Στην αιχμή της κρίσης ο ηγέτης μπορεί να διαφοροποιηθεί, να αναδειχθεί αλλά και να οδηγήσει την επιχείρηση του στην επιτυχία, υποστηρίζει η κ.Γεωργία Καρτσάνη, πρόεδρος της Sargia Partners, εταιρίας που ειδικεύεται στην παροχή υπηρεσιών ανάπτυξης στελεχών.
Με αφορμή το 2ο Σεμινάριο Ηγεσίας που διοργανώνει στην Αθήνα στις 24 Οκτωβρίου, με αποκλειστικό ομιλητή τον παγκοσμίου φήμης Master των Master Coaches, Hendre Coetzee, η κ.Καρτσάνη δίνει το στίγμα της αποτελεσματικής ηγεσίας ενώ περιγράφει τους τρόπους που οι σημερινοί ηγέτες μπορούν να προσεγγίσουν το όραμα τους.
ΕΡ: Με τι ακριβώς ασχολείται η εταιρία;
ΑΠ: Είναι μια εταιρία που εδώ και 4 χρόνια δραστηριοποιείται σε Ελλάδα, Κύπρο και σύντομα στη Ρουμανία με αντικείμενο την βελτίωση της άσκησης ηγεσίας (leadership development) και αλλαγής στρατηγικής (change strategy), παρέχοντας υπηρεσίες σε στελέχη επιχειρήσεων. Παρέχει λύσεις μέσα από τις υπηρεσίες: Leadership Coaching, Leadership Team Alignment , Leadership Agility 360™, Brain Based Interventions and Personal Brand Consultancy. Οι μεθοδολογίες και τα εργαλεία της βασίζονται σε επιστήμες Συμπεριφορών και Νεύρο-επιστημών. Πηγάζουν από τις πιο σύγχρονες και αποτελεσματικές πρακτικές που σχετίζονται με τη λειτουργία του εγκεφάλου, τις αρχές Μαθησιακών Οργανισμών και συστημικής και μετασχηματικής μεθοδολογίας coaching. Το παγκόσμιο δίκτυο των συνεργατών της SARGIA Partners περιλαμβάνει: το Neuro Business Group (NBG), την Change Wise και το Center for Advanced Coaching (CAC).
ΕΡ: Ποια είναι η διαφορά του μάνατζερ από τον ηγέτη;
ΑΠ: Ο μάνατζερ είναι σαφώς απαραίτητος αλλά ο ρόλος του είναι πιο διαδικαστικός και επιφορτίζεται με το να εκτελεί την στρατηγική ενώ ο ηγέτης δημιουργεί το όραμα και τη στρατηγική και λειτουργεί με βάση τους ανθρώπους. Για να αναφερθούμε στο θέμα του σεμιναρίου που πρόκειται να πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, ο ηγέτης είναι αυτός που οραματίζεται και που υλοποιεί το όραμα μέσω των άλλων συνεργατών του αλλά και του ευρύτερου περιβάλλοντος των εμπλεκομένων με την επιχείρηση του, από τους πελάτες έως τους μετόχους.
ΕΡ: Σε μια οικονομία που τελεί υπό κρίση πως ανταποκρίνονται οι ηγεσίες των ελληνικών επιχειρήσεων όσον αφορά την αλλαγή στρατηγικής;
ΑΠ: Πολλοί αντιμετωπίζουν την κατάσταση με βραχυπρόθεσμες τακτικές, χρησιμοποιώντας ως επιχείρημα την πίεση που δέχονται για άμεσες λύσεις. Από την άλλη, η σημερινή συνθήκη είναι ιδανική να κάνει κανείς σοβαρές αναθεωρήσεις και να αλλάξει την οπτική του, είναι η κατάλληλη εποχή να εξοπλιστεί με νέα εφόδια και μέσα, ώστε να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις. Φυσικά υπάρχουν και χαρισματικοί επικεφαλής εταιριών που βλέπουν ότι τώρα είναι η ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουν το σκοπό της επιχείρησης, να βοηθήσουν τους ανθρώπους τους να οπλιστούν με νέα εφόδια, ώστε να αντιμετωπίσουν την πρόκληση της εποχής. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου ότι αυτοί οι άνθρωποι επιτυγχάνουν ακόμη και μέσα στη κρίση τόσο τους εταιρικούς όσο και τους προσωπικούς επαγγελματικούς τους στόχους.
ΕΡ: Υποθέτοντας ότι υπάρχει διάθεση για μια τέτοια προσέγγιση, πως λειτουργεί η διαδικασία του master coaching;
ΑΠ: Με το coaching αντιλαμβάνεσαι το που βρίσκεσαι αλλά και πως θα πας εκεί που θες. Μαθαίνεις παράλληλα το πώς να εμπνέεις τους άλλους. H διαδικασία έχει ως εξής: Ορίζουμε δύο σημεία, όπου το ένα αφορά τη σημερινή θέση και το δεύτερο αφορά στον επιθυμητό στόχο - είτε σε προσωπικό επίπεδο είτε σε εταιρικό- και επιχειρούμε μέσα από διάφορες διαδικασίες να γεφυρώσουμε την απόσταση, «εκπαιδεύοντας» τον κάθε ενδιαφερόμενο. Το πιο εύκολο είναι να ορίσει κανείς το που θέλει να βρεθεί, αλλά δυστυχώς η εμπειρία μας δείχνει ότι πολλές φορές, δεν γνωρίζει ακριβώς το που βρίσκεται σήμερα. Αυτό είναι ένα μεγάλο θέμα στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα. Αυτή τη διεργασία τελικώς την επιλέγει ένα ποσοστό 2%-3% των ηγετικών στελεχών, ακόμη και αν προέρχεται από πολυεθνικό οργανισμό, όπου υπάρχει μεγάλη εξοικείωση με τη διαδικασία.
ΕΡ: Μπορούν όλοι να ωφεληθούν από μια τέτοια διαδικασία; Είναι όλοι οι επικεφαλής, φτιαγμένοι από τη στόφα του ηγέτη;
ΑΠ: Φυσικά, δεν είναι όλοι. Ωστόσο, επικρατεί και μια παρεξήγηση όσον αφορά τον ορισμό του ηγέτη στην Ελλάδα. Αντιλαμβανόμαστε ως ηγέτη εκείνον που παίρνει αποφάσεις και σέρνει τους υπόλοιπους, πίσω από αυτές. Αυτή η οπτική είναι εντελώς ξεπερασμένη παγκοσμίως. Ηγέτης είναι αυτός που φέρνει αποτελέσματα μέσω ανθρώπων. Ο κόσμος μας είναι αρκετά περίπλοκος και ο ένας δεν μπορεί να έχει όλες τις απαντήσεις. Στη σημερινή εποχή, ηγέτης είναι αυτός που μπορεί να πάρει απαντήσεις απ'όλους και να δημιουργήσει ένα κοινό πλαίσιο για όλους, οι οποίοι θα κληθούν να φέρουν το αποτέλεσμα. Είναι αυτός που θα δημιουργήσει το υπόβαθρο για τους ανθρώπους που θα δράσουν, είναι εκείνος που θα τους εμπνεύσει επίσης για να δράσουν. Οι δομές στον χώρο των επιχειρήσεων διεθνώς είναι οριζόντιες, δεν υφίστανται πυραμίδες. Εμείς πιστεύουμε ότι η αλλαγή έρχεται από πάνω και ότι ο ηγέτης θα μεταφέρει την αλλαγή στους από κάτω.
ΕΡ: Πως υποδέχονται αυτή την άποψη τα στελέχη στην Ελλάδα;
ΑΠ: Αυτή τη στροφή την αντιλαμβάνονται στην Ελλάδα κυρίως οι άνθρωποι που εργάζονται σε πολυεθνικές. Αλλά δεν ξέρουν πώς να το χειριστούν. Δυσκολεύονται να πείσουν αλλά και οι ίδιοι να αναπτυχθούν. Εκεί έρχεται το coaching. Φυσικά υπάρχουν και άλλοι που δεν αναγνωρίζουν αυτή την ανάγκη.
ΕΡ: Γιατί ωστόσο ένας επαγγελματίας, που έχει διανύσει μια διαδρομή, που τον έφερε στην κορυφή ενός οργανισμού, να θελήσει να αλλάξει;
ΑΠ: Κατ'αρχάς οφείλει να αναγνωρίζει το πρόβλημα. Σε μια αγορά, όπου ευκολίες του παρελθόντος δεν υπάρχουν, αλλά και σ'ένα εξόχως ανταγωνιστικό περιβάλλον, οι συνήθεις πρακτικές μπορεί να μην αποδίδουν. Και εν πάσει περιπτώσει η προσκόλληση σ'αυτές δεν ευνοεί την εξέλιξη, που είναι ζητούμενο στο χώρο των επιχειρήσεων. Οι αντιστάσεις είναι δεδομένες, ωστόσο, αν κάποιος έχει αντιληφθεί ότι χρειάζεται βελτίωση του τρόπου και των μέσων με τα οποία ασκεί ηγεσία, τότε αυτές κάμπτονται. Ο ρόλος του coach είναι να διευρύνει τον ορίζοντα του ηγέτη, να τον υποστηρίξει στην εξεύρεση εναλλακτικών και στη διαμόρφωσης ενός βελτιωμένου οράματος, και τέλος να τον εξοπλίσει με εργαλεία για την διάχυση αυτού του οράματος στους υπόλοιπους.
ΕΡ: Τι συμβαίνει ωστόσο όταν το όραμα του ηγέτη είναι διαφορετικό από εκείνο της επιχείρησης που ηγείται;
ΑΠ: Το όραμα του ηγέτη δεν διαμορφώνει το όραμα της εταιρίας, αλλά θα πρέπει αυτό να είναι μέρος του προσωπικού του οράματος. Αλλιώς, κάποιος από τους δύο, δεν θα πετύχει.