Τα μίντια, η κρίση και το ράλι!

Αρκετοί από εκείνους που ασχολούνται με τις αγορές πιστεύουν ότι η "μαυρίλα" του Τύπου είναι ένδειξη πως τα χειρότερα είναι πίσω μας. Μέχρι στιγμής δεν έχουν δικαιωθεί, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει.

Τα μίντια, η κρίση και το ράλι!
Έχει η χρηματιστηριακή αγορά βρει πάτο;

Είναι η κλασική ερώτηση που απευθύνουν πολλοί το τελευταίο διάστημα καθώς προσπαθούν να εκτιμήσουν αν το ράλι των τελευταίων 4 εβδομάδων συνιστά απλή ανάπαυλα ή την αρχή ενός νέου πολύχρονου ανοδικού κύκλου.

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να απαντήσει κανείς στην ερώτηση, όμως μερικοί πρωτοτυπούν, επικεντρωνόμενοι στη συμπεριφορά των μίντια.

Ο λόγος για τον οποίο το κάνουν δεν είναι κολακευτικός για τον βασικό Τύπο (mainstream) καθότι βασίζεται στη διαπίστωση ότι ο τελευταίος ακολουθεί τις οικονομικές εξελίξεις και δεν προηγείται ή τουλάχιστον δεν συμβαδίζει με τις τελευταίες.

Αν και δεν υπάρχει κάποιος δείκτης που να αποτυπώνει την αισιοδοξία ή την απαισιοδοξία του βασικού Τύπου (mainstream) για το χρηματιστήριο και την οικονομία, μερικοί θεωρούν ότι τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων, τα πρώτα θέματα των ειδήσεων στα κανάλια και τα ραδιόφωνα προσφέρουν το απαραίτητο υλικό για αξιολόγηση.

Η θεωρία θέλει οι αγορές να ετοιμάζονται να γυρίσουν ανοδικά όταν όλες οι εκφάνσεις των μίντια περιγράφουν με υπερβολικά μελανά χρώματα την κατάσταση των αγορών και της οικονομίας.

Στην Ελλάδα ίσως κάποιος ισχυριστεί ότι δεν ισχύει κάτι τέτοιο γιατί το μεγαλύτερο μέρος των μίντια αντιμετωπίζει τέτοιου είδους θέματα αρκετά μονόπλευρα, ανάλογα με την πολιτική τοποθέτηση ή τα συμφέροντα του καθενός, οπότε ακόμη κι αν η κατάσταση βελτιωθεί, τα αρνητικά σχόλια θα συνεχιστούν.

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση της ελληνικής οικονομίας όπου κάποιος, ακόμη και ξένος που δεν ήξερε ελληνικά -όπως υψηλόβαθμο στέλεχος του γερμανικού καναλιού RTL ανέφερε σε δήλωσή του-, είχε περίπου την εντύπωση της καταστροφής από πέρυσι το καλοκαίρι, πριν δηλαδή οι επιπτώσεις της διεθνούς οικονομικής κρίσης γίνουν αισθητές, κοιτάζοντας μερικά τηλεοπτικά κανάλια.

Όμως, τα μίντια φαίνεται ότι δημιουργούν κλίμα που επηρεάζει τις αποφάσεις των νοικοκυριών και των επιχειρηματιών, επιταχύνοντας τις εξελίξεις.

Είναι λογικό, γιατί όταν τα νοικοκυριά τρομοκρατούνται από αυτά που διαβάζουν ή ακούνε είναι επόμενο να περικόπτουν τις καταναλωτικές τους δαπάνες, ψαλιδίζοντας τον ρυθμό ανάπτυξης κ.λπ.

Δυστυχώς, δεν φαίνεται να υπάρχει μελέτη που να προσπαθεί να συνδέσει τα νέα με τις οικονομικές και χρηματιστηριακές εξελίξεις στην Ελλάδα για να επιβεβαιωθεί η ανωτέρω άποψη.

Αντίθετα, πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου της, που αφορά στην περίοδο 1996 - 2000 στις ΗΠΑ, δείχνει ότι η κάλυψη των εταιρικών νέων από τα εκεί μίντια είχε μόνο βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις στις αποδόσεις των μετοχών των εταιριών που πρωτοεισάχθηκαν στο χρηματιστήριο την ίδια περίοδο.

Αν η επίδραση των μίντια στις μετοχές κατά τη διάρκεια της τωρινής πτωτικής αγοράς είναι ανάλογη, ίσως δεν έχει νόημα να επιχειρηματολογεί κανείς σχετικά με το ότι το γύρισμα της αγοράς θα έρθει όταν η απαισιοδοξία στα μίντια χτυπήσει κόκκινο, αφού οι επιπτώσεις είναι βραχυπρόθεσμες.

Παρ’ όλα αυτά, μερικοί επιμένουν ότι υπάρχει σχέση μεταξύ του βαθμού της μαυρίλας που χαρακτηρίζει τα νέα και του ανοδικού γυρίσματος της αγοράς σε μονιμότερη βάση.

Η μαυρίλα στην κάλυψη των νέων από τα διεθνή ΜΜΕ στις αρχές Μαρτίου είναι καλό σημάδι για το τωρινό ράλι.

Όμως, το ίδιο θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς για πέρυσι το φθινόπωρο, χωρίς να υπάρξει αντίκρισμα.


Dr. Money

[email protected]  

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v