Την τελευταία δεκαετία, λίγοι κλάδοι έχουν βιώσει τόσο ριζικό disruption όσο οι τράπεζες. Από τη μία πλευρά, υπάρχει ένα αυξανόμενο κύμα fintechs που υπόσχονται να απλοποιήσουν, να επιταχύνουν και, τελικά, να κατακτήσουν σημαντικό μερίδιο των παραδοσιακών τραπεζικών υπηρεσιών. Αποδομούν πλήρως τον ιστό των τραπεζικών υπηρεσιών και επαναπροσδιορίζουν συγκεκριμένες υπηρεσίες και προϊόντα, ιδίως «άμεσης ζήτησης», που αγγίζουν την καθημερινότητα του χρήστη. Προσφέρουν λίγα, αλλά το κάνουν εξαιρετικά καλά.
Από την άλλη πλευρά, οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες (bigtech) κάνουν τολμηρές κινήσεις στον τραπεζικό χώρο. Στόχος τους είναι να ενισχύσουν την πιστότητα των πελατών στα οικοσυστήματά τους, ενσωματώνοντας τραπεζικές υπηρεσίες για να προωθήσουν προϊόντα και υπηρεσίες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Apple, με λύσεις όπως το Apple Pay, η Apple Card και οι λογαριασμοί υψηλής απόδοσης σε συνεργασία με τράπεζες όπως η Goldman Sachs και πλέον η JPMorgan.
Στην Εθνική Τράπεζα, έχουμε υιοθετήσει τη φιλοσοφία της «συνεργατικής καινοτομίας». Αναζητούμε ενεργά στρατηγικές συνεργασίες με fintechs και τεχνολογικές εταιρείες, αξιοποιώντας τη μακροχρόνια σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε χτίσει με τους πελάτες μας.
- Συνεργασίες: Ως η πρώτη ελληνική τράπεζα που υιοθέτησε τα πρότυπα Open Banking, έχουμε ανοίξει το οικοσύστημά μας τόσο σε fintechs όσο και σε ανταγωνιστές. Η πρόσφατη επένδυσή μας στην Epsilon Net, τον κορυφαίο πάροχο λογισμικού λογιστικής, μας δίνει τη δυνατότητα να προσφέρουμε καινοτόμες λογιστικές και τραπεζικές υπηρεσίες σε μια ανεπαρκώς εξυπηρετούμενη αλλά ταυτόχρονα πολύ απαιτητική αγορά: τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις
- Καινοτόμες υπηρεσίες και βελτιωμένη εμπειρία χρήστη: Διαθέτοντας μια προηγμένη ψηφιακή πλατφόρμα για ιδιώτες και επιχειρήσεις, η Εθνική Τράπεζα κατέχει ηγετικό ρόλο στην ελληνική αγορά digital banking (μερίδιο 30% σε ενεργούς χρήστες).Για επιχειρήσεις: Δημιουργήσαμε την εφαρμογή NBG Business Mobile Banking, ενώ ήδη έχουμε διαθέσει σε πιλοτική λειτουργία το νέο BusinessInternet Banking για εταιρικούς πελάτες, δύο πλήρως ενοποιημένες πλατφόρμες που είναι σχεδιασμένες αποκλειστικά για τις ανάγκες των εταιρικών μας πελατών.Για ιδιώτες: Η Εθνική Τράπεζα είναι η μοναδική τράπεζα στην Ελλάδα που ανέπτυξε μια εφαρμογή ειδικά για να καλύψει τις ανάγκες των νέων 18-30 ετών, την πρώτη digital-native γενιά, η οποία δύσκολα εμπιστεύεται παραδοσιακές τράπεζες. Το Next by NBG φιλοδοξεί να είναι ένας «lifestyle coach» γι’ αυτό το απαιτητικό κοινό. Μέσα από μια πρόταση που το καθιστά μέρος της καθημερινότητας του χρήστη, έχει ως απώτερο στόχο να τον εκπαιδεύσει σε θέματα οικονομικής διαχείρισης και αποταμίευσης. Ταυτόχρονα, φροντίζουμε ώστε όλο το ταξίδι του πελάτη, από την ένταξή του στην Τράπεζα και την εγγραφή του στο digital, ως την απόκτηση τραπεζικών προϊόντων (π.χ. κάρτες, δάνεια, προθεσμιακές καταθέσεις) και την αξιοποίηση υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας (π.χ. επικαιροποίηση προσωπικών στοιχείων, video banking, νομιμοποίηση επιχείρησης ) να γίνεται εξ ολοκλήρου ψηφιακά, γρήγορα και εύκολα.
- Υπερ-εξατομίκευση με τη βοήθεια της τεχνολογίας: Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ζούμε στην εποχή της υπερ-εξατομίκευσης, όπου οι αλγόριθμοι των κοινωνικών μέσων μοιάζουν να «διαβάζουν το μυαλό μας». Στο όχι τόσο μακρινό μέλλον, κάθε πελάτης θα έχει πρόσβαση σε υποστήριξη και συμβουλευτικές υπηρεσίες σε πραγματικό χρόνο μέσω ψηφιακών βοηθών που λειτουργούν με AI και θα λαμβάνει εξατομικευμένες προτάσεις προϊόντων, βασισμένες στις συνήθειες δαπανών του, στο στάδιο ζωής του και στoυς χρηματοοικονομικούς του στόχους. Στην Εθνική, επενδύουμε στρατηγικά στην υπερ-εξατομίκευση, αξιοποιώντας τεχνολογίες όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και το cloud, ώστε να προσφέρουμε στοχευμένες ψηφιακές λύσεις που καλύπτουν τις ανάγκες κάθε πελάτη. Με εκπαίδευση σημαντικού ποσοστού του προσωπικού της Τράπεζας σε GenAI και επενδύσεις 700 εκατομμυρίων ευρώ τα τελευταία χρόνια σε AI, data analytics και υποδομές, ακολουθούμε μια ολιστική προσέγγιση που συνδυάζει τεχνολογία και ανθρώπους, με στρατηγικό στόχο να προσφέρουμε μια εξαιρετική τραπεζική εμπειρία, με προσωποποιημένες προτάσεις προϊόντων και υπηρεσίες προσβάσιμες σε όλους.
Είμαστε εκεί που θέλουμε να είμαστε; Όχι ακόμα. Όμως έχουμε διανύσει μεγάλη απόσταση και κινούμαστε, αναμφίβολα, στη σωστή κατεύθυνση!
(*) Senior Director, Digital Business, Εθνική Τράπεζα