτος στοχεύσαμε στο B2C, δίνοντας μια μοναδική ευκαιρία στις επιχειρήσεις να πωλήσουν απευθείας τα προϊόντα τους στον τελικό καταναλωτή.
Η έκθεση της Θεσσαλονίκης ονομάζεται «Διεθνής», αλλά για πολλά χρόνια η συμμετοχή ξένων εκθετών (και ακόμα περισσότερο επισκεπτών…) είναι περιορισμένη ή υποβαθμισμένη. Πιστεύετε πως μπορεί να αποκτήσει πραγματικά διεθνή χαρακτήρα;
Είναι αλήθεια ότι ο διεθνής της χαρακτήρας ξεθώριασε με την πάροδο των χρόνων. Όμως η έκθεση αποκτά και πάλι διεθνή ακτινοβολία. Φέτος οι επίσημες διεθνείς συμμετοχές έφτασαν τις 18, με 19 κινεζικές εταιρείες να δίνουν δυναμικό «παρών». Αυτό που πριν από μερικά χρόνια φάνταζε όνειρο θερινής νυκτός, σήμερα αποτελεί πραγματικότητα. Η ΔΕΘ μπορεί να γίνει διεθνώς ανταγωνιστική, το έχει αποδείξει στο παρελθόν. Η εταιρεία τολμά κινήσεις που θα φέρουν το μέλλον πιο κοντά, επενδύει στην εξωστρέφεια, εκσυγχρονίζεται διαρκώς, ακούει τις ανάγκες της εποχής και προσαρμόζεται σε αυτές.