O "αυτόματος πιλότος" έριξε το μνημόνιο

Η Ελλάδα θα χρειαστεί κι άλλα λεφτά τη διετία 2012-2013 για να λειτουργήσει το Δημόσιο αφού οι αγορές δεν τη δανείζουν. Αν όμως το νέο μνημόνιο στηρίζεται στον αυτόματο πιλότο του αρχικού, θα έχει πιθανόν την ίδια τύχη.

O αυτόματος πιλότος έριξε το μνημόνιο
Ο πρόεδρος της Ν.Δ., κ. Αντώνης Σαμαράς, αναμένεται, σύμφωνα με στενούς συνεργάτες του, να τονίσει κατά τη σημερινή παρουσίαση του επικαιροποιημένου οικονομικού προγράμματος του κόμματός του, γνωστού ως Ζάππειο ΙΙ, ότι μόνο αν αναπτυχθεί η ελληνική οικονομία θα μπορέσει να αποπληρώσει το δημόσιο χρέος, και θα έχει απόλυτο δίκιο.

Την ίδια περίπου διαπίστωση έχουν κάνει πολλοί άλλοι, συμπεριλαμβανομένων της τρόικας και μελών της κυβέρνησης.

Όμως, εκ του αποτελέσματος προκύπτει ότι η ύφεση του 2010 και του 2011, όπως όλα δείχνουν, είναι βαθύτερη σε σχέση με την προβλεπόμενη στο πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής, γνωστό ως μνημόνιο, όταν καταρτίστηκε έναν περίπου χρόνο πριν.

Επιπλέον, αυξάνονται οι ενδείξεις ότι η οικονομία μπορεί να τελματώσει το 2012, αντί να αναπτυχθεί, όπως προέβλεπαν το μνημόνιο και άλλοι.

Κι όλα αυτά παρότι οι συνθήκες στο διεθνές οικονομικό περιβάλλον βελτιώνονται, γεγονός που αποτυπώνεται στην αύξηση των εξαγωγών και στις ενθαρρυντικές ενδείξεις από την τουριστική βιομηχανία.

Είναι προφανές ότι τα μέτρα λιτότητας, σε συνδυασμό με την παροχή μειωμένης ρευστότητας στην οικονομία, έχουν σημαντική συμβολή στην ύφεση της ελληνικής οικονομίας, που με τη σειρά της υπονομεύει την επίτευξη των στόχων για μείωση του ελλείμματος στα 17 δισ. ευρώ φέτος έναντι 24 δισ. περίπου το 2010.

Είναι λοιπόν επόμενο οι αγορές να δυσπιστούν ότι η Ελλάδα θα μειώσει δραστικά το δημοσιονομικό έλλειμμά της και, σε συνδυασμό με την ίδρυση του μόνιμου μηχανισμού χρεοκοπίας (ESM), από τα μέσα του 2013, να μη θέλουν να τη δανείσουν.

Όμως, η αδυναμία του μνημονίου να δώσει κάποια ώθηση στην ελληνική οικονομία για να αποφύγει τα χειρότερα οφείλεται στη θεωρία του αυτόματου πιλότου.

Κοινώς, από ένα σημείο και μετά, τα μέτρα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των μισθών, και η αυξημένη αξιοπιστία της χώρας λόγω της δημοσιονομικής προσαρμογής θα είχαν το πάνω χέρι, τραβώντας την ελληνική οικονομία στην επιφάνεια.

Όμως, το πρόβλημα με τον αυτόματο πιλότο του μνημονίου είναι ότι τα διαρθρωτικά μέτρα για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας χρειάζονται χρόνο για να αποφέρουν καρπούς και προφανώς θα πρέπει εφαρμοστούν.

Στη δική μας περίπτωση, τα νομοσχέδια για τα διαρθρωτικά μέτρα, π.χ. απελευθέρωση επαγγελμάτων, έχουν μεν ψηφιστεί, ενίοτε αραιωμένα, αλλά δεν έχουν τεθεί σε εφαρμογή.

Με άλλα λόγια, ο αυτόματος πιλότος του μνημονίου για την ανάπτυξη δεν λειτουργεί.
Από τη στιγμή όπου το μνημόνιο δεν προβλέπει εναλλακτική λύση, το αποτέλεσμα στην οικονομία δεν πρέπει να εκπλήσσει και είναι αυτό που βλέπουμε.

Αν λοιπόν η Ε.Ε. αποφασίσει να χορηγήσει τα λεφτά που θα δανειζόταν η χώρα από τις αγορές το 2012 και το 2013 με τη συνοδεία νέου μνημονίου, βασίζοντας τις ελπίδες για ανάπτυξη μόνο στον αυτόματο πιλότο, μάλλον θα απογοητευτεί μαζί μας.


* Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο; Τι γνώμη έχετε;

To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v