Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τι θα κρίνει τη νέα έξοδο της Ελλάδας στις αγορές

Ο Σεπτέμβριος είναι κοντά στα τέλη Ιουλίου που η Ελλάδα βγήκε στις αγορές για πρώτη φορά από το 2014. Όμως, το ζητούμενο είναι ο κατάλληλος χρόνος για τη δεύτερη έξοδο. Ποιος κρατάει το «κλειδί».    

Τι θα κρίνει τη νέα έξοδο της Ελλάδας στις αγορές
Η κυβέρνηση φιλοδοξεί να βγει η χώρα από το τρίτο πρόγραμμα τον Αύγουστο του 2018 αλλά για να το πετύχει, χρειάζεται να υπάρχει σταθερή και μόνιμη πρόσβαση στις αγορές.

Αρκετοί αμφιβάλλουν κατά πόσο αυτό μπορεί να επιτευχθεί, όμως παραμένει στόχος τόσο της κυβέρνησης, όσο και των Ευρωπαίων δανειστών που δεν θα ήθελαν να δώσουν κι άλλο δάνειο στην Ελλάδα.

Φυσικά, υπάρχει μια συζήτηση αναφορικά με το «μαξιλαράκι» ασφαλείας που θα πρέπει να έχει η Ελλάδα για να πείσει ευκολότερα την επενδυτική κοινότητα να της εμπιστευθεί τα χρήματά της μετά το μνημόνιο.

Όμως, πριν ακόμη φθάσουμε σ’ αυτό το σημείο, η χώρα θα πρέπει να έχει επιχειρήσει επιτυχώς και επανειλημμένα να αντλήσει χρήματα από τις κεφαλαιαγορές.

Η αρχή έγινε το τελευταίο δεκαήμερο του Ιουλίου αλλά θα πρέπει να υπάρξει συνέχεια για να μην αποδειχθεί στρακαστρούκα.

Δεν θα αναφερθούμε στα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα που είδαν διάφοροι στην πρόσφατη έκδοση του 5ετούς ομολόγου, συνολικού ύψους 3 δισ. ευρώ.

Θυμίζουμε ότι η μισή περίπου έκδοση κατευθύνθηκε προς την ανταλλαγή με παλαιότερα ομόλογα που έληγαν το 2019 και η άλλη μισή πουλήθηκε σε θεσμικά χαρτοφυλάκια.

Από τη σύγκριση της απόδοσης του 4,55% περίπου σήμερα από το 4,625% στην έκδοση του Ιουλίου προκύπτει ότι το νέο ομόλογο δεν τα έχει πάει άσχημα αλλά ούτε και λαμπρά.

Την ίδια περίοδο, η απόδοση του 2ετούς ομολόγου έχει υποχωρήσει προς το 3,1%-3,2% και η απόδοση του 10ετούς χρεογράφου κινείται σταθεροποιητικά μεταξύ 5,5% και 5,6%.

Είναι προφανές ότι η νέα έκδοση χρεογράφου -οτιδήποτε κι αν είναι αυτή- δεν θα ήταν λογικό να γίνει όσο οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές για την τρίτη αξιολόγηση βρίσκονται στο φόρτε τους.

Με δεδομένο ότι ο χρόνος ολοκλήρωσης της αξιολόγησης δεν είναι γνωστός και θα μπορούσε να κρατήσει μήνες παρά την εκ του αντιθέτου διακήρυξη της κυβέρνησης, θα ήταν συνετό η νέα έκδοση να γίνει πριν από αυτή.

Με βάση το ανωτέρω κριτήριο, η νέα έκδοση θα πρέπει να γίνει τον Σεπτέμβριο.

Όμως, η τρίτη αξιολόγηση δεν είναι το μοναδικό κριτήριο.

Η επικύρωση της διευθέτησης των εκκρεμοτήτων από τη δεύτερη αξιολόγηση, ώστε να λάβει το δημόσιο την τελευταία υποδόση των 800 εκατ. ευρώ που συνδέεται με την πληρωμή των προμηθευτών του, είναι ένα ακόμη εμπόδιο.

Όμως, το κυριότερο αγκάθι είναι η πορεία των διεθνών κεφαλαιαγορών.

Είναι κάτι που έχει σημασία, από τη στιγμή που οι βασικοί αγοραστές των ελληνικών εκδόσεων είναι ξένοι.

Καθοριστικό ρόλο σ’ αυτή την πορεία αναμένεται να παίξει η απόφαση της ΕΚΤ για το QE, την ημέρα που ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρον θα βρίσκεται στην Ελλάδα.

Κανένας δεν μπορεί να ξέρει με σιγουριά καθώς οι γνώμες διίστανται.

Αλλοι θεωρούν ότι ο κ. Ντράγκι θα προχωρήσει στις 7 Σεπτεμβρίου σε κάποια ανακοίνωση για περιορισμό των μηνιαίων αγορών ομολόγων από το 2018 ενώ άλλοι εκτιμούν πως θα την αναβάλει για τον Οκτώβριο, ώστε να μη συνδεθεί με τις γερμανικές εκλογές.

Είτε έτσι είτε αλλιώς, η όποια απόφαση θα έχει αντίκτυπο στα ομόλογα της ευρωζώνης.

Υπό αυτή την έννοια, η ΕΚΤ ή ο κ. Ντράγκι, αν προτιμάτε, κρατάει σε μεγάλο βαθμό το «κλειδί» της επομένης εξόδου της Ελλάδας στις αγορές.

Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v