Inside information: H άλλη διάσταση

Η εσωτερική πληροφόρηση δεν σταματά σε όσα μπορούν να ψιθυρίσουν υψηλόβαθμα στελέχη μιας εταιρίας σε μεμονωμένους παίκτες. Έχει να κάνει επίσης με την ανισότητα μεταξύ μεγάλων θεσμικών και ιδιωτών επενδυτών.

Inside information: H άλλη διάσταση
Ξέρεις κανένα χαρτάκι για να βγάλουμε κάνα φράγκο;

Πόσες και πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει διαφόρους να κάνουν την ανωτέρω ερώτηση σε φίλους και γνωστούς...

Πρόκειται για κλασική ερώτηση την οποία απευθύνουν πολλοί κατά καιρούς σε ανθρώπους που υποτίθεται ότι είναι σε θέση να γνωρίζουν κάποια πληροφορία παραπάνω που η μάζα του κόσμου αγνοεί.

Σίγουρα τα πράγματα δεν είναι πλέον τόσο εύκολα όσο παλιά, π.χ. τη δεκαετία του 1990, όπου το front running από θεσμικούς, χρηματιστές, βασικούς μετόχους, στελέχη του μάνατζμεντ και γνωστούς τους ήταν στην ημερήσια διάταξη.

Ακόμη και σήμερα, όμως, υπάρχουν περιπτώσεις που οι κατέχοντες προνομιακές πληροφορίες, κυρίως οι βασικοί μέτοχοι και τα υψηλόβαθμα στελέχη των εισηγμένων εταιριών, φροντίζουν να τις εκμεταλλεύονται για ίδιον όφελος και ενίοτε τις ψιθυρίζουν σε κολλητούς τους για να βγάλουν κέρδος.

Είναι περιπτώσεις που δεν είναι εύκολο να εντοπιστούν και πολύ περισσότερο να διασταυρωθούν από τις αρμόδιες αρχές.

Υπάρχουν όμως άλλες περιπτώσεις που είναι πιο εύκολο να ελεγχθούν, όμως το εποπτικό σύστημα δεν δείχνει να λειτουργεί ικανοποιητικά, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

Μια τέτοια καραμπινάτη περίπτωση είναι τα περίφημα οδοιπορικά παρουσιάσεων (roadshows) που πραγματοποιούν οι εισηγμένες στο εξωτερικό.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι στις κατ' ιδίαν συναντήσεις των στελεχών των επιχειρήσεων με τους ξένους θεσμικούς υποβάλλονται ερωτήσεις και δίνονται απαντήσεις το περιεχόμενο των οποίων γνωρίζουν μόνο οι ίδιοι.

Ακόμη κι αν τα στελέχη της επιχείρησης δώσουν προνομιακή πληροφόρηση στον συνομιλητή τους είναι αδύνατον να το γνωρίζει κάποιος, αφού οι όποιες εντολές αγορών δοθούν εκ των υστέρων δεν τη στοιχειοθετούν.

Όμως, σ’ όλα αυτά τα οδοιπορικά, τα στελέχη των εταιριών έχουν μαζί τους τη βασική παρουσίαση που μοιράζουν στους ξένους θεσμικούς επενδυτές και αναλυτές.

Είναι αλήθεια ότι μερικές φορές οι παρουσιάσεις είναι αρκετά ανιαρές υπό την έννοια ότι δεν εμπεριέχουν κάποια νέα στοιχεία.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι παρουσιάσεις δίνουν διαφορετική εικόνα της κατάστασης μιας εταιρίας από αυτήν που ήταν γνωστή μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Δεν θα περίμενε κανείς να προθυμοποιηθούν οι ίδιες οι εταιρίες να πληροφορήσουν το ευρύ κοινό για το τι διαμείφθηκε στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις του μάνατζμεντ με τους ξένους θεσμικούς.

Θα περίμενε όμως να πληροφορήσουν το ευρύ επενδυτικό κοινό για το οδοιπορικό τους και να προσφέρουν πρόσβαση σε όσους τυχόν ενδιαφέρονται στην ίδια παρουσίαση που κάνουν εκτός Ελλάδος.

Είναι κάτι το οποίο ουσιαστικά επιβάλλει η χρηματιστηριακή νομοθεσία, αλλά λίγες έως πολύ λίγες εταιρίες το εφαρμόζουν, γνωστοποιώντας το στις Αρχές και «κρεμώντας» τη σχετική παρουσίαση στην ιστοσελίδα τους την ίδια μέρα με το οδοιπορικό.

Μερικές εταιρίες απαξιούν ακόμη και να το γνωστοποιήσουν στο χρηματιστήριο, ενώ άλλες στέλνουν τη σχετική ανακοίνωση όταν τα στελέχη τους επιστρέψουν με το καλό από το εξωτερικό, π.χ. 2 ή 3 μέρες αργότερα.

Μ’ αυτόν τον τρόπο όμως δεν έχουν όλοι οι επενδυτές και ιδίως οι ιδιώτες την ίδια πρόσβαση σε σημαντικές, προνομιακές πληροφορίες που αφορούν στην εταιρία.

Aν οι ίδιες δεν μπορούν να κατανοήσουν ότι παραβιάζουν την κείμενη νομοθεσία, τότε θα πρέπει εκείνοι που έχουν επωμιστεί την εφαρμογή της να τους το υπενθυμίσουν.

Dr. Money

[email protected]

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v