Τις θέσεις των υποψηφίων δημάρχων της Αθήνας για τη δυσάρεστη κατάσταση όπου βρίσκονται τα οικονομικά της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα εργαλεία αναζήτησης πρόσθετων πόρων, για το μείζον θέμα διαχείρισης των απορριμμάτων και τα έργα προτεραιότητας που θα δρομολογήσουν στην περίπτωση που εκλεγούν, θα παρουσιάσει από σήμερα το Euro2day.gr
Tέσσερις υποψήφιοι, οι κ. Γ. Καμίνης, Αρ. Σπηλιωτόπουλος, Γ. Σακελλαρίδης και Νικ. Κακλαμάνης κλήθηκαν να απαντήσουν σε κοινές ερωτήσεις που συνδέονται με τη διαχείριση των οικονομικών, την καλύτερη αξιοποίηση των δημοτικών τελών και των άλλων πόρων των ΟΤΑ, αλλά και με την ενίσχυση της διαφάνειας και την αντιμετώπιση των εστιών διαφθοράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στόχος του Euro2day.gr είναι να εμπλουτίσει τη συζήτηση για τα οικονομικά των δήμων σε μια περίοδο όπου οι ΟΤΑ (και ειδικά ο μεγαλύτερος δήμος της χώρας) καλούνται να διαδραματίσουν καίριο ρόλο στη στήριξη όσων έχουν πληγεί από την πολυετή οικονομική κρίση. Ταυτόχρονα η οικονομική στενότητα των τελευταίων ετών έχει δημιουργήσει μεγάλη ουρά από απαραίτητες επενδύσεις προκειμένου να αλλάξει η εικόνα και η λειτουργία της Αθήνας.
Οι τοποθετήσεις των υποψήφιων δημάρχων γύρω από τα οικονομικά του δήμου έχουν ουσιαστικό ενδιαφέρον για την αγορά και τους πολίτες όπως αποδεικνύεται και από την πρώτη συνέντευξη, του κ. Νικήτα Κακλαμάνη. Ο κ. Κακλαμάνης εμφανίζεται μεν υπέρ των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του δήμου, αλλά ταυτόχρονα δεσμεύεται πως η αποκομιδή απορριμμάτων δεν θα χάσει το δημόσιο χαρακτήρα της. Υπόσχεται πάγωμα δημοτικών τελών, με απαλλαγή για τους τρίτεκνους, αλλά ταυτόχρονα θεωρεί πως ο δήμος Αθηναίων μπορεί να έχει έσοδα με την είσπραξη τελών διέλευσης από τα πρώην κρατικά μονοπώλια στα δίκτυα που ιδιωτικοποιούνται.
ΕΡ.: Ποια σημεία του σημερινού μοντέλου χρηματοδότησης των δήμων θεωρείτε πως πρέπει να αλλάξουν; Πώς θα αποκτήσουν οι δήμοι μεγαλύτερη οικονομική αυτοτέλεια με δεδομένη τη δημοσιονομική στενότητα με την οποία θα ζούμε τα επόμενα χρόνια;
ΑΠ.: H χρηματοδότηση των δήμων στηρίζεται στους ΚΑΠ και τη ΣΑΤΑ. Δυστυχώς, η κεντρική κυβέρνηση κάθε φορά που έχει οικονομική στενότητα κάνει περικοπή αυθαίρετα στους ΚΑΠ και τη ΣΑΤΑ. Και δεν είναι μόνο αυτό. Πολλές αρμοδιότητες της κεντρικής κυβέρνησης μεταφέρονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση χωρίς να συνοδεύονται από τους αντίστοιχους πόρους. Πρέπει η Τοπική Αυτοδιοίκηση να αποκτήσει δικούς της πόρους, οι οποίοι δεν θα περνούν από την κεντρική κυβέρνηση. Για παράδειγμα, σήμερα τα ακίνητα επιβαρύνονται με παρά πολλούς φόρους οι οποίοι περιέρχονται στην κεντρική κυβέρνηση. Σε όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες τα ακίνητα επιβαρύνονται με έναν ή δύο φόρους. Συνήθως ο ένας πηγαίνει αποκλειστικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση για να καλύπτει τις λειτουργικές της ανάγκες και έτσι να παρέχονται στους πολίτες οι σωστές υπηρεσίες όπως η καθαριότητα, ο φωτισμός, η συντήρηση των σχολείων καθώς και των εν γένει υποδομών του δήμου. Επομένως, αυτό το οποίο πρέπει να γίνει είναι η Τοπική Αυτοδιοίκηση να αποκτήσει οικονομική αυτοτέλεια και να μην αναγκάζεται να επαιτεί από την κεντρική κυβέρνηση.
Πιστεύετε πως η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, κυρίως μέσω των ΣΔΙΤ, μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική λύση στη χρηματοδότηση κρίσιμων έργων για την Τοπική Αυτοδιοίκηση; Από πού αλλού θα προσπαθήσετε να διεκδικήσετε κεφάλαια στην περίπτωση που αναλάβετε τα ηνία του δημου Αθηναίων;
Το νομικό πλαίσιο που διέπει τις ΣΔΙΤ δυστυχώς δεν είναι ευέλικτο, με αποτέλεσμα αυτό το πολύ καλό εργαλείο να μην έχει αξιοποιηθεί όσο θα μπορούσε. Και βέβαια, αν βελτιωθεί το νομικό πλαίσιο των ΣΔΙΤ αυτές θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα εναλλακτικό εργαλείο χρηματοδότησης έργων ζωτικής σημασίας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Έχουμε ολοκληρωμένο, ρεαλιστικό πρόγραμμα και όχι ευχολόγιο με το οποίο θα επιδιώξουμε την επόμενη 5ετία να μετατρέψουμε την Αθήνα σε παγκόσμια μητρόπολη. Έστω κι αν έχουμε περιορισμένους πόρους κατά 60% αλλά και μειωμένο προσωπικό. Χρήματα μπορούν να βρεθούν από το ΕΣΠΑ 2014-2020 από τη «γραμμή καταπολέμησης της φτώχειας». Πρόκειται για χρήματα που με απόφαση της Ε.Ε. θα δοθούν απευθείας στους δήμους για συγκεκριμένες δράσεις και όχι μέσω της κεντρικής κυβέρνησης. Αλλά και από άλλες πηγές όπως να πληρώνουν τέλη διέλευσης στον δήμο οι πρώην κρατικές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, που έχουν περιέλθει σε χέρια ιδιωτών (ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.ά.) και τα δίκτυά τους διέρχονται από την Αθήνα.
Ειδικά για τον τομέα διαχείρισης των απορριμμάτων, θεωρείτε πως το σημερινό μοντέλο μέσω ΣΔΙΤ θα δώσει λύση στο σημερινό πρόβλημα; Οι εργαζόμενοι στον τομέα καθαριότητας αντιδρούν υποστηρίζοντας πως απειλούνται εκατοντάδες θέσεις εργασίας. Τι απαντάτε όταν σας ρωτούν για το τι θα συμβεί με τις σημερινές θέσεις εργασίας;
Το θέμα διαχείρισης των απορριμμάτων είναι από τα πλέον σημαντικά και εμπεριέχει τρεις συνιστώσες: τον παραγόμενο όγκο απορριμμάτων, την αποκομιδή τους και την τελική τους διάθεση. Στηρίζουμε τις βασικές κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδιασμού, για τη διαλογή στην πηγή, σύστημα συλλογής βιοαποδομήσιμων οργανικών και εντατικοποίηση της ανακύκλωσης, προκειμένου να μειωθεί ο όγκος των απορριμμάτων.
Ο παραγόμενος όγκος απορριμμάτων στον Δήμο Αθηναίων έχει μειωθεί κατά 40% σε σχέση με το 2010, λόγω της οικονομικής κρίσης. Βασικός στόχος μας είναι η σταθερή περαιτέρω μείωση του παραγόμενου όγκου με την εφαρμογή ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης για την ευαισθητοποίηση και ενημέρωση ως προς την ανακύκλωση (π.χ. διαγωνισμοί στα σχολεία της Αθήνας). Παράλληλα επεκτείνουμε και συμπληρώνουμε τις υποδομές και τον εξοπλισμό της ανακύκλωσης με πύκνωση του δικτύου των κάδων ανακύκλωσης στο κέντρο, στις γειτονιές της Αθήνας και στα σχολεία και σε επιλεγμένους χώρους πρασίνου. Θα εφαρμόσουμε επίσης πρόγραμμα για την απόσυρση και ανακύκλωση οχημάτων, την ανακύκλωση ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, τα μαγειρικά έλαια από κατοικίες και καταστήματα, ενώ θα συνεργαστούμε με τους επαγγελματικούς συλλόγους για υλικά συσκευασίας, φιλικά προς το περιβάλλον.
Η αποκομιδή αποτελεί μια βασική συνιστώσα που επηρεάζει τόσο την εικόνα της πόλης, όσο και τη δημόσια υγεία. Στο διάστημα 2007 - 2010 αποκτήθηκαν 282 νέα οχήματα καθαριότητας, παντός τύπου και υπερτριπλασιάστηκε ο στόλος από 113 σε 395, τοποθετήθηκαν 17.500 κάδοι σε όλη την πόλη, 67 βάσεις container και 2 υπόγεια συστήματα διαχείρισης απορριμμάτων στην Κυψέλη και στο Κολωνάκι. Θα συμπληρωθεί και θα επεκταθεί το δίκτυο με υπόγεια συστήματα διαχείρισης απορριμμάτων και παράλληλα θα εφαρμόσουμε ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης και αξιοποιούμε στο έπακρο τη σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή και μηχανολογικό εξοπλισμό της καθαριότητας, διατηρώντας τον δημόσιο χαρακτήρα της. Αυτό σημαίνει ότι θα αξιοποιηθεί όλο το υπάρχον προσωπικό, το οποίο πλέον βρίσκεται σε οριακή κατάσταση όπως μου είπαν σε συνάντηση που είχα μαζί τους τη περασμένη εβδομάδα.
Είναι αναγκαίο ώστε να ολοκληρωθεί το σχέδιό μας, που αφορά την καταγραφή και παρακολούθηση του παραγόμενου όγκου απορριμμάτων στο κέντρο και στις γειτονιές της Αθήνας, τον σχεδιασμό διαδρομών, δρομολογίων και πρόγραμμα αναδιάταξης των κάδων με βάση τη διακύμανση του παραγόμενου όγκου απορριμμάτων. Έτσι ελπίζουμε, ότι με την τηλεματική καταγραφή της κίνησης των οχημάτων καθαριότητας, τα προγράμματα συλλογής ογκωδών αντικειμένων, τα κυλιόμενα προγράμματα για πλύσιμο δρόμων και πλατειών που καλύπτουν το 48% της επιφάνειας της πόλης, τα προγράμματα οδοκαθαρισμού και τον καθαρισμό σε εγκαταλελειμμένα κτίρια και χώρους επικίνδυνους για τη δημόσια υγεία, η Αθήνα όχι απλώς θα γίνει και πάλι καθαρή, αλλά θα λάμψει.
Ένα σοβαρό θέμα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης θεωρείται η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού όπως π.χ. η έλλειψη ανθρώπων με γνώση και εξειδίκευση. Έχετε συγκεκριμένο σχέδιο για τη στελέχωση του δήμου στην περίπτωση εκλογής σας; Υπάρχει η απαραίτητη ευελιξία - χρηματοδότηση και πώς θα την εξασφαλίσετε;
Κατ' αρχάς θέλω να σας πω ότι μιλάμε για ανθρώπους και όχι για αριθμούς. Θέλω, επίσης να σας ρωτήσω, γιατί οι ίδιοι άνθρωποι, πριν από το 2010, πρόσφεραν στην πόλη, ενώ τώρα μπαίνουν στην κλίνη του Προκρούστη. Η κατάσταση στον μεγαλύτερο δήμο της χώρας είναι οριακή. Δεν υπάρχει περιθώριο γι' άλλη αιμορραγία. Ήδη επί θητείας Καμίνη λόγω της πλήρους εφαρμογής των μνημονίων το προσωπικό μειώθηκε κατά 3.000, τη στιγμή που οι κοινωνικές απαιτήσεις πολλαπλασιάστηκαν. Αυτό δεν σημαίνει ότι λέμε όχι στην αξιολόγηση. Λέμε όμως όχι στον αποκεφαλισμό κατά πάντων για χάρη της τρόικας...
Ποια θεωρείτε πως είναι τα πέντε έργα προτεραιότητας στον δήμο Αθηναίων στα οποία θα επικεντρωθείτε;
Κατ' αρχάς η Αθήνα πρέπει να γίνει ξανά τουριστικός προορισμός. Ένα νέο, εναλλακτικό αεροδρόμιο χαμηλού κόστους, στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις της Ελευσίνας, του Τατοΐου, ή της Τανάγρας είναι μία εφικτή και πολλά υποσχόμενη λύση.
Προχωράμε κυριολεκτικά... Ο μεγάλος περίπατος, από την Ακρόπολη στην Ακαδημία Πλάτωνος. Θα αναβαθμίσουμε κεντρικούς δρόμους, θα ομορφύνουμε τις προσόψεις και ο επισκέπτης της πόλης θα μπορεί να ταξιδεύει στην Ιστορία και στον πολιτισμό της πόλης, μέσα από νέες τεχνολογίες και μεγάλες πολιτιστικές εκδηλώσεις (αναβίωση των Παναθηναίων).
Συνεχίζουμε με την επιστροφή στην Αθήνα... Η σημερινή έρημη πόλη, των άδειων κτιρίων του κέντρου και των γειτονιών της Αθήνας, όσο μας πληγώνει, τόσο μας πεισμώνει. Θα υπάρξουν, λοιπόν, ολοκληρωμένες λύσεις και κίνητρα, τόσο προς του υποψήφιους νέους κατοίκους και καταστηματάρχες, όσο και για τους ήδη υπάρχοντες, με απαλλαγές από επιβαρύνσεις και τέλη. Έτσι θα επιβραβεύεται η αγάπη, η αφοσίωση των ανθρώπων στην πόλη.
Θα ιδρυθεί ξανά το Ταμείο Αθηναϊκής Επανεκκίνησης. Σκοπός θα είναι η συγκέντρωση πόρων από την αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, από τα τέλη διέλευσης, ώστε να τα διοχετεύει σε έργα στην πόλη αλλά και σε παροχές προς τον δημότη. Παροχές όπως η κοινωνική κατοικία και η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Παροχές, επίσης, όπως η ανταπόδοση και επιβράβευση (π.χ. μείωση δημοτικών τελών για καλές επιδόσεις ανακύκλωσης, δημιουργία πράσινων ταρατσών, μπαλκονιών και ακάλυπτων χώρων).
Ακόμη θα προκαλέσουμε το παγκόσμιο ενδιαφέρον με την προσπάθεια επαναπατρισμού του συνόλου των πολιτιστικών θησαυρών μας. Σημειώστε και τούτο: ότι θα συνεχίσουμε, από όποια θέση κι αν βρεθούμε μετά τις εκλογές. Είναι ζήτημα κύρους, τιμής και αξιοπρέπειας...
Σε πολλές χώρες του εξωτερικού, οι δήμοι προχωρούν σε μειώσεις δημοτικών τελών ή άλλων επιβαρύνσεων μέσω ορθολογικότερης λειτουργίας των υπηρεσιών, αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας κ.λπ. Αντίθετα στην Ελλάδα μια τέτοια εξέλιξη φαντάζει μακρινό όνειρο. Πιστεύετε πως μπορεί να γίνει πραγματικότητα και πώς;
Περιλαμβάνεται κι αυτό στο πρόγραμμά μας. Θα δοθούν κίνητρα όπως το πάγωμα των δημοτικών τελών και η απαλλαγή από την καταβολή τους σε τρίτεκνους, πολύτεκνους και σε άλλες ευαίσθητες κατηγορίες πληθυσμού. Θα υπάρξουν φοροαπαλλαγές για νέους επιχειρηματίες και νέους κατοίκους του κέντρου. Θα γίνει στήριξη των υφιστάμενων επιχειρήσεων με ανάπλαση εμπορικών δρόμων και θα αντιμετωπιστεί το παραεμπόριο.
Ακόμη, θα υπάρξει αναβάθμιση των όψεων των καταστημάτων με το πρόγραμμα «Πρόσοψη» καθώς και νέο πλαίσιο ρύθμισης χρεών προς τον δήμο. Τέλος, θα δημιουργηθεί Παρατηρητήριο της αγοράς ακινήτων, σε συνεργασία με τους μεσίτες. Ελπίζω ότι έτσι θα μπορέσει να γίνει μία νέα αρχή...
Τέλος, επειδή η Τοπική Αυτοδιοίκηση βρίσκεται στο επίκεντρο καταγγελιών για κακοδιαχείριση και σπατάλη δημοσίου χρήματος (συνεχείς εκθέσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, καταγγελίες επιχειρήσεων κ.λπ.), ποια μέτρα θα λάβετε για την ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας απέναντι στους πολίτες;
Είναι ένας από τους πέντε άξονες στο πρόγραμμά μας. Η Αξιοπιστία. Απέδειξα ότι υπάρχει, τόσο εγώ, όσο και οι συνεργάτες μου, από την προηγούμενη θητεία μου στον δήμο. Γιατί για όσους δεν θυμούνται, ο κ. Καμίνης, που είχε κάνει σημαία προεκλογικά το 2010 τα «σκάνδαλα Κακλαμάνη», αναγκάστηκε να την υποστείλει στη συνέχεια. Επί 3,5 χρόνια δεν κατάφερε, όσο κι αν έψαξε να βρει το παραμικρό. Όχι γιατί τα είχαμε κρύψει καλά απλώς γιατί δεν υπήρχαν «σκάνδαλα»... Και γενικά, πάντως, νομίζω ότι έχει αδικηθεί η αυτοδιοίκηση με αυτήν την γκρίζα εικόνα που της δίνεται... Με ρωτάτε όμως για τα μέτρα, που θα λάβουμε, αν οι Αθηναίοι μας επιλέξουν. Σας λέω ενδεικτικά ότι: Θα γίνει οργάνωση στοιχείων για τη λειτουργία του Δήμου και ανάρτησή τους στη Διαύγεια.
Θα δημιουργηθεί Κόμβος Ενημέρωσης για την οικονομική διαχείριση και την πορεία των έργων. Θα υπάρξει ανοιχτή και ηλεκτρονική πρόσβαση των πολιτών στις συνεδριάσεις των οργάνων του δήμου. Θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση οι πολίτες σε ειδικά διαμορφωμένη διαδραστική βάση δεδομένων, που θα αποτυπώνει την πορεία εφαρμογής του Προγράμματος και θα επιτρέπει τη διαρκή αξιολόγηση και την προσαρμογή του σε νέες ιδέες και προτάσεις. Και αυτά αναφέρονται ενδεικτικά...