Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι κατασκευές ετοιμάζονται για εκδίκηση!

Η κρίση στην αγορά κατοικίας έχει καταστήσει τις κατασκευές το "μαύρο πρόβατο" της επενδυτικής κοινότητας διεθνώς και οι ελληνικοί όμιλοι το έχουν νιώσει έντονα. Όμως, η εκδίκηση είναι πιάτο που τρώγεται κρύο.

Οι κατασκευές ετοιμάζονται για εκδίκηση!
Ο κατασκευαστικός κλάδος έχει προσφέρει πολλές συγκινήσεις στους πιστούς του, αν και τις περισσότερες φορές δεν ήταν ευχάριστες.

Από την πάλαι ποτέ Φιλίππου Δομικά της δεκαετίας του 1990 μέχρι σήμερα έχουν παρελάσει από το χρηματιστηριακό ταμπλό αρκετές εταιρίες που άφησαν τους πιστούς τους με τον μουντζούρη στο χέρι.

Όμως, έχουν υπάρξει κι άλλες που κατά καιρούς τους αποζημίωσαν γενναιόδωρα.

Τα σενάρια των εξαγορών και συγχωνεύσεων και ενίοτε των στρατηγικών επενδυτών ήταν πολλά και προέβλεπαν λαμπρό μέλλον για τις εταιρίες.

Όμως τις περισσότερες φορές τα σενάρια αυτά δεν είχαν ρεαλιστική βάση και παγίδευσαν πολύ κόσμο, με τελευταίο παράδειγμα εκείνο για την είσοδο των Ινδών στην ΑΕΓΕΚ που αποδείχτηκε αβάσιμο.

Αν υπήρχαν κάποιες αμφιβολίες για την πορεία της Τεχνικής Ολυμπιακής ή της ΔΙΕΚΑΤ, αυτές εξανεμίστηκαν όταν η αμερικανική αγορά κατοικίας από την οποία η πρώτη αντλούσε το 90% του τζίρου της εισήλθε σε ύφεση και η δεύτερη άρχισε να πουλά τις συμμετοχές της για να αντλήσει ρευστότητα, χτυπώντας επίσης πόρτες για στρατηγικό επενδυτή.

Δικαιώθηκαν όμως εκείνοι που ισχυρίζονταν ότι στην ελληνική αγορά θα επιζήσει ένας μικρός αριθμός μεγάλων ομίλων συνεπικουρούμενων ίσως από ελάχιστες εταιρίες με υψηλή εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς, π.χ. Έδραση - Ψαλλίδας.

Οι τρεις μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι, δηλαδή η Ελληνική Τεχνοδομική, η J&P Άβαξ και η ΓΕΚ-Τέρνα, φρόντισαν σε πρώτη φάση να ενισχύσουν τη θέση τους σε συγκεκριμένους τομείς δραστηριότητας και ταυτόχρονα ή εν συνεχεία να ορθολογικοποιήσουν την εταιρική δομή τους για να προσελκύσουν περισσότερους ξένους θεσμικούς επενδυτές.

Η δρομολογούμενη συγχώνευση της ΓΕΚ με την Τέρνα είναι το πιο πρόσφατο παράδειγμα και λογικά δεν θα είναι το τελευταίο από τους 3 μεγάλους. Συγχώνευση της Αθηνάς και της J&P Άβαξ δεν μπορεί να αποκλειστεί, ούτε κάποια αναδιάταξη στον όμιλο της ΕΛΤΕΧ με επίκεντρο τη Reds.

Ούτε φυσικά μπορεί να αποκλειστεί αργότερα η συγχώνευση της J&P Άβαξ με τη μητρική της J&P Οverseas που έχει διάφορες δραστηριότητες, πέραν του κατασκευαστικού αντικειμένου, εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Φυσικά, υπάρχει και η Μηχανική που φαίνεται να επικεντρώνεται περισσότερο σε δραστηριότητες real estate στη νοτιοανατολική Ευρώπη.

Οι γνωρίζοντες αναφέρουν ότι η ελληνική αγορά μπορεί να χωρέσει 3 μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους με διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει κατασκευές, παραχωρήσεις, real estate και ενέργεια.

Άλλωστε, τα μεγάλα έργα υποδομής που θα συγχρηματοδοτηθούν από το Δημόσιο και το 4ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης μέχρι το 2013 δεν είναι λίγα, ενώ όλοι κοιτάζουν για έργα στο εξωτερικό.

Επομένως, οι μεγάλες συνενώσεις δυνάμεων μπορούν να περιμένουν ακόμη.

Παρ’ όλα αυτά, οι μετοχές τους δεν απέφυγαν τις μεγάλες απώλειες τους τελευταίους μήνες, με εξαίρεση την ΕΛΤΕΧ που υποχωρεί 17% το τελευταίο τρίμηνο και 21,8% το τελευταίο εξάμηνο.

Η μετοχή της ΓΕΚ βρίσκεται 40% χαμηλότερα από εκεί όπου βρισκόταν πριν από 6 μήνες και 23% από τις αρχές της χρονιάς, κερδίζοντας 10% τον τελευταίο μήνα. Η Τέρνα είναι κάτω 50% περίπου στο 6μηνο και 33,6% στο 3μηνο.

Η JP Άβαξ έχει χάσει 37% της χρηματιστηριακής αξίας της το τελευταίο 6μηνο και 21,5% το τελευταίο 3μηνο.

Οι αποδόσεις των μετοχών δεν είναι καλές, αν όμως αναλογιστεί κανείς το «ξύλο» που έχει πέσει σε ομολόγους τους στο εξωτερικό λόγω της κρίσης, οι ελληνικοί όμιλοι δεν θα έπρεπε να παραπονούνται.

Αναμφισβήτητα, η προσέλκυση ξένων θεσμικών επενδυτών σε μια τέτοια περίοδο όπου οι περισσότεροι αποφεύγουν οτιδήποτε συνδέεται με την αγορά κατοικίας και τις κατασκευές δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Όμως, η περαιτέρω μεγέθυνση των μεγάλων ομίλων, η απλούστευση της εταιρικής δομής τους και η διαφάνεια δείχνουν ότι τουλάχιστον προετοιμάζουν το έδαφος για την επόμενη μέρα.

Τότε που θα μπορούν να επικαλεστούν τα υψηλά ανεκτέλεστα υπόλοιπά τους που μετρώνται σε δισ. ευρώ, τις προοπτικές της ελληνικής αγοράς και των άλλων στις οποίες δραστηριοποιούνται και το συμβατό με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο του κλάδου και διατηρήσιμο περιθώριο λειτουργικού κέρδους των ομίλων που κυμαίνεται πλέον μεταξύ 5% και 8%.

Οι μεγάλες κατασκευαστικές ετοιμάζονται για την επόμενη μέρα και όσο εντείνουν τις προσπάθειες εταιρικού ανασχηματισμού τους τόσο αυξάνουν τις πιθανότητες να πάρουν την εκδίκησή τους, αν και ίσως χρειαστεί να περιμένουν κι άλλο.


Dr. Money

[email protected]

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v