Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

To νέο στόρι των κατασκευών

Οι κατασκευαστικές πάντοτε διαφήμιζαν το αναπτυξιακό τους στόρι. Όμως, ο κλάδος έχει εισέλθει σε μεταβατική περίοδο που οδηγεί σε ένα νέο στόρι για το οποίο λίγοι επενδυτές είναι προετοιμασμένοι.

To νέο στόρι των κατασκευών
Ο κατασκευαστικός κλάδος έχει αποφέρει περισσότερες λύπες παρά χαρές στους επενδυτές.

Από την εποχή της πάλαι ποτέ Φιλίππου Δομικά μέχρι τη Γνώμων, τη Σιγάλας, την Τεχνική Ολυμπιακή και τόσες άλλες εταιρίες, οι μέτοχοι μειοψηφίας είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν ότι όλες οι κατασκευαστικές δεν εμπεριείχαν το ίδιο ρίσκο.

Η επικράτηση των 3 μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, της Ελληνικής Τεχνοδομικής, της ΓΕΚ και της J&P Άβαξ, έχει απλοποιήσει τα πράγματα.

Αυτές μαζί με τη Μηχανική και δύο - τρεις μικρότερες εταιρίες συνθέτουν το νέο σκηνικό στον κλάδο, που παραπέμπει περισσότερο σε οργανωμένες εταιρίες και λιγότερο σε εργολάβους του όχι τόσο μακρινού παρελθόντος.

Το προηγούμενο διάστημα όλοι οι μεγάλοι του κλάδου φρόντισαν να ενισχύσουν τη θέση τους, χτυπώντας τα μεγάλα έργα παραχώρησης στο εσωτερικό και περισσότερα κατασκευαστικά σε ξένες αγορές.

Φρόντισαν επίσης να βάλουν στη συλλογή τους μικρότερες εταιρίες που πρόσθεταν αξία σε συγκεκριμένους τομείς των δραστηριοτήτων τους για να αυξήσουν το μέγεθός τους.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι όλα αυτά γίνονται για να ενισχύσουν οι μεγάλοι όμιλοι τη θέση τους πριν από τον τελευταίο γύρο εξαγορών και συγχωνεύσεων στον κλάδο.

Πιθανόν.

Είτε όμως αυτό συμβεί είτε όχι, υπάρχει κάτι που δεν αλλάζει.

Στη σύνθεση του χαρτοφυλακίου των δραστηριοτήτων τους οι παραχωρήσεις τύπου Αττικής Οδού ή Γέφυρας και γενικότερα τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα θα έχουν μεγαλύτερο ειδικό βάρος.

Ας μην ξεχνάμε ότι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού είναι ουσιαστικά το τελευταίο μεγάλο έργο παραχώρησης, για το οποίο οι μεγάλοι όμιλοι θα κονταροχτυπηθούν (;).

Όλα τα άλλα έχουν δοθεί.

Επιπλέον, όλο και περισσότερο μεγάλα δημόσια έργα θα γίνονται πλέον μέσω ΣΔΙΤ, σε αντίθεση με το παρελθόν, ενώ τα ιδιωτικά κατασκευαστικά έργα θα συνεχίσουν να χαρακτηρίζονται από χαμηλά περιθώρια κέρδους.

Με άλλα λόγια, οι ελληνικοί όμιλοι θα μετασχηματιστούν σε σχήματα ανάλογα εκείνων που υπάρχουν σήμερα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως στη Γερμανία, στην Ισπανία και στο Βέλγιο.

Όλα αυτά τα σχήματα δεν έχουν προμετωπίδα τους το αναπτυξιακό στόρι αλλά το στόρι για εισόδημα, αφού διαθέτουν αρκετή ρευστότητα που προέρχεται από τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα που έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.

Δηλαδή κάτι σαν αγελάδες ρευστού (cash cows).

Φυσικά , κάποιοι όμιλοι που έχουν βάλει πόδι σε άλλους κλάδους, π.χ. ενέργεια, θα έχουν κάτι παραπάνω να προσφέρουν από πλευράς ανάπτυξης αν η ζήτηση για ηλεκτρισμό παραμείνει ισχυρή.

Σε κάθε περίπτωση, οι οπαδοί του κλάδου θα πρέπει να αντιληφθούν ότι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι έχουν μπει σε μεταβατική περίοδο.

Η τελευταία μπορεί να διαρκέσει μέχρι 5 χρόνια και να τους μετατρέψει σε "αγελάδες ρευστού".


Dr. Money

[email protected]

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v